Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

Mulla oli lähtöpaino 63 ja tänään neuvolalääkärissä 19+0 painoa oli 68,1 Kai mä vaa tungen kaikkee kuraa suuhun jo iha huomaamatta :)
 
Mulla on tullut pari kiloa tähän mennessä (18+5). Edellisissä raskauksissa on tullut yhteensä 9-10 ja sama tavoite on nyt. Syön kohtuu terveellisesti, mutta kyllä mulle herkut maistuu. Ekan jälkeen paino tippui helposti ja tokaa odottaessa lähtöpaino oli neljä kiloa vähemmän. Tokan jälkeen paino ei sitten tippunutkaan, mitta uskon, että se johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka mulla todettiin kesällä. Eli jos sitä vaikka tän jälkeen pääsisi taas tavoitemittoihinsa. :)
 
Heippa :happy: miulle on tullut nyt noin 4,5kg, on menossa rv 17+5 ja eka raskaus. Oon 29v, 172cm pitkä ja lähtöpaino oli siinä 63,5 eli ihan hoikka olin ja urheilen paljon, mutta nyt on kyllä lantiolle kertynyt mojova varasto jotakin mitä ei oo aiemmin siinä ollut o_O vähän kauhistuttaa, että mihin se tästä vielä nousee, kun suvun naisilla on taipumusta kerryttää tuota rasvavarastoa kovin helposti, jos antaa syömisille löysää. Mie oon kyllä pyrkiny syömään tavallista ruokaa, mutta jotenkin ruisleipä maistuis niin hyvälle ja sekös se turvoksiin pistää! Ja kyllä mie viikonloppusin syön myös herkkujakin, arkipäivät oon pyrkiny olemaan ilman. Ens viikolla neuvolassa kyseltävä, että onko normaalirajoissa painon kehitys, vai pitääkö alkaa jotakin asialle tekemään. :)
 
Mut kanssa lapsettomuuslääköri pisti tiputtamaan painoa ensikäynnillä. Sainkin n.5kg veks, kunnes plussasin. Painoa on tullut jo n. 6-7kg ja nyt menossa rv 17+6. Pitäis alottaa varmuudeksi se radiruokavalio, mutta en ole saanut aikaseksi. Liikuntaa en jaksa harrastaa vieläkään angiinan jälkeen.
 
Mulle on tullut pari kiloa. Viimeks tuli 18 kg ja nyt oli lähtöpaino 3kg suurempi joten toivon ettei tule noin paljon kuin viimeks. Ja toivon että lähtee yhtä helposti imettämällä ja pitkillä vaunulenkeillä pois kuin viimeks :)
 
Mulla lähtöpaino 64 ja viime maanantaina neuvolassa 68.7. Nyt viikkoja 18+3. Hitsi kun tuo makea maistuu liian hyvin, vaikka kuinka yrittäis hillitä niin tulee syötyä..
 
Mä katoin tänään painon pitkästä aikaa ja olin ihan varma että kiloja on tullu... Mut siis vaaka näytti täsmälleen samaa kun viimeks neuvolassa ja se on siis pysyny ihan samana koko raskauden :eek: oon nyt vähän ihmeissäni.. Eikö tähän mennessä pitäis olla jo paino vähän ees noussu? Rv 18+2 siis nyt ja en oo kyl yhtään kattonu syömistä, ihan normaalisti siis syöny ja myös herkutellu. Toki kai se on ihan hyvä ettei se paino kovin nousekaan nyt siis normaalin rajoissa ollaan, mut kai sen sit kohta pitäis jo..?
 
Täällä ois nyt rv 21 ja painoa tullut 2,5kg :-) toivottavasti pysyisi noin maltillisena tuo painon nousu koko raskauden, kuvittelin et olis enemmänkin tullut kun tuli alkuun syötyä paljon roskaruokaa ja herkkuja kun ei oikeen mikään "normi ruoka" halunnut upota..
 
Olisikohan paino ollut 62kg ennen raskautta. Tänään mennään viikoilla 16+6 ja painoa oli aamupunnituksessa 63kg.
Ekassa raskaudessa (27v) lähtöpaino oli 59kg, ja viikoilla 16+3 60kg, eli painonnousu oli silloinkin kohtuullista. Muita mittaustuloksia on näköjään 20+6 63kg. Muksu syntyi muutamaa päivää ennen laskettua, ja painoni ehti tuolloin n. 79kg tietämille. Tässäkin raskaudessa ajattelin, että tuo 80kg voisi olla minulle se haamuraja, jonka yli en päästä painoa menemään. Paljon tuosta viimeisestä painosta oli turvotusta ja ummetusta, jota en hoksannut hoitaa, ja tulosta viimeisten viikkojen himosyöpöttelystä.

Tänään kävin neuvolassa, virallinen kisapunnitustakana, ja viikoilla 18+1 painoa on 65kg. Kyllähän tätä alkaa kertymään mutta on sitä masuakin yhtäkkiä tullut! :)
 
Oon ollu sellanen aika pikkunen ennenkuin tulin raskaaksi 163cm ja 50kg ja on tullut nyt tähän 21+3 mennessä sellaset 8 kg painoa:grin. Tuntuu vähän paljolta summalta, mutta eise kyllä ollenkaan pahalta näytä. Kauhistelin sitä jo neuvolassa, mutta kuulemma ihan normaalia... kai tässä voi vielä sellaseen max 5 kg varautua, muutta en usko enempään ja kilot kyllä yleensä karisee mulla tosi nopeesti pois. Ja en stressaa silleen tosta painon noususta, syön kuitenkin tosi terveellisesti ja ei herkutkaa oo maistunu koko raskausaikana.
 
1.12.2015 (eka neuvola RV 7+4) -> 26.1.2016 (toka neuvola RV 15+4) paino oli noussut 700gr. Seuraava neuvola on mulla vasta 15.3 ja oon koittanut olla puntaroimatta itteäni kotona. Veikkaan että alkuun itselläni on paino pudonnut hieman, sillä ruokavaliosta jäi jotenkin itsekseen turhat herkut (turkinpippurit :Heartred) pois ja ruokarytmi on muuttunut säännöllisemmäksi.

Liikunnan määrä aikaan ennen raskautta on vähän vähentynyt ja liikunnan laatu keventynyt, mutta säännöllisesti käyn salilla huhkimassa..kuitenkin fiiliksen mukaan. Painon tulo ei niinkään hirvitä vaan enemminkin ehkä raskausarpien ja turhan "löllöytymisen" pelossa tässä eletään jos niin voi sanoa :)
 
Laitan nyt linkkiä tännekkin epigenetiikasta, eli siitä miten äidin raskaudenaikainen ruokavalio vaikuttaa sikiön myöhempään terveyteen. Ihan vain ajatuksella, että syökää siskot hyvin ja sopivasti! Panostus nyt terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon on satsaus paitsi lapsen, myös lapsenlapsien terveyteen.

http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/57/ruoka-saataa-geenejasi/
 
Tämän ketjun innoittamana katsoin neuvolakortista, että paljonko sitä painoa on tullut, eli ei ainakaan vielä ole yhtään stressannut. Nyt rv18 + 4kg. Muodot ovat toistaiseksi suloisen pyöreät. :joyful:

Ruoan terveellisyyteen ja monipuolisuuteen olen panostanut, samoin lisäravinteisiin ja luonnontuotteisiin. Luonnontuotteista kai ollaan "virallisissa piireissä" sitä mieltä, että ei saisi käyttää raskauden aikana, "koska ei ole tutkittu riittävästi". Oma kehoni on kuitenkin tottunut käyttämiini tuotteisiin, yrtteihin (ja rohtoihin) ja tietotaitoni on riittävällä pohjalla. (Mitä tahansa ei missään tapauksessa pidä käyttää, vaan on tiedettävä mikä on tarpeellista ja turvallista.) Neuvolalääkäriltä en saanut minkäänlaista kommenttia koskien tottumuksiani, eli suoraa kieltoa tai kehoitusta muuhun ei tullut, ja se oli mukava yllätys. Jäi hyvä fiilis.

Liikkumaan en ole kyennyt niin paljon kuin aikaisemmin, se huolettaa. Alkuraskaudesta vaivasi kumoonkaatava väsymys ja vessan läheisyyttä vaativa pahoinvointi. Nyt keskiraskaudessa pääkipuja on usein ja silloin on pakko levätä. Keho kipuilee nyt muutenkin paljon. Yhdessä vaiheessa myös supisteli niin paljon, että liikkuminen oli vaivalloista ja hidasta. Toivottavasti vointi tästä vielä kohenisi. Olisi mukava edelleen heittää pitkiä lenkkejä. Ja ehkä painokaan ei nousisi niin paljoa...

Joka tapauksessa, tällaisessa tilanteessa naisen keho ansaitsee ja tarvitsee ymmärrystä, lempeyttä ja armollisuutta. Vai mitä siskot. :Heartpink
 
Tänään on 20+0, eli just puolivälissä mennään. Puntari näytti heti aamusta 65,6kg, eli +300g/vk vauhdilla olen kasvanut pari edellistä viikkoa. Sitä ennen kasvuvauhti on ollut keskimäärin sen +200g/vk. Painoa on tullut alkupainosta se n. 4kg. Toki reippaamminkin saisi kasvaa, mutta olen varma että kirin painonnousun kanssa sitten ihan viimeisinä kuukausina ja tulen päätymään hyvin lähelle sitä 80kg tulosta. BMI ennen raskautta oli 22, eli lähtökohta on normaalipaino.
 
Mä punnitsen itseni vain neuvolakäyntejä varten, en sen useammin. Ja jätän painon arvioinnin terkkarin tehtäväksi :)

Näin olen nähnyt raskausaikana parhaaksi, koska painoa kuuluu tulla ja sitä seurataan vauvan terveyden, kasvun sekä odottavan äidin terveyden takia, eikä siksi että tuskailisin läskin kertymistä.

Sitten kun olen kehossani yksin, seuraan ja arvioin painoa itseni takia ja ollakseni itselleni sopivassa painossa.
 
Tänään käyty neuvolassa (22+3) ja kiloja tullut sellainen reilu 6kg raskauden aikana. Eikä ihme, maha ja tissit on kyllä silminnähden kasvanut. Terkkarin mielestä on kuitenkin ihan sopivasti, eikä edelleenkään nähnyt mitään syytä mennä sokerirasitukseen. Joten olen ihan tyytyväinen.
 
Täällä kans tänään neuvola (22+0) ja painoa tullut nyt 4.4kg. Tosi hyvin kuulemma eikä sokerirasitukseen tarvii mennä, vaikka ikää onkin. Ja lähtöpainona mullakin normaalipaino. Ruokavalion kanssa oon kyllä tarkkana. Luonnollisesti syön enemmän kuin ennen raskautta, mutta mitään "kahden edestä" -syömistä en itelleni salli enkä jatkuvaa herkuttelua myöskään. Voidaan molemmat paremmin näin. :)
 
20+6 ja 4,7kg tullu. Painoin 65 kg ennen raskautta ja normaalipainossa, nyt 69,7 ja kauheasti pelottaa ku kohta yli 70kg. Mulla tuli alussa tosi paljon kiloja (plus n.3kg rv10). Kiloja tuli ku söi mitä sattuu kun viikolla 8 vasta selvisi tää raskaus. Sen jälkeen korjaus ruokavalioon ja sitten tullu kiloja maltillisempaan tahtiin.
 
Meillä on terkka selkeesti päättänyt, et miulla on radi...mut onneks pääsee/joutuu sinne sokerirasitukseen niin nähdään onko ihteekin nimittäin kiinnostaa.
 
Lähtöpaino oli kotivaa'alla mitattuna 61,5kg ja tänään vkoja 21+5 aamulla kotona vaaka näytti 66,7kg. Sama lukema oli neuvolan vaa'assa kuukausi sitten,näyttää siellä hiukan liikaa... mut siis pointti oli, että painoo on kertyny vasta reilu viis kiloo. Ihan hyvä että ny on maltillisempaa ku kuitenki loppuu kohden se väkisin nousee sit.
 
Takaisin
Top