Nimiäiset ja ristiäiset, kummat, kummit ja kummitukset

Huhhuh! Kastejuhla kotona tänään sunnuntaina. Kaikki alkaa olla valmiina, mutta kyllä tuota hommaa vielä aamupäiväksi piisaa... Nimi pitäis vielä päättää
 
Meillä oli nimijuhlissa tarjolla liha- ja kalavoileipäkakkua, poropiirakkaa, vaaleita pipareita ja täytekakku. Juomina mehua, vettä, teetä, kahvia, konjakit ja alkumaljat.
 
Minkäkokoisia kastemaljoja ihmisillä on käytössään? :D Meillä olisi neljä vaihtoehtoa kun mitään perinne maljaa ei kummankaan suvussa ole.. Olisi maljaa jossa veljen lapset kastettu, yksi hieno mutta vissiin liian pieni ja toinen liian massiivinen.. Sitten on anopin ja tämän miehen kihlajaislahjaksi saatu hieno astia, jonka koko kuitenkin mietityttää.. Ajatus miellyttäisi kaikkia, että tuo malja saisi lisäarvoa sillä, että ensimmäinen lapsenlapsi kastettaisiin siinä..
 
Meillä on kastemaljana perintömalja, kristallinen. Ei mikään järin suuri, mutta kukkaseppele sopi ympärille. Ristiäisissä ei ollut alkoholitarjoilua eli kahvi/tee ja sitruunavettä ja mehua. Voileipäkakku (kinkku), kasvis- ja lohipiirakat, coctailpiirakoita ja munavoi, ruisnappeja lohitäytteellä. Sit oli täytekakku (aivan ihanalla vadelmamoussetäytteellä), pikkuleipiä, pullaa ja suklaaleivoksia. Nimikin lapselle saatiin keksittyä. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Täällä alkaa viime hetken paniikit painamaan päälle ristiäisten suhteen (tai sitten vain on liikaa aikaa miettiä ja pyöritellä kaikkea olennaista ja varsinkin epäolennaista tämän massuvaivasen tissitakiaisen kanssa :wink ). Kaipaisin siis mielipiteitä!

Ensinnäkin nimi! Itseäni miellyttää ajatus siitä, että kutsumanimen ei tarvitse olla juuri se ensimmäinen nimi, mutta aiheutuuko siitä sitten kuitenkin liikaa haittaa ja epämiellyttäviä tilanteita pojalle tulevaisuudessa?
Ja sitten "teemaväri"..alusta asti on ollut selvää, ettei meille tule perinteisiä vaaleansinisiä juhlia, vaikka nätti väri onkin. Kakku on tilattu valkoinen-hopea-lila-akselilla ja samaa linjaa pyritään jatkojalostamaan, mutta onko lila sittenkään pojalle ok?
 
Meillä oli kohtuullisesti vaaleansinistä eli kukat valkoinen-lime ja muutama vaal.sin. kukka seppeleessä ja pöytäasetelmassa, jossa myös pieni koriste. Kakussa oli vaaleansininen koriste ja servetit myös. Miksei lilakin käy pojalle aivan yhtä hyvin. Ei tarvi olla aina perinteistä. :)

Me laitoimme kutsumanimen kuitenkin ekaksi, vaikka olisi sointunut hyvin toisinpäin. Koska kutsumanimi pitkä ja ehdottomasti toiseksi nimeksi haluttu oli lyhyt niin pojalle tuli kolme nimeä, vaikka sukunimikin pitkä. Olen nimittäin töissä huomannut, kuinka lapsia ärsyttää, jos joutuu aina korjaamaan, jos etunimi ei ole kutsumanimi, kun listoista yleensä etunimi poimitaan. Suhteellisen vähän/harvoin näitä tilanteita kuitenkin. Postihan se tulee myös usein etunimen perusteella. Tästä esim. mummini oli erittäin ärsyyntynyt omalla kohdallaan, kun inhosi etunimeään ja käytti toista nimeä pelkästään eli ei edes ilmoittanut etunimeään minnekään, mutta kun väestörekisterikeskuksesta sen poimivat, eikä tehnyt nimenmuutosta...
 
Muokattu viimeksi:
Mun mielestä liila ei ole erityisesti tyttöjen väri. Kai sekin on mielipidekysymys. Itse koen sen neutraalina värinä, sehän on sekoitus punaista ja sinistä.
 
Mulle lila on ollut aina tyttöjen väri, KUNNES tilattiin koirille mittatilaustyönä kaulapannat, urokselle musta ja nartulle lila. Tilaus oli kuitenkin menny sekasin joten pannat meni toisin päin ja ny oon ehdottomasti sitä mieltä et noin on parempi, lila sopii urokselle hyvin, eikä näytä yhtään pelkältä tyttöväriltä!

Mäkin tykkään ajatuksesta et eka nimi ei ois kutsumanimi. Ja ainakin kaikki ketä mä tunnen joiden kohdalla noin on, niin ei muut/ ulkopuoliset välttämättä edes tiedä ettei tää kutsumanimi oo niiden etunimi. Ihan virallisimmissa lomakkeissa tietysti nimi täytyy laittaa kokonaisuudessaan, mutta kaikki sellaset mihin itekin laitat vaan etu- ja sukunimet niin niin voi laittaa sit sen kutsuma- ja sukunimen.

Mun anopilla on kaksosanen (eli väliviivallinen) etunimi, sit on toinen (tai niinku kolmas) nimi ja -ylläriylläri- sukunimi. Kutsumanimellä hänellä on tuo toinen/kolmas nimi, postit tulee sillä nimellä ja niin edelleen. Paitsi tietysti virastoposti, johon nimi tulee suoraan rekisteristä.
 
Mä sain kutsut tehtyä, postittaa pitäis vielä. Anopin kanssa suurinpiirtein sovittu et mitä se leipoo, ens viikolla täytyy sit leipomoon tehdä alustavaa tilausta lopuista tarjoiluista.

Mua ärsyttää kun mies ei yhtään jaksa puhua mun kans siitä nimestä! Oon yrittäny ehdottaa kaikkee, mutta ei se sano mitään! Sit ku kysyn et "No mitä mieltä oot siitä sanotaan-nyt-vaikka-Liisasta?" Niin se vastaus on että ei se ny poissuljettu oo. Sit ku kysyn et eikö voitais vähän suunnitella sitä nimee tai puhua siitä, tai et eikö sillä oo mitään ehdotusta nik vastaus on ettei tässä oo mikään kiire vielä.... No ei periaatteessa mutta jos joudutaan vääntään nimestä, tai haluais vähän makusella eri vaihtoehtoja, niin ei viittis ihan viimetinkaan jättää.....

Ristiäiset on 15.3.
 
Täällä myös oli alkuun vaihtoehtona kaksiosainen nimi, joista jälkimmäinen olisi ollut kutsumanimi. Isoäideillä molemmilla kaksiosainen, toinen käyttää ensimmäistä ja toinen toista nimeä.. mutta olisi tullut aina ylimääräistä selvitystä kumpi se nyt on..
 
Minusta kans ajatuksena kiva, ettei etunimi ois kutsumanimi, mutta nuo oli asioita, joihin lähipiirissä törmännyt ja siksi meidän ratkaisu oli mikä oli, mutta nää on niin mielipideasioita.
Kyllähän ne postit sitten tulee oikealla nimellä, kun ne kertaalleen on ilmoittanut, mutta vaatii aina sen selvityksen ja sit tosiaan tuo suoraan rekisteristä saatu posti. Anoppi kans käyttää kaksiosaisesta nimestä toista, mutta kaikki posti tulee koko nimellä. Tosin hän taitaa nimekseen lomakkeisiin kirjoittaa virallisen nimensä. Tutulla on kolme nimeä, joista viimeinen kutsumanimi. Eihän tätä moni tiedä, paitsi sukulaiset ja kaverit ja muutki oppivat kyllä sen ilmoittamisen jälkeen. Uusille opettajille esim. joutu aina korjaamaan moni, koska oletus on, että etunimi on kutsumanimi ja lukivat listoista aina vain sen (yleensä). Yksi kertoi taas, kuinka yksi opettaja kutsui häntä aina kaksiosaisen nimen ekalla nimellä, vaikka hän käytti koko etunimeään, että voi se toki mennä niinki. :)
Eihän nykyisin ole tyttöjen ja poikien värejä :wink Lila suht neutraali omasta mielestä, mutta pitäisi kyllä miettiä, laittaisinko pojalle lilaa bodya eli siinä mielessä ehkä miellän hieman enemmän itse tyttöjen värimaailmaan kuuluvaksi. Mies on paljon rennompi näissä. Pukisi vaikka pinkin bodyn pojalle, mutta minä en osaa niin hurjaksi heittäytyä. :D
 
Meillä oli kans ongelmana se, ettei saatu kunnolla puhuttua (lue: en saanut miestä puhumaan) nimiasioita ja niin se oli vielä kesken ristiäisaamuna, jolloin toinen oli kallistunut enemmän toiseen vsihtoehtoon ja toinen toiseen. Ärsytti, mutta molemmat oli yhdessä päätettyjä tai kävi siis kummallekin, joten ollaan molemmat tyytyväisiä. :D
 
Täällä on ihan sama ärsytys meneillään, mies ei juurikaan keskustele nimestä. No, eihän ne nimiäiset ookaan ku vasta tasan kuukauden päästä! Ja toi maistraatin lappu kai tarvii toimittaa 2kk sisällä synnytyksestä? Se deadline tulee jo sit viikkoa aiemmin.

Mä jo kuvittelin, et meillä ois nimi valittuna, mutta kun miehen veli kerran kysyi meiltä onko nimi jo päätetty, niin mies vastasikin että ei vielä. Myöhemmin tietty asiasta kysyin, niin mies sanoi että no eihän se vielä päätetty oo. "Ihan hyvä nimi se on, mutta on tässä vielä aikaa miettiä." Ehkä meilläkin sit vielä mietitään viimeisenä päivänä...

Tälläkin hetkellä ois oikein hyvä mahdollisuus kutsua poitsua nimivaihtoehdoilla, kun esikoinen lähti isoisänsä kanssa lappiin viikoksi.

Ollaanko me kamalan tylsiä, kun ei olla suunniteltu mitään teemaa nimenantojuhliin? Vielä ei ois tietenkään liian myöhäistä sellainen keksiä... Vietetään pienet juhlat meillä kotona ihan lähipiirin kesken, joten olin suunnitellut itse leipovani tarjoiltavat yms. Pelkkä kahvitus. Vähän samalla kaavalla kuin esikoisen synttäritkin on aina järjestetty.
 
Me päätettiin, ettei pidetä virallisia nimiäisiä ollenkaan.
Pidetään kesällä nimiäskahvit jossain täällä kotikulmilla sekä miehen vanhempien luona, ni ei tarvi kenenkään ajella 300km suuntaansa muutaman tunnin juhlien takia. Eikä meidän tarvi vuokrata mitään tilaa juhlia varten.

Onhan se ehkä vähän tylsää, mut näillä mennään. Lähetetään kuitenkin kuvalliset nimiäiskortit lähemmille tutille, ni tulee nimi sillä tavoin julki. Ja kummit käy allekirjoittamassa kummitodistuket, kun ehtivät.

Ti ois tarkotus käydä maistraatissa 1kk neuvolan jälkee hoitaas paperihommat.
 
Se 2 kk suositus ei ole ehdoton raja, joten vaikka meillä menee syntymästä yli 2 kk ristiäiset, niin maistraattiin menee tieto vasta ristiäisten jälkeen.

Mietin, että en tee kutsuja - todennäköisesti -, mutta ehkä printtaan pojasta valokuvan osallistujille, ehkä jonkinmoiseen korttimuotoon. Saa nähdä.
 
Meillä on ristiäiset 8.3 seurakuntatalossa ni ei tarvi kämppää pistää uusiks et saa kaikki n. 30hlö mahtumaan. Kutsut on melkeen valmiit mut kaikki tietää jo että koska ne on ja missä :)

Nimi on päätetty jo vuosia sitten ni ei tarvi siitä stressata :)

Kummeiksi saatiin kaikki ketä haluttiinkin. Mun rakas ystävä kuus vuotiaasta asti ja hänen miehensä, mun miehen veli ja miehen lapsuudenystävä joka on ollut enemmänkin kuin sisko :Heartred

Tarjottavaa tekee mummut, toinen suolasta piirakkaa ja toinen voileipäkakkua. Ystävältä tilasin persoonallisen täytekakun ( oon odottanu hetkee et saan siltä tilattua kakun.. On ihan uskomattoman upeita ja hyviä kakkuja :) ) ja mun mieheni sano kuulemma leipovansa jotain.. Öö innolla odotan et mitä se aikoo tehdä :D

Ainoo mitä täytyy miettiä on kastemekko!!! Meil on kaks. Mun äitin tekemä ja miehen mummun tekemä.. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa...
 
Nii joo ja kutsuttiin vaan meidän vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja kummit...

Molempien äidit olis kyllä halunnut omat sisaruksensa jne.. Et pääsis mummuilemaan ja ylpeilemään :D mut vedettiin selvä raja. Muuten olis tullu liikaa väkee..
 
Meillä oli vaan vanhemmat ja sisarukset ja kummit (jotka ihan lähisukua eli meidän sisaruksia tai heidän lapsia). Raja vedettiin muuten sisarusten aikuisiin lapsiin eli heidän perheitään ei kutsuttu. Kastejuhlassa oli se 30 henkilöä ja meillä kotona pidettiin. Jos tarjoilu ois ollu mun vastuulla, oltais tilattu pitopalvelu. Kastemekkona oli perheen kastemekko tyynyineen ja päänkuivausliinoineen. Esikoinen 2 v 4 kk pyyhki pään ja olihan se niin hellyyttävä näky. :Heartred

Kutsut tilasin Ifolorilta, josta varmaan myös tulee ns. kiitos-kortit. Näitä lähetän myös muille muistaneille. En tiedä tuleeko ihan valmiit kortit vai tilaanko taas pari kuvaa ja askartelen kortin, johon liitän yhden kuvan ja laitan toisen väliin. Voipi olla, että mahdollisimman valmiina. Nämä päivät menee niin työn touhussa muutenki kahden lapsen kanssa.

Muistaakseni pitää olla ristiäispäivä kuiteski varattuna, jos menee yli 2 kk, mut ei se minustakaan oo siinä mielessä mikään ehdoton raja.
 
Muokattu viimeksi:
Hei ihana idea että esikoinen kuivais pään! Varastan! ♡ Koitin kans ehdottaa miehen isommalle tytölle (11v) et lukisko se esirukouksen mut ei kuulemma uskalla. Sit ehdotin et jos se sytyttäis kastekynttilän mut ei sekää kelvannu ku polttaa kuulemma aina sormensa. Paskapuhetta molemmat, mutta ei oo multa pois vaikkei noita teekään ni en alkanu suostutteleen tai muutenkaan kiinnittäny oikeen huomioo kieltäytymisistä, kuittasin vaa et ok.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Takaisin
Top