Pulinaketju

Hei! Onko kenelläkään kokemusta piikkikammoisen lapsen verikokeesta? Meillä pitäisi 7-vuotiaalta pojalta mitata ferritiini ja hän on aivan kauhuissaan jo ajatuksestakin. Pika-tulehdusarvo jokin aika sitten oli työn takana ja koronatesti nenästä yhtä tuskaa. Poika on vahva ja minä puolivälissä raskaana, joten isä pitää ottaa mukaan, eikä kiinnipito ole se mukavin ratkaisu. Vaikka luultavasti ainoa keino saada koe otettua turvallisesti. :sad-face:

Hei! Onko kenelläkään kokemusta piikkikammoisen lapsen verikokeesta? Meillä pitäisi 7-vuotiaalta pojalta mitata ferritiini ja hän on aivan kauhuissaan jo ajatuksestakin. Pika-tulehdusarvo jokin aika sitten oli työn takana ja koronatesti nenästä yhtä tuskaa. Poika on vahva ja minä puolivälissä raskaana, joten isä pitää ottaa mukaan, eikä kiinnipito ole se mukavin ratkaisu. Vaikka luultavasti ainoa keino saada koe otettua turvallisesti. :sad-face:
Ehdottomasti Emlaa käteen ennen toimenpidettä. Vie kivun mennessään, joten toivottavasti seuraava kerta jo helpompi. Paljon juttelua ja rauhoittelua etukäteen.. Tsempiä! 👍

Ehdottomasti Emlaa käteen ennen toimenpidettä. Vie kivun mennessään, joten toivottavasti seuraava kerta jo helpompi. Paljon juttelua ja rauhoittelua etukäteen.. Tsempiä! 👍

Kiitos vastauksesta! Emla jo ollut käytössä. Ei valitettavasti vie kaikkea kipua eikä pelkoa kivusta. Ongelma vain pahentunut vuosien saatossa vaikka rauhoiteltu.

Kiitos vastauksesta! Emla jo ollut käytössä. Ei valitettavasti vie kaikkea kipua eikä pelkoa kivusta. Ongelma vain pahentunut vuosien saatossa vaikka rauhoiteltu.
Voi ei.. 😩 Muita vinkkejä mulla ei oo antaa. Meilläkin keskimmäisellä oli (lääkäri)kammoa eikä siihen oikein mikään auttanut meilläkään vaan väkisin sai kiinni pitää pienempänä. Iän myötä se on sit mennyt ohi, kun on ymmärrystä tullut lisää, että pääsee helpommalla, kun antaa vaan mahdollisimman pian tehdä kaikki operaatiot.

Voisiko hän saada siellä ilokaasua? jotta mahdollisen jo opitun pelkokierteen myötä opitun vahvan kivun tuntemuksen saisi tuolla kerralla siten taltutettua.
Jatkoa =tulevaisuutta varten reilusti apua hakemaan kouluterveydenhuollon kautta, lähetettä lasten psykologille... piikkikammo on sairaus siinä kuin moni fyysisempikin vaiva!

Voisiko hän saada siellä ilokaasua? jotta mahdollisen jo opitun pelkokierteen myötä opitun vahvan kivun tuntemuksen saisi tuolla kerralla siten taltutettua.
Jatkoa =tulevaisuutta varten reilusti apua hakemaan kouluterveydenhuollon kautta, lähetettä lasten psykologille... piikkikammo on sairaus siinä kuin moni fyysisempikin vaiva!
En ole koskaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta. Tehdäänkö näin jossain?
Itselle tuli ilokaasusta synnytyksessä tosi huono olo, joten en ehkä ensimmäisenä lapselle sitä antaisi. Lapsi on melko erityisherkkä tapaus (herkkäaistinen).
Onko jollain kokemusta ilokaasun antamisesta lapselle?

Reippaan pojan palkinto! Mun lapsuudessa sai aina pikkulelun tai muun tavaran, kun selvisi verikokeista! ❤️

En ole koskaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta. Tehdäänkö näin jossain?
Itselle tuli ilokaasusta synnytyksessä tosi huono olo, joten en ehkä ensimmäisenä lapselle sitä antaisi. Lapsi on melko erityisherkkä tapaus (herkkäaistinen).
Onko jollain kokemusta ilokaasun antamisesta lapselle?
Suosittelen sinua tuon netistä etsimään ja lukemaan, koska näkemykseni mukaan mitä enemmän itse asiasta tietää sitä helpompi siitä on keskustella esim hoitavan tahon kanssa.

Lasten neulapelko ja sen lievityskeinot hoitotyössä LAB-ammattikorkeakoulu Sairaanhoitaja (AMK), Sosiaali- ja terveysala 2021 Yunyao Li & Anniina Soininen...
sieltä löytyy myös se ilokaasu.

Suosittelen sinua tuon netistä etsimään ja lukemaan, koska näkemykseni mukaan mitä enemmän itse asiasta tietää sitä helpompi siitä on keskustella esim hoitavan tahon kanssa.

Lasten neulapelko ja sen lievityskeinot hoitotyössä LAB-ammattikorkeakoulu Sairaanhoitaja (AMK), Sosiaali- ja terveysala 2021 Yunyao Li & Anniina Soininen...
sieltä löytyy myös se ilokaasu.

Kiitos linkistä. Mielenkiintoista asiaa. Uskon kuitenkin, että lääkkeellisten hoitokeinojen käyttö on yleisempää ja saavutettavampaa sairaala-olosuhteissa kuin pienen paikkakunnan terveysasemalla.

Meillä tuli ajankohtaiseksi siirtyä pojan kanssa aikuisten hammastahnaan. Saatiin suuhygienistiltä pieni näytepurtilo Elmexiä, mutta siinä on jopa minun makuuni tosi voimakas maku, ja poika sanoo. että se polttaa hänen suutaan ☹️ Minun käyttämässäni tahnassa lukee, ettei saa käyttää alle 7-vuotiaille, joten sitä ei ole kokeiltu, minusta siinä vaan on laimeampi maku. Olen nyt sitten hätäpäissäni laittanut sitä Elmexiä sekaisin aiemman lapsille tarkoitetun hammastahnan kanssa, se on hieman helpottanut asiaa. Alkaa vaan mennä taisteluksi hampaidenpesu, kun poika pelkää sitä aikuisten tahnaa, kun se on niin raikasta, siitä se polttelu varmaan tuleekin. Täytyy varmaan vaan kokeilla tuubi kerrallaan, mikä aikuisten tahnoista olisi kaikken laimein. Olisiko vinkkejä? Minulla on kyllä esim. Tuisan kristallisuola-tahnaa, jossa on fluoria, se ei ole erityisen raikas, mutta maistuu muuten ihan karmealta... Meillä on hammaspesut menneet tähän asti hienosti, mutta nyt on vähän vaikeaa. Pojalla on sen verran pysyviä hampaita jo suussa, että korkeampi fluoripitoisuus on ajankohtaista, tai näin ainakin suuhygienisti sanoi.

Meillä tuli ajankohtaiseksi siirtyä pojan kanssa aikuisten hammastahnaan. Saatiin suuhygienistiltä pieni näytepurtilo Elmexiä, mutta siinä on jopa minun makuuni tosi voimakas maku, ja poika sanoo. että se polttaa hänen suutaan ☹️ Minun käyttämässäni tahnassa lukee, ettei saa käyttää alle 7-vuotiaille, joten sitä ei ole kokeiltu, minusta siinä vaan on laimeampi maku. Olen nyt sitten hätäpäissäni laittanut sitä Elmexiä sekaisin aiemman lapsille tarkoitetun hammastahnan kanssa, se on hieman helpottanut asiaa. Alkaa vaan mennä taisteluksi hampaidenpesu, kun poika pelkää sitä aikuisten tahnaa, kun se on niin raikasta, siitä se polttelu varmaan tuleekin. Täytyy varmaan vaan kokeilla tuubi kerrallaan, mikä aikuisten tahnoista olisi kaikken laimein. Olisiko vinkkejä? Minulla on kyllä esim. Tuisan kristallisuola-tahnaa, jossa on fluoria, se ei ole erityisen raikas, mutta maistuu muuten ihan karmealta... Meillä on hammaspesut menneet tähän asti hienosti, mutta nyt on vähän vaikeaa. Pojalla on sen verran pysyviä hampaita jo suussa, että korkeampi fluoripitoisuus on ajankohtaista, tai näin ainakin suuhygienisti sanoi.
Hae apteekista Salutem, ei maistu miltään, korkeintaan ihan aavistuksen makealta. 😊

Hei kaikille...tuohon lapselle ilokaasun antamisesta niin hyvä kokemus on meillä kun tikattiin poikaa..toimenpide kävi helposti ja poika naureskeli toki oli tokkurainen ja joillekkin voi tulla huono olo mutta siellä hetki maatessa päätä selviteltiin juotiin ja kaikki oli taas hyvin mut toki tuo kun pitää verikoe ottaa niin siinä pitäis olla kiinni pitäjä ku ilokaasunkaa voipi vähän olla tillintallin🤭niin ja tuttavalla kaamee piikki kammo ja käy verikokeissa ja hammaslääkärissä niin et lääkäri määrännyt pienen määrän rentouttavaa ei niin ettei tajuaisi ym mut vain niin et olo hellittää..kandee kysästä lääkäriltä tai kouluterkalta
Ihanaa kun euroviisut alkoi ja saa todella jännittää lauantain finaalia🤩ei oo enään pitkästi kesälomaan kyllä muksut on sen ansainneet🥰voikun itekkin pystyis nauttimaan ilman mitään huolia mutta elämä on ei sitä voi järjestää mutta ehkä sekin aika koittaa vielä

Mitä kuuluu @Peppipupu?

Meidän poika on tänään 5kk :Heartred Kovasti on alkanut menovietti viemään :Grinning Face: Haluisi selvästi jo eteenpäin, mutta ei oikein konttauskädet kanna. Pylly nousisi jo korkeammalle. On kyllä niin etuoikeus seurata pienen ihmeellistä kehitystä.

@VäriSointu Saatiinko teillä otettua mukavasti ferritiini?

Mitä kuuluu @Peppipupu?

Meidän poika on tänään 5kk :Heartred Kovasti on alkanut menovietti viemään :Grinning Face: Haluisi selvästi jo eteenpäin, mutta ei oikein konttauskädet kanna. Pylly nousisi jo korkeammalle. On kyllä niin etuoikeus seurata pienen ihmeellistä kehitystä.

@VäriSointu Saatiinko teillä otettua mukavasti ferritiini?

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Foorumi hetken pois ajatuksista kun kaikkea tässä meneillään.
Tarkoitatko, että miten sain lähetteen ferritiinin mittaamiseen alunperin?
Tämä oli ensimmäinen raskaus, jossa lääkäri määräsi sen heti alussa mitattavaksi, joten ei tarvinnut taistella sen saamiseksi. Muutettiin vuosi sitten ja uudella paikkakunnalla keskenmenoa seuraava raskaus aloitetaan neuvolassa lääkärikäynnillä. Hän sitten määräsi ferritiinin osaksi labroja. Huomenna uudet labrat, jännä nähdä, mihin suuntaan hb ja ferrit menneet. Ja kilpirauhasarvot.

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Foorumi hetken pois ajatuksista kun kaikkea tässä meneillään.
Tarkoitatko, että miten sain lähetteen ferritiinin mittaamiseen alunperin?
Tämä oli ensimmäinen raskaus, jossa lääkäri määräsi sen heti alussa mitattavaksi, joten ei tarvinnut taistella sen saamiseksi. Muutettiin vuosi sitten ja uudella paikkakunnalla keskenmenoa seuraava raskaus aloitetaan neuvolassa lääkärikäynnillä. Hän sitten määräsi ferritiinin osaksi labroja. Huomenna uudet labrat, jännä nähdä, mihin suuntaan hb ja ferrit menneet. Ja kilpirauhasarvot.
Hienoa kuulla, että sua seurataan tarkemmin :Heartred Alhainen ferritiini raskaana on inhottava! Itse kävin rautainfuusiossa yksityisellä, koska synnytys läheni, ja arvo oli aika alhainen ja tiesin että mulla on verenvuotoriski. Kannatti tehdä näin jälkeenpäin kun miettii! Tuli sektiossa lisävuotoa, eikä tullut raudanpuuteoireita synnytyksen jälkeen.
Lähinnä kyselin miten teidän pojan ferritiinin otto onnistui kun oli piikkikammoa? Onnistuiko?

Muokattu viimeksi:
Hienoa kuulla, että sua seurataan tarkemmin :Heartred Alhainen ferritiini raskaana on inhottava! Itse kävin rautainfuusiossa yksityisellä, koska synnytys läheni, ja arvo oli aika alhainen ja tiesin että mulla on verenvuotoriski. Kannatti tehdä näin jälkeenpäin! Tuli sektiossa lisävuotoa, eikä tullut raudanpuuteoireita synnytyksen jälkeen.
Lähinnä kyselin miten teidän pojan ferritiinin otto onnistui kun oli piikkikammoa? Onnistuiko?

Ai niin, siitähän tässä keskustelussa puhuttiinkin aiemmin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Huomaa, että herännyt klo 3.20 ja raskausaivot jo valmiiksi sumuiset.
Ei vielä päästy ottamaan. Eli tulossa vasta.

IMG-20230607-WA0018.jpg

Meidän perheen viimeinen jäsen Emili syntyi kiireellisellä sektiolla 7.8. 19:05 poikkitilan takia. Hommaa yritettiin käynnistää ja vauvaa kääntää ensin 2,5 vrk Naikkarilla ja sitten luovutettiin. Vauva oli koko raskauden ajan ylhäällä poikittain ja leikkauksessa todettinkin, että ei olisi koskaan syntynyt alakautta. Ollaan todella hyvässä kunnossa ja kotiudutaan tänään verensokerimittauksen jälkeen. Tämä siksi, että syntymäpaino oli alle 3kg. Pituus kuitenkin 49cm ja hattu 35 cm😍😍😍mama is in love❣️

Takaisin