Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

+15kg on tullut lisää tähän mennessä. 34+3rv. Esikoisesta tuli n. 20kg loppupelissä, tosin siitäkin lähti kohtuullisen helposti se 12kg, ja loput kilot sitkuivat matkassa kunnes lopetin imetyksen. Normaalipainoinen olen.
 
Tänään 35+0 ja painoa tullut yhteensä 9,5 kg. BMI ennen raskautta tasan 25.0. Viime viikosta paino -200g! :O Olin vähän ihmeissäni, kun nyt viime viikkoina paino on noussut 500g/vko. Ehkä ens viikolla onkin sitten +1kg :p En siis oo mitenkään laihduttanut tms., mut ruokahalu on ollut vähän huono ja voi olla että oon siks syönyt vahingossa liian vähän.
 
Mulla näytti tänää 2.8kg enemmän kuin perjantaina:oops: sama puntari sama kellonaika ja samanverran vaatteita. Olo on kyllä turvonnut mutta ihan samalla lailla syöny ja herkuttelin viikonloppuna yhel suklaalevyllä vain ja silti noin paljon tullut jostain viikonlopusta :D noh toisaalta ei haittaa ku ollut ongelmia ton painon kanssa mutta saa nähää mitä huomenna neuvolassa tykkää
 
Miul oli tänää neuvolan vaa'n lukaan tullu kilo viikossa, eli kahen viikon takasesta muka 2 kiloo noussu paino. Oman vaa'n mukaan vaan kilo, mut nytpä oliki taas iltapäiväaika niin se kilo on tullu jo aamupäivän ruokailujen ja juomisten takia. Terkka sano että ei tartteis ihan noin paljoo nousta mut kun edellisellä kerralla ei ollu tullu grammaakaan lisää ni menkööt nyt... hah, eli keskiarvosesti siis on tullu kuitenki se oppikirjamainen 500g viikossa... no. En jaksa välittää enää turhasta :D
 
Mulla vaan paino nousee ja nousee... Joka ikinen kerta neuvolassa huomautettu asiasta ja näyttää siltä että huomautetaan ensi kerrallakin, en kestä! Mua tämä ei niin haittaisi kun tunnen kroppani ja tiedän ettei tämä ole mun käsissäni. Lantio selvästi leviää ja tietysti vatsakin kasvaa, mutta yläkroppa on pysynyt samana (paitakoko ei ole muuttunut). Aina ennen kun olen lihonut, on rasvaa kertynyt koko kroppaan tasaisesti, siihen yläkroppaankin. Nyt mulla on kaikki massa alakropassa, joten pakko olla hormoniperäistä. Neuvolassa tulee vaan aina niin syyllinen olo kun sitä painoa taivastellaan. Nyt tullut siis 15-21 kiloa, riippuu siitä mistä ajankohdasta lasketaan. Eikä tuo mun mielestä edes ole vielä huolestuttavan paljon. 36+2 nyt menossa. Ahdistaa...
 
Miul oli kans neukun vaa'an mukaan tullu kahdessa viikossa 2 kiloo. Mut kilo oli tullu kahes viikos oman vaa'an mukaan. Että ehkä edelleenkin uskon ennemmin omaa vaakaani, neukun vaaka kaipaa kalibrointia
 
Minulla on vähän painonnousu tasoittunut, viime viikkoina vain 700g/vk. Masu on humpsahtanut alas ja pikkuinen hake päätään lähtökuoppiin. Toki syömiselläkin on osuutensa, tuntuu ettei nyt ole ollut samalla tavalla nälkä kuin joskus aikaisemmin. Paljon tulee juotua ihan vettä, kesäkelit kun tekevät olon tukalaksi.
 
Mulla oli pari viikkoa sitten terkkakäynnillä paino noussut 3kg kahdessa viikossa!!! Oli siinä vähän ihmettelemistä. Tuli vaan mieleen alkuraskauden terveydenhoitajan jotenkin huolestuneen oloiset kommentit, kun ei ollut silloin noussut yhtään. :cool: Kävin sit yhdellä ylimääräisellä terkkakäynnillä nyt juhannusviikolla, ja paino oli noussut "vain" 800gr. :bag: En oikein tiedä mitä ajatella tästä painonnoususta... se on noussut 52kg > 66kg. Turvotustakin varmasti on, mutta silti tämä kova tahti on yllättänyt. Ja suht normisti olen pystynyt syömään. Nyt välttelen sit kovin suolaista ruokaa. Mulla on alkanut tuntua vähän polvissakin kun pitää istuutua tai kyykistyä. Samaa muilla?
 
Mulla nyt 37+4 ja alkuviikosta neuvolassa ei ollu paino mousa rammaaka edellisestä kerrasta ja nyt se paino vaan näyttää tippuvan ku ei pysty oikee syyä mitään ku närästää kaikki nii paljo! Mut yhteensä kuitenki tullu kiloi 13 kiloo tähä mennessä ni ei varmaa iha hirveesti haittaa et nyt vähä himmailee ton nousunkaa :D
 
Mulla nyt 37+4 ja alkuviikosta neuvolassa ei ollu paino noussu rammaaka edellisestä kerrasta ja nyt se paino vaan näyttää tippuvan ku ei pysty oikee syyä mitään ku närästää kaikki nii paljo! Mut yhteensä kuitenki tullu kiloi 13 kiloo tähä mennessä ni ei varmaa iha hirveesti haittaa et nyt vähä himmailee ton nousunkaa :D
 
Mulla rv 38+1 ja painoa tullut 8kg, 300g viikkovauhdilla nyt. Tuntuu tosi oudolta kun olo on kuin valaalla.
 
Sohvalta nousu välillä vaikeaa ja silloin tällöin nostaa lattialta jotain niin tuntee itsensä oikein viehättäväksi...
 
Mun BMI oli noin 20, ja rv 37+4 neuvolassa painoa oli tullut 12kg. Esikoisesta tuli 11kg, joka kyllä oli käytännössä kaikki "vauvaa" :D

Vertasin just neuvolakortteja niin aivan samoissa kiloissa edetään; viime neuvolassa rv37+4 oli 100g:n tarkkuudella sama paino kun esikoisesta ja samalla viikolla paino oli myös pudonnut o_O outo sattuma!

Huomenna selviää kuinka vauva kerää massaa, koska jos menee oikeesti näin samalla kaavalla saavat luvan käynnistää viim.laskettuna eli 24.7. Oon tosin jo päättänyt että loppuviikosta hän on täällä :Heartred
 
Tällä hetkellä +16 kiloo lähtöpainosta, tuntuu aika hurjalta. Mut ympärysmittaa on tullu lisää ainoastaan rinnanalusmittaan 10 cm ja rinnanympärykseen tietty kans jonku verran sekä lantioon 7 cm. Reisiin ei ole tullu yhtään, ja veikkaan että ei oo kyl kovin pysyvä mittojen muutos. Mut tää painon nousu kyl tuntuu jaloissa. Polvet ja nilkat kovilla, ja lkapohjat kipeytyy ku isompi massa madaltaa jalkaholvia jlka on ennestään jo matala...
 
+12,7kg, viimesen viikon aikana +1kg. :wideyed: oon kyllä muistanut syödä jätskiä ja kaikenmaailman herkkuja viime aikoina ihan huoletta. Ei jotenkin jaksa enää stressata, kun painonnousu on mennyt omasta mielestä ihan mukavasti tähän asti ja lenkillä tulee vielä käytyä joka päivä noin 7km. Nyt menossa 38+5. Mutta ei tuon kilon viikkotahdin kyllä tartteis jatkua enää kovin pitkään vaikka 16kg saisikin kai tulla. :nailbiting:
 
39+0, 13 kg tullut, bmi 18 ennen raskautta. Alkuun paino nousi tosi nopeasti, söin ihan hulluja määriä. huomattavasti suurempia annoksia ja useammin kuin mieheni... :D edelleen ruoka maistuu ja jäätelöä on pakko saada joka päivä, mutta paino pysynyt samana kuukauden päivät. Oikein hämmästyin neuvolassa kun ajattelin että paino olisi noussut paljonkin vielä.
Esikoisesta paino nousi 16 kg ja aloituspaino oli vielä pienempi. Loppuvaiheessa kuitenkin nousu taas hiipui ja jopa laski hiukan. Vaikka kyllä tuli silloinkin syötyä... :D
Lantio on tässä raskaudessa levinnyt niin paljon, että jännittää joutuuko sitä uusimaan koko farkkuvaraston vaikka uskon että paino tippuu taas normaaliin kokooni melko nopeasti.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top