Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

Mulla lähtöpaino 52kg ja nyt on tullut kymppi tuohon päälle lisää. Viikot on 32 + 2. Ensimmäistä kun odotan, niin on tullut yllätyksenä, että vatsa jo tässä vaiheessa "painaa" esim. yöllä kääntyessä ja muutenkin on jotenkin kömpelö ja turvonnut olo eikä liikkuminen onnistu entiseen malliin. Olen suorastaan kateellinen miehelleni, joka niin tyytyväisenä tulee kovavauhtisilta pyörälenkeiltä, kun itse olen vaivalloisesti ja hitaasti onnistunut kävelemään kaupungilta kotiin... Tiedän kyllä, että tämä on vähän lapsellista... Mutku... :sour:

Olen tosin saanut kunnasta lainaan vatsan tukivyön - käytin sitä yhden päivän ja ei tuntunut ihan passelilta, mut olis varmaan järkevää kokeilla vielä uudestaan.

Ja lopuksi tyhmä kysymys: Painaako teidän muiden masut? :)
 
Ja lopuksi tyhmä kysymys: Painaako teidän muiden masut? :)
Toki. Painon tuntee eniten kun makoilee jossain, ja erityisesti kun yrittää ylös tai yrittää kääntyä. Venyvä masu on myös arka. Mukavin asento alkaakin olla makoillessa kyljellään, masun olla oma tyynynsä, jolloin se ei venytä nahkaa ja makaa omalla painollaan.
 
32+2 ja tasan +10kg. 1,5kk paino ollut suunnilleen sama. Oon oikein ilonen, tää massu kaikkinensa on ihana! :) käyn vielä päivittäin n. 7-8km lenkeillä, ei ongelmia hetkittäisiä kovetteluja lukuunottamatta. Olen myös alkanut olla sujumpi tään muuttuvan kehoni kanssa mitä isommaksi maha kasvaa :) Mikä onkin viimesen viikon aikana ottanu kasvuspurtin, tähän asti ollu melko pieni. Eilen siivousmaratooni ja ekaa kertaa sen jälkeen on nyt ottanu tuonne alaselkään sillälailla, että tuntee siivonneensa. Loppua kohti varmasti tulee seuraksi superturvotukset ja muut, mutta koen olevani onnekas että näinkin pitkälle ollaan masun kanssa pärjätty kivuitta, säryittä, liiemmittä kiloitta ja ongelmitta :) tsemppiä alkavaan kesään kaikille! :Heartred
 
Täällä meni juuri 20 kg rikki jos vertaan vuoden takaiseen painoon... Viimeksi siis vuosi sitten kävin vaa'alla ja seuraavan kerran vasta ekassa neuvolassa johon olin ehtinyt jo kerätä kunnon alkuturvotukset. Neuvolan laskujen mukaan painoa olisi siis tullut nyt 13 kg. Kuvittelin aina, että raskauskiloja voi halutessaan hillitä ja jos pääsee räjähtämään käsistä niin silloin on syöty kirjaimellisesti kahden edestä. Nyt ymmärrän, ettei se aina ihan niin ole :smiley-ashamed005 Minkäs teet jos kroppa päättää toisin vaikka itse yrittäisikin parhaansa. Pahoinvoinnit, turvotukset, muutokset aineenvaihdunnassa yms...
 
Raskauden aikana kertyvää rasvaa voi kyllä hallita mutta painoa ei niin helposti :) uskon, että jos syö fiksusti, ei ylimääräistä rasvaa kerry liikaa jolloin se kertynyt paino kyllä putoaa raskauden jälkeen.
 
Raskauden aikana kertyvää rasvaa voi kyllä hallita mutta painoa ei niin helposti :) uskon, että jos syö fiksusti, ei ylimääräistä rasvaa kerry liikaa jolloin se kertynyt paino kyllä putoaa raskauden jälkeen.

Varmasti on noinkin. Tässä on vaan nyt vaikea erottaa mikä on rasvaa ja mikä turvotusta kun turvotus on aika hurjaa tällä hetkellä :grin Ehkä se selviää vasta synnytyksen jälkeen. Että lähteekö paino laskuun vai ei...
 
Mulla on tänään neuvola ja mua ahistaa jo valmiiksi että kuinka paljon painoa on tullut lisää.
Nyt kyllä huomaa jo selkeästi että alkaa oleen myös turvotusta aika paljon.

Mulla on jotenkin kaksijakoinen olo tän painon kanssa ku toisaalta mua ei haittaa et painoa tulee koska kyllä se pois lähtee, mutta jotenkin tuo punnitseminen ahdistaa ku se kuulostaa niin älyttömän paljolta tuo painon nousu.
 
Mäkin oon ihan sinut painonnousun kanssa mutta just tuo jatkuva puntarilla käyminen stressaa.
 
Viime neuvolassa oli n.16kg tullut painoa,nyt en hetkeen ole käynyt vaa alla.Vatsa toisten mielestä pieni,toisten mielestä iso,että en sitte tiiä.Omasta mielestä tuntuu isohkolta ja painavaltakin ajoittain,kun ei ole minkäänlaiseen mahaan tai ylipainoon tottunut.Lenkillä käytän tukivyötä kun maha painaa ja sitte alkaa supistaa.Pitkiä lenkkejä en enää ole jaksanut hetkeen,nyt helteillä puhumattakaan.On iso ja kömpelö olo,ylösnouseminen hankalaa ja sängyssä asennon löytäminen.Turvotuksia alkanut tulemaan,sormissa ja jaloissa ja samaten kasvoissa :sad001 olo ei kyllä erityisen hehkeä ole,vaikka masusta tykkäänkin :Heartred
 
Tänään neuvolassa 34+5 painoa tullut noin 12 kg eli aika lailla ja sen kyllä tuntee. Jalat ihan puhki iltaisin. Mutta ehkä vielä toivoa ettei ehtis kertyä yli 15kg.
 
32+5 ja 7kg vasta mutta jalakki alkaa jo väsyä täälläki ja ei jaksa enää kävellä pitkiä matkoja. Neuvolassa sanottii et 12kg vähintää ois ihan hyvä mut onhan täs vielä aikaa kerryttää vähän tota painoa.
 
Hmmm. Kävin just vaa'alla ja sen mukaan oon laihtunut nyt kesäkuun aikana kilon. Olen vähän huolestunut. Eikö sen painon pitäisi nimenomaan nousta reilusti nyt viimeisten viikkojen aikana? Vauva kyllä on liikkunut, mutta saakohan se tarpeeksi ravintoa?
Taustatietona, että nyt siis rv 35+4. Olen normaalipainoinen ilman raskautta, ja tähän mennessä tullut n. 10 kg. En ole syönyt viime aikoina mitenkään tavallista vähempää tai tehnyt mitään muutakaan eri tavalla. Tähän asti paino on noussut koko ajan tasaisesti yhtä aiempaa 3 viikon pysähdystä lukuun ottamatta.
 
Hmm... viikossa paino on noussut kilon, nyt koko raskauden saldo on jo 15 kiloa plussaa, joista 12 kiloo on tullu neljässä kuukaudessa :nailbiting: Paljonkohan tuota vielä tulee. Turvotuksia ei oo, mitä nyt lenkillä veri pakkaa sormiin ja ihan hienoista sormien koukussa tuntuvaa turvotusta havaittavissa. Mut siis tosi vähäistä.
 
Minullakin sama tilanne, kuin eppulalla. Eli siis paino notkahtanut alaspäin yllättäen. Nousu on ollut tasaista ja vähäisempää kuin viimeksi, mutta edellinen mittaus näyttikin, että painan vähemmän kuin kuukausi sitten. Oletin, että kesä ja mahdollinen turvotus jne. nostaisi painoa loppua kohden paljonkin, ja ehkä se vielä tästä. Viime raskaudessa kiloja tuli 12, nyt on tullut alle 6! Ruokahalu on vähentynyt viime viikkoina, mutta olen kuitenkin syönyt vauvan vuoksi vaikka ei olisi nälkä ja koittanut syödä ihan herkkujakin, vaikkei tekisi mieli. Työpaikalla on ollut kuuma ja huono sisäilma, joten olen juonut tosi paljon. En minä tietenkään kauheasti painoa kaipaa, mutta vauvan vuoksi toivon, että paino nousisi tasaisesti loppuun asti. En halua laihtua nyt, niin hullulta kuin se voi jonkun mielestä kuulostaakin.
 
Jos ei tahalleen pihistele ruoassa, niin kyllä tuommoiset kilon painon heittelyt on ihan normaaleja :) sitten, jos laskee reilummin, kannattaa varmaan ottaa asia puheeksi neuvolassa.
 
Rv 34+4 ja 7kg tuntuu et paino ei nouse millään muutako jos vetää kunnon karkkiöverit jaa paino junnaa kokoajan melkein samassa :/
 
Rv 34+4 ja 7kg tuntuu et paino ei nouse millään muutako jos vetää kunnon karkkiöverit jaa paino junnaa kokoajan melkein samassa :/

Laskepa vaikka finelin ruokapäiväkirjalla sun parin päivän syömiset, että tuleeko syötyä tarpeeksi. Lisää runsasrasvaisia juttuja, öljyjä/pähkinöitä ym. jos ei tule.
 
Oon yrityäny laskea mut mulla ei kärsivällisyys riitä ku en yhtää osaa arvioida annoksia ja jaksa mittailla :D liikuntaa oon vähentäny puolella mut en tiiä johtuuko tää tästä koko raskauden kestäneestä maha kuralla jutusta. Onneksi baby kasvaa ,alakäyrälla kylläki mut si et imetys onnistuisi... onneksi neuvola ensviikolla
 
Mulla viikot 35+1 ja painoa tullut 13,5kg. Loppupeleissä ei ole pahastikaan mutta silti ahdistaa ja tunnen itseni todella isoksi. Yritän ajatella positiivisesti ja olla välittämättä mutta silti ahdistaa :sad001 no kohtahan tämä on ohi..
 
Mulla oli lääkärineuvola eilen rv 35+5, painoa tullut noin 17kg ja lääkäri vaan totesi, että mukavasti tullut painoa -ei liikaa eikä liian vähän. Alkujaan siis normaalipainoinen olen, bmi 21, mutta olis tässä ollut kiva vähemmälläkin painonnousulla selvitä. Esikoisestakin tuli jotain 22kg ja tyttö syntyi kuitenkin jo rv37+1.... :joyful:
 
Takaisin
Top