Painoarviot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole aikaisemmin kirjoittanut, mutta nyt täytyy jonnekin vähän purkaa huoltaan. Tänään rv 36+3 ja synnytystapa-arviossa vauvan koko oli 2400g, kahden viikon päästä kasvukontrolli ja jos ei ole kasvanut niin käynnistys. Nyt tietysti on päässä pyörinyt kaikki mahdolliset asiat... Eipä esikoinenkaan ollut kuin 3180g, kun syntyi rv 41+1, mutta lääkärin mukaan tämä tuleva on siihenkin nähden turhan pieni. Pientä paniikkia pukkaa... :|

Hilde, täällä mennään vielä vähän pienemmissä lukemissa eli 36+4 ja 2350g. En tiedä, pitäisikö panikoida vai ei, koska lääkäri ei kommentoinut tuota mitenkään. Eikä puhuttu mitään käynnistämisestä siinä yhteydessä, kun sovittiin kontrolliaika viikolle 38, mutta kun soitin tänään äitipolille, siihenkin on kuulemma hyvä valmistautua.

Ei kai tässä auta muu kuin yrittää olla hermoilematta liikaa, koska ei tuolle kai oikein mitään voi, ja suklaalla en voi alkaa radin takia mässäillä. Ja aina pitää tietysti vähän googletella, mitä se sikiön pieni koko oikein voi tarkoittaa :( Mutta arvioitahan nuo vain ovat...

Syyskuinen, ei minullekaan lääkäri olisi mitään käynnistyksestä sanonut, jos en olisi sattumalta kysynyt. Sokereiden kanssa minulla ei onneksi ole ongelmia, että periaatteessa syödä voisi mitä vaan. Ongelmana onkin, ettei ruoka oikein meina maistua (maha tulee pienestä annoksesta täyteen ja väkisin jos syö, tulee huono olo), eikä nämä uutiset nyt ainkaan mun ruokahalua hirveästi lisänneet...

Eipä tässä tosiaan muu auta kuin koittaa olla hermoilematta ja yrittää "lihottaa" maha-asukkia ennen kontrollia. :)

Mä sain onneks positiivisesti yllättyä kun arvio oli 3100g ja syntymäpaino oli 3300g. Eli ei suurta heittoa. Mutta hitto että jännitti että mikä on totuus jos kerran virhemarginaali on jopa 500g.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mulla käynnistettiin maanantaina koska saman päivän kasvukontrollissa eli 39+0 vauvan painoarvio olikin vain 2400g,mikä oli siis vähemmän kuin kaksi viikkoa aiemmin.Itku tuli osastolla kun tuon lukeman kuulin ja mietin oisinko ite asiaan voinut vaikuttaa kun mulla oli se epämääräinen radi-diagnoosikin.Vauva painoikin sitten syntyessään 2850g ja sokerit on olleet kunnossa ja muutenkin terveeltä vaikuttaa.Hyvä että kasvua seurattiin koska hidastumaan päin se oli lopussa,onneksi kuitenkin ennuste oli väärä.Syytä ei selvinnyt,istukkakin oli ihan ok.Taisi olla geneettistä vain.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miten muilla jo synnyttäneillä, onko painoarviot pitäneet paikkansa? Meillä arvio oli noin 3800g, neiti syntyi rv39+2 ja painoi 3750g eli aika nappiin meni! :)

Vähän menee asian vierestä, mutta mua ärsyttää kommenetit vauvan painosta. Siis jotkut sukulaiset on päivitelleet, että "kylläpä on iso/valtava tyttö". Mitä ihmettä?! Mun mielestä neiti on pieni! Ehkä 4,5kg eteenpäin voidaan puhua isosta! Ja jos vastasyntyneet keskimäärin painaa 3,5kg niin eihän tuo edes mene kauas siitä.

Joidenkin käsitys normi kokoisesta vauvasta on alle kolme kiloa mutta tuo kolme ja puolihan on keskiverto vauva! Parisataa grammaa sinne tänne.

Lasketun ajan painoarvio ois ollu joku +3700g mut kun käynnistettiin 38+2 niin sillon se oli sen 3100 ja todellinen paino 3300.

Miten muilla jo synnyttäneillä, onko painoarviot pitäneet paikkansa? Meillä arvio oli noin 3800g, neiti syntyi rv39+2 ja painoi 3750g eli aika nappiin meni! :)

Vähän menee asian vierestä, mutta mua ärsyttää kommenetit vauvan painosta. Siis jotkut sukulaiset on päivitelleet, että "kylläpä on iso/valtava tyttö". Mitä ihmettä?! Mun mielestä neiti on pieni! Ehkä 4,5kg eteenpäin voidaan puhua isosta! Ja jos vastasyntyneet keskimäärin painaa 3,5kg niin eihän tuo edes mene kauas siitä.

Mua kans ärsyttää tollaset. Mitä niillä starttimitoilla on edes merkitystä, sen jälkeinen kasvu ja kehitys on kuitenkin tosi yksilöllistä. Mä en tiedä harrastetaanko muissa maissa näitä vauvojen syntymäpainojen ruotimisia/päivittelyä samalla tavalla kuin Suomessa, täällähän on tapana aina ilmoittaa se paino. Mun muistaakseni kukaan mun ulkomaalaisista tutuista ei ole ilmoittanut vauvan starttimittoja.

Sakura, meillä japanissa kaikki kauhistelivat tuttavan vauvan suurta kokoa, tyttö painoi sen 3,5kg :rolleyes: olin jo ajatellut aiheuttaa kaikille järkytyksen synnyttämällä kunnon suomalaisen äijän, mutta eipä meille taida jättiläistä olla tulossa..

huomenaamulla taas ultrataan, toivottavasti olisi jotain kehitystä tapahtunut. tulisi nyt jo ulos, jos tuo kasvun hidastuminen johtuukin vaikka istukasta :sad001

Joo japanilaisille se 3,5kg varmaan onkin iso siinä missä suomalaiselle vauvanköriläälle ei vielä paino eikä mikään.

Mulla meni esikoisesta painoarvio nappiin. Kävin ultrassa rv 35 tasan ja sillon saatiin 2,7 kg ja lääkäri sano vauvan olevan laskettuna aikana 3,5 kg. No, poika syntyi pari päivää ennen laskettua ja paino oli 3510g. Nyt on ultrattu kahdesti ja kasvaa ihan linjassa, lasketun ajan tienoilla arvio n.4kg.

Mä niin toivon, ettei tarttis pusertaa ainakaan yli nelikiloista vauvaa maailmaan. Jännittää jo muutenkin tarpeeksi repeäminen ja kivut.

Se vauvan paino ei välttämättä aiheuta niitä repeämiä ja kipuja, enemmän on merkitystä vauvan pään koolla ja muodolla, äidin lantion mallilla ja sillä missä kulmassa vauva tulee ulos. Supistusten tehokkuus ja ponnistustapa vaikuttavat myös mutta ponnistukseen kätilö onneksi antaa hyvät ohjeet, ettei ponnista liian aikaisin, liian lujaa tms. siitä ei tarvitse etukäteen huolehtia, ne kyllä osaa kertoa.

Repeämät ovat todella, todella monen asian summa. Joku voi saada alle 3kg vauvasta hirveät repeämät ja joku puskee viisikiloisen ulos kuin vettä vaan.

Synnytys on muutenkin melkoista tuuripeliä, moneen asiaan ei voi vaikuttaa mitenkään itse ja jokainen synnytys on erilainen. Ei voi oikeastaan muuta kuin yrittää asennoitua koko hommaan "tulee mitä tulee" -meiningillä. Vaikka helppoa se ei ole, itseänikin jännittää vaikka olen yhden synnytyksen jo kokenut.

Mua jännittää enemmän nyt kun ekalla kerralla just siks että viimeksi se meni päin pyllyä.

Se on kyllä ihan ymmärrettävää. Mutta nythän sulla on suunniteltu sektio joten samalla tavalla ei voi mennä pieleen kuin viimeksi. Eikös nuo suunnitellut sektiot ole kuitenkin aika hallittuja juttuja?

Allekirjoitan Sakuran tekstin,meidän alle 3kg neiti vain sattui tulemaan vähän huonossa kulmassa ja imukuppi tarvittiin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Näin mäkin sen olen ymmärtänyt, että se on se vauvan tulokulma mikä eniten niitä repeämiä aiheuttaa ja se on kai ihan tuuripeliä miten se sieltä sattuu tulemaan.

Takaisin