Pulinaketju

Mulla on tänää lääkäriaika vaihdevuosioireiden takia mä oon niin valtavaa vähättelyä kuullu et ethän sä oo ees 40 (joo 8 kk puuttu), yhen kaverin äidillä on nyt vaihdevuodet on mua pikkasen nuorempi ja äitinsä on saanu hänet tosi nuorena et ihan hyvin on mahdollista, oon kuullu et on pikkulapsiaika kun ekat 7 v nukuin lapsista huolimatta ja se selittää aika heikosti hikoiluja ja ekan lääkärin kommentti oli et potilaalla masennus ja ahdistustaustaa (joo 15 v sitten) unettomuus johtuu varmaan siitä ja aika spesifisesti nää hikoilut osuu niihin oireisiin et ihan pikkasen jännittää et ottaako tää lääkäri tosissaan. Ja mulla sit kuitenkin hypotyreoosi joka voi aikaistaa vaihdevuosia plus lantion alueen leikkauksia useita.
Tosi pöyristyttävää ja kurjaa, että oireita on vähätelty noin paljon. Hyvä, että menet lääkärille ja toivottavasti hän on osaava ja vaihdevuosioireisiin erikoistunut ja saat apua oireisiin.

Toivottavasti tällä kertaa osuu parempi lääkäri, joka ei vähättele oireita.

Joo oli selvästi parempi lääkäri otti ohan tosissaan hormonit saan mut kun oon näin nuori niin otetaan verikokeita eka. Olin siis maksusitoumuksella yksityisellä siitä jää vaan noin kymppi maksettavaa ite enemmän kun jos kävis julkisella. Pitää joko oottaa et tiedot siirtyy tai viiä se paperi tk jotta saa ne labrat varattua. On tosi huojentunu olo nyt.

Joo oli selvästi parempi lääkäri otti ohan tosissaan hormonit saan mut kun oon näin nuori niin otetaan verikokeita eka. Olin siis maksusitoumuksella yksityisellä siitä jää vaan noin kymppi maksettavaa ite enemmän kun jos kävis julkisella. Pitää joko oottaa et tiedot siirtyy tai viiä se paperi tk jotta saa ne labrat varattua. On tosi huojentunu olo nyt.
Hyvä että lääkäri otti asian tosissaan. Millaiset hormoonit sait nyt avuksi? Tiedätkö millaiset verikokeet on vaihdevuosien toteamiseen? Mietin joko mullakin voisi niitä verikokeista testata jotenkin kun ikää on huomattavasti enemmän kuin sulla. Mietin vain tuota kun nukun niin huonosti ja luin jostain Käypä hoito suosituksesta, että hormoonihoito on vaihdevuosioireissa ensisijainen unettomuuden hoito. Mutta en sitten tiedä pitääkö joidenkin muidenkin kriteerien täyttyä. Inhottaa vaan syödä muita hyödyttömiä lääkkeitä nukahtamisen tueksi. Jos auttavatkin nukahtamaan, herään 3-4 tunnin kuluttua aamuyöllä valvomaan useaksi tunniksi 😬 Parhaassa tapauksessa nukun tunnin tai pari ennen kellon soimista.

Siis aiemmin syksyllä on otettu kilpparilabrat koska mulla vt. Otetaan perusverenkuva, kalsium (en tiiä miks) ja FSH mut se ei kuulemma oo kovin spesifinen. Ja en saanu vielä mitään reseptiä kun otetaan ne labrat ensin. Mut kyl mä kestän nyt vielä muutaman viikon että saan sen reseptin 🙈

Ja siis ei oo mitenkään pakko ottaa verikokeita ennen diagnoosia yleensä ihan haastattelu riittää multa otetaan koska oon alle 40. Vaihdevuosihormonihoito saatetaan määrätä pelkkään unettomuuteen tai pelkästään luunmurtumia ehkäisemään varmasti täytyy sillon olla riskiteköjöitä jo vähän reilummin kyllä.

Siis aiemmin syksyllä on otettu kilpparilabrat koska mulla vt. Otetaan perusverenkuva, kalsium (en tiiä miks) ja FSH mut se ei kuulemma oo kovin spesifinen. Ja en saanu vielä mitään reseptiä kun otetaan ne labrat ensin. Mut kyl mä kestän nyt vielä muutaman viikon että saan sen reseptin 🙈
Kalsiumivaje elimistössä lisää osteropoosin riskiä. Itse vaje voi myös kertoa sen imeytymishäiriöstä ja ohjata tarkastamaan esimD3 vitamiini tasoja.

Ja siis ei oo mitenkään pakko ottaa verikokeita ennen diagnoosia yleensä ihan haastattelu riittää multa otetaan koska oon alle 40. Vaihdevuosihormonihoito saatetaan määrätä pelkkään unettomuuteen tai pelkästään luunmurtumia ehkäisemään varmasti täytyy sillon olla riskiteköjöitä jo vähän reilummin kyllä.
Mulla on tänä syksynä otettu aivan valtavasti verikokeita, lähes kaikki mahdollinen kilpparit, autoimmuunisairaudet yms.varmaan yli 30 erilaista koetta🙄 Missään ei oo mitään vikaa (muuten vaan lihakset nykii😬). Hormonikokeita ei oo kuitenkaan otettu, itse kävin yksityisellä pääsiäisen aikoihin otattamassa pari (FSH ja AMH) ja nekin oli ihan hyvät. Niin itse vaan pohdin onko vaihdevuosiin jokin oma erityinen verikokeensa mistä sen näkee että onko alkamassa, mutta just vaan jos ainoastaan tuo FSH sen yksin määrittää niin en tiedä sitten. Luulin että muitakin hormoneita mitataan 😄

Mulla on tänä syksynä otettu aivan valtavasti verikokeita, lähes kaikki mahdollinen kilpparit, autoimmuunisairaudet yms.varmaan yli 30 erilaista koetta🙄 Missään ei oo mitään vikaa (muuten vaan lihakset nykii😬). Hormonikokeita ei oo kuitenkaan otettu, itse kävin yksityisellä pääsiäisen aikoihin otattamassa pari (FSH ja AMH) ja nekin oli ihan hyvät. Niin itse vaan pohdin onko vaihdevuosiin jokin oma erityinen verikokeensa mistä sen näkee että onko alkamassa, mutta just vaan jos ainoastaan tuo FSH sen yksin määrittää niin en tiedä sitten. Luulin että muitakin hormoneita mitataan 😄
Mun luottogyneltä sain yli vuosi sitten ohjeen magnesiumiin liittyen. Verikokeissa arvot oli normaalia normaalurajoissa.
Olin ottanut eri valmistajien tabletteja jo vuosia iltaisin öisin suonenvetoihun, jota piti jatkaa ... Antoi näytelaatikin Diasporal-jauhepusseja, jauheen annetaan imeytyä suussa. Ohjeisti ottamaan sellaisen aamulla ekaksi. Muutaman päivän jälkeen huomasin mun levottimien jalkojen rauhoittuneen, Pystyin istumaan kokouksessa j myös kentokokeessa paikallani kuten kaikki muutkin.
Neuvola lääkäri hyväksyi tuon yli suositusten tapahtuvan aamu+ilta käytännön ... Testasin reilu viikko sitten: jätin diasporalit muutaman aamun pois ja levottomuus palasi! S- marketista niutä ostan, halvempia kuin apteekissa

Mun luottogyneltä sain yli vuosi sitten ohjeen magnesiumiin liittyen. Verikokeissa arvot oli normaalia normaalurajoissa.
Olin ottanut eri valmistajien tabletteja jo vuosia iltaisin öisin suonenvetoihun, jota piti jatkaa ... Antoi näytelaatikin Diasporal-jauhepusseja, jauheen annetaan imeytyä suussa. Ohjeisti ottamaan sellaisen aamulla ekaksi. Muutaman päivän jälkeen huomasin mun levottimien jalkojen rauhoittuneen, Pystyin istumaan kokouksessa j myös kentokokeessa paikallani kuten kaikki muutkin.
Neuvola lääkäri hyväksyi tuon yli suositusten tapahtuvan aamu+ilta käytännön ... Testasin reilu viikko sitten: jätin diasporalit muutaman aamun pois ja levottomuus palasi! S- marketista niutä ostan, halvempia kuin apteekissa
Kiitos vinkistä, laitan ehdottomasti tuon jauheen kokeiluun!

Ajattelin tännekin puolelle ilmoittaa, että meille syntyi 18.12. ihana pieni poika kiireellisellä sektiolla 4 päivän käynnistyksen päätteeksi. Meidän kuuden vuoden pituinen lapsitoive, joista kolme hoitoja, on nyt toteutunut! <3 :smiling face with heart-eyes:
Viikko vietettiin kokonaisuudessaan sairaalassa, mutta nyt ollaan oltu viikko kotona harjoittelemassa uutta elämää. Ihmeellistä!

Ajattelin tännekin puolelle ilmoittaa, että meille syntyi 18.12. ihana pieni poika kiireellisellä sektiolla 4 päivän käynnistyksen päätteeksi. Meidän kuuden vuoden pituinen lapsitoive, joista kolme hoitoja, on nyt toteutunut! :Heartred :smiling face with heart-eyes:
Viikko vietettiin kokonaisuudessaan sairaalassa, mutta nyt ollaan oltu viikko kotona harjoittelemassa uutta elämää. Ihmeellistä!

Niin paljon onnea 🥰 Ihana kuulla että kaikki on nyt hyvin, nauttikaahan uudesta elämänvaiheesta 💙

Mitä teille nykyään kuuluu?
Kiitos kysymästä! Kiirettä on pitänyt töiden ja opiskelujen puolesta. Joulukuun alussa miehen vointi taas heikkeni pitkän ja seesteisen vaiheen jälkeen. On tutkittu ympäri ämpäri ja tammikuun alussa on taas magneettikuva ja otetaan aivoista koepala. Joko syöpä on uusinut tai sitten kyseessä on joku muu vaiva. Pikkuaivoissa on kuitenkin jotain muutoksia. Vaikeaa on, mutta mennään päivä kerrallaan.

Vauvatoive ei hellitä lainkaan, vaikkemme voi enää lasta saada. Siskoni odottaa neljättä ja toinen sisko sai esikoisensa toukokuussa. On todella vaikeaa, kun kuulee vauvauutisia, vaikka olemmekin iloisia toisten puolesta. Loma-ajat ovat pahimpia, kun ehtii miettiä kaikkea liikaa.

Meidän lapset on nyt 14v, kohta 12v ja 9v. Hankimme kolmannen kissankin lokakuussa ja se on tuossa profiilikuvassani. Mörkö 5v, todella valloittava persoona <3

Mitäpä tänne kuuluu?

Ajattelin tännekin puolelle ilmoittaa, että meille syntyi 18.12. ihana pieni poika kiireellisellä sektiolla 4 päivän käynnistyksen päätteeksi. Meidän kuuden vuoden pituinen lapsitoive, joista kolme hoitoja, on nyt toteutunut! :Heartred :smiling face with heart-eyes:
Onnea!

Takaisin