Pulinaketju

Oi miten ihana yllätys, onneksi olkoon! 🥰 Minkä ikäinen olet nyt ja oliko kuinka pitkään yritystä takana? Kaikkea hyvää jatkoon! 😍
Kiitos! 41v olen ja ehkäisyä ei ole ollut n. pariin vuoteen, mutta ei ole "yritetty" vaan oltu tyyliin tulee jos on tullakseen.
Olin ihmeissäni erityisesti koska en ollut ehtinyt huomata juurikaan vielä oireita tai tuntemuksia. Sieltä me kuitenkin hiipivät ja mies eilen tuijotti rintojani merkitsevästi 🧐 ja kysyi et millonkas ne menkat pitikään tulla. 🤣 Mumisin epämääräisiä epäsäännöllisestä kierrosta ja yritän jättää yllätyksen huomiselle. 😁 Toivotaan tosiaan että kaikki menee hyvin! Monenlaista jännitettävää on aina synnytykseen saakka.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla alkaa varmaan olla "lopun ajat" käsillä. Menkkoja ei ole kuulunut pitkään aikaan (nyt on kiertopäivä 147), eikä oikein ole ollut edes oireita siihen suuntaan. Vaikka en minä kyllä niitä kaipaakaan enää yhtään, synnytyksen jälkeen on ollut aivan kamalia menkkoja, vaikka niitä nyt ihan viime aikoina onkin tullut harvoin. Joskus niitä tuli jopa 17 vuorokauden välein, mutta sitten saattoi olla pari kolme kuukautta väliä, ja sitten taas 20-25 vuorokauden väleillä useat. Täytän kohtapuoleen 49 vuotta, joten kai ne joutaakin jo loppua 😅 Muita varsinaisia vaihdevuosien oireita ei nyt ihan hirveästi ole, ellei sellaisiksi lueta miltei jokaöisiä hikikohtauksia ja mielialan vaihteluita välillä. Voi olla pitkäänkin tasaista, mutta sitten on niitä hetkiä, jolloin räjähtelen miten sattuu, ihan pienistäkin jutuista saattaa hermo mennä :No Evil Monkey: No, tämä on vain elämää, ei sen kummempaa. Onneksi olen opetellut anteeksi pyytämisen taidon, perheeltä saakin pyydellä välillä anteeksi karjahteluita :disappointed-face:

Nivelrikon kanssa tässä myös joutuu elelemään, sekin etenee koko ajan, mutta onneksi aika maltilliseen tahtiin. Kipuja on kyllä enemmän kuin esim. vuosi sitten, mutta niiden kanssa pärjää vielä hyvin, eikä nivelrikko estä vielä tekemästä kaikkea. Käsityöt pitää kädet liikkeellä, ja onneksi töissäkin on mahdollisuus vaihteleviin työvälineisiin, kun tietokoneella joudun kaiken työni tekemään. Nyt vaan pitäisi saada aikaiseksi aloittaa taas liikuntaharrastus, se kun jäi kesällä minimiin, pihahommia vaan on tullut tehtyä, eikä niitäkään nyt liiemmälti :Grimacing Face: Sohva vaan on niin kutsuva, ja kaikenlaiset herkut on taas ruvenneet maistumaan vähän liikaakin...
 
Täälläkin vaihdevuodet kolkuttelee menkat tulee 3 viikon välein (kierukka on mut tihkuttaa silti eikä se nyt mua haittaa) eli noin 10 päivää lyhentyny nuoruuden kierroist, hiki päässä mäkin oon harvaseyö yöpaidan saa vaihtaa monta kertaa viikossa sehän se tyypillisin oire on. Mä oon vasta 39 vuotta täyttäny mut kierrot on alkanu lyheneen 8-6,5 vuotta sitten et onhan näitä oireita osannu odottaa kun vaihdevuodet kuulemma tulee 5-10 v kiertojen lyhentymisen jälkeen. Mä vähän aattelin et varaan aikaa tk kanta ainakin oli tosi vähättelevä et ethän sä oo vielä neljääkymmentäkään mut eihän tää nyt mikään tavaton ikä oo. Mä luen just nyt kun on ajankohtanen Virtaa Vaihdevuosiin kirjaa (Leeni Peltonen, Leena Väisälä) jos joku kiinnostuu. Ja lapsiluku meillä on täynnä ettei siitä enää huolta. Eli gynen kautta kunhan raskin. Ja lapset on vielä tosi pieniä et ei nyt ihan ajankohtanen kun sanotaan et lapsien pesästä lentäminen ajottuu monesti vaihdevuosiin
 
Ja sit mä oon nukkunu ihan superhuonosti muutenkin tänä syksynä: lapset herättää, hikoilu herättää ja monesti herään kukkuun kolmen ja neljän välillä kun ei saa unta ja tk kanta on mikä on
 
Vaihdevuosioireita kuulemma hoidetaan hormonikierukalla, vähentää vuotoa ja ilmeisesti myös tasoittaa mielialaa. Vaikkei tk ottaisi vaihdevuosioirehdintaa tosissaan niin ainahan sitä voi hormonikierukan käydä otattamassa itsehoidon muotona, ehkäisyn verukkeella.

Minullekin kaupattiin hormonikierukkaa ehkäisimeksi kun 41-vuotiaana juttelin asiasta synnytyksen jälkeen lääkärin kanssa. Kun niitä kuulemma asennetaan minua vähän vanhemmille tosi paljon. Äitinikin otti sellaisen tasaamaan vaihdevuosioirehdintaa, vaikka hän on hommannut sterin ajat sitten. Otin kuitenkin kuparikierukan kun en vielä kokenut olevani pulassa hormonien kanssa ja kun ajatukseni on imettää vielä vauveliani pitkään. Voi olla että mieli muuttuu kun hormonitoiminta käynnistyy todella imetyksen päätyttyä. Ja sitten tietysti pitää vielä miettiä et laittaako hormonikierukan vai olisiko perheessä vielä ehkä mahdollisesti tilaa vauvelille... :Relieved Face:
 
Täälläkin vaihdevuodet kolkuttelee menkat tulee 3 viikon välein (kierukka on mut tihkuttaa silti eikä se nyt mua haittaa) eli noin 10 päivää lyhentyny nuoruuden kierroist, hiki päässä mäkin oon harvaseyö yöpaidan saa vaihtaa monta kertaa viikossa sehän se tyypillisin oire on. Mä oon vasta 39 vuotta täyttäny mut kierrot on alkanu lyheneen 8-6,5 vuotta sitten et onhan näitä oireita osannu odottaa kun vaihdevuodet kuulemma tulee 5-10 v kiertojen lyhentymisen jälkeen. Mä vähän aattelin et varaan aikaa tk kanta ainakin oli tosi vähättelevä et ethän sä oo vielä neljääkymmentäkään mut eihän tää nyt mikään tavaton ikä oo. Mä luen just nyt kun on ajankohtanen Virtaa Vaihdevuosiin kirjaa (Leeni Peltonen, Leena Väisälä) jos joku kiinnostuu. Ja lapsiluku meillä on täynnä ettei siitä enää huolta. Eli gynen kautta kunhan raskin. Ja lapset on vielä tosi pieniä et ei nyt ihan ajankohtanen kun sanotaan et lapsien pesästä lentäminen ajottuu monesti vaihdevuosiin
Tuli mieleeni, että kannattaa ehdottomasti mainita vaihdevuosioireista lääkärille, jotta voivat ottaa verikokeet. Mulle ”varoiteltiin” Naistenklinikalta, että mulla todennäköisesti alkaa vaihdevuodet ennen kuin täytän 40, mutta että siinä on se hyvä puoli, että silloin Kela korvaisi hormonilääkityksestä aiheutuvat kulut kokonaisuudessaan, kunnes täyttää 50. Joten edes jotain positiivista sen lisäksi että toivottavasti saisit apua oireisiin.
 
Ja kuukautiset ei oo vielä loppunu vasta kierto lyhentyny niin en tiiä et saako niitä korvauksia ja se kaiketi koskee vaan kelan korvattavia lääkkeitä mitä läheskään kaikki ei oo. Mutta pitää nyt tän 10 kk aikana jokatapauksessa käydä siellä lääkärissä.
 
Ihanaa kuulla täälläkin puhetta vaihdevuosista. Minulla asia on jotenkin ikävä hyväksyä. Olen pitkään saanut elää ilman vaihdevuosioireita ja olen nyt 47 vuotta. Vasta tänä keväänä kierto lyheni ja on nyt 25-26 vrk. Kevääseen saakka oli vielä 27-29 vrk, neljänkympin tietämillä jopa 30-32 vrk. Lyhentynyt kierto on siis mun ensioire selkeästi. Muita oireita ei vielä ole, mitä nyt nivelrikkoa varpaissa ja siihen kuuluvaa kipua. Ja toki ryppyjä tullut, että kyllä tässä ikä alkaa jo näkyä ja tuntua.
 
Ja sit mä oon nukkunu ihan superhuonosti muutenkin tänä syksynä: lapset herättää, hikoilu herättää ja monesti herään kukkuun kolmen ja neljän välillä kun ei saa unta ja tk kanta on mikä on
Tätä huonosti nukkumista mulla kyllä on mutta senkään ei voi sanoa olevan varsinainen uusi oire kun oon nukkunut huonosti niin kauan kuin muistan, ja erinäisiä lääkityksiä ollut asiaan kokeilussa mitä milloinkin. Huonolla ja vähällä nukkumisella on sitten muita epäsuotuisia vaikutuksia terveyteen.
 
Taidan olla poikkeus, kun toivon jo vaihdevuosia. Kävin gynekologilla tänä vuonna, jotta tietäisin, että ehkäisyä ei enää tarvita. Ikää noin 50 vuotta eikä toivoakaan vaihdevuosista. Ei oireita ja gynekologin tutkimusten perusteella munasarjojen toiminta on yhä vilkasta.
 
Soittelin neuvolan puhelinpalveluun ensimmäistä aikaa ja mahdollista ultraa raskauden keston selvittämiseksi, koska kierto on epäsäännöllinen. Aiemmilla kerroilla on ollut sama tilanne ja ultraan ovat pyytäneet. No. Koko puhelu oli mielestäni tahmea ja epämiellyttävä ja lopputulemana jäin epäilemään omaa raskauttani ja "odottelen et milloin menee kesken". No en ihan, koska pidän omat ajatukseni ja pyrin toiveikkuuteen ja valoisuuteen tässä asiassa, mutta paha mieli oikeasti tuli. Kuulosti siltä että puhelinneuvoja ei uskonut raskauden etenemiseen ja painotti et "terkka soittaa sitten joskus kun tärkeämmiltä asioiltaan ehtii ja ei kuule sinne ultraan kaikki pääse ja onkos sinulla (edes) mitään oireita". Okei? Voi kai sen asiallisestikin kertoa. En tiedä liittyikö asenne ikääni vai oliko kyse jostain muusta, mutta pieleen se meni, jos siihen asti olin ollut iloinen ja onnellinen raskausuutisesta (tosiaan realistisin ajatuksin ikäni vuoksi) ja puhelu saa synkän pilven tilanteen ylle.
Closer: neuvola soitti seuraavana päivänä ja ensi vkon to (tod.näk 7+3) on varhaisultra ja mielensäpahoittajan palaute palveluntarjoajalle laitettu.
 
Soittelin neuvolan puhelinpalveluun ensimmäistä aikaa ja mahdollista ultraa raskauden keston selvittämiseksi, koska kierto on epäsäännöllinen. Aiemmilla kerroilla on ollut sama tilanne ja ultraan ovat pyytäneet. No. Koko puhelu oli mielestäni tahmea ja epämiellyttävä ja lopputulemana jäin epäilemään omaa raskauttani ja "odottelen et milloin menee kesken". No en ihan, koska pidän omat ajatukseni ja pyrin toiveikkuuteen ja valoisuuteen tässä asiassa, mutta paha mieli oikeasti tuli. Kuulosti siltä että puhelinneuvoja ei uskonut raskauden etenemiseen ja painotti et "terkka soittaa sitten joskus kun tärkeämmiltä asioiltaan ehtii ja ei kuule sinne ultraan kaikki pääse ja onkos sinulla (edes) mitään oireita". Okei? Voi kai sen asiallisestikin kertoa. En tiedä liittyikö asenne ikääni vai oliko kyse jostain muusta, mutta pieleen se meni, jos siihen asti olin ollut iloinen ja onnellinen raskausuutisesta (tosiaan realistisin ajatuksin ikäni vuoksi) ja puhelu saa synkän pilven tilanteen ylle.
Closer: neuvola soitti seuraavana päivänä ja ensi vkon to (tod.näk 7+3) on varhaisultra ja mielensäpahoittajan palaute palveluntarjoajalle laitettu.
Ihan kauhean törkeää kohtelua! Eihän tuo sun ikä ole "ikä eikä mikään" ja nyt on kyllä puhelinneuvoja antanut omien mielipiteiden ja ennakkoasenteidensa vaikuttaa liiaksi työhönsä. Hyvä että laitoit palautetta ja hienoa että kuitenkin pääset ultraan. Taannoin itsekin jouduin vääntämään hcg mittauksista vaikka ei olisi ollut asia eikä mikään lääkärin kirjoittaa lähetettä labraan...terveysasemalta hoitaja vaan totesi, että kyllähän sen sitten näkee jatkuuko raskaus vai ei. 🤯 Varhaisultrissa olen aina käynyt yksityisellä kun täällä on suoraan sanottu että niitä ei tehdä pyynnöstä julkisella puolella ennen kuin ne viralliset rv 11-13. Toivottavasti sulla kaikki hyvin 😊
 
Onko ne neuvolan miehityksenkin karsinu niin minimiin kuitenkin asiakaspalvelua pitäs neuvolassakin olla tosi ikävä kokemus

Tosi hyvä et annoit palautetta. Eihän se nyt neuvolan asia oo kommentoida odottajan ikää ja muutenkin syntyvyys ihan minimissää.
 
Muokattu viimeksi:
Tällainen Milli mahassa, 12+9 vastasi 12+2 ja kaikki hyvin meillä. Minusta näyttäisi tytöltä?

Oonkohan onnittelut jo Fannia? Jos en tässä tulee! Ja ikärasisti terveydenhuollon työntekijät on pyllystä...😡

Onko @Pikkuvarpaat tilanne lainkaan parempi jo?
 

Liitteet

  • sketch-1669795660530.png
    sketch-1669795660530.png
    1.9 MB · Katsottu: 62
@Peppipupu: Niin ihanaa, että kaikki hyvin ja pienokainen siellä masussa kasvaa! 🥰
Mitä muille kuuluu? @F@nnilla toivottavasti kaikki myös hyvin? Entäpä pitkästä aikaa @_kirahvi? Saako kysyä sinun kuulumisia näiden raskautumisasioiden osalta?
 
Mulla on tänää lääkäriaika vaihdevuosioireiden takia mä oon niin valtavaa vähättelyä kuullu et ethän sä oo ees 40 (joo 8 kk puuttu), yhen kaverin äidillä on nyt vaihdevuodet on mua pikkasen nuorempi ja äitinsä on saanu hänet tosi nuorena et ihan hyvin on mahdollista, oon kuullu et on pikkulapsiaika kun ekat 7 v nukuin lapsista huolimatta ja se selittää aika heikosti hikoiluja ja ekan lääkärin kommentti oli et potilaalla masennus ja ahdistustaustaa (joo 15 v sitten) unettomuus johtuu varmaan siitä ja aika spesifisesti nää hikoilut osuu niihin oireisiin et ihan pikkasen jännittää et ottaako tää lääkäri tosissaan. Ja mulla sit kuitenkin hypotyreoosi joka voi aikaistaa vaihdevuosia plus lantion alueen leikkauksia useita.
 
Takaisin
Top