Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

Tomu

Näppärä viestien naputtelija
Onko tullut painoa minkä verran ja mikä rv menossa?
Oletko ollut tarkkana ruokavalion kanssa ja millaista ruokavaliota noudatat?
Onko tavoitetta minkä verran paino saa nousta raskauden aikana?
Millaisia tuntemuksia muuttuva keho aiheuttaa?

Muutakin saapi kertoa, jos mieleen tulee :)
 
Ei ole tullut yhtään painoa lisää, tipahti lähtöpainosta 4kg ja nyt on siitä noussut 2kg, kun ruoka alkanut taas maistumaan pitkän vain hedelmää-kauden jälkeen. Tässä koitan sitä pitääkin syömällä normaalisti.
Eli lähtöpaino oli 73kg, nyt 71kg. Viime raskaudessa nousi viimeisillä viikoilla 80,4kg, josta jäi 5kg synnärille. Sama lähtötilanne oli raskaudessa painon suhteen.
Oikeastaan synnytyksen jälkeen alkoi vasta ruoka maistumaan ja paino pysyi pitkään 75kg. Itselläni on tarkoitus ollut laihduttaa jo pari vuotta 65kg kieppeille, mut sit tulin raskaaksi ja nyt syksyllä uudestaan(just kesken Fitfarmin valmennuksen).
 
Mulla paino on tippunut reilun viis kiloa tähän mennessä. Viikkoja 20+2. LähtöpaIno on niin korkea,että tarkoitus on ollut, ettei paino nousisi raskauden aikana. Kuitenkin pahoinvointi ja ruokavalion tarkkailu tiputtaa mulla painoa. Noudatan tällä hetkellä radi-ruokavaliota eli tasaiset ruokavälit,pienet annoskoot ja hiilarilähteet tarkkailussa.
 
Mua hirvittää painontulo, enkä oikein tiedä miten siihen suhtautua. Lähtöpaino taisi olla 51-52 ja nyt 56-57, viikkoja 19. Toki meillä on tuplat tulossa, en ihan tiedä miten paljon vaikuttaa. Esikoisen kanssa tuli vissiin 18kg, mikä oli musta liikaa lonkankin kipeytymisen takia.
Tiedän, että saan kyllä painot pois, mutta silti toi jotenkin ahdistaa. Oon siinä mielessä onnekas, etten oo koskaan joutunut tarkkailemaan syömistäni eikä mulle ikinä ole muuten tullut painoa. En mitenkään haluaisi nyt ryhtyä kyttäämään syömistäni! Toisaalta taas en halua valtavasti painoa, ja liikuntakin alkaa olla varsin vaivalloista. Jotenkin tää on musta tosi hämmentävää, viisaita sanoja jollakulla?
 
Miun lähtöpaino oli 61 kiloo ja ny vaaka näyttää 64,5 - 65 kg eli miul on tullu ny painoo semmone 3,5 - 4 kiloo plussasta lähtien. Ja viikkoja huomenna täynnä 18+0. Ärsyttää ku neuvolan vaaka näyttää aina kaks kiloo enemmän ku kotivaaka. Neukkuajat on aina iltapäivästä ja punnitus tapahtuu vaatteet päällä, aina eri määrä vaatteita ja eri määrä ruokaa sisuksissa, ite oon seurannu kotona painoo aamuisin vessakäynnin jälkeen. Yks kaveri asuu eri kaupungissa ja hän saa tehdä niin, että punnitsee itsensä jotona ja paino merkataan neuvolakorttiin. No, suuntaa antava se on neukussaki tietty mut silti ärsyttää ku paino ennen raskautta on merkattu miun oman ilmotuksen perusteella ja sen mukaan painoo ois siis tullu jo yli viis kiloo. No, ehkä tän kanssa pystyy elämään ku tietää mikä on oikee totuus :D

Peilikuva ei hirveesti paljasta painonnousuu ja kaikki vaatteetki on iha sopivia vielä, että en sit tiiä mihin se paino on menny ku ei tuo kohtu ja ipana vesineen voi painaa vielä niin paljoo. Ja nestettäkään ei hirveesti oo... tai no, jenkkikset on ilmestyny kyl. Hiilarisyöminen syypäänä :D vaakalukema tuntuu vähän pahalta, en oo koskaan painanu näin paljoa, ennen treenauksen aloitusta painoin n. 57 kiloo ja tuo 60 ylitys oli jo vaikee sulattaa, mut sen sain järkeiltyy itselleni lihasmassan kasvulla. Ny pitää vaan järkeillä et rasvakudoa lisääntyy koska maidontuotantoon tarvitaan rasvaa. Ja kiloja ei sit jää mikäli se minusta on kiinni. :D
 
Muokattu viimeksi:
Mun alkupaino oli vajaa 56 kiloa ja nyt noin 58.5 kiloa. Paino kyllä vaihtelee tosi paljon sen mukaan punnitseeko aamulla vai illalla. Voi siis olla 1,5 kg eroa noilla saman päivän painoilla. Se yli 60 kg jotenkin kauhistuttaa kanssa, koska ikinä en ole sen yli ollut. Mutta toisaalta haluan et paino nousee pikkuisen takia. Jos on normaali alkupaino niin tulee kait nopeammin kiloja. Mulla ei ole (onneksi) ollut oksentelua ollenkaan.

18+2
 
Mä painoin noin 60 ennen tätä kolmatta raskautta ja nyt 64. Et onhan noita kiloja tullut, mut en ota paineita. Edellisissä raskauksissa tullut 12-14 kg. Ja imetyksellä päässyt ihannepainooni puolessa vuodessa. Toivotaan että toimii vielä näin kolmekymppisenäkin :)
 
Heipsan. Mulla painoa nousi ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välillä vain 100g. Ylipainoa on hivenen, mutta ennen raskautta sain pois reilut 8kg ( mut edelleen siis hieman ylipainoa) Ruokavalioni on ollutvähähiilarinen jo pitkään. ( ei kuitenkaan siis karppausta!) Käytännössä niin että kotona jää pasta, riisi ja peruna pois, mutta töissä syön työruokailussa harkitun verran. Kaikki mehut lantraan, sokerisia herkkuja mahd. Vähän mutt ei total kielto. Vihanneksia, salaatteja ja marjoja enemmän. Hedelmiä kohtuudella. Paljon vedenjuontia. Vehnää mahd. Vähän, enemmän kauraa ja ruista mutta niitäkin kohtuudella. Ruokavalio muutos lääkärin kehoituksesta mutta ei vain raskausaikana vaan jo sitä ennen. Oloni vuoksi olen mielelläni pitänyt näistä kiinni, koska turvonnut ja tukala olo helpottanut kummasti. RUssa sitten taas painontsekkaus, jänskättää miten on tilanne. Mulla siis 19+2.
 
Muokattu viimeksi:
Vastaanpa itsekin eli nyt menossa rv 19+3

Lähtöpaino oli 56kg ja nyt painoa on kerääntynyt noin 60, en oo koskaan painanut näin "paljon" ja onhan se vähän totutteluttanut. Muutenkin keho on muuttunut aika paljon, mutta paino kerääntyy hyvin omalle kropalleni ominaisesti eteneminä ja takenemina, jenkkiksiä ei ole ollut eikä tullut :)

Yritän syödä monipuolisesti minkä pahoinvoinnilta ja oksentelulta pystyn. Mitään en välttele ja määriä en katso, kun niitä en ole katsellut pahemmin ennen raskauttakaan. Uskon, että keho kertoo mitä se tarvitsee rakennusaineekseen, jos vain jaksaa kuunnella.

Toivon, että paino nousee sen verran, että vauvalla ja minulla on hyvä olla ja et imetystä varten olisi se pien rasvavaranto valmiiksi.
 
Onko tullut painoa minkä verran ja mikä rv menossa?
Oletko ollut tarkkana ruokavalion kanssa ja millaista ruokavaliota noudatat?
Onko tavoitetta minkä verran paino saa nousta raskauden aikana?
Millaisia tuntemuksia muuttuva keho aiheuttaa?
Olisikohan paino ollut 62kg ennen raskautta. Tänään mennään viikoilla 16+6 ja painoa oli aamupunnituksessa 63kg.
Ekassa raskaudessa (27v) lähtöpaino oli 59kg, ja viikoilla 16+3 60kg, eli painonnousu oli silloinkin kohtuullista. Muita mittaustuloksia on näköjään 20+6 63kg. Muksu syntyi muutamaa päivää ennen laskettua, ja painoni ehti tuolloin n. 79kg tietämille. Tässäkin raskaudessa ajattelin, että tuo 80kg voisi olla minulle se haamuraja, jonka yli en päästä painoa menemään. Paljon tuosta viimeisestä painosta oli turvotusta ja ummetusta, jota en hoksannut hoitaa, ja tulosta viimeisten viikkojen himosyöpöttelystä.

Minulla ei ole sen kummempaa dieettiä. Tuntuu etten saa syötyä tarpeeksi, ja se kostautuu helposti huonona olona (ei kuitenkaan ole tarvinnut oksentaa), väsymyksenä ja pääkipuna. Olen ottanut ruokavalioon puuron; puoli litraa puuroa (itsekerätyillä) pakastemarjoilla iltapalaksi pitää kylläisenä aamuun asti. Ja onhan se hyvä kuitulisäkin, kuituja pitäisi saada lisää, vaikka leipä maistuu ja vettä juon minkä ehdin. Tuntuu tosiaan että käsi- ja olkavarsien luut vaan erottuvat selkeämmin, eli vaikka painoa on tullut nimellisesti kilo lisää, niin tosiasiassa olen laihtunut. Nyt menee mukavasti päälle äitiysfarkut jotka raskauden alussa olin arvioinut reisistä liian ahtaiksi. Vatsakumpu piirtyy nyt vaan selkeämmin esiin ja tisseihin on tullut lisää kokoa ja näköä.

Kehoni on kaunis! Vatsa on siro kumpu, jonka saa halutessaan vielä piiloon. Miehelle esittelen kumpua iltaisin kun se on kunnolla esillä, ja hän pitää minua vähän hassahtaneena, mutta kaitpa on tyytyväinen kun minäkin olen tyytyväinen. :) Tissit taas, .. onhan ne näyttävät (verrattuna siihen millaiset luttanat ne olivat esikoisen imetyksen jäljiltä) ja herkät, ja toki tietyllä varovaisuudella vielä mieheni leikkikaluina. :wink

Luotan kehooni, että tälläkin kertaa se osaa valmistella minut hyvin synnytykseen (kyllä, kudokset saisivat venyä kuin purkka...) ja imetykseen, ja vauvanhoitorutiinit löytyvät taas hetken muistelun jäljeen. Ja että kyllä ne raskauskilot sitten aikanaan lähtevät, eikä se ole katastrofi tälläkään kertaa, jos pari niistä tulee jäädäkseen.
 
Muokattu viimeksi:
Ennen raskautta olin normaalipainoinen n.62kg. Nyt on puoliväli menossa ja paino on noussut varmaan 6-7kg. Punnitsen itseni ennen neuvolaa ja siitä on aikaa jo joten toi on vaan arvio. Keskiviikkona tiedän tarkemmin :)
Mitään dieettiä ei ole enkä hallitse painoa vaan se hallitsee mua!
Ekassa odotuksessa söin tosi terveellisesti ja liikuin. Silti paino lähti heti reippaaseen nousuun. Lopulta massiivisen turvotuksen kanssa painoa ehti tulla n.20kg. Kaikki ylimääräinen oli pois puolivuotta synnytyksestä ilman laihdutusta.
Toisessa söin mitä mieli teki (ja teki paljon mieli herkkuja). En liikkunut juuri yhtään johtuen mm.ennenaikaisista supistuksista. Turvotusta ja painoa tuli taas se 20kg ja kaikki oli pois puoli vuotta synnytyksestä itsestään.
Tällä kertaa painon nousu etenee varmaan taas samaa rataa. Pyrin syömään nyt terveellisesti (se onkin helppoa kun ei tee mieli herkkuja vaan himoitsen salaatti-juttuja). Mutta en edes yritä hillitä painon nousua, kun se näköjään mulla nousee ihan oman mielensä mukaan :)
Uskon, että kilot lähtevät myös tutulla kaavalla imetyksen aikana joten painon nousu ei ahdista.
Muistan kyllä että esikoista odottaessa kropan muuttuminen oli pelottavaa. Pelkäsin lihoamista ja rupsahtamista kaikin tavoin. Itseasiassa olen ollut paljon tyytyväisempi kehooni lastensaannin myötä ja mielestäni se on tullut kauniimmaksi. Ehkä kuitenkin suurin muutos on tapahtunut pää sisällä :wink
 
Mulle jäi ekasta raskaudesta muutamia kiloja, vaikka niitä kertyikin vain 12, joista 7 jäi jo synnärille. Jostain syystä imetys ei laihduttanut mua yhtään, enkä koe että olisin syönyt tarpeettoman paljon. En silti sure, sillä tiedän etten oikein tsempannut sen kummemmin. Olen liian käytännöllinen: tiesin, että haluan ainakin kaksi lasta, joten ei inspiroinut rehkiä kun toivoi olevansa parin vuoden sisässä taas paksuna. Laihdutus tuntui aivan turhalta hommalta, onhan minulla vaativa työ ja pieni lapsi ja mies ja koti ja ystävät. Tämän beibin jälkeen aion toimia hiukan toisin ja pyrkiä kohti normaaleja mittojani.

En ole tarkkaillut syömisiäni sen kummemmin sitten ekan raskauden, joka päättyi keskenmenoon. Silloin söin vain huipputerveellistä ruokaa. Tokassa, josta sain terveen lapsen, söin mitä mieli teki, ja minulla oli fiksaatio Daim-kekseihin. Nyt on tehnyt mieli suolaista, mutta ei ole vielä mitään erityistä mielitekoa. Syön monipuolisesti kaikkea, myös herkkuja kuluu monipuolisesti, ja kulukoon. Toistaiseksi paino ei ole noussut juurikaan, ehkä siksi, että sitä oli tällä kertaa pari kiloa ekstraa ennestäänkin ja siksi että aamuisin tulee edelleen oksennus. Paradoksaalisesti olen silti kasvanut tosi paljon :/.
 
Paino on alkanut nousemaan viime viikkoina, mutta alun pudotuksen jälkeen ollaan nyt noin +0.5kg, joten en ole painonnousua vielä miettinyt. Tosin uskon että nyt alkaa nousemaan nopeasti, koska ollaan edelleen alle 50 kg puolella. Tavoite olis että ei yli 60 kg mentäis. Ruokavaliota en oo muuttanut muuten paitsi jättänyt kielletyt aineet pois ja kohtuudella makeaa. Edelleen kuitenkin herkuttelen eli jos paino lähtee nousemaan liikaa niin varmaan täytyy niistä herkuista ensimmäiseksi luopua :sad001 :D ja viikkoja nyt 19+3 :)
 
Mulla on paino noussut nyt jo n. 2 kg rv 17+4, mutta tahti on aikalailla sama kuin aiemmissa raskauksissa. Viimeksi paino on noussut 13 kg ja tuo saa kyllä olla maksimi nytkin. Mulla ei imetys laihduta ja ylimääräiset pitää sit pudottaa. Mun kroppa kerää myös helposti rasvaa raskauden aikana ja sitä ei tarvii ylimääräistä.

Kroppa muuttuu hiljalleen, nyt on tullu maha esiin. Omat housut menee vielä, mutta tällä viikolla siirryin mammahousuihin, kun ovat mukavammat päällä. Muutoksia pitää vähän sulatella, ja palautuminen huolestuttaa, kun ikääkin on jo.
 
Aika samoissa täällä mennään, mulla oli sillon 17 viikolla tullu se vajaa 3 kiloa mutta nyt en oo sitte pariin viikoon puntarilla käyny kun kotoa ei tällä hetkellä puntaria löydy. Pitäis käydä vanhempien luona testaamassa ettei nyt tässä oo ihan kauheasti kiloja tullut ennen ku seuraavaan neuvolaan menee, sillä kauhea karkin himo ollu viime viikot :grin mulle sanottiin viimeks neuvolasta kun kysyin että onko tullu liikaa/liian vähän kiloja niin se sano että korkeintaan 500g "sais" tulla per viikko. Ja itellä sen nyt on onneks ollu sen alle.
 
Mulla ei oo vieläkään lähteny paino nousemaan vaan edelleen se -4,2kg lähtöpainosta.. Toisaalta nyt on pysyny viikon verran samassa, et sinänsä en oo huolissani vaikka sais kyllä lähtee nousee toi paino.. :D Tavotteena olis jos ei tulis enempää ku +10kg.

Ruokavalio on mulla aika tarkassa seurannassa radin takia, mut välillä tulee kyl herkuteltua :wink

Maha on vihdoin ruvennu näyttää muultakin ku pelkältä läskiltä ja mammahousut ollu jo pitkään käytössä :) Ainoa muutos mikä tavallaan aiheuttaa ahdistusta on rinnat ku jo muutenki sen verran kokoa ettei kauheesti enempää tarttis tulla mut nehän on ottanu kunnon kasvuspurtin tässä et pelottaa ihan et miten tässä vielä käy :D
 
Mä oon ihan kade teille. :sad001 Mulla lähtöpainossakin oli jo 8kg ylimääräistä (joita en ehtinyt pudottamaan, kun tuli tämä yllätys kesken hyvin käynnistyneen laihdutuksen), ja nyt kun viikkoja on kohta tasan 17 kasassa, niin paino on jo ehtinyt nousta 7 kiloa! enkä syö edes mitenkään ihmeellisesti, ihan normaalia ruokaa normaaleja määriä. :sad001 Toki on rinnat paisuneet, niihin tullut painoa lisää varmaan muutaman kilon verran ja vatsakin aikamoinen pömppö, ja lapsivettä mulla on aina ollut enemmän kuin riittämiin...

Ekassa ja tokassa tuli molemmissa n. 18kg, eikä kummastakaan jäänyt synnärille grammaakaan. Esikoisen jälkeen paino putosi muutamaa kiloa vaille lähtöpainoon kolmessa kuukaudessa ja puolen vuoden tienoilla oli tippunut jo alle lähtöpainon. Tokasta taas kilot oli tosi tiukassa, pääsin lähtöpainoon vasta vuosi synnytyksen jälkeen (ja siis ekan ja tokan välissä oli tullut n. 5kg lisää...). Nyt en haluaisi, että paino nousisi samalla tavalla, mutta näyttääpä vaan nousevan vielä kovemmalla vauhdilla. :sad001
 
Mua ei tää painonnousu niin stressaa vaan ehkä ennemminkin raskausarvet. Kaks raskautta selvitty ilman ja valehtelisin jos väittäisin ettei harmittaisi jos nyt kolmannella kovasti tulisi. Onko teillä aiemmin synnyttäneillä ollut vaihtelua arpien syntymisessä eri raskauksissa?
 
Mua ei myöskään nuo kilot ressaa vaan juurikin nuo raskausarvet.
Viime raskaudessa painoa tuli yli 20kg ja kaikki lähti pois pikkuhiljaa.
Raskauasarvilta säästyin viime raskaudessa ja toiveissa olisi kovasti ettei niitä raskauarpia tulis nytkään ainakaan mahaan :)
 
Takaisin
Top