Painonnousu ja fiilikset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maikku*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pauliina1976: minä olen jotenkin ymmärtänyt että 20 viikolta alkaisi paino enimmässä määrin nousta. Ja sitten lopussa taas vähemmän, niinkuin alkukuukausinakin.. Paitsi, että lopussa saattaa sitten tulla turvotuksia (mitkä ymmärtääkseni synnytyksen jälkeen katoaisivat).

Huh, toivotaan että Menna oot oikeassa ja tää olisi se "pahin" spurttivaihe. :)

elenna ja puapru: Kiitos kannustuksesta, järjellä pystyisinkin asiat ajattelemaan noin niinkuin fiksusti sanoitte. :) Näin sitä vaan huomaa että häiriöpeikko nostelee vähän väliä päätään, vaikka tietääkin että toimii niinkuin pitää. Naurettavinta on se että minua ahdistaa eniten se ajatus että joku tulisi minulle huomauttamaan asiasta, ei niinkään se konkreettinen lukema puntarissa tai peilikuva.

Ei tässä pitäs muuta kun kaikkien vaan ottaa rennosti ja uskoa siihen että kilot jää laitokselle ja loputkit imetyksessä! :)

Toivotaan tosiaan, että meillä on nyt menossa pahin spurttivaihe. Isännän mielestä mulla on jo tosi iso maha vaikka se on oikeasti aika pieni kun vertaa teidän muiden kuviin. Täytyy muistaa joku päivä kuvata ja liittää kuva tänne. Ei taida tuleva iskä tietää millainen maha mulla on syyskuussa :) Tosin ei varmaan itseänikään enää siinä vaiheessa paljon hymyilytä.

Kova homma on pudottaa nämä raskauden aikana hankitut kilot ensi vuonna... täytyy ostaa hyvät vaunut, että saa motivaatiota lenkkeilyyn.

Juu, eräs kollega (jolla on sitä paitsi lääkärin koulutus) kysyi minulta, olenko aivan varma, että odotan vain yhtä. Se oli aika kova kolaus itsetunnolle... :confused1

Täytyy yrittää vähän lohdutella kaikkia (itseni mukaanlukien) sillä että viimeksi mulle tuli 19 raskauskiloa, joista ensimmäiset kymmenen lähti synnytyksen jälkeen kahden ekan viikon aikana ja toiset kymmenen jouluun mennessä (synnytin silloinkin syyskuussa). Lähdin siis tokaan raskauteen jopa kilon keveämpänä! Eikä mun tarvinnut nähdä vaivaa niiden kilojen lähtemisen eteen. Luulen että suurinosa oli nesteitä, verimäärän lisääntymistä, vauvaa yms.yms. ja se mikä oli ylimääräistä läskiä lähti varmaan imetyksen ansiosta nopsaankin. Luotetaan siihen että niin käy meillä kaikilla myös nyt.. Ja että luonto tietää kyllä että rasvaa pitää vähän nyt kerätä, sitä maitoa varten. Muistan kyllä että viimeksikin keskivaiheella tuli noita 700-800g/vko viikkoja. :S Mutta myönnetään,vaikka tiedän että kilot voi lähteä tosi vaivattomasti, niin siltikin hillitön painonnousu on vieläkin jotenkin kauhistuttavaa.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
No niin, neuvolantäti onneksi sai minut taas kerran puhuttua järkiini tässä asiassa. :) Puhuttiin taas pitkät pätkät painoahdistuksesta ja mentiin myös aika syvälle lapsuuden/nuoruuden kokemuksiin jotka aikoinaan laukaisivat syömishäiriön. Neuvolassa oltiin iloisia että paino oli noussut näin paljon (n.800g/vk) koska osattiin odottaa taantumista ajatuksissani keskivaiheilla raskautta. Oli kuulemma pelätty että alan tässä vaiheessa nipistämään ruasta. Enää ei ahdista niin paljon. Ja tiedän kuitenkin tekeväni asiat oikein itseni ja vauvan kannalta, se antaa paremman olon kuin mikään vaa´n lukema. :)

Hämmentävät kommentit saivat tänään jatkoa. Eräs lapseton kollega, jonka näin viimeksi 2 viikkoa sitten, totesi: "Sä olet suorastaan räjähtäny sitten viime näkemän! Viimeks oli niin et sen silleen huomas ja nyt tommonen!" ja nauroi. Kai se on kiva, että huomaa mutta mutta :D. Painoa tuosta viime näkemästä on kertynyt yksi kilo. Sf-mittakin oli tällä viikolla 21 (silloin vk 22+2), mikä ei kai ole mitenkään suuri.

Mulla on kyllä suhteessa pitkät jalat ja lyhyt selkä. Ehkä tää vatsa sit vaan pyöristyy nopeesti kun on vähemmän tilaa? Tai sitten ihmiset ympärilläni eivät tiedä tai muista, milloin vatsa alkaa palloontua. Vai räjähtänyt, minähän olen vain HEHKEÄ. Hiukset on paksummat, kaikki kynnetkin on pitkät eivätkä ole katkenneet kertaakaan. Tässä kohtaa on muuten iso lohtu siitä, että mieheni pitää vartaloni muutoksia eroottisina. :female

Kunusiini: jopas oli kommentti kollegalta! Etköhän tosissaan paremminkin ole hehkeä :)

Minulle ei ole mainittu tähän mennessä mistään hehkumisesta, yksi henkilö on maininnut, että näytän onnelliselta. Hiuksistani en huomaa muutosta entiseen (ovat olleet ja ovat vieläkin hennot ja lyhyet). Mutta kynnet on tarkemmin ajatellen olleet katkeilematta pitkään aikaan. Minulla on omat aika pitkät kynnet. Aiemmin meni siten, että aina kun olivat kasvaneet pitkiksi, niin yksi saattoi katketa ja sitten samalla leikkasin kaikki kynnet. Nykyisin on pakko leikata jo ennen kuin mikään katkeaa, kun mikään ei tunnu katkeavan :D

Siis nää on tämmöset. Ennenkin on olleet kovat ja helppo kasvattaa, mutta aina on joku napsahtanut poikki tai lohjennut reunasta. Leikkasin nämä puolitoista viikkoa sitten, kun olivat liian pitkät. Taas pitäisi saksia.

kynnet.jpg

Höh, olipas erikoinen kommentti. Olisit vaan sanonut että "ite oot"... :)

Kunusiini: Pikkasen olen kateellinen!! :0 Itselläni on rakennekynnet ja NIITÄKÄÄN en saa pidettyä noin pitkinä katkeamatta...

Kunusiini: hienot kynnet! Itsellä noin 2/3 tuosta pituudesta normaalisti. Ja sinulla on aivan samanlainen kello kuin minulla! Hyvä maku ;)

Minustakin tuntuu kuten Kunusiini sanoit, että ihmiset ei vaan muista, milloin vatsa alkaa kasvamaan. Ja sitten toisten mielestä tietysti tuntuu siltä, että ihan hetkessä on tapahtunut asioita...aika vaan kuluu nopeesti, eivätkä ulkopuoliset mieti raskautta jatkuvasti niinkuin itse tekee. Ja sitäpaitsi se mahan koko on niin yksilöllistä ja vaihtelee paljon...! Jos jollain on joku tuttu kellä on ollut pienempi maha samassa vaiheessa, niin sitten sitä ihmetystä tulee.... :)

Minustakin itsestäni tuntuu, että olisin vähän hehkeä, mutta ei kyllä kukaan muu oo niin sanonut :D Tai siis minusta minulla posket rusottaa/punottaa vähän kun katson peilistä...minusta se on kiva kun yleensä oon ennemmin kalpea. Töissä on myös yksi toinen raskaana olija pidemmällä kuin minä, ja minusta hänkin näyttää kyllä oikein hehkeältä :)

Huh, erikoinen kommentti kollegaltasi Kunusiini! Harvoin ihmiset laukoo ulkonäkökommentteja noin suoraan. Kertoo varmaan myös siitä että olet helposti lähestyttävä ja mukava tyyppi, kun sulle uskaltaa sanoa sen mitä ekana päähän juolahtaa. Mullakin vatsa on AIVAN valtava. Mun mielestä paljon isompi kun mikään masukuva täällä. ...ja oon kitenkin aika pitkä joten sen kai ei pitäisi olla niin iso. Mutta mitäs siitä, eipä jää kellekään epäselväksi että mistä syystä oon paisunut. :D

Hohhoijaa.. tänään kävin salilla puntarissa aamulla ja taulussa komeili +10kg. Näillä mennään.. todella toivon että osa painosta on edes lihasmassaa ettei kaikki ole fläsää :D

Voi kamalan kamala. täällä puntari näyttää jo +8 kg. Vedetty on kyllä leipää ja jäätelöä siihen tahtiinkin. Nyt pitää ruveta kyllä kahtomaan vähän lautaselle :smiley-angry007. Muuten hyvää en usein syö mutta jäätelöä tulee kyllä syötyä kun meijeriltä tulihaettua 5 litran jäätelö lootia :oops:. Ja kun ruoka vaan on niin hyvää.....

Nyt tässä raskaudessa käytiin jo TOISEN uuden kymmenen puolella viikonloppuna. Eli puntarin lukema alkoi sellaisella numerolla jota en ole eläessäni puntarissa nähnytkään! :D Onneksi oli sentään laskenut viikonlopun jälkeen eikä ole siis vielä "oikea lukema". Mutta kyllähän se kauhistuttaa että puntari näytti (edes hetkellisesti) lähes 13kg enemmän kuin alle puoli vuotta sitten. Mutta otan huumorilla, eipä sitä muuta enää tässä vaiheessa voi, kun syö miten terveellisesti tahansa niin kilot vaan kertyy... :) Ja toisenkin ennätyksen voisin ilmoittaa, tänä aamuna vatsan ympärys navan kohdalta saavutti kolmenumeroisen luvun, SATA SENTTIÄ!!!! :D Lisäsenttejä on siis tullut huikeat 33cm... :) Mites muilla, onko yhtä hurjaa kasvua?

Takaisin