Oireita ja kolotuksia

Onko ihan normaalia masentua pahoinvoinnista? Viikot nyt 7+0 ja tämänkin päivän nukuin aloittaen 12 tunnin yöunilla, olin n.2 tuntia hereillä ja nukuin taas pari tuntia, olin hereillä 1,5 tuntia ja nukuin taas pari tuntia. Kellokin on jo vaikka mitä ja huomenna alkaa arki. Lapset on onneks keksineet leikkejä keskenään, ovatkin jo niin isoja (n.10 ja n.6v). Tuntuu että voisin vain itkeä, kun sattuu vatsalaukkuun ja ruokatorveen niin. Voisin vain itkeä kun tämä 24/7 ällötys, ellotus, etominen, ja mikä parasta oksentaminen ei lopu kuin unen aikana. Ei auta Primperanit, ei syöminen, juominen, syömättömyys, juomattomuus, ei mikään pikku näpsiminen tai kunnon vatsan täydeltä ruokailu. Ei suolaiset ja raskaat ruoat, ei kevyet ja raikkaat. Ei jugurttimaiset eikä kovat. Ei mehut eikä vesi. Yksinkertaisesti ei mikään. Sängystä nousen "aamulla" suorana oksentamaan. Herään siis siihen, että pitää oksentaa. Tänäkin aamuna meni varmaan 10 minuuttia pää pytyssä ja tuloksena järkyttävä kipu vatsalaukussa ja pytyn pohjalla vain ruokalusikallinen vaahtoa ja vatsahappoja. Pyysin esikoista tuomaan mulle vettä, että pystyn edes sen oksentamaan pois. En minä pääse ede kauppaan olotilassani, en voi ajaa autoa. Olen yh-äitikin kaiken lisäksi ja "Einon" isä asuu toisella paikkakunnalla. Tänään tämä oksentelu aiheutti mulle rytmihäiriöitä, enkä voi sydänlääkkeitäni omavaltaisesti nyt mennä syömään.. Ottaa vaan niin päähän koko olotila. Jos olisin vaan tiennyt tämän..

Kyllä mun mielestä on ihan normaalia, että vetää mielen synkäksi, jos olo on kovin paha. Mulla oli ekassa raskaudessa fyysisesti vaikeaa loppuajasta ja olin kyllä todella allapäin. Tuntui, että olisin ollut valmis tekemään mitä vaan, että se kipu loppuisi ja voisin liikkua ja nukkua. Tuo oksentelu kyllä kuulostaa todella rankalta! Kunpa se hellittäisi pian.

Mä voisin ottaa teiltä vähän noita oireita ku olen hyvin lievää ylimäärästä väsyä ja vilua lukuunottamatta oireeton. Alan täällä epäillä et ollaanko täsä ees raskaana ku viimeksi näillä viikoilla olin kuollu väsymyksestä, tissit oli arat ku mahoton ja voin ihan jatkuvalla syötöllä pahoin. Nyt ... Ei mitään jotenki en osaa huolissani kuiten kovasti olla mut onhan tää vähän ihmeellistä...

Kyllä tommoinen pahoinvointi pistäisi mielen matalaksi kenellä vain, Siness. Toivottavasti sinun oireet helpottavat pian!

Mulla ummetukseen on auttanut kun oon syönyt illalla noin 5 kpl luumuja suoraan pussista.

Esikoisen odotuksesta sain peräpukamat (anteeksi avautuminen) jotka ilmaantuivat vasta ristiäisviikonloppuna. Luulin päässeeni edes siitä odotuksen vaivasta, mutta ne tuli vähän jäljessä, ummetusta siis oli tasaisesti koko raskauden. Silloin söin kuuriluoteisesti kourallisen auringonkukansiemeniä kerran pari päivässä kunnes helpotti. Silleen ikävä vaiva, että ne kiusaavat edelleen jos erehtyy esimerkiksi viikonlopuksi herkuttelemaan vähäkuituista ruokaa.. Ja rautatablettien käyttöä aion vältellä niin pitkään kuin mahdollista.

Mulla ei myös peräpukamat jäi edellisestä raskaudesta vaivaksi. Niitä on jo puhkottu ja hirtetty, mutta siellä ne itsepäisesti vaan pullottaa..rasittavia!

Varsinaisia raskausoireita on nyt ollu jonku tason väsymys. Ja matalat verenpaineet, mistä seuraa koko päivän kestävää päänsärkyä ja huimausta. Oon lisänny suolan käyttöä ja se on vähän auttanu.

Edellisen raskausden etovaa oloa ei oo vielä ainakaan ilmenny, mut makean nälkä on mahoton! Ja nälkä yleensäkki.. Pittää kyllä yrittää olla tarkkana syömisten kans tai lisätä hirveesti liikuntaa, ettei vaan painon nousu lähe käsistä!!

Mulla on tää pahoinvointi alkanut vasta nyt. Aivan kauhee olo! Velloo kokoaika mahassa...oksua ei ole vielä tullut, muta kaukana ei ole. Parikertaa olen käynyt kakomassa, mutta mitään ei tule. Taitaa tää mami lähteä tänään töistä vähän aikaisemmin kotiin lepäilemään, jos vaikka helpottais edes vähän.
Mitään en saa syötyä. Kokeilin aamulla puuroa, ei mene, banaania en uskalla ottaa, koska muutenkin ummettaa. Eilen sain alas jäisiä mansikoita.
Töissähän en ole tästä raskaudesta sanonut kenellekkään, niin jouduin pomolle selittelemään ympäripyöreästi,että taidan lähteä tekemään etäpäivää kotiin, koska taidan olla tulossa kipeeksi..voi elämä tätä meininkiä!

Tää pahoinvointi saa huvittavia piirteitä. Oman lapsen rään pyyhkiminen saa yökkäyttämään (ja sitähän riittää kun räkätaudissa koko perhe) tai pissiä täynnä olevan tujun yövaipan näkeminen. Likaiset astiat ja likainen keittiö ällöttää, mut kun yritän laittaa tiskiä ja siivota sitä niin tekee pahaa.
Nyt on pysynyt aisoissa tämän aamun jollain tavalla yökötys, kun oon napostellut jugurttia ja klementiinejä vähän kerrallaan.

Mulla kans pahoinvointi pahenee ja hermot menee mieheen kun se ei oikein ota vakavasti tätä. Ei paljoa kiinnosta lähteä ihmisten ilmoille kun pelkää, että yökkii koko siellä kaiken kansan nähden :( Ärsyttää.

Retu Sama täällä, astioita kun äsken koitin laittaa koneesee niin laattahan siinä lensi :(

Täällä väsymys ei hellitä millään reilun tunnin ollu hereillä ja vielä päikkärit vetästävä ennen töihin lähtöä :/ Käy niin sääliks tota esikoista kun yksin touhuu ja kattoo piirettyjä ku äiti vetelee sikeitä sohvalla... Onneks on jo iso ja reipas tyttö 4.5 vuotias.

Miten te jaksatte joilla on ihan pieniä alle 1v-3v lapsia vielä hoidettavana? hatun nosto teille ja paljon voimahaleja niin kuin tietysti kaikille muillekkin!

Mä kiittelen kyllä että esikoinen nukkuu vieläki parin tunnin päikkärit, saa itsekkin nukkua sen aikaa! Mutta juu onhan se vähän ihmeissään kun äiti vaan voivottelee oloaan ja on väsynyt koko ajan :(

Tää väsymys on kyllä ihan uskomatonta. Sitten menin vielä lupautuun kuudeks yövuoroks putkeen töihin, joten epätavallinen vuorokausirytmi + henkisesti ja fyysisesti raskas työ + nää raskausoireet on yhtäkuin: ääää mä en jaksa! :D
Työmatkaakin tulee se reilu 5km suuntaansa ja pyörällä tällä kelillä saa mennä aika kieli keskellä suuta. Toisaalta hyvä et tulee kuitenkin liikuttua ja ulkona oltua ees sen verran jos töiden jälkeen ei muuten jaksais.

Näin kirjoitin eilen illalla, mutta kone jökkäs ja teksti jäi julkaisematta: Huomenna meen lääkäriin. Mä en suostu lähteen sieltä ennenkuin mulle määrätään jotai taikajuomaa. Nyt pistin pihalle kaikki päivällisen pienet määrät mitä sain nautittua ja voi sitä itkua. Ei ole koskaan tällei sattunut ruokatorveen. Ihan kuin ensin ois vedetty raastinraudalla röörit ja siihen päälle vielä aimo annos putkenavaajaa. Ei auta kylmä vesikään rauhottamaan tuota ruokartorven särkyä.. eikä Renniekään.

Ja sitten TÄMÄN päivän kuulumiset: Lääkäriä en saanut, kun numero tuuttasi vain varattua, eten päässyt edes linjoille odottamaan. Tänään n. klo 13.00 soitin itselleni ambulanssin, joka nouti minut klo 14 aikoihin. Sairaalassa olin tiputuksessa ja vajaa 2 pussia ne muhun liruttikin. Sain närästyslääkettä Moviscol tai mikä lie olikaan.. suojaamaan ruokaröörien limakalvoja. Ja määräyksen syödä PALJON suolaa. Ihan sama vaikka vetäisin meetwurstia tai sipsejä pussin. Hyvällä omalla tunnolla kuulemma. Suolat oli laskenut taas alle alarajan, kuten kuopuksen odotuksessakin. Mukaan tarttui paketti Osmosalia ja äitini kyyditti mut McDonaldsin kautta. Autossa söin muutaman ranskalaisen ja kotona oksensin kaikki pihalle.

Voi siness! :( Hurjan kurjalta kuulostaa.. Ei auta kuin toivoa, että sinunkin olosi pian helpottuisi!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

siness; joo, enpä viiti valitella sitten yhtään omia oloja, tuo kuulostaa aivan painajaiselle :smiley-angry003 sympatia hali :love022

Täällä rupeaa pahin pahoinvointi helpottamaan ja olo alkaa olemaan normaali 9+1 menossa :)
Paljon voimia sinesille kumpa saisit olosi paremmaksi ja muillekin kovasti jaksamisia kaikkien vaivojen kanssa.

Muokattu viimeksi:
Huh-huh, siness! :sad001

Mulla on välillä parempia päiviä pahoinvoinnin suhteen ja välillä sitten huonompia. Yleensä viimeistään siinä klo 14 alkaa tulla huono olo. Muistelisin, että edellisessä raskaudessa huono olo pysyi aika pitkälti poissa, kunhan vaan maltoin syödä usein tai juoda vaikka lasin tuoremehua. Mun oli pakko alkaa syödä aamupalaa, jota en normaalisti ikinä syö. Nyt taas sitten tuntuu, että syöminen päinvastoin pahentaa pahoinvointia ja vaikka huonoin olo alkaakin iltapäivästä, niin jotenkin aamupäivälläkään ei yhtään tee mieli ruokaa.

Mä en tiedä onko tämä raskausoire, kun kärsin uniongelmista usein muutenkin, mutta olen ihan selittämättömästi alkanut valvoskella öisin. Saatan nukahtaa vartiksi tai jopa tunniksi kun menen nukkumaan, mutta sitten valvon säännönmukaisesti kahteen asti. Ei vaan tule uni. Jonkun verran meinaa väsyttää, varsinkin kun sitten joinain öinä tuo esikoinenkin herää vielä kolme kertaa (nukkuu kyllä välillä heräämättäkin). En uskalla päivällä nukkua, kun pelkään, että sitten en ainakaan nukahda illalla.

Onko teillä kokemusta vi-siblinistä? Täällä tehokonstit nyt vatsan toiminnan kanssa käytössä. Tänään kaupasta tarttu kuivattuja luumuja ja nyt kiehuu 4-viljan puuro. Aivan tuskai olo jo ihan pelkästää sen takia et vatsa ei toimi kunnolla.... :(

Mutta onneksi on sairaslomaa ollut tämä viikko. Tänäänkin oksennus lentänyt useampaankin kertaan....

Täällä pahoinvointi on lieventynyt huomattavasti (koputtaa puuta), voimia teille jotka siitä kärsitte!
Sairastin juuri kovan flunssan kunnon kuumeella ja se veti olon todella heikoksi, nyt jo parempi vointi.
Vatsan kanssa ei toistaiseksi ole ollut ongelmaa, toimii erinomaisesti :grin. Vi- Siblinistä hyviä kokemuksia toisessa yhteydessä.

Eilen se kuvotus ja oksentelu sit mutkin löysi :S Hajut tulee nenään kauheen vahvana ja sit ällöttää. Eilen maistu vaan mandariinit ja kylmä bonan hedelmäsose, väkisin piti sit jotain suolaistakin syödä. Tuoremehua ja mehujäätä ois tehny mieli. :D Huimailuakin ollu lisääntyvässä määrin. Toisaalta oli taas pieni muistutus, et tosiaan siellä joku taitaa kyydissä olla. :)

Takaisin