Painonnousu ja fiilikset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maikku*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä uusi kirjoittelija pyrkii mukaan keskusteluun =)

Juuri plussanneena kotona puntari heilui 57-58 kg paikkeilla ja pituutta minulla vain 160 cm. Mutta siis ihan normaalin painoinen olen/olin.

Ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä ( rv8) painoa oli jo tasan 60 kg.

Siitä se sitten lähti pikkuhiljaa kipuamaan ja juuri neuvolassa käyneenä ja viikkoja 18+3 painoa oli tasan 65 :oops:

Paino on kyllä noussut mielestäni vähänkin turhan tiuhaan ja tuo vyötärö näyttää kyllä jo leveältä :rolleyes:

Ruokahalua on riittänyt ja tuntui, että tuo ensimmäisen kolmanneksen pahoinvoitia pystyi vähentämään vain tiuhaan syömällä ja joka tuntuu nyt jääneen päälle!

Käyn kyllä päivittäin koirani kanssa lenkillä ... Lisäksi minulla on kaksi hevosta joilla ratsastan vieläkin lähes päivittäin.
kuntoilun muuten olen jättänyt vähän vähemmälle ja tuntuu, että olo on voimattomampi ja väsyneempi kun aijemmin.

Täytynee ruveta ottaa itseä niskasta kiinni ja ruveta noudattamaan kunnon ruokailurytmiä. Leivänsyöntiä vähentää ja ylenmäärästä napostelua :grin

wingless: Tervetuloa foorumille mukaan! :) Minulla oli lähtöpaino sama ja tämänhetken paino myöskin sama kuin sinulla. Itse liikun tosi ahkerasti, raskauden aikana olen sitten joutunut syömäänkin aika reippaasti verensokerin heittelyn vuoksi. Itse olen myös sitä mieltä että olen kerännyt jo aika paljon massaa tähän mennessä mutta neuvolassa vaan tsempataan että hyvin menee. Pakko kai se on luottaa siihen että keho tietää mitä tekee, kunhan omat syömiset pysyy suhtkoht järkevinä. :)

Mulla lähtöpaino 58 kg, joka nousi ihan alkuraskaudessa 61 kiloon. Sitten tippui lähtölukemiin takas, eikä noussut mihinkään. Vielä viime viikolla puntarissa keikkui sama 58 kg. Tänään puntari näytti JO 59,5 kg.. :D Ahdistaa vaan, kun ei toi paino nouse. Ens viikolla neuvola ja saa nähä kuinka tuimia katseita sieltä saan, kun nousen puntarille. Mutta minkäs teet, kun syö hyvin ja silti mitään ei tapahdu..

Mukava kuulla muiden painonnousu-tarinoita.
Itellä nyt viikkoja 21+1 ja mummoni kanssa eilen kun puhelin puhelimessa niin hän kauhisteli, että miten painoni ei ole noussut ja että eikö neuvolassa ole sihen puututtu?
Olen siis 170cm pitkä ja painoin ennen raskautta n. 64kg ja viime perjantaina kävin ultran yhteydessä puntarilla, niin puntari näytti 67kg eli n. 3kg tullut lisää...onko se liian vähän?
Normaalisti syön (ehkä liikaakin) ja kohtalaisesti liikun myös...ehkä se paino ottaa jonkun harppauksen loppua kohden ja nousee nyt aluksi ihan pikkusen kerrallaan :D

Sirie: enpä usko, että noin pieni painonnousu on huono. Positiivistahan on se, että paino on kuitenkin noussut. Itsellä paino ekassa neuvolassa 63,5 kg ja nyt rv19 oli neuvolassa 65kg. Eli 1,5kg on tullut lisää. Olen tosin varsin lyhyt, vain 160cm, joten mielestäni painon ei tarvitsekaan hirveästi nousta. Olin siis ennen raskautta siinä normaali bmi:n ylärajoilla.

Vaikka ei tietysti pitäisi yhtää vertailla. niin ootte kyllä päässeet tosi pienillä painonnousuilla enimmäkseen! Mä vertaan tällä hetkellä painoa vain neuvolan vaakan lukemiin, kun oma vaaka näyttää ihan eri lukuja. Paino on noussut siis alusta tähän mennessä 6 kiloa. Ja olin siis lähtöpainoltani reilusti ylipainoinen, niin siksi oisin voinu toivoa ettei paino niin nousisi.. mutta, näillä mennään! =)

Mää oon 162cm pitkä, ja paino ennen raskautta 53-54kg. Nyt viikkoja 20+2 eikä painoa ole tullut yhtään. Neuvolan täti vähän ihmetteli, mutta sanoi, että kyllä se vielä kerkeää nousta. Syön hyvin (todella hyvin!) enkä ole kärsinyt pahoinvoinnista/oksentelusta siinä suhteessa, etten olisi pystynyt kunnolla syömään. Tälle asialle minä en voi hirveästi mitään, mutta kai se paino sieltä nousee...

Mulle on tullut 5kg, ja ahdistaa kun oon levinnyt kyljistäkin. Oon aina nauttinut tosi paljon raskaana olosta, mut nyt on kyllä paksu ja kamala olo :(
No ehkä tää tastä menee ohi.

4 kiloa bonuksia, 20+6. Paino on lähtenyt siis selvästi nousemaan. Sekavat fiilikset, toisaalta "jee", olen viimein seurantakortin käyrällä, toisaalta "oijoi", lukema puntarissa näyttää vieraalta.

Mulla tuli sen viime neuvolakäynnin jälkeen kilon verran viikossa! Ihan yhtäkkiä. Eli about viikolla 20. Onneks sen jälkeen seuraavan viikon pysyi lähes samoissa. En tiiä mistä moinen äkkinykäys, oisko se mun flunssa ennen neuvolaa jotenkin hidastanut nousua. Mut vähän hurjalta tuntui tuollainen äkkipyräys painossa. Eikös painon pitäisi nousta suht. tasaisesti? Musta tuntuu että alkuraskauden lopulla tapahtui vähän samanlainen pyräys, ehkä se on sit mulle ominaista. Yhteensä painoa on nyt tullut hieman alle 4 kiloa, riippuu vähän miten laskee. Kai se pidemmän aikavälin muutos on tärkein....

Noh, täällä on tempaistu se 9 kg viikoilla 9-22. Uskomatonta. Neuvolasta kyllä lohduteltiin että toisille painoa vaan kertyy. Ensi viikolla varaan sitten ajan ravitsemusterapeutille niin katsotaan löytyykö vika syömisistä.

Voi mun huoli oli ihan turhaa.. Ihana ihana neuvolan hoitaja pelasti mun päivän jäätävistä selkäsäryistäni huolimatta. Sanoi, kun murehdin ääneen painoani, joka siis oli nyt noussut edellisestä neuvolakäynnistäni vain 200g, että "älä mieti turhaan painoasi. Tässä vaiheessa raskautta on ihan ok jos ei paino ole vielä noussut, koska loppuraskautta kohden se kuitenkin nousee. Joku lääkäri voisi kehua sinua ihanneodottajaksi, kun olet saanut painosi pidettyä noin hyvin. Jos kerran syöt hyvin, niin ei hätää.." Huh, mikä helpotus! :D Toki tähänkin varmaan on eri neuvoloilla ja hoitajilla erilaisia ajatuksia, mutta ei voisi paremmalta nyt tuntua, kun sai rohkaisua.. :D

Mulla viikkoja kasassa 22 +2. Eilen oli toinen neuvolakäynti ja punnitus, painoa tullut nyt n.7kg:confused5 . Kerään näköjään taas samaan tahtiin kiloja kuin kahdessa edellisessä raskaudessa, joissa tuli molemmissa lähes 20kg. Tarttis varmaan vähentää tuota makean syömistä... Onneksi vointi on nyt hyvä ja olen jaksanut kivasti töissä ja kotipuuhissa. Meillä lauma hevosia ja arkiliikuntaa tulee ihan kivasti.

Mulla tuntuu nyt tulevan painoa ihan tosi nopeasti lisää. Vähän hirvittää! Ei nyt tarvis ehkä tulla ihan kiloa viikossa lisää.... Tänään näytti vaaka taas kilon enemmän kuin eilen aamulla, taitaa johtua siitä että söin eilen aika raskaasti lounaalla + vielä illalla ulkona, mut silti... Vaikka paino heiluukin niin ylöspäin on suunta ja tuntuu että tosi nopeesti nyt. Nythän on tietysti ne viikot kun kohtu kasvaa nopeasti...toivon tosiaan, että pysyisi nyt kuitenkin hallinnassa tuo painonnousu ja vaikka hidastuisi taas tämän jälkeen! Varmaan pakko nyt alkaa yrittää syömään vähän enemmän niitä kasviksia, ja vähemmän muuta+herkkuja.

Maha on muutenkin jo niin tajuttoman iso :O jo nyt. En haluaisi niitä ylimääräisiä kiloja niin kamalasti ihan selänkin takia, kun se jo nytkin jonkin verran oikuttelee...huolettaa vähän, miten loppuraskaus sujuu...

Mutta voishan sitä vaikka olla iloinen siitä, että en sentään odota kaksosia...... luulisi että yhden vauvan aiheuttaman mahan kanssa selviää. Oon kyllä salettivarma että jossain vaiheessa ihmiset alkavat kyselemään, että montako siellä on :D

Täälläkin paino nousee nyt huimaa vauhtia. Viikkoja nyt 20+5. Oma vaaka näyttää ihan eri lukemia kuin neuvolan vaaka joten niitä on vähän haastellista verrata, mutta kyllä mulle on tullut lisää painoa n. 6 - 7 kg. Eilen tuntui, että koko ajan piti syödä. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet niin ajattelin siirtyä lounaalla ja illallakin mahdollisimman paljon salaatteihin. Mies ostaa aina herkkuja kun käy kaupassa ja enhän minä niitä pysty vastustamaan jos ovat kotona saatavailla. Kaupassa pystyn kyllä hyvin ohittamaan herkkuhyllyt.

Pakko alkaa vähän tarkkailemaan enemmän mitä suuhun laitan. Liikunta ja kulutus ovat nyt kuitenkin selvästi vähäisempiä kuin ennen raskautta.

Voi voi, painoahdistus on tullut takaisin. Jännitän vähän huomisen neuvolaa koska painoa on edellisestä neuvolasta tullut aivan järkyttävän paljon (yli 800 g/vk) ja pelkään että minulle jo huomautetaan asiasta. En vain pysty ymmärtämään miten mun keho kerää näitä kiloja näin paljon. Syön siis hyvin normaalia kotiruokaa (ennen raskautta elin lähinnä salaateilla ja rahkoilla) mutta en herkuttele kuin kerran, kaksi viikossa. Ja liikun edelleen paljon vaikkakin kevyemmin ja alhaisemmilla sykkeillä kuin ennen. En tiedä mitä teen väärin ja pelkään ihan tosi syömishäiriön uudelleen puhkeamista. Taistelen kyllä täysillä sitä vastaan mutta peikko tulee aina kiusaamaan. Olen myös vihainen itselleni etten pysty nauttimaan tästä raskaudesta ihan täysillä näiden ajatusten takia. Tuntuu vain että olen menettänyt kontrollin (mikä on ollut syömishäiriöisenäkin pahin pelkoni) enkä hallitse enää kehoani, en mitään. Pelkään huomista neuvolaa mutta uskon että ihana neuvolantätini saa puhuttua minut järkiini taas kerran. Anteeksi taas vuodatus!

Muista Wow että nyt on käsillä ne viikot, jolloin vauva kaikista eniten kasvaa, ja painonnoususi selittynee sillä! Ja toisaalta, vaikka ei se varmaan helpota, niin kyllä painonnousu vaan kuuluu tähän raskaana olemiseen. Taustallasi ei varmasti ole helppoa vaan "heittäytyä" näihin muutoksiin, mutta koita nyt kuitenkin olla liikoja tuijottamatta vaa´an lukemaa. Toivottavasti myös neuvolantätisi onnistuu näitä samoja asioita sinulle puhumaan, tsemppiä!!

Mulla oli myös paino noussut 825g/viikko edellisestä neuvolasta (4 viikkoa väliä). Ja lähtöbmi siis oli normaalin keskivaiheilla, mielestäni multa olisi helposti voinut vähentää ainakin 5kg niin olisin ollut tyytyväisempi ulkonäköön enkä siltikään läheskään liian laiha. Neuvolassa ei nyt kommentoitu painoa mitenkään, kätilöharjoittelija oli vaan laittanut painonnousu/viikko kohtaan merkinnän +/-. Mitähän se mahtaa tarkoittaa...? En minäkään sitten siitä ruvennut juttelemaan, kun oli paljon muutakin asiaa.

Onhan tuo aika paljon, jos koko loppuraskauden ajan nousisi noin nopeasti, mutta olen nyt ajatellut niin, että tässä vaiheessa painon kuuluukin nousta nopeiten. Ainakin nuo oppaat niin väittävät. Varmaan se tasaantuu tästä vielä. Tuntuu aika moni asia tässä raskaudessa tapahtuvan spurteittain.

Tsemppiä wow painomietteisiin. En usko, että saat liikaa painoa raskauden aikana! Ja eiköhän ne kilot sitten myös karise pois raskauden jälkeen :) Nyt sitä on vaan vaikea kuvitella, että ne lähtis muka pois, mutta suurin osahan jää kait jo synnärille :) Sun elintavat kuulostaa ainakin tosi hyviltä, joten ei varmasti tarvi muuttaa mitään. Hyvä vaan, että painoa tulee, niin varmasti riittää kaikkea tarpeellista vauvallekin ja tai oikeestaan niinpäin, että sinullekin jää jotain ja on ehkä parempi olo :)

Millä viikoilla painon pitäisi nousta eniten ja kuinka paljon sitten viimeisellä kolmanneksella per viikko? Mulle on tullut koko ajan aika tasaisesti painoa lisää. Ensimmäiselläkin kolmanneksella sitä kertyi kun piti syödä usein ettei tullut huono olo.En oksentanut (onneksi) kertaakaan, mutta en jaksanut liikkua myöskään kovin paljon.

Pelkään, että mulle tulee se 20 kg :(

Muakin hirvittää tää spurtti. Kuljin ensin sen alimmankin käyrän alapuolella, ja nyt sit kerralla oon lähellä ylintä. Ei auta kuin toivoa, että tasaantuu vielä, tätä tahtia jos nousis niin en varmaan ois koko taulukossa enää loppuvaiheessa.

Takaisin