Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tomu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä paino alkanu nousee liian kovaa vauhtia. Kuukauden aikana napsahtanut 5kg lisää. Lähtö oli 162/63 ja nyt 73.4kg :-(
Täytyy rupee tarkkailemaan enemmän syömisiä, mulla kyllä painon nousuun vaikuttaa lisä mässäily jonka alotin tupakan korvikkeena :-( viimeksikin kun olin vuoden polttamatta kiloja tuli 10 lisää enkä niitä koskaan saanut karistettua pois..

Eilinen neuvola (26+0 rv) vahvisti sen mitä olen epäillytkin: massakausi on käynnissä! Neljässä viikossa on tullut painoa lisää n. 830g/vk tahdilla. Oma arvio on et pari edellistä viikkoa olen kerryttänyt kiloa per viikko, 70kg haamuraja meni rikki. Ja en ainakaan tunnusta mässytelleeni. :p Noh, toistaiseksi ei ole painoa kertynyt kuin sen +8kg lähdöstä, mutta näyttää siltä et tilanne tulee korjautumaan huimaa vauhtia parin seuraavan kuukauden aikana. 3kk suunnilleen laskettuun nyt, ja "tavoitepaino" on alle 80kg. Oletus on, et nämä kaksi seuraavaa kuukautta kerätään painoa, ja sitten viimeisenä kuukautena painonnousu hidastuu... Noh, odotukset ovat mitä ovat, mutta omaa kroppaa kuunnellen mennään. Jos se sanoo et tänään leivotaan piirakkaa, niin... :flower

Mulla on nyt tullut noin 6 kg (26+5) ja se on ihan riittävästi, koska kaikki on tullut reisiin ja pelkkää rasvaa. Yks aamu nousin puntarille unenpöpperössä ja luulin tosissani, että puntari on menny kokonaan rikki (lopetti aiemmin kehonkoostumuksen mittauksen). Nousin vielä uudestaan ja sitten vasta tajusin, että ei se ole rikki, uudet kymmenluvut vaan paukkui :grin

Mulle on lopussa tullut aina reilummin painoa, joten kyllä tässä pääsee vielä kasvamaan varmasti. Jos ei paino nouse enempää kuin 12 kg niin olen tyytyväinen.

Minulla on tullut jo 13 kg (lähtö 163 cm/51,5 kg). En ole omasta mielestäni lihonut (eikä neuvolatädin mukaan näy missään), mutta kai se paino jonnkkin on tullut :D

Mulla kans tullut jo 13 kg (lähtötilanne 160cm/63kg) enimmät tuli heti alussa kun jouduin lopettamaan liikunnan 2-3 kk kun olin niin huonossa kunnossa. Kauhistuttaa kun kaikki sanonu että se enimmät painot tulee vielä lopussa, että jos tähän vielä tulee paljonkin kiloja lisää :wideyed: yrittänyt kuitenkin syödä terveellisesti mutta eipä sekään ole auttanut, johonkin ja jostakin nuo kilot on kuitenkin tullut :shifty: onneksi oma lääkäri on ollut tosi ymmärtäväinen kun on hänelle itellekkin aina tullut raskauksissa noin. 20kg ja on aina ollut hoikka ja pieni.

Mulla kans tullut jo 13 kg (lähtötilanne 160cm/63kg) enimmät tuli heti alussa kun jouduin lopettamaan liikunnan 2-3 kk kun olin niin huonossa kunnossa. Kauhistuttaa kun kaikki sanonu että se enimmät painot tulee vielä lopussa, että jos tähän vielä tulee paljonkin kiloja lisää :wideyed: yrittänyt kuitenkin syödä terveellisesti mutta eipä sekään ole auttanut, johonkin ja jostakin nuo kilot on kuitenkin tullut :shifty: onneksi oma lääkäri on ollut tosi ymmärtäväinen kun on hänelle itellekkin aina tullut raskauksissa noin. 20kg ja on aina ollut hoikka ja pieni.

Mutta se lopussa tuleva on isolta osin esim. vauvaa ja nestettä, eiköhän ne kilot myös nopeasti putoa jos huolehtii ettei rasvaa kauheasti tule :)

• Tykkään
Reaktiot: AA
Joo, minua hoksautettiin toisaalla, että kun painonnousu alkaa olla tuota kilo per viikko, niin matkassa on kyllä silloin paljon turvotustakin. Ja sehän lähtee kohtuullisen helposti kun pääsee synnytyksen jälkeen taas vähän liikkumaan ja hikoilemaan. :)

• Tykkään
Reaktiot: AA
Mulla lähtötilanne oli 165 cm/68 kg. Alussa paino laski n.2-3kg, kun ruoka ei maistunut/pysynyt sisällä. Nyt viimeisin punnitus rv26+0 oli 73.0 kg eli +5 kg tullut lisää. Jotenkin tuntuu, että reisistä olisi saattanut jopa lähteäkin läskiä, mut toisaalta ihan kuin "selkäläskit" olis kasvanu. Tai sitten vaan rintsikat puristaa enemmän, kun tissit kasvaneet :p

Täällä rv 30 menossa, lähtöpaino 51kg ja nyt 60kg. Siirryttiin uudelle kymmenluvulle. Ihan tyytyväinen olen, haluaisin että paino nousisi max 65kg saakka mutta jos tulee turvotuksia niin ei voi mitään.

Rv 27 ja n 6kg. :eek: ajattelin alussa et 10kg max. Mut taitaa näköjään tulla enemmänkin.. Mulla bmi 23 ennen raskautta mut rasvaprosentti ei oo mikää suuri. Oli melkein kk ettei noussut paino yhtään ja nyt yhtäkkiä noussu parissa viikossa.

Nyt 28+1 ja tullut 8kg. Esikoisen aikaan näillä viikoilla puoli kiloa enemmän. Tavoite olis pysyä alle 80kg.

29+5 tullu 8kg. Viime viikkoina +250g, sais varmaan tulla enemmänkin, mut pääasia et nousee. Ruoka ei oikein maistu.

29+0 ja +6.5kg. Jännä nähdä miten paljon loppuajasta nousee.

Miul on ny 28+2, 28+0 punnittin viimeks ja nyt on siis +10kg. Lähtötilanne oli siis 175cm/61kg ja ny 71kg. BMI tällä hetkellä 23,1, eli edellewn normaali. Mut eihän tuota painoindeksiä nyt pidäkään tuijottaa. Painonnousu ei näy kyllä missään, ainoastaan maha ja tissit on kasvanu, rintsikoista jää selkään makkarat oli ne kuinka isot sit tahansa ympärysmitaltaan. Eli selkään sitä rasvaa ilmeisesti on sit kertyny, mut sieltä se on miult aina ekana lähtenyki. Jalkoihin ja lantiolle ei oo tullu mitää, kaikki farkut menee jalkaan mut ei mee kiinni tietenkään mahan takia. Toivottavasti pysyykin tällane kilojwn kertyminen, että paino nousee mut missään ei ihmeemmin näy :D

Muokattu viimeksi:
Täällä tullut JO rv 30+2 mennessä +11,5kg. BMI oli lähdössä normaali 23,7.
kyl mua ahdistaa toi painontulo, mut ei voi mitään.
Koitan lenkkeillä ja syödä terveellisesti. En mässäile mitään karkkeja, sipsejä tai keksejä.
Mut painoa tulee.. Esikoisestakin tuli 6vuotta sitten +16kg. KAMALAA!

27+4 ja painoa tullut +/- nolla tai 1kg vuorokauden ajasta riippuen. Ei kyllä haittaa yhtään.
Katsoin vanhaa neuvolakorttia ja olen nyt samassa painossa kuin edellisessä raskaudessa samaan aikaan. Aloituspainoa oli nyt 3kg enemmän.
Jos menee samalla tavalla kuin viimeksi, niin otan sit loppukirin viikoilla 34-39 sen +4kg

Syön ihan normaalisti ja välistä maistuu myös herkutkin. Joskus taas pelkät hedelmät ja raaka porkkana.

Minäkin vertailin edelliseen raskauteen, kun sattui olemaan mittaustulos samoilta viikoilta. Olen nyt +800g painavampi kun esikoista odottaessani 8v sitten. Ei paha, varsinkin kun huomioi että nyt oli lähdössä 4kg enemmän painoa. Toisaalta, esikoisen sf-mitta oli tuolloin selvästi isompi... Noh, liekkö sitten seuraus mittaajien eri tyyleistä. Toki, esikoisen painoarviotkin ovat olleet aina enemmän kuin tästä.

Minulla on menossa rv26. Paino on noussut 10kg. Selän puolelle on tullut massaa vähän enemmän, samoin reisiin ja lanteille. Rinnat ovat suuremmat ja vatsa aika iso ja pyöreä jo nyt. Turvotusta on. No, olen pitkä tyttö niin kilot sulautuu aika tasaisesti joka puolelle. :rolleyes: Omasta mielestäni näytän hyvältä, joten ei hätää. :grin

Lähtöpaino oli normaalilukemissa. Aiemmissa raskauksissa kiloja on tullut reippaasti ja tasaisesti pitkin kehoa. Olen aina päätynyt takaisin normilukemiin ikäänkuin itsellään. Nyt en ole päässyt liikkumaan juuri ollenkaan niin se selittänee osaltaan painonnousua. Herkutellutkin olen. Ja ihan hyvällä omallatunnolla.

Mun tytär (10v.) silitti mun selkää ja hihkaisi "Äiti! Raskaus tuntuu jo täälläkin!" :joyful: Sanoin, että "juu, siellä taitaa olla vauvan ravintovarasto"...

Tänään neuvolassa paukkui maaginen 70 kilon rajapyykki. Eli 29+4 ja 71 kiloa. Nyt oli tullut puoli kiloa viikossa tahtiin ja kokonaisuutena tullut semmonen noin 9kg eli ihan kivasti. Jos kokonaislisäys pysyis siinä 15 kg niin olisin ihan tyytyväinen. Mutta tulee mitä tulee :)

Takaisin