Painonnousu ja fiilikset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maikku*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle on tullut noin 12 kiloa tähän mennessä, mutta koska Se on pari kiloa vähemmän kuin viimeraskaudessa näillä viikoilla, niin en murehdi. Ja lähtihän ne viimeksikin kolmessa kuukaudessa pois ja vähän ekstraakin. Mun mielestä 9 kuulostaa hyvinkin kohtuulliselta, ja sekin jos joillain viikoilla tulee kilo viikossa, on kai ihan normaalia. Voihan Se olla nesteitäkin vaan? Jospa oot Elenna suolaa hieman normaalia enempi?

Mulle on kanssa tullut sellaiset kai 14kiloa tähän mennessä. Hetkittäin se vähän harmittaa, erityisesti kun 100kilon rajapyykki on nyt ohitettu, mutta sitten taas toisaalta, en jaksa stressata asiaa sen kummemmin. Hikoilen näiden kanssa sitten synnytyksen jälkeen, mitä jäljelle jää!

Mä oon jo luovuttanut. Paino nousee, söin tai olin syömättä tai teinpä vaikka mitä. Ottaa päähän, kun tietää mikä homma nää kilot on karistaa, mutta omapahan on sitten ongelmani. Ja vielä, mikä oikeus kellään on multa kysyä paljonko on paino noussut , olin raskaana tai en?! Nimimerkillä tänään ex-anopin eka kysymys.

Nonni, sainpahan taas avautua ja purnata, kiitos ;)

Vedänköhän pohjat tässä keskustelussa? Neuvolassa tänään, paino oli noussut 1209g/viikko. Repikää siitä!!

Multa kysellään kanssa onko paino paljon noussu. No, se ei onneks oo, ikäni kanssa ylipainon kanssa kärsineenä voisin näissä hormoonihuuruissa tempasta turpaan jos ois kunnolla jo kiloja kertyny. Mitä se kenellekkään oikeestaan kuuluu. Ja kans varotellaan kuinka vaikee niistä on päästä eroon jne.. Eiköhän ne häviä imettäessä, ja sitten vaan pikkusen kanssa kärrylenkeille, ei niistä kiloista kannata stressata. Ja osa on varmasti ihan nestettä, ja kyllähän se vauvakin lisukkeineen tuo jonkin verran painoo.

Ei siis ressailla sen painon kanssa turhia, siihen on onneks konstinsa millä sen saa sitten aikanaan pois. Nautitaan nyt vaan tästä ihanasta pallomahasta ja vauvan odotuksesta :)

Mä olen ollut erinomaisen hyvä olemaan stressaamatta painosta tässä raskaudessa, koska koko ajan on tullut vähän vähemmän kun ekalla kerralla... ...mutta: tänään tuli niin kammottava saarna lääkäriltä (joka luuli että mulle on tullut 9kiloa, vaikka todellisuudessa on tullut jo 11kg -en korjannut hänen käsitystään) etten syö enää ikinä mitään. Se paasasi kuin viimeistä päivää miten vain 12kiloa saa koko raskauden aikana tulla "ei muttia" ja luetteli kaikki ruokalajit ja ruoka aineet mitkä on multa nyt pannassa. Enkä edes ollut millään normi neuvolalääkäritarkastuksella siellä lääkärissä, kunhan syynäsi heti painotiedot sieltä koneelta. Huh huh!

No huh huh, Viima... uskomattomia lääkärijuttuja kuulee kyllä täällä foorumilla. Ei voinut tuokaan olla ihan täysjärkinen? Unohda koko juttu...

Niin ja on aika tyhmää tutuilta tuo painosta kyseleminen ja etenkin varoitteleminen... ihan kuin jokainen ei olisi itse siitä tarpeeksi huolissaan! Mut ei ne ihmiset ajattele kamalasti.

Palataas tähän aiheeseen taas. Rv 37+6 ja painoa tullut yhteensä 25 kiloa! Uskomatonta. Nyt on alkanut pelottaa miten nää saa oikein pois?! Huhhuh. Ja huvittavinta on, että meidän vaakakin meni rikki mun alla :D kuului vaan rusahdus, ja se alkoi näyttää 138 kiloa aina ja kaikille :D

Noh, lohdullisinta on se, että jäljellä enää max 4 viikkoa, jospa loppusaldo jäisi alle sen 30 kiloa.

Juu, on tää paisuminen vaan ihan hirveetä!! Mun piti asiaa oikein vähän itkeäkin eilen neuvolassa... rv 36 siis menossa ja paino noussut nyt sen 20kiloa.... 4-6viikkoa vielä niin melkein 30 kiloa paukkuu. Ja inhottavinta on siis se, että vaikka kuinka yrittää katsoa mitä suuhunsa laittaa, niin silti se paino vaan nousee. Tekis niin mieli vaan antaa periksi kaikille mieliteoille ja ostaa kilo karkkia... syödä ja voivotella kamalaa paisumistaan....

Vähän samat fiilikset kuin puaprulla. Nyt kun viikkoja siis 37+2 painoa tullut kaikkiaan 18kg, Tänään oli neuvolassa punnitus ja nyt oli tullut ihme kyllä "vain" 650gr/vko, kun edelliset viikot olleet jatkuvasti yli kilon viikkonousua. No hikoillaan sitten joskus, muttei ressata nyt liikoja :confused013

Pakko kommentoida tänne taas vaikka nyt useamman viikon sivusta seurannut.. Tämä painonnousu itseänikin hirvittää! Nyt siis viikkoja 34+3 kasassa ja painoa tullut 16 kg. eli tuossa parinviikon kuluttua tällä painonnousulla noustaan reilusti yli kahteenkymmeneen! Olo on muutenkin kun potkupallolla ja lyhyen kokoni takia olen eteenpäin lähes yhtä leveä kun pitkä. Tämä "äkillinen" painonnousu on tietenkin tehnyt iholleni totaalisen muodonmuutoksen ja mahaani on ruvennut koristamaan julmetut tiikerin raidat, vaikka kuinka olen koittanut rasvata ja öjyä hinkata yötäpäivää :disgust

Ekakertalaiset hei, mulla nousi ekassa raskaudessa 21,8kg ;) tarkalleen, mittasin juuri ennen synnytyksen toden teolla alkamista, ja elopainoa oli muutenkin jo reippaanlaisesti ennestään. Ilman mitään lenkkeilyä, pelkällä imetyksellä lähtivät ainakin 15kg, sitten kun aloin tehdä keikkahommia muutaman kerran kuussa sairaanhoitajana vanhempainpäirahakauden loputtua, tippui vielä loputkin karttuneet ja 4kg vielä ekstraa. Imetin lopulta n.2v, sitten tulin uudelleen raskaaksi ja alkoi rinnat niin kipeytyä imetyksen aikana, että lopetettiin hyvässä yhteisymmärryksessä taaperon ihmeellisen empatiakyvyn auttamana. :) painoa ehti jossain välissä tulla takaisinpäin kylläkin, joten tähän raskauteen lähdin 4kg painavampana kuin ekaan, tässä vaiheessa kiloja tullut 8kg ennen raskautta painoon verraten, alkuraskaudesta tosin paino putosi muutaman kilon, mutta neuvolassa kun katotaan vain sitä "ennen raskautta", mikä on hyvä juttu ;) lekurikin oli tyytyväinen keskiraskauden käynnilläni - olin pelännyt, että saisin noottia hurjasta ylipainostani.. Edelleen on mielessä ekan raskauden aikainen päivystyskäynti, jolloin nuori naislekuri sisätutkimusta tehdessään alkoi kysellä mun kilojen karttumisesta ja dieetin pitämisestä.. Mieskin pyöritteli silloin silmiään, ettei niin kuin mitään tilannetajua - pari minuuttia aiemmin olin maininnut isäni kuolleen yllättäen pari päivää aiemmin, mutta ei noteerannut sitä mitenkään.. Ja sitten käsi mun jalkovälissä alkaa puhua mun ylipainosta.. Just! Olin aika "jees" kun samainen lääkäri oli sitten myös myöhemmin synnytyslääkärinäni.....

Noh, nää on näitä sarjassa ihania lekurikokemuksia.. Mutta oon ollut iloinen, että paino ei tässä raskaudessa oo noussut niin vauhdilla kuin viimeksi HERKUTTELUSTA HUOLIMATTA :D :D

Onpa ollu ajattelematon lääkäri sulla Hannatuuli.. niitä tosiaan tuntuu riittävän. He joskus taitaa sokaistua siitä työstä eivätkä nää ihmistä siellä potilaan takana. Vaikka eihän me mitään potilaita olla mut ymmärrätte mitä tarkoitan ;)

Mulla nyt 36+0 ja kiloja tullu 9 ja risat. Vaikka kuulostaa suhteellisen vähältä ku yhtä normaalisti vois olla justiin esim. 15 ja ylikin, mitä muillakin paljon, mut oon niin lyhyt et kyl munkin kasvot rupee näyttää vähän pyöreemmiltä ja allit alkanu lerpattaa. Mut eei haittaa! :thumright Ja loppuakohen monet laihtuu jo tai rupee hidastuu painon tulo, minä kuulun niihin joilla se vaan kiihtyy..nyt ihan vähintään puoli kiloa viikossa ainaki tullee lissäää.. :scared001

Joo sieppi, ei näitä oikein aina ymmärrä... Onneks oli silloin ja tälläkin kertaa ihana oma neuvolaterkkari, joka otti painonnousun tosi lungisti!

Itellä on tullut 18 kg painoa lisää. Oon aika hyvin välttynyt miltään saarnoilta tuolla neuvolassa mut nyt viimeks se neuvolamuija alko tyrkyttää mulle jotain raskausdiabeteksestä kärsivien ruokaohjeita vaikka mulla ei mitään diabetesta ole! Kävin sokerirasituksessa jokunen aika sitten ja arvot oli tosi hyvät. Mun siskoilla taipumusta siihen että tätä painoa ja turvotusta tulee, niin en oo aatellu et itekään selviin millään kymppikilolla tästä. Menee vähän aiheen vierestä mut ihmettelen myös sitä millanen vouhotus ollu jo pidemmän aikaa neuvolassa tosta sf-mitasta?! En ymmärrä mikä kivikautinen kasvukäyrä se on muutenkin, onhan se nyt ymmärrettävää että se maha on isompi lyhyemmillä ihmisillä kun pidemmillä! Johonkin sen mahan on mahduttava ja kun on ite tällanen lyhyt ja suvussa taipumusta noihin reilu neljäkilosiin muksuihin niin mikään ihme että on iso maha. En vain ymmärrä miks siitä pitää vaahdota ja vouhottaa niin paljon ja et on mun vikaa et se maha on iso ja paino nousee niin hirveesti :( Viime neuvolareissulla +1050 g, hahhaaah :D

Mä oon ainakin ite päättäny olla nyt stressaamatta tosta painosta ja sen noususta, nousee mitä nousee. Kyllä mä kerkeen sitten vaunuilemaan ne kilot pois jos kiristää :) Ärsyttää vaan et välillä se painonnousu ja kilot on ongelma enemmän muille kun itelle...

mulla nyt viikkoja 36+1 ja kiloja tullu yhteensä se 16 :/ neuvolatäti ei oo mitään motkottanu asiasta mutta nyt eilen kun oli neuvolalääkäri niin se vähän nyrpisti nenäänsä ja sano ettei nyt ihan kauheesti enää niitä kiloja.. ite en aluks jaksanu stressaa niist kiloista mut nyt ku tuntuu et niitä kiloja tulee ja tulee kauheeta vauhtii vaikka söis kuinka vähän ja terveellisesti nii rupee jo vähä stressaamaan ku aattelee et saattaa mennä toi 20 kilon rajaki rikki :( tiedän että sit ku muksu on tullu ulos nii pääsen jo vähän ajan kuluttua kuluttamaan niitä kiloja pois zumba tunnille mut silti jotenki vaa masentaa :(((

Nyt on mennyt 10kg raja rikki, viikkoja 34+4, toiv ei sentään 18-19kg kuten ekassa raskaudessa.. Mutta kilot karis kyllä tosin vauhdilla ihan pelkällä imetyksellä, joten luottavainen olo sen suhteen kyllä :)

Takaisin