Nimiäiset ja ristiäiset, kummat, kummit ja kummitukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ristiäiset pidetää ja kummeja 4-5 (periaatteessa mielestäni neljä kummia maksimi, mutta nyt hankaluuksia päättää). Ristiäisiin kutsutaan molempien vanhemmat ja sisarukset (ei edes sisarusten aikuisia lapsia omine perheineen el ainoastaan sisarusten kotona asuvat lapset). Kummit ovat jo tässä joukossa. Vieraita tulee näin ollen jo 22 ja kaikkien pitäisi mahtua meille kotiin.

Nimi on nyt mietinnässä...tosi hankala. :D Tytölle nimi ois jo, mutta että pojalle....

Pitäisikö lapsen nimistä tehdä uusi oma ryhmänsä, minne kukin voi lopullisen nimen kertoa. Nimiehdotuksista on jo pitkät keskustelut ;) meillä ainakin nimi päätettiin vahingossa jo vaikka muksu on edelleen mahassa ja oli tarkoitus nähdä hänet ensin. Nimiäiset sovittiin pidettäväksi 7.3. koska Saksasta saapuvien on päästävä varaamaan lennot itselleen.

Meillä on vakiintunut jonkinlainen kutsumanimi, joka saattaa muuttua syntymän jälkeen. Kakkos- ja mahdollisesti kolmatta nimeä ei olla keksitty. Mietin isänsä kakkosnimeä myös pojalle, mies ei koe itse tarvetta siirtää sitä eteenpäin, mutta itse haluaisin että tulee mukaan.

Ei olla edes kysytty kummeilta vielä. Ajattelin siis serkkutyttöä sylikummiksi ja omaa ja miehen veljeä toisiksi kummeiksi, jotka voisivat myöhemmin toimia samassa tehtävässä seuraaville (mahdollisille) lapsille, mutta vain vanhimmalla olisi molemmat kummeina.

Mun sukulaisia kutsutaan laajemmalla skaalalla (kaksi serkkua useasta, eno ja täti äidin puolelta) kuin mieheltä, mutta johtuu lähinnä siitä, että mun suku asuu tässä lähellä, miehen ei. Mut toisaalta semmosia munkaan setiä ja tätejä ja serkkuja ei kutsuta, joiden kanssa ei olla tekemisissä.

Meillä pidetään ristiäiset kotona. Päivämääräksi on kaavailtu 7.3. Koitan tänään saada kirkkoherran virastoon soitettua ja varattua papin. Ristiäiset on tarkoitus pitää meillä kotona. Molemmat vanhemmat tytöt on kastettu kirkossa, mutta nyt asumme sen verran isommassa kodissa, että täälläkin mahtuu. Kummeja tulee kaksi ja nimiä lapselle luultavasti kolme. Toinen ja kolmas nimi on valmiina, mutta etunimeä vielä pohditaan.

Me pidetään ristiäiset 7.2. Pidetään kirkossa tilaisuus ja kirkon juhlasalissa kakkukahvit. Papiksi sain saman, joka on aikoinaan kastanut mut, mun siskon ja miehen siskon. Hyvä jatkumo siis! :happy:
Kummit on valittu jo valmiiksi ja meillä niitä tulee kolme. Mun sisko, mun lapsuudenystävä sekä miehen lapsuudenystävä, josta tulee myös sylikummi. Varattiin vasta viime perjantaina paikka ja pappi, joten vielä en oo ehtinyt päästä suunnittelemaan sen tarkemmin. Itse ajattelin tehdä tarjoilut, tosin nekin vielä mietinnässä.
Vieraiksi kutsutaan molempien lähisuku ja muutamia kavereita. Vieraita tulee noin 40. :happy:

Olikohan porukassa joku, joka olisi ristiäisten yhteydessä mennyt/ menossa naimisiin, tai ollut mukana tällaisissa ristiäisissä? Ollaan mietitty tällaista vaihtoehtoa häille, kun ei ihan välttämättä haluta siitä suurta numeroa tehdä. Vauvan nimi on jo liki kaikilla tiedossa, ni olisi senkin puoleen hauska sisällyttää ristiäisiin joku yllätys :-) Jos on jonkinlaista näkemystä, miten asiaa kannattaisi hoitaa, mitä käytännön vinkkejä ohjelmaan, tarjoiluihin tms., ottaisin mielelläni vastaan! Tai vaikka vaan mielipiteitä asiaan liittyen..

Meidät vihittiin esikoisen ristiäisissä melkein kaikille ihan yllärinä. Se oli kivaa! ♡♡♡ Meillä oli esillä ohjelmalappuset, joista ilmeni et ekana lauletaan virsi seisten. Mun pianovirtuoosi veljeni (joka oli juonessa mukana) aloitti soittamaan Ystävä sä lapsien alkua ja muunsi sen nätisti Prinsessa Ruususen häämarssiks... Oi, se oli ihana päivä!! ♡ Oon vähän tokkurainen, en oikeen tiedä mitä kertoisin. Kysy!

Muokattu viimeksi:
Meillä juuri miehen veli ja vaimo meni parivuotta sit juuri sillei naimisiin samalla, ku oli ristiäiset. Ne ei ollu kertonu kellekkään mitään etukäteen ja kyllä kaikki yllätty. Oli kyl aivan huippu. :) nyt ei vaan voi itte tehä niin, ku se on jo käyetty. :)

Missä järjestyksessä te etenitte lila? Kastettiinko vauva ensin, vai vihittiinkö teijät? Oliko vauva kummeineen papin edessä myös vihkimisen ajan? Oliko teillä hääkakku/ ristiäiskakku, ja millainen (enemmän vauvakakku vaiko hääkakku?)? Mä oon itse ollut nuorempana naimisissa 9v. (eronnutkin jo v.2005), mutta sillon mentiin kirkossa naimisiin, eikä ollut lapsia, joten tämä tilanne olisi ihan toinen. Miehelle tämä olisi ensimmäinen kerta, joten hänelle ehkä tärkeämpi tapahtuma kuin mulle.. Meillä olisi tuossa naapurissa pieni kyläkirkko, mutta taidetaan pitää juhla kotona, kun on kuitenkin talviaika. Kirkko pitäis lämmittää ja sit on se siirtyminen, vaikkei pitkä matka olisikaan. Pidentääkö se vihkiminen oleellisesti tilaisuuden kestoa? Kastehan ei itsessään kovin kauaa vie, ja vihkikaavakin voidaan pitää lyhyenä, mutta mietin siltä kannalta, et tilaisuuden ajan yleensä seistään..

Miehen veli ja vaimo siis vihittiin ensin (me miheni kanssa emme ole ees kihloissa vielä, mut tarkoitus olisi yllättää porukka toukokuussa). :) Sen jälkeen kastettiin lapsi. Pappi aloitti, et suoritetaanpa ensin vihkiminen ja kastetaan sitten poika (poju oli sen aikaa kummin sylissä odottamssa). :) kaikki oltiin, et mitä ihmettä. Morsiammella oli päällä valkoinen mekko joka ulottui polviin. Ne pidettiin niillä kotona ja en muista miten niil oli kakut, mut itse tekisin tai tilaisin kaksi erilaista kakkua. :)

Ehdottakaapas miten ilmoittaisin sit meidä kihlauksesta ja voisiko miehelle järjestää jonkun yllätyksen? :)

Ensin vihittiin, pappikin sano että yleisemmin näissä tilanteissa tehdään niin. Kummeille oli varattu edessä (siinä sivussa) istumapaikat ja vauva oli vihkimisen ajan kummien sylissä. Kaste vedettiin samaan syssyyn, pappi vaan tokaisi että onnittelut sitten kerralla kun tää viimenenkin Virtanen on saanu nimensä. En nyt varsinaisesti muista paljonko koko toimitukseen meni aikaa, mutta vihkikaavaa kyllä lyhennettiin aika rankalla kädellä kun kaikkia raamatunlukuja oli sitten kasteenkin yhteydessä.

Kakkuasia oli meidän tilanteessa helppo kun mä oon aina halunnu lilat häät, mulla oli tumman lila mekko ja vauvan yks kastenimi oli Lila, hänelläkin kastemekon nauha lila. Kakku oli mustikkajuustokakku (kondiittorikaverin tekemä) ja päällä kaikessa yksinkertaisuudessaan lilat ruusut joita oli myös yhdistetyssä morsius-/ kastekimpussa. Joo ja vihkiraamattuhan pläjäytettiin sit kastepöytään, kun siinä sellanen kuuluu olla.

Me oltiin kans kotona. Meillä tästä ylläristä tiesi etukäteen me, pappi, mun isoveli (joka soitti sitä pianoa), miehen eno (joka lukk rakkaus on kärsivällinen-raamattupätkän) ja kummit (joskin toiselle paljastin vasta saman päivän aamuna...). Aika pitkälti just tarjoilut ym oli sitä ristiäisjuttua, me pidettiin se oma hääjuhla sit viimekesänä. Siitäkin tosin tuli huomattavasti vapaamuotosempi ja rennompi kuin hääjuhlista yleensä, koska se virallinen osuus oli hoidettu ja oltiin oltu naimisissa jo puoltoista vuotta. Oli vähä niinku vanha juttu jo! :D Niissä bileissä tosin paljastettiin sit tämä uusi raskaus, ja tämä uusi nyytti syntyi sit ton vihkiäis-/ristiäispäivän vuosipäivänä. Niin nää kaikki meidän tärkeet päivämäärät vaan punoutuu yhteen! ♡

Meil tulee nimiäiset, kun en itsekään kuulu enää kirkkoon. Kummit on olleet tiedossa jo pitkään, eli mun sisko sekä hyvä ystävä. Yhtä lapsuuden ystävää olen myös ajatellut pyytää, mutta en ole saanut sitä vielä tehtyä - haluan pyytää henk.koht eikä olla nähty synnytyksen jälkeen kuin lyhyesti kättärillä ja silloin unohdin koko asian. Hän on ens viikolla tulossa käymään, joten silloin selviää suostuuko :)

Juhlat vaan askarruttaa. Mulla on niin pieni kämppä, ettei tänne mahdu kuin max 20 henkee, mutta ois vaan niin paljon helpompi pitää ne kotona. Ja halvempikin. Mun vanhemmat asuu sen verta kaukana, ettei sinnekään viitsisi vaivata ihmisiä saapumaan.. Siksi oonkin miettinyt että jos pitäisin kahdet juhlat -sukulaisille ja kavereille erikseen. Mutta pitäiskö kummien olla molemmissa juhlissa? Vai voisko olla yksi juhlapäivä, mutta porrastaa vieraiden tuloa/oloa. Esim. joku viikonloppupäivä niin, että sukulaiset tulisi jo vaikka kolmelta ja kaverit sitten kuudelta?! Mitä mieltä ootte?

En ajatellut mitään isoja tarjoiluja. Kahvia, teetä, limua ja ehkä skumppalasit (ainakin osittain alkoholintonta skumppaa, ellei sitten kaikille) sitten jotain suolaista ja jotain makeaa. Tyyliin suolainen piirakka/voileipäkakku ja sitten täytekakku ja keksejä/karkkeja. Todennäköisesti kertisastiat, niin pääsee helpommalla -ainakin jos kaikki vieraat tulossa saman päivän aikana.

Mä järjestän ristiäiset sukulaisille ja kahvittelun kavereille. Ne on eri päivinä, jotta minä ja lapsi ei olla ihan uupuneita pitkän päivän jälkeen, mutta ihan hyvin ne voi järjestää peräkkäin.

Mä varasin seurakuntatalon, meillä se on kastejuhlaan ilmainen. Tietty jos ei kirkkoon kuulu ja lasta ei kasteta niin ei ihan sama yhtälö... :D Mä just halusin että ei kotona, eipöhän tartte siivota tms. Anopille sanoin et saa leipoo niin paljon ku sielu sietää ja loout tilaillaan leipomosta. Minen tee mitään! Paitsi laittaudun ja laitan tyttöjä. ♡ Ristiäiset on 15.3. ja kastamaan tulee sama naapurikunnan pappi joka on kastanu isommat tytöt, vihkiny meidät ja on anopien ex-naapuri ja perhetuttu.

Kummeja ei olla vielä pyydetty kun eivät oo päässeet kattoon vauvaa, haluan kysyä niin et vauva on niillä lellittävänä. Ystäväpariskunnasta siis kyse, ja sellasia ihmisiä et molemmat tulis pitään meihin ja kummityttöönsä yhteyttä vaikka kävis joskus niin kurjasti et niille tulis ero.

Kastejuhla pidetty perhepiirissä.
Rakas tyttäremme sai nimen Alina Ella Aurora. :Heartpink:Heartred

Siskoni osallistui virtuaalisesti Australiasta Skypen kautta, hän on yksi kummeista ja halusi olla mukana pitkästä välimatkasta huolimatta :happy: Leivonnaisia, kakkua ja cupcakeja jäi yli valtavat määrät, eipä yllättänyt! Hah, jotta ei mene kaikki omaan napaan, taidan ilahduttaa työkavereita ja vien huomenna viikkopalaveriin niille herkkuja :p

Alina on ihan superkaunis nimi! Se tulee aina pysymään nimenä jonka olisin esikoiselle halunnut :) 15-vuotiaasta asti siitä tykännyt..

Kastejuhla kotona parin viikon päästä. Vieraita 30 (molempien vanhemmat ja sisarukset). Kummeina lapsen enot vaimoineen ja serkkutyttö. Tarjoilut hoidetaan porukalla. Nimi pitäis lapselle keksiä...

Kutsut tehty! Huomenna pitää vielä etsiä osoitteet ja lähettää. Tänään en enää jaksa! Tuli kyllä kivat kutsut vaikka ite sanonkin :rolleyes:

Maistraatin paperit täytetty ja perjantaina käydään viemässä ne maistraattiin! Sen jälkeen onkin hyvä alkaa miettiä että tehdäänkö jotain kutsuja vai mennäänkö ihan suusanallisilla kutsuilla.

Mulla kutsijenteko käynnissä. Eilen kävi kylässä ystäväni ja lupautui kummiksi, oli oikein otettu pyynnöstä ja heti tiedusteli mittoja yms faktoja että saa tilata kummilusikan :) Juhlat siis kuun vika päivä ja nyt on kaikki kolme kummia tiedossa. Ihan kotona juhlitaan ja kahvitarjoilulla mennään. Voileipäkakku ja täytekakkulinjalla, oheen pumppernikeleitä oman pikku pumpernikelini kunniaksi :p Vähän on vielä mietinnässä pitäiskö tarjota alkuskumppaa vai onko se ihan turhaa..jos niin ainakin tarjolla sit myös holiton vaihtoehto (että minä ja autoilevatkin saadaan juoda!)

Takaisin