Nimiäiset ja ristiäiset, kummat, kummit ja kummitukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viimein tirppa antaa äitille aikaa istahtaa ja kirjoittaa/lukea juttuja täällä. :) meillä on pappi varattu ja aika sosiaalitoimeen isyyden tunnustamiseksi. V-loppuna tulee kummi ottaa kuvia kutsuja varten ja sit pitäis ilmoittaa kakun koristeen tekijälle nimi, mut ku en tiiä mille tirppa näyttää..?! :confused: ei siitä osaa sanoa näyttääkö minulle vai isälleen, ku on niin itsensä näköinen. :grin

Meillä ristiäiset kuun viimeinen päivä, eipä paljoa tarvinnut miettiä kun kolmena lauantaina (28.2./7.3./14.3.) oli kotikirkossa tasan yksi kasteaika vapaana. Ensin siis kastetilaisuus kirkossa, sitten kahvittelut meillä kotona. Sellainen pieni jännitysmomentti tässä on, että keittiöremontti on vielä hieman vaiheessa... :rolleyes: Mies kyllä lupasi että siihen mennessä on valmista, ärsyttää vaan kun koko ajan tuntuu tulevan vastoinkäymistä eteen. No, ainakin on rempalle deadline.

Vieraslistaa olen yrittänyt miettiä, hankalaa päättää mihin vetää rajan ketä kutsua. Ne ihan pakolliset on jo sellaset 20 henkeä ja kovasti haluaisi mukaan myös niitä, joiden kanssa on arjessa paljon tekemisissä. Kai tänne kolmioon nyt 30+ henkeä saisi mahtumaan kaffekupit kädessä..? :p Tilaisuus kuitenkin alkaa vasta klo 17, joten kovin pitkät kemut tuskin on tulossa.

Ai niin ja se nimikin pitäisi päättää. Toinen nimi on päätetty aikaa sitten mutta muutamaa vaihtoehtoa kutsumanimeksi veivataan, miten voikin olla niin hankalaa tehdä lopullinen päätös! o_O

Minä alan jo panikoida nimiasiassa. En tiiä, minkänimiseltä tuo poitsu näyttää..,

DT, täällä ihan sama ongelma!

Mies yrittää kovasti tyrkyttää yhtä nimeä, mut se ei vaan sovi mun suuhun ja pojan naamaan. Poika on tosi paljon mun näkönen, mut ei nyt mitään omaan nimeen liittyvääkään viittis pojalle nimeks antaa.
Mut onhan tässä vissii viel aikaa, su poika vast 2vk. Ehkä se siihen mennessä kertoo meille nimensä. :happy:

Meillä olis jo nimikin päätetty ja vieraat kutsuttu. Juhlapaikkakin on tiedossa, mutta pappi saatiin vasta maaliskuun loppupuolelle, typsy kuitenkin synty jo sillon 12pv

Meille saapui eilen pienen Kela-kortti. Olipa jännä löytää postilaaatikosta hänen ihan oma eka postinsa oikealla nimellä. Nimiäisiä juhlitaan parin viikon päästä.

Ton kelakortin takiakin haluaisin piakkoin ne ristiäiset. En edes. Tiedä, onnistuuko papin varaaminen sillemainoalle päivälle kun miehen vanhemmille maaliskuussa sopii, eli maaliskuun lopussa. Sitten onkin pääsiäinen, enkä tod aio lykätä niitä ristiäisiä sen jälkeen.

Meillä melko varma kutsumanimi. Muut nimet uupuu.

Mä varasin pojalle kasteen helmikuun lopulle. Nyt mua ahdistaa koko kaste kun maaliskuussa vietetään kumminkin kotiseudullamme nimijuhlia. Tuntuu että seurakunnasta kummasteltiin ettei paikalle tulisi edes kummeja ja pitäis muutenkin anoa jtn erikoislupaa kun vain yksi kummeista kuuluu kirkkoon. Kummit ja suku yli 400km päässä enkä yhden pikku kastetuokion takia tänne kaikkia hälyttäisi kun nimijuhlat jo sovittu. On vaikeaavaikeaaaa. Voipi olla että perun kasteen ja paperit maistraattiin. Mäkin olen liikaa perinteiden vanki vaikka ei tunnu nyt omalta jutulta ollenkaan.

Meillä asiat hyvällä mallilla vaikka alkuun näyttikin kaaokselta kun ei nimestä meinattu päästä yhteisymmärrykseen :grinRistiäispaikka varattuna hienosta omaa silmää miellyttävästä maalaismaisesta paikasta lähellä kotia, pappi varattu ja hänkin on varsin miellyttävän oloinen ja juuri se joka päätettiin, että tulee kastamaan meidän neidin. Ja nimestäkin päästiin vihdoin yhteisymmärrykseen ja itse olen ainakin todella tyytyväinen valintaan :Heartpink Kaveri sovittu valokuvaajaksi myös jo ajoissa, ettei tarvitse äidin heilua kameran kanssa vaikka vaikeaa saattaa olla kun olen aina kuvailemassa :grin

Kummit saatiin heistä, joita alunperin ajateltiinkin ja innoissaan olivat heti molemmat :) Ihana oma vanha kastepuku on odottamassa pienen ihmisen suurta päivää ja vieraat ovat jo tiedossa.. Kaikki niin hyvällä mallilla, että itsellä todella helpottunut olo kun ei tarvitse stressata :Heartpink Ristiäiset ovat siis 8.3, jolloin neiti on 7 viikon ikäinen.

Meillä alkaa kanssa kaikki muu olla kunnossa paitsi etumini uupuu, ku en yhtään osaa sanoa mille tirppa näyttää. :confused: kakun koristeetkin voin tilata vasta, ku tiiän nimen. Hiisi.... Pappi varattu 15.3 ja kotona pidetään ristiäiset. Kummit valittu jo raskaus aikana ja kaikki on ottanut tiedon ilolla vastaan. :)

Kotimama, voisiko sen kasteen järjestää siellä nimiäisjuhlien yhteydessä toisessa seurakunnassa?

Hei, tossa lueskelin et jotkut mietti ristiäisten ja häiden yhdistämistä. Ei se niin kumma homma oo... kun minut kastettiin samalla vanhempani meni naimisiin ja äitini äiti muistaakseni haudattiin... että silleen, kaikki kolme samaan pläjään mahtuu... en muista nyt miten päin tekivät vaikka miljoona kertaa oon kysyny niiltä...

Usein eka vihkiminen. Oikein oli kaunis tilaisuus, jossa oon ollu.

Muokattu viimeksi:
Kotimama, voisiko sen kasteen järjestää siellä nimiäisjuhlien yhteydessä toisessa seurakunnassa?
eikös kastaa pidä sen seurakunnan jäseneksi johon kuuluu? Oon kyllä aivan pihalla näistä asioista. Mutta joo, nykyisen asuinkaupunkini srk:sta suhtauduttiin jotenkin nihkeästi kun sanoin haluavani kasteen niin lyhyen kaavan mukaan kuin mahdollista. Kuitenkin synnyinkaupungissa ystäväni lapsi kastettu pienimuotoisesti, kummina vain yksi hlö eikä ollut mitään ongelmaa :D siksi moni kummastellutkin tämän kaupungin tiukempaa linjaa.. Huoh.

Kotimama: Kyllä ristiäiset voi pitää muuallakin :) jotain extrakuluja voi tulla jos ei oo oma srk, mutta tuskin paljoa.

Meillä kaunis nimi päätetty, oma kastemekko odottamassa neitiä, paikka, pappi ja pianisti varattu <3 ruoat vielä jostain ja kutsut menemään. Reilu kk vielä nimen paljastamiseen - en malttais odottaa! :P

Mä en kans jaksais odottaa että saa kertoa nimen kaikille.Ristiäiset on vasta viimeinen päivä! Ite kun puhutaan vauvasta jo sen tulevalla nimellä kun muut ei kuule. Meillä on 4 kummia joista vain 2 kuuluu kirkkoon. Tarjoilut pitäis vielä miettiä..

Meillä ei onneks oo tota ongelmaa :D moon niin lörppä että varmana paljastaisin nimen heti.
Meillä siis lapsia on kutsuttu jo heti nimellä ja nimi on annettu ortodoksisen tavan mukaan jo 8. päivänä syntymästä.
Meillä siis vauva on jo nimetty. Kaste on vasta maaliskuussa. Kummit on pyydetty ja pappi&kirkko tiedossa. Kaikki muu onkin sit auki :P
Tarjoilut pitäs kilpailuttaa ja hommata kastemekko ja lapsille juhlavaatteet ja ja... Stressiä pukkaa.

Mä en pääse tilaamaan kakkuun koristeita ennen ku tiiän tirpalle nimen... :confused: aaaapuvaa!! Kohta tulee kiire ku koristeet tilattava ajoissa jotta ennättää hyvin kuivua ja sit ne pitää viel hakee kaupungista. Mut en tiiä kummalle toi lapsi näyttää. :confused:

Se nimi muotoutuu kullä ajan mittaan, että jos sulla Iita on hirveitä tuskia niin ei kannata turhaan stressata! :)
Me vietiin perjantaina paperit maistraattiin, aikaa siihen meni noin 3min. Virkailija luki nimen ääneen ja sanoi että kirjaa sen saman tien järjestetään. Eli lapsella on nyt nimi! Enää se kuukauden salailu sukulaisilta ja ystäviltä! ;)

Takaisin