neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakäynti taas takana. Paineet vähän koholla, mutta taisi johtua kun piti vääntäytyä aluspaidasta eroon eikä hoitsu odottanut yhtään vaan mittas heti. Pissa puhdas ja paino -1kg viime viikosta, eli vajaa neljä kiloa koko aikana tullut lisää. Vauvan pulssi 150 paikkeilla kuten viikonloppuna kotonakin kun isälleni kuuntelutin :) Seuraava aika taas viikon päähän. Kyllä tämä Papu saisi silloin jo alkaa syntymään emoticon

taskumari kirjoitti:
nyt kun vielä saisi tuon yhden tuolta mahasta pihalle,- sen jälkeen lupaan etten istu enää sekunttiakaan, ennen kuin ollaan taas rantakunnossa! :D Mie vihaan koko ajan vaan enemmän ja enemmän tätä vauvamahaa, enkä ihan totta jaksaisi enää odottaa, että pääsee siitä eroon ja jumppailemaan ja kunnon kävelyille ja lenkeille! :D

Aivan sama fiilis!! En oo pystyny koko raskauden aikana tekee mitään kunnon liikuntaan / urheiluun liittyvää, kun oon ollu niin huonossa hapessa. En malta odottaa, et pääsee jumppaan, salille ja lenkille! Kuinkahan nopeesti sitä saa alottaa kunnon liikunnan synnytyksen jälkeen..?? Heti ku pystyy vai onko joku raja, ku oon olevinani joskus jostain lukenu...

Taskumari ja Mutinta ja muutkin liikuntaa kovasti kaipailevat:

kyllä on raja sille, että mitä ja millon saa synnytyksen jälkeen alkaa liikkumaan.
Siinä on semmonen vaara, että jos alkaa esim. vatsalihasliikkeitä hulluna tekemään ennenkun kohtu ja vatsanpeitteet ovat edes jotakuinkin palautuneet, niin voi tehdä itselleen ihan lopullista haittaa. Kaverin äiti ainakin väittää, että tää on se syy miksi hän ei koskaan enää saanut toista lasta, en oo varma sitten todenpitävyydestä.
Mutta ihan takuulla siinä voi jäädä vatsalihasten väli ikuisesti semmoiseksi liian leveäksi, kun se rako ei ole ehtinyt palautua ennen lihasten treenausta.

Eli siis: ainakin jälkitarkastukseen saakka rauhallisia ja pikkuhiljaa reipastuvia vaunulenkkejä, ei muuta.

Kun on synnyttänyt, voi navan yläpuolella tuntea semmosen ihan selvän raon, mikä tulee noiden sixpack-vatsalihasten väliin. Sen raon pitää olla tarpeeksi ummessa, ennenkun voi alkaa oikeasti treenaamaan. Olikohan se niin, että alle 0,5cm vai miten... en muista enää sitä lukua. Anyway, aluksi se on ainakin etusormen levynen. Palautuminen on täysin yksilöllistä, sitä aikaa ei voi ennustaa.

Ja siis jälkivuoto on kanssa yksi hyvä indikaattori - niin pitkään kun on jälkivuotoa, on kohdun palautuminen vielä kesken. Ainakin sen aikaa kannattaa ottaa hyvinkin rauhassa (pätee muuten myös seksiin).

Heippistä! Tässä mun mielestä hyviä ohjeita liikunnasta synnytyksen jälkeen :)

http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Hyvinvointi/Lempeaa-liikuntaa-synnyttaneelle/

Nonni, nyt on taas pakollinen neuvolakäynti takana.

Pissa puhdas, paineet hyvät, hemppaa ei otettu ku viikko sitten oli vähän noussut. Kohdunpohjan korkeus sama kuin viikko sit maanantaina (29 cm).
Paino. Niin, paino oli tosiaan sama kuin viikko sit maanantaina eli edelleen on tullu vaan se 3,5 kiloa koko aikana. Olen ihmeissäni. Jännä että ei kuitenkaan neuvolatäti mitään siihen sanonut että kohdunpohjankorkeus tai paino ei oo kuitenkaan kumpikaan noussu 9 päivän aikana mihinkään emoticon  Tää tuli mulla itelläni mieleen vasta äsken et kai se pikkunen siel kasvaa silti normaalisti. Kuitenkin ite syön ihan normisti ja joskus vähän turhankin paljon mut paino ei vaan nouse. No toivotaan parasta! Pitäs ite hommata puntari ja alkaa seurata joka aamu tuota painoa. Vauva ei oo vielä laskeutunut lantioluihin että hyvin tunsi pään häpyluun yläpuolella ja sykkeet oli ylläripylläri 130-140 :) Ennen ne on aina ollu 150+.. Eli taas poikaolo vahvistuu entisestään :D

Mitäs muuta.. No supistuksista höpistiin ja sano vaan että jos alkaa tuntumaan että vaaveli sieltä ulos alkaa pyrkiä ni suoraan vaan synnärille, ei tartte neuvolaan soitella :) Mutta sanoi että hänestä tuntuu jotenkin siltä että kyllä se siellä vielä pysyy ja tuli itellekin luottavaisempi mieli :)
Seuraava neuvola kahen viikon päästä ja vika lääkäri sit kolmen viikon päästä :)

Taas ois käyty tarkistuttamassa tilanne neuvolassa, ite terkka oli lomalla joten homman hoisi harjoittelija ja terveydenhoitaja kävi tarkistamassa et arvot yms oli ok.

Kaikki oli taas ok, paino ei ollu noussu juuri laikaan mut viime kerralahan sitä oli tullu 1750g/vko. Sf-korkeus oli noussu 26->30 maha ainakin näyttäs kasvavan :)

Täytyy myöntää et tulin juttuun tämän harjoittelijan ja toisen terkan kanssa paremmin kuin tuon oman vakituisen, se kun tuntuu olevan vähön tuulella käyvä.....

Ens viikolla ois synnytysvalmennus, joka pidetään meille yksityisenä kun eivät saaneet ryhmää kasaan ja 4.4 olis aika synnytystapa arviointiin äitipolille.

Viimeinen neuvolalääkäri käynti takana. Kaikki hyvin.
Pissa puhdas, hemoglobini 131, huikea, turvotusta vähän, sf-mitta 30 ja vatsa kuulemma oikein hyvän tuntuinen :) vauveli oli siellä jo aika alhaalla, kohdunsuu pehmeä ja noin 2 cm mutta kiinni vielä. Eli kaikki mallikkaasti. Painoa tullut 13 kg, mutta sekin kuulemma normaali. Ihmettelin taas omasta mielestäni isoa vatsaa, mutta ei se kuulemma ole...se vaan tuntuu kun ei ole ennen ollut :D
Viikonpäästä sitten taas neuvolaan ja tasan kk laskettuun aikaan emoticon

Nyt on käyty viimeisessä neuvolalääkärissä. Painoa tullut sopivasti. Yläpaine oli vähän koholla. 142/75. :(
Sitten lääkäri kokeili paikat, ja sanoi että ihan hyvin mahtuu vauva tulemaan ja on muutenkin sopivan kokoinen vauva. Paikat oli vielä kiinni ja kohdunsuu 3cm. Että ei ole kuulemma vielä pitkään aikaan tapahtumassa mitään.
Kun tulin kotiin, neuvolakortissa oli merkitty kohtaan: muuta huomioitavaa "lantio X". Mitähän se meinaa tarkoittaa? :/ 

Jooh... Kyllä korpeaa ettei meillä täällä tosiaan ole mitään tommosta synnytystapa-arvion kaltaista tsekkausta.
Ihan arpapeliä varsinkin ensisynnyttäjillä, että miten tilava se lantio on ja onko vauvan kokoon oikeassa suhteessa.

Nyt kun on jo yhden synnyttänyt, niin ei samalla tavalla jännitä sitä, että mahtuuko tää tulemaan. Mutta muistan näillä viikoilla esikoista odottaessani, että minuu ihan oikeesti hermostutti kun ketään ei kiinnostanut antaa painoarviota lapsesta, eikä ketään kiinnostanut kattoa lantion tilavuutta ja muita...
Eipä oo tapana HUSin alueella. Melkein kaikkialla muualla maassa kyllä. Hyvä säästökohde!

Cava, no jos HUSin alueella ei ole synnytystapa-arviota, niin Turun seudulla (siis TYKSissä) ei ole mahdollisuutta tutustua synnytyssairaalaan. Eli oma tietämys rajoittuu tuttujen kertomiin. Tiedän sentään, mistä ovesta sitten pitää sisään mennä, mut siihen se sitten jääkin. Tämä ei kyllä johdu suoraan säästöistä, vaan ilmeisesti ahtaista tiloista ja liian vähästä henkilökunnasta (eli säästöistä).. En myöskään tiedä, onko meillä mitään synnytysvalmennusta, vai oliko se vain tuo yksi perhevalmennustunti. Onneksi tuolla äitiysjoogassa on käyty synnytysta läpi, ja tuo Sydänääniä-sarja on kanssa tehnyt vähän helpommaksi tätä odottelua.

Cava, kyllä mulle on kaikki synnyttäneet kaverit/vanhemmat/mummot ym. ja lääkärit ja neuvolan tädit sanoneet, että liikuntaa ihan niin kun itestä hyvältä tuntuu. Että ainoa, mitä pitää välttää, on just ne vatsalihasten treenit, että ne tosiaan palautuu kunnolla paikoilleen, mutta muuten kuulemma ihan mikä hyvältä tuntuu. Eikä siis oikeasti, sanoohan sen jo ihan järkikin. 

Vatsalihasten välisestä raosta, mun mielestä oli justiinsa puhetta, että sen pitäis olla pienentynyt n. kahteen sormen mittaan, ennen kun lihaksia saa alkaa treenaamaan, mutta tähän ei nyt taas kannata ehkä yhtään luottaa, en muista puhuinko asiasta jonkun ihan asiasta tietävän kanssa, vai esim. tuon miekkosen :D Vai luinko ehkä jostain. Ei voi tietää. 

Mä olen ainakin kaikille kavereille uhonnut, että oon niin timmissä kesäkunnossa jo viikko synnytyksen jälkeen, mut jostain syystä ne vaan naureskelee, ettei nää hommat toimi ihan niin (?!  :DD). Toisaalta, mä kovasti myös uhoan lähtee synnyttää jo tässä kuussa, mut sitäkin ne toppuuttelee, ettei sitä lasta taida mun halut kiinnostaa :Ppp
.. Toisaalta, sen pinnasängyn vois kasata ennen lapsen syntymää (tai saada edes kotiin saakka..) ja vaatteetkin voisi pestä.. Vaikka kerkiäähän mies ne pesemään, kun meikäläinen on sairaalassa? :D 

Vatsaa nipistellyt nyt useamman päivän, tosi kurjaa. Muutenkin jotenkin "tulehtunut" olo tuolla vatsanseudulla, meinaa mm. syömiset olla hieman vaikeita. :/

sista81, oon Turusta ja meillä ainakin keskustan neuvolassa on kolme synnytysvalmennuskertaa, viikon päästä on muistaakseni eka ja siitä viikko toka, kolmannesta ei vielä tietoa, sisällöt on ny ainakin synnytys ja lapsen hoito tms, en muista mikä se kolmas on. Nää järjestetään neuvolan tiloissa pienryhmälle, ne luennothan menikin jo kertaalleen ja seuraavaan settiin sä et kerkiä (tai ehkä olitkin siellä jo sillon helmikuussa). Luulis että kuuluu kaikille kaupunkilaisille. Kysypä neuvolasta jos täti ei ole muistanut kertoa!

Mä en ole turkulainen.. Asutaan tässä naapurimaalaiskunnassa katsos.. Työkaverin kautta tiesinkin, että Turussa noita kaikkia valmennuskertoja on enemmän kuin täällä, toisaalta meillä on useampi lääkäri ja neuvolakäynti. Mulla on huomenaamulla neuvola, joten pitää ehkä siellä noita vielä varmistaa.

Taas yksi turhauttava käynti neuvolassa takana....

Taas uusi naama, ihan mukava ja päteväkin kyllä tälläkertaa... Viimeksi siis eri hoitsu ja eri lääkäri.

SF mitta laskussa edelleen, mut ketän ei kiinnosta,  kukaan ei ota kantaa... Kun on eri mittaaja ei ole kuulemma vertailukelpoinen.  No ei oo joo, mut mitä sitä sitten mittaamaan jos muutokseen ei reagoida mitenkään?  Menin alkuun keskikäyrällä, sitten pikkuisen sen alla ja tänään jo -2sd käyrällä oltiin....  Siis vaan 30cm ja mä olen sentään H37+3!!!

Kootut selitykset: Olet pkkuinen itsekin (160cm) luonto on viisas ja tekee pienille naisille pieniä vauvoja... Se on varmaan jo laskeutunut. (Mut eiks sen pitäis jotenkin tuntua??  )

Toivotaan et näin on, et siellä on täysin terve pikkuinen, joka on jo lähtökuopissaan ja äippää säälien vielä sirona ja pikkuisena saapuu lähipäivinä maailmaan :D

Mut entäs jos sillä on joku hätä?  Kävin Naikkarilla viime vkolla kun vauveli oli kokopäivän kovin tavallista hiljaisempi. En nyt kamalan huolissani oikeasti ollut kun liikkui ajoittain kuitenkin, mutta kun oli selvästi normaalista poikkeavaa niin mielikuvitus alkoi lentää.... Kun tuo SF mittakin laskee :(
Pääsin kätilön juttusille ja  KTG käyrille asti, mutta kun se oli normaali, niin passittivat kotiin...  pöh.  Tai siis tietty hyvä et oli normaali, mut monilla on täällä katsottu istukkaa ja napavirtauksia ymym... 

satuj:
todennäköisesti tuo sf-mitan käyrän malli selittyykin just noilla mitä sulle on selitykseksi tarjottu.
Mutta.
Jos oikeasti huolestuttaa, niin sitten vaan polille tilanne tarkastuttamaan. Ikävä kyllä säästäminen ja tutkimusten karsiminen on niin tärkeää terveydenhuollolle, että siinä ei ihan vähällä lisätutkimuksia määrätä.
Oma kokemukseni on se, että mitään ei saa jos ei oikeasti vaatimalla vaadi ja heittäydy hysteeriseksi (vaikka ihan sitten näytöksen vuoksi).
Itse varmaan tekisin niin, että marssisin polille ja kertoisin (/valehtelisin), että liikkeet on veltot ja hennot, vatsassa on epämääräistä kipua ja oon suunniltani huolesta sen sf-käyrän vuoksi, enkä suostu lähtemään ennekun vauva ja istukka+napanuora on tutkittu.

Voihan se olla, että sitä on vaan hermostunut ja jännittynyt ja turhaan huolissaan, mutta se vaisto... se on ihmeellinen asia, ja itse kyllä ottasin sen tunteen tosissani. Kyseessä on kuitenkin sinun kroppa ja sinun vauva, kukaan muu ei noita kahta voi paremmin tuntea kuin sinä itse. 

Tosiaankin: mitää ei saa ellei ole kivenkovaan vaatimassa. Sen ei PITÄISI mennä niin, eikä siinä ole mitään järkeä, mutta niin se silti menee...

Toi on kyllä turhauttavaa kun neuvolassa on jatkuvasti eri naama vastassa eikä kukaan ole se "oma"  th/lääkäri. Me ollaan käyty nyt 7 kertaa neuvolassa ja kohdattu 5 eri terveydenhoitajaa. Ja huomenna ois taas uusi täti vastassa.. Edellinen th sanoi ettei voi ottaa kantaa laskeutumiseen kun ei oo nähnyt mua riitävän monta kerta. Tuollaisten asioiden arviointi ei minusta saisi jäädä tekemättä siksi että henkilöt vaihtuu tiuhaan.

Minusta sun kannattaa tosissaan vaatia painokontrolliin pääsyä ton sf-mitan takia vaikka kuinka olisi eri mittaaja. Meillä pysyi toi sf- mitta  yhdessä vaiheessa  pitkään samana ja vaikka oli joka kerta ollut eri mittaaja, päästiin kättärille painokontrolliin. Helpotti suuresti kuulla että kaikki oli ok.

Nyt on sitten viimeinen lääkärikäynti takana. Meillä on onneksi niin hienosti asiat, että aina on sama terkkari ja lääkäri (paitsi välissä oli muutama sairaslomatuuraaja).

Sf-mitta oli 31cm (viikkoja 35+5), vauvan painoarvio tällä hetkellä 2300g, ja kuulemma noin kilon paino nousee viimeisen kk aikana, joten ihan kohtuukokoista vauvaa tässä odotellaan. Kohdunkaula pehmeä ja sormelle auki. Lantion luusto tunnusteltiin ja pitäisi ihan mahtua alakautta tulemaan. Ei tuo luuston tunnustelu järin miellyttävää ollut, mutta ei sen mun mielestä mitenkään erityisesti sattunutkaan. Vauva on ollut jo viikkotolkulla pää alaspäin, eikä todennäköisesti enää siellä kääntyile mihinkään. Ultrassa kaikki oli ok. Ihan hyvillä mielin tässä voi sitten odotella tulevaa :)

Joo-o, ei tässä auta muu kuin lähteä luennolle.. Huomenna ois vielä tentti ja sitten ens viikko vapaata opiskeluista. Saa nähdä miten sitä sitten parin viikon päästä jaksaa vielä istuskella luennoilla :D

Eikun vaan ehdottomasti kannattaa olla polille yhteydessä ja vaatia että katsovat, sitä vartenhan ne siellä ovat. 

Meillä kans jälleen neuvolakäynti takana. Käytiin varhaisen vuorovaikutuksen keskustelua, jossa piti meidän kummankin olla mukana. Mukavat keskustelut saatiin aikaan kaiken kaikkiaan raskaudesta ja synnytyksestä ja perhe-elämästä ja parisuhteesta ja kaikesta :D Vaikkakin se ehkä vähän turhalta meidän osalta vaikutti, kun ollaan niin tavallisia kuin vaan voi olla mut toisaalta tollasilla keskusteluilla voivat tuolla neuvolassa tarttua joidenkin kohdalla sellasiin asioihin mitkä vois vaikuttaa äidin, isän tai lapsen terveyteen tai hyvinvointiin jollain lailla. Oikein mukava käynti oli :) 
Rautakuuri on näköjään purrut, hb oli noussu 112->136. Ei tarvi sitä enään popsia, ihanaa! Painomuutos / viikko oli +247 ja nyt on tullu koko raskauden aikana 6kg. Sf-mitta oli 30, hiukan mennään edelleen keskikäyrän alapuolella, niin kuin on koko ajan mentykin. Raivotarjonnassa pikkunen siellä on, vaikkakin välillä oon epäilly että poikittain pötköttelee kun tuntuu niin kummissa paikoissa liikkeet ja maha ihan oudon muotonen :D Syke humputteli 155, melkosta vauhtia ettenkö sanois..  Mut kaikki ok ja seuraavan kerran taas parin viikon päästä, ja siitä sitten aletaan viikottain seurailemaan. 

Meillä on kyllä ollu koko ajan sama terkkari neuvolassa, lääkäri on yhden kerran ollu eri, kun lomilla oli oma lääkäri. Ihmeellistä, että jossain usein vaihtuu :O Tapahtuuko tällasta sit isommissa kaupungeissa vai? Me kun asutaan täällä syrjäseudulla niin ei toi vaihtuvuus oo kovin suurta :D

Takaisin