neuvolakuulumiset

Nyt ois synnytystapa-arviointi käyty.
Väljä lantio että alateitse lähetään synnyttään. Vauva ei ole vielä laskeutunut ja eikä välttämättä edes tule kunnolla kiinnittymään koska lantiossa hyvin tilaa. Koko vastasi viikkoja ja painoarvio oli 3000g, kuulema pieni vauva tulossa. Kohdunkaulasta ei tuumannu  mitään, enkä kyllä älynny ees kysyä. Lääkäri vaan tuumas että seuraavan kerran sitten synnyttämään.
 
satuj kirjoitti:
Siellä yläpaineet pikkuisen koholla 133/82, virtsassa prot +. Plääh. Sain nyt muutaman tikun kotiin niin katsellaan johtuuko vatsataudista vai pitääkö huolestua. 


Näistä siellä kovasti huolestuttiin, mutta se että olin ollut elämäni kamalimmassa vatsataudissa, mun paino laskenut viime viikosta, kävin äitipolilla kun vauveli kieltäytyi liikkumasta ja sain painoarvion vain 2.6kg (H39!!!) ei kiinnostanut yhtään. En tullut edes maininneeksi et sain kontrolliajan pkl:lle kun koko asia sivuutettiin olankohauksella. (Etkös sinä ollut aika siro itsekin?? Joo 3100g, vkolla 38! Pieno ero kuiteskii???) 



Kuulostaa oudolle nää eri neuvolatätien suhtautumiset....
Musta on koko raskauden ajan tuntunu siltä että kaikki mitä itse tunnen poikkeavaksi, neuvolatäti ohittaa olankohautuksella... Esimerkiks se että mulla on kolmessa viimesessä virtsassa ollu proteiini vihertävä, siinä tasan 0 ja yhden plussan välimaastossa ja sen lisäks yläpaine aina ekalla mittauskerralla yli 140, niin ne ei oo herättäny mitään huolenaihetta siinä neuvolatädissä. Se aina mittaa sen verenpaineen uudelleen ja merkkaa sen matalamman tuloksen joka on jotain 130-135 luokkaa.....

Mun painokin on noussu tässä parin viimesen viikon aikana paljon enemmän ku aiemmin, vaikka en mielestäni oo mässäilly sen enempää. Voi siis olla alkavaa raskausmyrkytystä, mutta jotenkin mulla on hirveen korkee kynnys mennä jonnekin äitiyspolille tarkistuttaan asioita, kun tiiän miten kiirettä siellä pitää sen lisäks että siellä käy kaikki paniikkiperseiset äidit vähäisimmänkin liikehälytyksen takiam, ts. haluavat vaan päästä ylimääräseen ultraan jne.....
 
Minä kanssa ihmettelen näiden eri neuvolatätien suhtautumisia... Toisista asioista hössötetään kun ohjeistus sanoo jotain ja toisiin, maalaisjärjellä ajateltuna huolestuttaviin asioihin, ei sitten reagoida millään tavalla..
Alkuraskaudesta esim. jaksettiin paasata sokerirasitustestin tärkeydestä, vaikka mulla ei mikään viitannut että sellaista olisi.(eikä ollut kun pakotettuna testiin menin) Sen sijaan nyt kun mulla on alkanut olemaan erinäisiä oireita, kuten repasta turvotusta ja painokin nousut yli kilon viikossa pidempään, niin tuntuu että tätä nykyistä tätiä ei kiinosta pätkän vertaa! (mulla siis jo 6. eri henkilö terkkana)
Lisäksi mulla on alapaine ollut nousussa selvästi parilla viime kerralla. ensin 94 ja viime kerralla oli jo 99. Täti oli sitä mieltä että jännitän mittausta! Sinänsä jännä että aikaisemmin mulle on aina mitattu neuvolassa ihan ok alapaineita (70-80). Sain kuitenkin kinuttua itselleni lähettiin polille, koska minusta tuo painedein nousu oli jo aika merkittävä.  Ultrassa kaikki oli onneksi ok ja sain kehotuksen levätä ja ottaa heti yhteyttä jos muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ilmaantuu. Kun kerroin tädille että kaikki oli ultrassa ok, hän vain totesi tylysti että niin arvelinkin. Hip, huomenna taas samaiselle tädille. Ei paljon nappaa.
 
Juu, en kyl tiedä mitä se ylimääräinen ultra lämmitää... Mut täytyy myöntää et lauantaiaamuna kun oli valvonut koko yön ja rättiväsynyt oli oma epävarmuudensietokyky aika nollissa.  Kun yleensä vauveli on hyvin aktiivinen ja potkiskelee turhankin paljon. ja nyt vain liikkumattomat pikku kantapäät, vaikka kuinka niitä törkin ja heiluttelin.  Mielikuvitus alkoi laukkaamaan ikävästi...  
"Jos tää nyt on sittenkin sitä listeriaa tai jotain muuta vauvalle vaarallista emoticon"
"Annanko itselleni ikinä anteeksi jos vauveli kuolee masuun näillä viikoilla?"

Normaali KTG käyrä helpotti jo riittävästi, ja olisin lähtenyt kotiin tyytyväisenä.
Mut siellä kiinnittivät huomiota itse SF käyrään ja pistivät lääkärille ja ultraan. Hoitsu totesi ettei mun tarvitse siellä joka päivä hypätä. Tuntui olevan varma et saisin tänään lähetteen heille jokatapauksessa.  Vaan enpä olis saanut. 
 
Kalina kirjoitti:
Sen sijaan nyt kun mulla on alkanut olemaan erinäisiä oireita, kuten repasta turvotusta ja painokin nousut yli kilon viikossa pidempään, niin tuntuu että tätä nykyistä tätiä ei kiinosta pätkän vertaa! (mulla siis jo 6. eri henkilö terkkana)
Lisäksi mulla on alapaine ollut nousussa selvästi parilla viime kerralla. ensin 94 ja viime kerralla oli jo 99. Täti oli sitä mieltä että jännitän mittausta! Sinänsä jännä että aikaisemmin mulle on aina mitattu neuvolassa ihan ok alapaineita (70-80). Sain kuitenkin kinuttua itselleni lähettiin polille, koska minusta tuo painedein nousu oli jo aika merkittävä.  Ultrassa kaikki oli onneksi ok ja sain kehotuksen levätä ja ottaa heti yhteyttä jos muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ilmaantuu. Kun kerroin tädille että kaikki oli ultrassa ok, hän vain totesi tylysti että niin arvelinkin. Hip, huomenna taas samaiselle tädille. Ei paljon nappaa.


Toihan on jo todella merkittävä nousu! Tottakai oli syytä käydä tarkistamassa tilanne! 
Sitä vartenhan niitä (paineita ja SF-mittaa) seurataan että reagoidaan jos tulee poikkeamia! 
 
Jeps, neuvolassa käyty aamulla. Verenpaineet oli hyvät ja pissa puhdas. Painoo oli tullu 520g viikossa. Vauva voi hyvin, ei oo vieläkään laskeutunu eikä kiinnittyny. Ens viikon torstaina ois jo laskettu aika. Pitää kohta lähtee siskon ja koiran kanssa kävelylle, jos vauva sais vähän vauhtia. :D
 
Wihii, viimeinen neuvola-lääkäri on sit käyty!

Paikat ihan pehmeät, melkein kahdelle sormelle auki, kanavaa n. 1,5cm jäljellä ja vauvan pää on ihan laskeutunut alalantioon ja lääkäri sanoi että pystyy sormella koputtaa päätä :D Onhan siinä kalvot välissä mut hurjaa!!!!!

Sano ettei usko että menee kauaa kun meillä on vauva ja oon niin iloinen että ne kaikki kipeet supistukset mitä mulla on ollut, ei oo ollut turhia ;)

Vauvan painoarvio oli 2775 grammaa, että saa jo syntyä kuulemma jos niin meinaa :)
Sf-mitta 31 cm, sama kuin viikko sit neuvolassa ja painoa tullut 800g viikossa mulle. (4,9kg yhteensä)
paineet ja pissa ok ja hemoglobiini oli noussut 125:een ilman mitään raudan syömisiä.

Nyt on kyllä niin jännittynyt fiilis et ei järkee!! Lääkäri sanoi että nyt se vauvan pää ärsyttää sitä kohdunsuuta koko ajan kun on niin alhaalla ja kaikki ulkopuoleltakin ärsyttää kohdunsuuta. Sain sellasen käsityksen et se tarkotti vähän että "nyt voitte vähän sekstailla" :D Tutkimuksen jälkeen on ollut menkkamaista selkäkipua ja juuri nyt supistus meneillään.

Aurinkoista päivää teille kaikille, mä taidan tänään pestä parvekkeen juuriharjan kanssa :D
 
Nyt täytyy korjata et se on reladrops. Näemmä jääny yks kirjain välistä. :D

Ärsy ku en jaksa koskaan istua koneella  niin kauaa että kerkeisin ajatuksen kanssa lukemaan juttuja läpi. Siis mullei vaan yksinkertaisesti hirveesti jaksa innostaa koneella istuminen. :D
 
Viikoja on nyt tasan 38. Neuvolassa kaikki muuten hyvin, mutta virtsassa oli sokeria. Ei kuulemma tarvi mennä uuteen sokerirasitukseen, mutta vähän pitää vähentää sokereitten syömistä. On kyllä "vähän" maistunut viime aikoina. Eilen meni puolikas suklaalevy, jäätelöä, marjapiirakkaa, viineri ja ties miten monta suklaakeksiä... Nyt noita pystyy varmaan taas paremmin vastustamaan.Verenpaineet, sf-mitta ja muut menee ihan linjassa, joten sen puoleen ei pitäisi olla huolta. Vauva ei ole vielä laskeutunut pysyvästi alas, mutta kyllä se välillä taitaa käydä alempana. Supistukset on ainakin muuttuneet voimakkaammiksi.
 
Täällä kans neuvola jälleen takana ja oikein hyvillä fiiliksillä mennään. Vauva oikein hyvin kiinnittynyt, painoarvio 3200g. Tosin terkka uskalsi epäillä tuon paikkaansa pitävyyttä, mutta n. 3kg:n pötkylä siellä nyt myllää. Painoa kertynyt 875g/vko, rr ok samoin hb. Sf-mitta 31,5, nätisti edelleen alakäyrillä mennään :) 
Juteltiin myös tulevasta ehkäisystä ja hän kovasti suositteli minipillereitä tai vaihtoehtoisesti kierukkaa.. Jaa-a, enpä oo moista vielä sen kummemmin tuumaillu, mut minipillerit sais ilmaseks neuvolasta ekaks kolmeks kuukaudeks... Katellaan kunhan nyt saadaan tämä rakkauden hetelmä ulos ensin :)

Nyt siis siivoilemaan, saunomaan ja sähläämään peiton alle ja odottelemaan josko tästä pääsis muutaman päivän sisällä laitokselle lähtemään.. Hope So!

muoks* nyt siis viikot 37+5, mikähän mahtaa toi lilypien tila olla kun ei niitä näytä?
 
Täällä uusi huhtikuun odottaja kirjoittelee...Laitoin itsestäni jotain tuonne huhtikuu höpötykset -ketjuun. Toivottavasti vielä mahtuu mukaan keskusteluihin?

Tänään käyty neuvolassa, viikkoja nyt 37+4. Painoa oli tullut viikossa 1,5kg!!! Turvotusta on ihan hirveästi. Pissassa proteiinit häivähdyksen plussan puolella. RR 137/86. Terkkari huolestui hiukan ja antoi uuden ajan jo ylihuomiselle, jolloin käyn antamassa pissanäytteen ja mittauttamassa paineet. 
Sf-mitta 35, hiukan käyrän yläpuolella. Vauvan syke 155 ja raivotarjonnassa edelleen, mutta ei vielä kiinnittynyt. 

enkuli85, kuulostaa siltä että kohta voisi olla lähtö edessä...

Jolane, eipä ole itsellekään vielä tullut tuleva ehkäisy mieleen, kunhan vaan sais tän edellisen ulos :) Mutta enpä ole aiemmin kuullut, että neuvolasta sais minipillerit ekaksi kolmeksi kuukaudeksi ilmaiseksi? Täytyypi kysellä seuraavalla kerralla...
 
joo niin sano tuo meidän neuvolan terkka, että heiltä saa sen 3kk:n pakkauksen niitä ja sitten lääkäri voi esim. jälkitarkastuksessa kirjottaa reseptin jos haluaa niillä jatkaa. Ja niitä nimenomaan voi kuulema imetyksen aikaan just käyttää.. Samoin kuin kierukkaa voi käyttää, mut sitä varten pitää sit ensin ottaa papa ja sen jälkeen voi vasta sen sit laitattaa.. 
 
Neuvolassa tänään pissa puhdas ja verenpaine ok 122/80. Painoa tullut viikossa 300 gr. Ipanan syke 130 ja sf-mitta 33. Tuo on pysynyt samana jo 2 viikkoa. Seuraava neuvola-aika on jo maanantaille ja silloin on aika kätilölle niin saa mahdollisesti sisätutkimuksen ja tietoa onko paikat yhtään kypsynyt.
Meilläkin kaupunki tarjoaa jonkun ehkäisymenetelmän muutaman kuukauden ajan. Olisko ollut just nuo minipillerit.
 
Neuvola taas takana. Painoa tullut vajaassa viikossa 700 gr, verenpaine 123/84, pissa puhdas ja sf-mitta 34. Ipana tuntui kuulema pitkältä tapaukselta. Ei varmaan mikään ihme, isänsäkin on ollut 54 cm syntyessään. Turvotuksen takia kehoitettiin syömään mansikoita ja ananasta ja juomaan runsaasti vettä. Kätilöterkka sanoi että äkillistä turvotusta tulee seurailla, mulla kuulema on hieman kasvoissa "kuukasvoisuutta". Seuraava käynti viikon päästä maanantaina ja silloin tehdään sisätutkimuskin niin saa vähän osviittaa onko paikat otollisemmat.
 
Kaisa79: Sisätutkimus??  Siis  onko teillä nouvolalääkäri vasta/vielä noilla viikoilla? 
Meil oli jo h36, ja sen jälkeen ei paikkoja katsella. Tulee sit kun on tullakseen....
 
satuj: neuvolalääkäri on mullakin jo takana mutta koska mulla vaihtu neuvolantädiksi uusi tyyppi joka on myös kätilö niin hän tekee myös noita sisätutkimuksia loppuvaiheessa. Ja mä sanoin että mullehan passaa, jo ihan mielenkiinnosta on kiva tietää missä mennään.
 
Nyt on meillä sitten nuo neuvola käynnit muuttuneen Pikku-Ukon neuvoloiksi. Viikko sitten oli poika saanut syntymäpainonsa takaisin ja jopa 15 grammaa päälle;)
Tänään ukkeli tasan 2vkon ikäinen ja painoa oli viikossa tullut hienot 390g! Kokonais paino jäppisellä nyt 3755g, hurjaa vauhtia kasvaa nuo vauvat!!! :)

Äiskällä paino sen sijaan lasku suhdanteessa, pitkästä aikaa :D Odotusaikana tuli 9,8kg lisää ja nyt on lähtenyt 11,5kg! On muuten aika helmeä, kun saa esim saapikkaat jalkaan ilman kauheeta ähisemistä ja puhisemista :)


Yleensähän maanantait on aika ankeita päiviä, mut tälläi vauvantuoksuisena nää maanantaitkin on ihan taivaallisen ihania emoticon


ONNITTELUT vielä kaikille vauvan jo saaneille ja TSEMPPIÄ muille loppu odotukseen!!


 
olisko muuten hyvä idea aloittaa vauvan neuvoloista oma ketju. Kun siellä saattaa tulla vinkkejä, niin me loppukuustakin synnyttävät sitten löytäisimme ne helpommin kun eivät ole sekaisin täällä äitien neuvolakuulumisissa.
Itsellä tänään ehkä toiseksi viimeinen neuvola takana. Ensi viikolla vielä, sen jälkeen siirrynkin Jorviin seurantaan jos menee yliajalle, eli pääsiäisen jälkeen. Tämmöinen käytäntö ainakin meillä.

Neuvolassa kaikki hyvin, paino ekaa kertaa  laskenut, jeeee!! -100 g emoticon  Mä yritän kovasti saada sen pysymään alle 90 kg:ssä mutta en ihan taida onnistua.Karseita lukemia emoticon
Sf-mitta 35, hemppa ja verenpaine hyvä, pissa puhdas.Ihan niinkun viime viikolla...tai edellisellä....ta i sitä edellisellä...
Vauva ei ole vieläkään kokonaan kiinnittynyt, mutta jostain luin, että eipä tuo välttämättä kiinnitykään, jos vaikka sattuu olemaan tosi leveät lantioluut. Yöllä mua varmaan sattui vähän mahaan,tai en tiedä oliko ne harjoitussupistuksia, mutta vähän voimakkaampia ne oli kun ennen on ollut. Mä näin untakin,että joudin vatsakipujen vuoksi käymään synnärillä, mutta sitten kun siellä olin, niin en osannutkaan sanoa mihin mua oli sattunut ja millä tavalla. Eli olin varmaan nukkuessa kokenut ne kivut ja kehittänyt niistä sitten unen emoticon
 
Mulla on neuvola tuos parin tunnin päästä, mutta Sipriina, mun siskon esikoinen laskeutui alas vasta synnytyksessä, eikä siis varsinaisesti kiinnittynyt lantioon missään vaiheessa. Poika syntyi vajaan viikon etuajassa ilman mitään varoitusta.. Edes yhtään harjoitussupistusta ei ollut, joten ilmeisesti vähän kaikki on mahdollista. Avautumisvaihe kestikin sitten (vielä sairaalaan lähdön jälkeen) vuorokauden.. Huh, toivottavasti mulla menee vähän nopeemmin, kun paikat TUNTUU ihan kypsiltä jo. Vauvan liikkeet tuntuu mulla jo ihan tuolla häpyluun lähellä, saa nähdä, mitä terkkari sanoo..
 
No niin, tänään neuvolassa käyty. Verenpaineet oli ok, hb 136, painoo oli tullu viikossa 900g! :o Terkka sanoi sen johtuvan turvotuksesta, ja että se on kuulemma ihan normaalia. Nyt on koko raskaudessa tullu painoo n. 14kg. :D Sf mitta oli 34cm. Ja sanoi vaan että vauvan pää on laskeutunu melko alas, mut ei oo kiinnittyny. Ens viikon tiistaille antoi uuden ajan, mut sano et toivottavasti nähtäis seuraavan kerran sitte, ku mulla on nyytti kainalossa. :) Torstaina olis LA.
 
Takaisin
Top