Voin vähän avata mitä tossa artikkelissa sanotaan ja mitä muualtakin olen lukenut aiheeseen liittyen. Jos aihe alkaa kiinnostaa, niin hakusanalla "LH surge patterns" löytyy ainakin enkunkielistä tekstiä sekä myöskin selittäviä kuvia kuvahaulla. Joskus aikaisemmin tuli näitä vähän enemmänkin koluttua, kun kiinnosti
Mutta disclaimer, mä en ole terveydenhuollon ammattilainen eli nämä tiedot on saatu googlettamalla ja erinäisistä lähteistä, joiden luotettavuudesta en ota vastuuta. Suomeksi vastaavia artikkeleita en ole yrittänyt etsiä.
LH-hormonin pitoisuudet eivät aina mene niin, että ovat matalalla ja sitten tulee yksi huippukohta jonka jälkeen sitten ovulaatio tapahtuu. Tälläinen kuvio on tuon artikkelin mukaan noin alle puolella naisista ja se on se oletus, johon nämä liuskamalliset ovulaatiotestit perustuvat. Muita melko yleisiä kuvioita ovat
1) kaksi tai useampaa LH-huippua samassa kierrossa (tämä ei silti tarkoita että tapahtuisi useampia ovulaatioita) tai 2) nouseva ja koholla hetken aikaa pysyvä LH-pitoisuus.
Tästä hormonin nousun tavasta riippuen sitten voimme saada ovulaatiotesteillä erilaisia tuloksia. Lyhyellä LH-huipulla ovulaatiotesteistä voi olla hankalaa saada kiinni sitä huippua, koska hormoni nousee ja laskee niin lyhyen ajan sisällä.
Kaksivaiheisessa hormoninousussa taas voi ovulaatiotestit näyttää ensin pos, sitten neg, ja taas pos.. Ja "tasaisessa" LH-huipussa testi jää useammaksi päiväksi näyttämään positiivista.
Näistä on sitten vähän vaikea mennä sanomaan, milloin se ovulaatio oikeasti tapahtuu. Eli aina ei voikaan luottaa siihen, että ovulaatio tapahtuu kuten ovulaatiotestipaketin ohjeissa sanotaan.
Kyllä se läpi kierron joka toinen päivä tallettelu lienee varmin tapa saada plussa, mutta kuka hitto jaksaa.. en minä ainakaan