Painoarviot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkäri sano mulle että heittoa voi olla mutta tarkemmista lukemista ei ollu puhetta.

En oo koskaan saanut mitään printtiä, oon miettinytkin miltä ne käyrät on tarkemmin näyttäneet kun olikin sellainen käsitys että synnärillä katsotaan erikseen päätä, vyötäröä jne! Mä saan aina vain sen gramma-arvion neuvolakorttiin eikä muuta.

Mulle lääkäri näyttänyt tietokoneelta käyräkaaviota :) mä niistä mitään oo ymmärtänyt, paitsi että tasainen on ollu kasvu vauvalla..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Ei mullekaan ole mitään printtiä annettu, todettu vain että omalla käyrällään kasvaa.

Mulle Itu on näytetty paperilta ne käyrät ja sinne laitetut pisteet.. en kyllä mitään kotiin ole saanut mutta se lääkäri on joka kerta selittänyt ja näyttänyt missä kohdassa vauvan kasvu on käyrällä.

Meille on vaan kerran näytetty se käyrä homma. Mut keskirajan alapuolella mentiin

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Aika erikoista, kun mulle on kaikista ultrista annettu se lappu. Mielenkiinnolla aina luen sitä läpi! Nytkin kun aloin katsoa uudelleen, huomasin, että meidän vauvan pään- ja vatsanympätys vastaa viikkoja, mutta reisiluun pituus vastaa yli viikon vanhempaa eli pitkäjalkainen tyttö tulee :wink Ehkä noita hajontoja tai virhemarginaaleja ei kerrota just sen takia, ettei kummastuta vanhempia, selkempi antaa vain yks arvio :)

Näkyykö Tekah siinä siis pää, reisi ja vatsanympärys vai onko vielä jotain muitakin mitattavia kohtia? Totta ja voi olla ettei haluta että ihmiset niitä itsekseen tulkitsee kotona. Mulle lääkäri sanoi että vauvan reisiluu on aika lyhyt ja enkös sen jälkeen nähnyt monena yönä unia lyhytkasvuisista ihmisistä... jäi kummittelemaan. Vaikka järki tietää että ollaan miehen kanssa molemmat persjalkaisia niin ei kai meidän vauvallekaan mitään missin sääriä tule.

Varmaan on myös ihan vaan käytäntöero, kiva että teillä on tuollainen bonuspalvelu että saa printin mukaan. :) Muualla varmaan jo on säästötavoitteet edenneet tulostuspaperin määrään. :wink

Noissa aikaisemmissa ultralapuissa on muitakin arvoja, mutta en muista, mistä ne tulee, kun on siis kirjoitettu kummallisilla lyhenteillä.

Tekah onko se hajontaluku siis vaihdellut niissä sun printeissä? Tuli mieleen voiko se olla vaan joku sen koneen ilmoittama vakioluku vai onko se aina tilanteen mukaan eri.

Ei, se perustuu niihin mittauksiin. Rakenneultrassa oli 60g, ylimääräisessä ultrassa (rv28) oli 200g ja nyt synnytysarviossa 450g. Mää luulen, että se tulee perustuu siihen, kuinka lähellä nuo eri elinten koot on ns. normaaliarvoa ja siihen, mitä raskausviikot koneelle syötetään. Eli kun meilläkin jalat oli pidemmät, kun viikkoihin nähden olisi pitänyt olla, se lisää mittauksen "epäluotettavuutta", jolloin tuo virhemarginaali kasvaa.

Mitään lappuja en oo saanu missä olis kasvua näkynyt. Yhden käyrän lääkäri näytti.

Mulle lääkäri sanoi ultran jälkeen, että ultra-arviossa voi tosiaan olla puoli kiloa heittoa suuntaan tai toiseen. Mittojen ottaminen ultralla ei kuulemma ole kovin luotettavaa ja tulos riippuu aina vähän mittaajasta ja vauvan asennosta.

Mulla on mennyt vissiin radipelottelut niin tehokkaasti alitajuntaan että välillä vieläkin alan miettiä jos painoarvio onkin ihan pielessä ja vauva ehtii kasvaa kovin isoksi! Ihan järjetön pelko kun masu on pieni ja vauva on arvioitu pienikokoiseksi eikä sokereissakaan ole koskaan ollut mitään heittoa, tuskin se arvio kuitenkaan niin paljon heittäisi. Liikaa aikaa ajatella ja murehtia taas kaikkea hullua..

Eivätpä nuo äitipolinkaan lääkärit ole omiaan helpottamaan noita pelkoja sokerivauvan kasvusta... Olin unohtanut tänään kai ulkokäännöstä hermoillessani sokeriseurantavihon kotiin, ja vaikka totuudenmukaisesti sanoin ettei ylityksiä ole ollut, silti lääkäri piti ennen ultraa puhuttelun siitä, miten ateriakurista pitää pitää loppuun asti kiinni, koska radissa vauva kasvaa ihan loppuun asti ja imee kaiken irtoavan sokerin kasvuunsa. No, vauvahan oli kasvanut peräti 150 grammaa puolentoista viikon takaisesta, ja vaikkei lääkäri mitään sanonut, näytöltä ja aiemmasta paikasta lähellä alakäyrää päättelin, että alkaa todellakin olla pieni suhteessa viikkoihin (2350g, 36+4) :sad001

Huh mut poltettaisiin kyllä isolla roviolla jos terveydenhuolto tietäisi miten paljon suklaata ja muita herkkuja oon mättänyt nyt loppuaikana huiviin radista huolimatta.. Ei vaan oo osannut ottaa sitä diagnoosia vakavasti enää kun mistään ei ole tullut ylityksiä ja vauva on pieni. Välillä kyllä silti pelottaa onko sokerista voinut vauvalle jotain aiheutua vaikka mun sokerit ei ole olleet koholla.

Syyskuinen pieni on kyllä tosiaan sunkin masuasukki! Eikö sulla tosiaan mitään vauvan kasvun seurantaa tule? :eek: Vaikka ei se kai ihan pelkän grammamäärän perusteella määräydykään, mulla kai seuranta jatkui sen takia että vauvan vyötärö nimenomaan on pieni. En ole kyllä kunnolla itse nähnyt käyriä. Varmistellaan vaan ettei kasvu ainakaan hidastu loppua kohden.

tänään 40+0 ja painoarvio näytti taas n.3kg, sama kuin kaksi viikkoa sitten. pää kuitenkin oli suuri, joten lääkäri arveli vauvan olevan vähän isompi. kohdunsuu auki n.2cm, käyrille piirtyi epätasaisia supistuksia. verenpaine vähän aiempaakin korkeampi. perjantaina taas uudelleen, ellei siihen mennessä ole syntynyt.

(toivottavasti ei tarvitsisi mennä – kunnan antamat alennusliput loppui, joten tänäänkin sai maksaa käynnistä melkein satasen. hävettää valittaa rahasta ja tietysti vauvan terveys onkin tärkein, mutta pakko myöntää, että on kyllä vähän järkyttänyt, miten paljon yhden lapsen synnyttäminen voi maksaa :confused: kannattaisi varmaan tehdä lapset suomessa.)

Itu1, mulle ei kai anneta erikseen aikoja kasvuseurantaan, vain radi-kontrolliaikoja noin kahden viikon välein, kun siinähän se tulee ultrassa tieto kasvusta joka tapauksessa. Huvittaa kyllä edelleen, että radi-kontrollien idea kai on varmistaa, ettei vauva kasva liikaa, kun nyt se todellinen seurattava varmasti on, että kasvaa tarpeeksi... Kohta alan mättää surutta pullaa ja karkkia, että saa lapsi edes tarpeeksi ruokaa! Ei vain, kai se on melkein yhtä tärkeää, ettei tyypin verensokeri tipahda syntyessä liian nopeasti.

Zousan, mun tutuista ne, jotka on pariutuneet ulkomailla opiskelemassa / töissä ollessaan, on tulleet jokikinen Suomeen tekemään ainakin ensimmäisen lapsensa -- riippumatta siitä, onko suomalainen osapuoli lapsen isä vai äiti. No, puhutaan tasan neljästä perheestä, mutta ilmeisesti ette todellakaan olisi ensimmäisiä jotka tuohon päätyisivät. En tosin ole tarkemmin haastatellut ko. perheitä syistä, joiden takia ovat halunneet tulla tänne tekemään lapsensa, mutta joka tapauksessa ovat nimenomaan lapsen saamisen takia palanneet.

Ohoh, mentiinpäs vauhdilla ohi ketjun aiheesta :wink

Tänään äitipolilla käyty, 38+1 ja vauvalla painoa 3530g. Ensi viikon lopulle sain uutta aikaa vielä, tasaisesti keskikäyrällä kuulemma kasvaa mutta tuntuu nyt jo aikas isolta äidistä kun lukemat kuuli :). Tähyilee siskonsa lailla yli neljän kilon..

Takaisin