Nimiäiset ja ristiäiset, kummat, kummit ja kummitukset

Tällä on tumma tukka, jolloin aada sopis paremmin nimeksi. Sitten toisaalta taas nella sopis tavallisen sukunimen kanssa paremmin yhteen. :confused:
 
Meillä vielä nimi mietinnässä kutsumanimen osalta.. Ristiäiset pidetään 28.2., ensin kaste sukulaisten kesken ja myöhemmin kavereille. Nyt mietinnässä mitä tarjota vieraille. Mitä teillä on tarjolla?
 
Tarjoilu on täälläkin kysymysmerkki.Mietin että joko ihan kevyt ruoka (keitto/salaatti) tai sitten vaan jotain suolasta piirakkaa sun muuta kahvipöytään. Kuulisin kanssa muitten ideoita mielelläni.
 
Me ajateltiin mennä simppelillä linjalla eli teen/kahvin kaveriksi: kasvispiirakaa, karjalanpiirakoita, hopeatoffeeepopseja (tyyliin tällaisia http://www.kinuskikissa.fi/hopeatoffee-tikkarit/), joku kuivakakku tms. sekä muffinsseja kuorrutuksella tai kakku. Houkuttaisi jättää kakku kokonaan pois, toisaalta taas viime viikonloppuna oli serkkupojan ristiäisissä niin upea kakku että voisi meidänkin kekkereihin kelpuuttaa jotain vastaavaa... Hmmm.
 
Me tehdään joku ruokaisampi salaatti ja jotain muuta suolaista, mutta ei mitään lämmintä ruokaa.
 
Kaverilta tilasin kakun. Sit äiti lupas tehä kuivakakun ja keksejä. Sit ajattelin ihan vaan coctailpiirakoita ja munavoita. Meitä ei oo ku 13 aikuista ja 2 lasta ni ei viitti/jaksa hirveesti laitella :)
 
Meille tulee jotain tällaista: lohivoileipäkakku & täytekakku ( tilataan), pikku pizzoja, kuivakakku ( ehkä tiikeri ), muffinsseja ( vaal.sinisiin vuokiin), pipareita vaal.sinisellä kuorrutteella (ostettu valmiina), leipäjuustoa + ite poimittuja hilloja, paria muutakin keksiä ja tietty kahvi+tee+mehu. Niin ja fazerin sinisiä suklaa konvehteja.

Astiat vuokrataan kun kotoa ei löydä niin paljoa samanlaisia astioita. Vieraita tulee max 37 joista 15 lapsia (muistaakseni). Juhlat on 28.2. Kastepuku on sama kuin esikoisella ja sama mikä isillä on ollu.
 
Meillä pappi varattu 15.3 ja kotona tässä ollaan lähimpien noin 20 hengen porukalla ja kaverit saa käydä sit sen jälkeen. :) mä tilasin kakun päälle koristeet konditoriosta (yleensä teen itse, mut nyt jostain syystä aika ei riitä), mut itse kakku tehdään kyllä itse. Äiti tekee voileipäkakun ja jotain suolaista piirakkaa. Anoppi tekee keksejä vissiin ja tuttu tekee karjanpiirakat. En sit tiiä tekisinkö itse viel vaik jonkun juustokakun. :) juotavaksi toki tee/kahvi ja mehu.

Tirpalle tulee sama mekko jossa äiti kastettu, oma malja (jää sitten meidän lapsille) ja pöydäksi sama missä isänsä on kastettu. Ajatuksena oli, et jokaiselta jotakin ja sit jotain omaa. En vaan tiiä mitä mieltä anoppi sit on asiasta, mut yritettiin näin ottaa kaikki huomioon. :)
 
Meillä on miehen suvussa kulkeva kastemekko, jossa on molemmat isosiskotkin kastettu, ja tietty mies ite ja liuta muuta miehen puolen suvun ihmisiä. Kastemaljana on taas meidän äidille ostettu hopeamalja ja siihen on kaiverrettu meidän kaikkien nimet ja kastepäivät, jotka siitä on kastettu. Pöytään pläjäytetään tietysti meidän vihkiraamattu.

Meidän oli tarkotus pitää pienimuotoiset ristiäiset lähimpien kesken, mutta niin vaan listalla on nyt 38 nimee joista ei oikeen osata enää karsia.. :D No sillä mennään sitten, ompahan mukana kaikki tärkeet! ♡

Tarjoilut hoitelee anoppi ja leipomo. Ei olla vielä tarkemmin puheltu, mutta ehkä anoppi vois tehdä voileipäkakun ja unelmatortun, ehkä vielä jugukakun (ne on vaa kaikki niiiiiin hyviä!!!) ja sit leipomosta vois tilata kakun. Ehkä vaan niinkus koristelematon juustokakku ja sit tilais kukkakaupasta ruusut siihen päälle.

Esikoisella mekossa oli lila nauha, kakun päällä lilat ruusut, lilat servetit ja muuteski teemavärinä oli vähä niinku toi lila. Tälle oon tähän mennessä huomaamattani suunnitellu kaikkia noita räikeem pinkkeinä. En missään nimessä haluu kastemekkoon perinteistä pastellivaaleenpunaista, vaikka luonteeltaan tää ei kyllä oo niin räjähtävä kuin siskonsa. Toinen vaihtoehto olis sellane baby-lila, kun esikoisella oli tumma.. On mulla ongelmat! :D
 
Ps. Ristiäiset on siis 15.3. ja pappina on naapurikunnan pappi, jolle maksetaan matkakustannukset.
 
Kutsut vihdoin valmiit ja kuorissa -huomenna käyn heittämässä postilaatikkoon :) nimiäiset siis 28.2. ja huomenna ajattelin tehdä testiversiot täytekakusta ja voileipäkakusta. Torstaina on mun vanhemmat ja sisko tulossa käymään, joten saavat toimia testimaistajina ja makutuomareina. Jos kelpaa, niin niillä mennään juhlissa! Voileipäkakku, täytekakku ja keksejä. Kaikki laktoositonta, gluteenitonta ja kasvista eli ei tarvii tehdä useita eri versioita. Meilläkin juhlat porrastetusti; ensin sukulaiset, myöhemmin kaverit. Molempiin omat kattaukset eli 2kpl kumpaakin kakkua.

Löysin hyvän kuuloisen sitruunatäytekakun ohjeen, joka siis gluteeniton. Voileipäkakun sävellän omasta päästä, täytteiksi pesto-tuorejuustotahna, aurinkokuivattutomaatti-tuorejuustotahna sekä mozzarella-tuorejuustotahna, koristeiksi mozzarellahelmiä, minitomaatteja ja basilikanlehtiä. Meillä vieraat tulee suht läheltä, yksi perhe 1,5h ajomatkan päästä, muut lähempää, joten saavat luvan pärjätä noilla kahvipöytätarjoiluilla :)
 
Nyt helpottaa! :Heartred nimi pojalle päätetty ja on ihan mahtava nimi ja hänen näköisensä. Loppukuusta vauvajuhlat ystäville meillä kotona. Tilaan tarjoiltavaksi voileipäkakun ja leivoin itse pikkuleipiä ja pullaa joista laskiaispullia tarkoitus juhlapäivänä väsätä :) ja maaliskuun alussa varsinaiset nimiäiset miehen kotipaikassa :) nimiäisiin tilataan tarjoiltavat paikallisesta pitopalvelusta.
 
Meillä nimenantojuhlapäiväksi suunniteltu 22.3. Kummeja kysytään tänä viikonloppuna, valitsimme serkkuni sekä miehen veljen pojan. Toivottavasti suostuvat :) Tarjoilua tai kutsuja en oo vielä edes miettinyt.

Meillä ei siis tulla viettämään ristiäisiä, mutta anoppi odottaa meidän pukevan pojan kastemekkoon, jossa on kastettu kaikki muut hänen lastenlapset...
 
Meillä vaihtuukin pappi yllättäen. Ois kyllä saatu se pappi jota pyydettiin mutta ois pitäny myöhäistää ristiäisiä 2h. Ja kun ei meillä ollu niin tarkkaa kuka kastaa niin suostuttiin siihen, että kasteen suorittaakin kirkkoherra :joyful: Oli rennon oloinen pappi eikä sillä ollu mitään sitä vastaan että 4:stä kummista vain 2 kuuluu kirkkoon. Tulee käymään kotona ensi viikolla meitä tapaamassa ja juhlasta sopimassa. Ristiäiset kun pidetään kotona.
 
Iita, hassua miten nimistä tulee erilaisia mielleyhtymiä. :D Minä just en antanu meidän tytölle Aadaa nimeksi, ku hällä oli tosi tumma tukka. Niin ja lisäksi mahdottoman pippurinen tyyppi niin ei sopinu niin kiltin, pellavapäisen tytön nimi. Sellainen siis mun mielleyhtymä. :) Sama nyt ku pojalle nimeä mietitään (ei yhtään paniikki ei, ku sunnuntaina ristiäiset eikä nimestä tietoa) niin on rauhallisempi tapaus ja oltiin alustavasti mietitty esikoisen nimen kanssa samantyylistä nii ei se nyt tälle käy, Miro nimittäin.
 
Meillä olis kaikki valmiina. Kutsuja en kyllä aio väsätä, vaan ollaan suullisesti kutsuttu henkilöt paikalle. Pitää vaan vielä ootella, kun ristiäispäivä on vasta 21.3.
 
Pitääkö itsellä olla siihen pöytään raamattu? :) hyvin perillä :p
 
Mun mielestä kastepöydässä pitää Raamattu, kastekynttilä, kastemalja ja liina jolla vauvan pää kuivataan, ja yleensä on vielä kukka. Ja tietty tulitikut täytyy olla sillä joka kynttilän sytyttää. Kaikki noi täytyy ite hoitaa, mutta Raamatun ja kastemaljan saa varmasti tarvittaessa seurakunnalta lainaan. Ja kastekynttilän saa tietysti kirkkoherranvirastosta, samaten kun kaste- ja kummitodistukset, ja jos kastava pappi on omasta seurakunnasta niin se varmastikin hoitaa nuo. (Itellä kun on naapurikunnan pappi niin käydään oman srk:n kirkkoherranvirastosta hakemassa kaikki tarvittava.)
 
Meillä ei kyllä ollut raamattua, ei pappi sanallakaan maininnut kun kotona kävi juttelemassa ennen ristiäisiä eikä itse tilaisuudessakaan. Meillä oli kastekimppu, kastemalja ja liina tosiaan pään kuivaamiseen sekä valmiiksi palamassa yksi kynttilä, josta pappi sitten sytytti tuon mukanaan tuoman kastekynttilän.
 
Voi hiisi... oon kyl sittenkin taas pihalla kaikesta, vaik luulin jo tajunneeni mitä pitää olla. No onneksi vielä ennättää! :grin huomenna mennään sossuun isyyden tunnustamis juttuun. :grin saa likka isänsä sukunimen sit. :)
 
Takaisin
Top