Painonnousu ja fiilikset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maikku*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on painoa tullu about 7 kiloo lisää. Ennen raskautta painoo oli jo tosiaan joitakin kiloja liikaa, ja välillä on iskeny masennus vaa'alla käydessä. Mutta hei, ei voi mitään! :) Kyllä niitä kiloja ehtii karistella sitten synnytyksen jälkeen, en halua pilata tätä ihanaa aikaa miettimällä liikaa niinkin pinnallista asiaa, kuin painoa. Maha alkaa olla jo melko valtaisan kokoinen, mutta minusta se on vain ihanaa :D Eniten on v*tuttanu juuri ne kommentit, että "voi kamalaa kuin iso maha sulla on jo nyt!", tai "saatkohan laihdutettua nuo kilot pois?" Siis KUKA IDIOOTTI laukoo tuommosia asioita raskaana olevalle naiselle??! :O itelle ei oo tullu mieleenkään arvostella kenenkään kaverin tai tuttavan ulkonäköä raskausaikana! Mutta tosiaan, kylläpä niitä yrmistelijöitä v*tuttaa kun tämä mamma karistaa kilot pois ;)

Ei stressata liikaa ulkonäkö asioita! Nautitaan tästä ajasta! :)

Onko kukaan muu saanut neuvolasta kehotusta ravitsemusterapeutille? Itse reilu viikko sitten kävin, eipä paljon käteen jäänyt... Ruokapäiväkirjaa pidin 3 päivää ja niihin sitten tutustuttiin yhdessä. Ravitsemusterapeutti vaan totesi että hyvin syön, ei moitittavaa. Painoa vaan syystä tai toisesta kertyy. Nyt en ole vaakaan päässyt pariin viikkoon kun ollaan reissussa, jännityksellä odotan montako lomakiloa oon saanut, reissussa on nimittäin tullut syötyä aivan surutta... :)

Emmu_ma Minkä verran sulle siis on tullut painoa? Aika outoa jos raskausaikana laitetaan lähete ravitsemusterapeutille :/
Sillon kävin kun oli raskausdiabetes. Eipä ne mulle mitään uutta kertoneet...
Mun piti mennä tänään sokerirasitukseen mut nukuin pommiin... no mut menen tällä viikolla.
Siel on niin kuuma et ei jaksa mitään.

Minä menisin mielläni ravitsemusterapeutille. Vinkit oikeanlaiseen syömiseen eivät olisi pahitteeksi vaikka suhteellisen terveellisesti yritänkin syödä ja tiedän kyllä mitkä osat ruokavaliostani pitäisi jättää pois. Olen luonteeltani pilkunviilaaja ja uskon, että söisin terveelisemmin jos joku mulle kirjoittaisi paperille tasan tarkaan mitä söisin ja milloin.

Jo ekalla neuvolakäynnillä sain kehotuksen mennä kun kuuli painohistorian (oon siis tasaisesti aina lihonut ja laihtunut 10-30 kiloa...). Painon kanssa ongelmaa siis helposti. Lihon, mutta myös laihdun helposti (jos vähän viitsinyt nähdä vaivaa). Silloin ekalla käynnillä jo muutama kilo oli tullut. En silloin vielä saanut aikaseksi varattua aikaa ja edellisessä neuvolassa sitten paino oli noussut pelkästään viikoilla 9-22 9 kiloa niin uudelleen kehoitti sinne. Nyt yhteensä painoa tullut alusta n. 14 kiloa, viimeisen kahden viikon aikana en siis vaakaan ole päässyt... Huomenna kotiudutaan reissusta ja torstaina heti neuvola, kauhistuttaa hypätä vaakaan...

Täällä nyt kiloja +9 ja neuvolasta lähetettiin sokerirasitukseen joka olis huomenna, kun paino kuulemma tullut lyhyessä ajassa liikaa... Onko muita lähetetty nyt sokerirasitukseen?
Pitää vielä lukaista noita aijempia kommentteja jos on jotain aikasemmin kirjoitettu^^

Joo siis näköjään on tuolla muitakin jo patisteltu testeihin.... Odotan kauhulla kun joutuu aamupala jättää välistä ja tänään pitääkin mennä ajoissa nukkumaan ettei nälkä pääse yllättämään enään yötämyöten... Huomenna pitäisi olla labrassa klo 7.00

Joo, täällä tulee kanssa ihmettelyjä että onpa sulla jo iso maha! Raivostuttavaa! Tuskailin asian kanssa jo alkuraskaudesta, hetken aikaa olin tyytyväinen kasvavaan mahaani ja nytten taas ahdistaa ihmisten kommentit ja vatsantaputtelut. Pitäisikö siis vihjata kommentoijan perseen koosta ja taputella kankulle? Mur!
Ylipainoa jo ennen raskautta, viime neuvolan jälkeen en oo käyny paljoa vaa'aalla, huomenna punnituspäivä...

Mun suunniteltu taktiikka mahdollisten ei-toivottujen mahanlääppijöiden varalle on juurikin se, että tarraan peffasta, mahasta tai tisseistä kiinni ja kysyn jotain tyhmää (kuinka paljon piti syödä, että sait tällaisen mahan, mikä sun kuppikoko on, et taida paljon kyykkyjä tehdä?). Saas nähdä pääsenkö/joudunko toteuttamaan :D Moni kaveri on sanonut, että varaudu siihen, että mahasta tulee yhteistä omaisuutta ja tuntemattomat ihmiset tulee lääppimään. Vielä ei oo tullut kyllä, mutta suunnitelma on siis valmiina :D (tähän sellaista pahisnaurua, muahhahahahahaa)

Mulle taas sanoi tänään yksi työkaveri että onpa mahasi vielä pieni kun kerroin että laskettuaika on syyskuun puolivälissä. Toinen työkaveri viikonloppuna taas just tuli taputtelemaan mahaa, ja oikein kihisin kiukusta...! En kyllä hokannut sanoa mitään, mutta tämä ihminen on sellainen joka tulee aina muutenkin jotenkin tosi lähelle, kaikkia. Mutta juu, jokin suunnitelma varmaan pitää laatia näitä taputtelijoita varten-

Aino S, :laughing002 Ei sitä oo ehkä itekkään ennen ymmärtäny miten tälläset kommentit ja lääppimiset ärsyttää, mutta onneks on ite tullu pidettyä suu supussa ja näpit kurissa. Ei muuta kun suunnitelmaa toteuttamaan... ;)

#%&tässäkaikkikirosanatmitkäosaan jamieleenvaantulee%&/ :cussing Painoa kertynyt 1.5 viikon aikan 4 kiloa. NELJÄ KILOA! Reissuun lähtiessä paino vain kilon ylempänä kuin viime neuvolassa toukokuun alussa ja nyt räjähti. Itkuksihan se sitten menikin viime yönä kun kotiin asti päästiin. Toki eilen 4 tunnin lento ja autossa 6 tuntia siihen päälle että hartaasti toivon että olis vaan nestettä ja turvotusta. Mun neuvolantäti laittaa mut varmaan kohta pakkohoitoon... :confused2

Nyt on kiloja tullut hieman alle 6 (25+3). Silti saan ihan älyttömiä kommentteja. Aiemmin sain kaksosepäilyn ja kommentin, että näytän suorastaan räjähtäneen, nyt sitten mm. että olen "valtava jo näin varhaisessa vaiheessa raskautta". Ja mikähän h******n varhainen vaihe on viikko 26?

Liitoskivut hankaloittavat liikkumista, enkä kipujen yltyessä pysty kävelemään pitkin normaalein askelin. Nyt on sitten kävelyänikin morkattu ja matkittu ja naurettu. Kommentoin, ettei tila ole ollenkaan hauska, minuun sattuu. Sain kuulla vain että "onhan se ny oikeesti aika hauskaa!" Paljonkohan naurattaisi, jos olisi oma häpyliitos ratkeamassa...

Lueskelin vastaavista tökeröistä kommenteista käytyä keskustelua jenkkisivustolla. Siellä oli kyllä kanssa tosi törkeitä saaneet kuulla ihan vierailta ihmisiltä. Kaikenlaisia kommentteja että repeämiä ja sektio tiedossa kun oot noin lihavaksi ittes päästäny ja esim. kaupan työntekijöiltä vihjeitä ettei saisi tulla kauppaan enää, ettei synnytä kaupan lattialle! Et eiköhän ois sun aika mennä sinne synnärille eikä ostoksille.

Ihme kommentteja ootte kyllä saanut, törkeää! Itse olen siltä vielä välttynyt, mutta nyt oon huomannut, että tosi moni tuijottaa mahaa, joka mulla vasta muutaman viime viikon aikana on edes ruvennut näkymään. Itsekin kyllä edelleenkin välillä vilkaisen muiden ihania vauvamasuja, ihan vaan koska aiemmin olin ehkä siitä vähän kateellinen enkä malttanut odottaa että itselläkin on sellainen ja nyt ehkä vaan vertaan omaani tai ihastelen pidemmällä olevien isompia masuja. Mutta jotenkin se välillä häiritsee, kun keskustelukumppani ei katsokaan silmiin vaan mahaa. Vaikken uskokaan heidän millään pahalla katsovan, mutta se tuntuu silti omituiselta ja ehkä hieman häiritsevältä. No, ehkä vaan pitää tottua katseisiin ja muistaa, että itsekin ihastelen muiden pyöreitä mahoja.

emmu_ma: Minullekin ehdotettiin ravintoteraupeuttia aivan alkuraskaudesta, luulivat varmaan silloin että syömishäiriötaustani takia en anna painon nousta. Mutta hyvin olen "antanut", aivan kuin sille olisin jotain voinut... Saas nähdä missä vaiheessa ehdottavat uudestaan, nyt vain päinvastaisista syistä. :D

Aivan ihmeellisiä kommentteja kyllä moni saanut kuulla... Minullakin juuri eilen yksi tuttu mainitsi naapuristaan joka on aika alussa raskaana. Sanoi että näyttää "enemmän" raskaana olevalta kuin minä. Pääsinkin näkemään tämän naapurin, jolloin huomasin että ihan sopivan kokoinen raskausmaha tällä on viikkoihin nähden, paljon pienempi kuin minulla. Siihen tuttuni sanoi että "niin mutta se näyttää enemmän raskausmahalta". Häh? Läskimahaltako mun sitten näyttää? En ymmärrä, en välitä... :D

Minä olen kuuliaisesti noudattanut raskausdiabeetikon syömistapaa : usein ja vähän. Painoa on edelleen -2kg raskautumisesta, mikä on minusta jo melko hyvin. Liikkua olen yrittänyt jaksamisen rajoissa, mutta ainakin kävelylenkin verran joka päivä.

Mutta asia jota en oikein ymmärrä on se että kaikesta tästä huolimatta, käydessäni viikko sitten lääkärissä ja ultrassa niin kun lääkäri on katsonut painoa ja todennut ettei ole noussut, niin kääntyy sitten minuun päin ja sanoo että "sitä ei sitten saa tulla yhtään lisää, ymmärrätkö".

Ymmärrän toki että on minun parhaakseni ettei ylimääräisiä kiloja tule, mutta ainakaan lukemani perusteella raskausaikana kertyneet kilot eivät vaikuttaisi vauvan kasvuun.

Neiti painoi ultran-arvion mukaan 1kg rv 26+3, joka oli normaali.

Alkaa vain hieman ahdistamaan kun sanotaan että laihduttaa ei saa, mutta minun pitäisi kuitenkin laihtua koko ajan kun vauva kasvaa. Tuntuu melkoisen ristiriitaiselta. Ja nyt sitten saa joka kerta jännittää vaa'alle menemistä että onko tullut 100 g lisää vai ei. Ja kun näköjään jokatapauksessa ollaan tyytymättömiä tilanteeseen oli se sitten niin tai näin :eek:

Mutta onneksi jokainen töytäisy mahasta saa hymyn huulille niin ei ehdi kovin kauaa kerralla murehtimaan :happy093

Mulla tuli taas +800g viikolla 26, auts auts. Neuvolan mittausten mukaan aikasemmassa välissä oli tullut 825g/viikko ja nyt 3 viikon aikana vajaat 400g/viikko. Neuvolatäti sanoi, että sellanen 500g olis sopiva... Ehkä mun pitäisi oikeasti nyt yrittää syödä vähän terveellisemmin....siinä on kyllä parannettavaa. Mutta ihan kohtuullisen hyvin tää nyt kuitenkin on mennyt.

Pitäisi varmaan lopettaa vaa'alla käyminen. Tuossa välillä tuli onneksi jonkin aikaa vähemmän painonnousua (n.400g/viikko), mutta nyt nousi taas kahdessa viikossa kaksi kiloa :( Tai viimesen kolmen viikon ajalla jotain 860g/viikko :( En tiiä onko se nyt vaan joku spurtti taas, vai johtuuko siitä kun en pääse oikein kunnolla liikkumaan enää. Mielestäni liikunnan määrässä ei kyllä ole tapahtunut niin suurta muutosta, en mä sitä ennenkään nyt niin paljoa liikkunut. Äh. Masentaa tuollaiset lukemat. Toivottavasti se nyt tasaantuisi taas siitä :S Mä oon niin itsekuriton, etten oikein saa tuota ruokavaliotakaan kevennettyä.

Laskin myös, että mulla ois tullut viikolta 13 viikolle 32 8,6kg eli 452g/viikko. Se ei kuulosta kyllä pahalta, jos nyt ei vaan romahtaisi tässä lopussa. Alkuraskaudessa tuli myös jotain, että yhteensä mennään nyt about +9,6kg:ssa, jos ei oteta huomioon että alkupainossa oli joulukilot mukana...

Mä eilen siivotessa löysin meidän vaa'an (liekö piilottanut sen jossain hormoonimyrkyssä vai miksi ollut hukassa puoli vuotta ;) joten ei oo tullu käytyä kun neuvolan vaa'alla, viimesestä punnituksestakin varmaan 1.5kk. No, huomenna näkee paljonko on tullu. En ihmettelis jos ois kertyny ylimäärästäkin, on tullu vähän syötyä kaikkee herkkua...

Tänään 31 + 4, painoa kertynyt 9 kiloa. En ole saanut harrastaa liikuntaa koko vuonna ja mulla on siitä aika paha olo. Neuvolassa oltiin iloisia ja tsempattiin, ettei 9 kilon tasainen nousu tähän mennessä ole ollenkaan huono ja että 15 on niiden mielestä vielä tosi hyvä ja normaali ja että täs ihan lopussa painoa ei niin paljoa enää tuu. Ääh, koitan uskoa. En haluaisi syödäkään vähempää kun sitten en pysy tolpillani.

Nää liitoskivut pahenee koko ajan. Tuntuu aika tyhmältä, kun maatessakin sattuu niin paljon, ja kääntyminen kyljeltä toiselle on kuin jonkin jättimursun vääntelehtimistä. Mä oon oikeesti tulossa vauvaksi itekin, kohta en varmaan osaa kannatella omaa päätänikään. :confused1

Kunusiini, eipä sitä syömistä voi oikein vähentää liiaksi, se ei sit oo terveellistä. Eiköhän niitä kiloja sitten kuitenkin häviä, kun vauvan synnyttyä pääsee kumminkin liikkumaan ainakin paremmin kuin nyt. On kyllä kurjaa tuo liikkumisen vaikeus tai kielto :(

Takaisin