Mä oon käsittänyt että se on 3 cm se normi lähtötilanne? Tai en oo muusta kuullu... eli siis just "täyspitkä" niin kun catti sano :) mullaki oli viikko sitte lyhentynyt kahteen senttiin ja pehminnyt.
Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
Huh kun helpotti, tänään oli taas kontrolliultra, mutta nyt on vauva kasvanut hyvin ja ei tarvitse enää ravata ultrissa :) Nyt viikkoja 35+6 ja vauva painaa 2641 grammaa, viime kertaan siis huimaa kasvua tapahtunut :) Kaikki oli muutenkin vauvalla hyvin, nyt sitten odottelemaan synnytystä!
Adalia, sulla on kans hyvänkokonen vauva siellä. Mä oon menossa ens viikolla äitipolille ja saa varmaan tietää kokoarviota taas. Edellinen veikkaus oli n.4kg lasketussa ajassa, tää ei tosin sinne asti oo masussa.
Joo kasvaa vähän turhankin hyvin. Koomista sinänsä, että alunperin menin äippäpolille ultraan 29+1 viikolla kun halusivat varmistaa että vauva kasvaa kunnolla. Edellisten keskenmenojen takia siis epäiltiin että kasvu voisi olla huonon puoleista. Ongelma nyt onkin päinvastainen.. :D
Ei kyllä kovin hyvä fiilis oo, että täs ny pari viikkoa saa jännätä mitä lääkäri ens kerralla sanoo. Kaiken järjen mukaan silloin painoa olisi jo lähemmäs neljä kiloa ja viikot 37+4 sitten. Ehdottomasti haluaisin käynnistyksen ja pian, mutta ennen sitä pitäisi mieluusti jotain kypsymistä edes tuola alapäässä tapahtua...
Mulle kätilö kertoi että kohdunkaulan lyheneminen voi tapahtua huomaamatta, tai olla äidin kokemuksessa osa synnytystä. Mulla meni lapsivettä esikoisen kanssa ennen kuin kohdunkaula oli juurikaan lyhentynyt, pehmentynyt vain. Ensimmäiset 12 tuntia synnytyksestä oli sitä kun kohdunkaula kääntyi ja lyheni. Virallisesti synnytys ei siitä vielä alkanut, mutta kyllä se musta synnytykseltä tuntui. Toisessa synnytyksessä kohdunkaulan lyheneminen tapahtuu kuulemma useammin huomaamatta.
Joo ei ne musta ens käynnillä eroon pääse ennenkö käynnistysaika on annettu, mieluusti sille viikolle.
Roikun ovenkarmeissa kiinni jos tarve vaatii. :D
Just niin! Mä olin tosi yllättyny kun kävin pelkopolilla ja olin varautunut puolustelemaan sektiotoivetta eikä alatievaihtoehdosta sitten puhuttukaan ollenkaan vaan lääkäri piti sektiota hyvänä ajatuksena mun kohdalla. Joskus näinkin. :)
Meidän jättiläinen onkin kutistunut. Saatiin silmämääräinen arvio noin kolme kiloa (rv 36+1). Lääkäri ei tehnyt mitään muita mittauksia kuin sf-mitan. Kasvaa kuulemma alle kilon verran ennen syntymää.
Miten pelkän sf-mitan perusteella voi päätellä painon? Mulle just neuvolalääkäri sanoi, ettei sen perusteella uskalla sanoa, minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa. Sen verran kyllä sanoi, että jos on normaalikäyrillä, niin ei pitäs mikään hirmu iso vauva olla.
Sitä mäkin ihmettelin. Onneksi mulla on ensi keskiviikona neuvola, niin voin kysyä vielä siellä, että onhan kaikki tutkimukset tehty oikein eikä tarvitse jännittää (liian) isoa vauvaa. Se oli kyllä todella kummallinen lääkäri...
Munkin mielestä sf-mitta on vaan sellainen suuntaa antava, jos se alkaa nousta/laskea äkisti tai jotenkin epäjohdonmukaisesti, että osataan ohjata tarkempiin tutkimuksiin. Sen perusteella mäkin noihin kasvukontrolleihin pääsin, ja nyt varmistellaan että istukka jaksaa pelittää loppuun saakka.
Ei siitä voikaan suoraan vauvan kokoa päätellä. Johan siellä lapsiveden määräkin vaikuttaa sekä äidin ruumiinrakenne. Ehkä sillä nyt just näkee jos siinä kasvussa tapahtuu jotain yllättävää. Sf-mitta on huono mittari yksinään vauvan koon arviointiin.
Tänään 37+0 kasvukontrolli ja vauvan painoarvio oli 2638g eli oli onneksi kasvanut vaikka edelleen pienikokoinen onkin, huh! Parin viikon päästä taas uudelleen. Jos vyötäröympäryksen kasvu hidastuu, täytyy synnytys käynnistää joten tuo seuraava käynti onkin jännittävä... vaikka ainahan nämä on!