neuvolakuulumiset

Meilläkin tänään neuvola, päiviä 40+4. Kaikki ok, painoa tullut viime viikon aikana 1200g, mutta luulen, että syy on lähinnä eilisillan, yön ja aamun ruoissa, kun olen pistellyt nyt ruokaa hieman enemmän ja mitään ei ole tullut pois...
Mutta kaikki siis ok neuvolan tarkistusten osalta. Huomenna, jos en ole lähtenyt sairaalaan niin pitää soittaa ja sovitaan uusi käynti ensi viikolle ja yliaikaisuuskontrolliin lähete.
 
Mä kävin tänään äippäpkl:lla kokoarviossa, oli nyt 2.8kg.  Kun siis 10 pvää sitten vatsataudin ja liikehälytyksen vuoksi oli vain 2.6kg.  
Eli saanut kivasti painoa, pään ympärys ja reisiluu -2sd käyrällä, paino hiukan sen alle. Tyttöä veikkasi :D Eka kerta kun joku jotain uskalsi sukupuolesta sanoa ;) 

Kohdunsuukin oli jo kovasti pehmeä, 1 cm jäljellä, ja sormelle auki.  Kovasti yritti venyttää sormillaan ja saikin kuulemma auki ad 2cm. ilmeisesti yritti "vahingossa" puhkoa kalvoja mutta ei onnistunut. Verta ainakin tuli sen jälkeen jkv.  Varoitteli et voi alkaa supistelemaan, mut ainakaan vielä ei mitään vaikutusta. 

Sensijaan ultran aikana tuli TOSI huono olo ja meinasin pyörtyä siihen pöydälle. Oliko sitten jokin reaktio kohdunsuun käsittelyyn vaiko vain selinmakuun aiheuttama reaktio mut hyi hitsi mikä olo. Korvissa vaan suhisi ja äänet katos jonnekin kaivonpohjalle.... 

Ens viikon neuvolan voin kuulemma perua! Jos vauveli on vielä masussa maanantaina (H41+3) menen äpkl:lle KTG käyrälle, mut gyne veikkaili et vauveli on maailmassa jo silloin.... kun toi kohdunsuu on mitä on :D  
10 pvää siten gyne vielä sanoi ettei kohdunsuulla ole tapahtunut mitään, eli selvä muutos ;)
 
Neuvola on nyt sitten taas takana. Pissassa taas sokeria, mutta pikaverikokeessa sokeriarvo oli erittäin hyvä. Ei siis tarvi huolestua, kun sokeria ei ole veressä.. Oon kyllä vähentänyt makean syömistä joka tapauksessa.
Painoa oli vähemmän kuin viime viikolla. Tosin illalla kotona painoa oli liki 2 kg enemmän kuin neuvolan punnituksessa. Et vähän taitaa turvottaa iltaa kohden.. Käyrät menee nätisti linjassa ja kaikki muutenkin ok.
Seuraava aika ois laskettuna päivänä, mut toivottavasti ei tarvii enää mennä :)
Olin jopa niin reipas, että kävelin neuvolasta kotiin. Eihän tuota matkaa ole kuin reilu 2 km, mutta kyllä se ihan kuntoilusta kävi senkin löntystely tässä kunnossa ja tilassa.
 
Meillä kans vaihteeks neuvolakäynti takana, kaikki arvot kunnossa, painoakaan ei ollu tullu viime viikosta ku 400gr, vaikka arvelin että olis voinu enemmänkin tulla. Sf-mitta menee edelleen nätisti alakäyrällä, mutta tasaisesti koko ajan noussut...
Vauva siellä nätisti pää kiinnittyneenä köllöttelee, veikkasi terkka etten ens viikolla enää tarvi mennä, vaan pääsee seuraavan kerran neukkutäti meille käymään :) toivottavasti näin on :)
 
Huomenna on neuvola-aika, ja näyttää siltä että mentävä on vaikka toivoin ettei...
tänään La, eli pitkäks menee.
 
No niin, neuvola takana.. Ja saa luvan olla viimeinen yhessä osassa. Sitä terkkakin meinas.

Pissa puhdas
verenpaine ok
Sf-mitta 32cm
painoa yhteensä tullut 5,5 kg
Sydänäänet/syke 160+ .. Vähän mylläs siinä samalla ;)

Neuvola-lääkäri oli kirjottanu koneelle että "pienikokoinen sikiö" sillon viikko sitten. Vähän ihmettelin. Painoarvio oli sillon ultralla 2775g ja Vau-kirjan mukaan painon kuuluukin olla noilla viikoilla n.2700grammaa. Nyt neuvolan täti käsin arvioi koon lähes kolmekiloiseksi ja vaun kirjan mukaan näillä viikoilla paino n. 2950g.. Että mun mielestä hyvin käyrien mukainen vauva siellä on, eikä mikään pienikokoinen :O
 
Neuvolareissu taas käyty, ja ens viikolle kaksi aikaa. Peruskäynti ja sit yliaikakontrolli jonka jälkeen sairaalaan tsekattavaksi jos vauva ei ala syntymään.
Kaikki ok, paino oli laskenut reilun 100g ja viime kerralla sitä oli tullut vain saman verran. Vauvan kokoarvio käsikopelolla hiukka alle 4kg. Ei ole kiinnittynyt vielä, pää on lantiossa mutta liikuteltavissa. Sain perusteellisen tutkimuksen kun opiskelija tutki ja terkka tutki emoticon

TOIVON todella että sunnuntaihin mennessä jotain edistystä tapahtuu (ma neuvola-aika), mutta ymmärrän jo viimeistään nyt että käskien tämä ei ulos tule eikä kyllä millään poppaskonstillakaan.
 
eilen tuli käytyä neuvolassa, paineet koholla mutta virtsa vielä puhdasta. Painoa tullu viikossa 2kg, joten turvotusta on jonkin verran. Taitaa raskausmyrkytys painaa päälle. Seuraillaan. Seuraava kontrolli viikon päästä neuvolassa, silloin ollaan jo muutaman pvän päässä lasketusta!

Neuvolalääkäri ultras ja tarkisti kohdunsuun tilanteen. Pehmennyt alle 3cm ja kiinni. Vauva ei ole kiinnittynyt, teki painoarvionkin ja sai noin 3kg, tota kyllä vääristää reisiluun mitta kun ei saanu otettua sitä kunnolla, mut pieni kuulema on.
 
enkuli85 kirjoitti:
No niin, neuvola takana.. Ja saa luvan olla viimeinen yhessä osassa. Sitä terkkakin meinas.

Pissa puhdas
verenpaine ok
Sf-mitta 32cm
painoa yhteensä tullut 5,5 kg
Sydänäänet/syke 160+ .. Vähän mylläs siinä samalla ;)

Neuvola-lääkäri oli kirjottanu koneelle että "pienikokoinen sikiö" sillon viikko sitten. Vähän ihmettelin. Painoarvio oli sillon ultralla 2775g ja Vau-kirjan mukaan painon kuuluukin olla noilla viikoilla n.2700grammaa. Nyt neuvolan täti käsin arvioi koon lähes kolmekiloiseksi ja vaun kirjan mukaan näillä viikoilla paino n. 2950g.. Että mun mielestä hyvin käyrien mukainen vauva siellä on, eikä mikään pienikokoinen :O


Jossainhan oli ainakin juttua lasten kasvusta että tällä vuodella otetaan käyttöön uus käyrä siihen niiden kasvuun. Voisko olla sitten että ne muuttavat tuota sikiön kasvukäyrääkin? Kun eikös noi käytössä olevat oo tuolta jostain hamaasta menneiyydestä, joten onhan käyrät muuttunut ja siten niitä päivitellään. Et jos nykyään syntyvät lapset on isompia kuin ennen ja sun neukkutäti menee jo jollain uudellä käyrällä? En mä tiedä, mut tämmönen mahdollisuus tuli mieleen.
 
Hassu toi Enkulin lääkärin kommentti sikiön koosta.
Mä kävin eilen äitipkl:lla painoarviossa,  joka oli 2,8kg. Lääkäri saneli  nauhalle, et koko vastaa vkoa 36.  Ja mun viikoilla H40+4 oli -2sd käyrällä. 
Eli senkin mukaan Enkulin vaavin pitäis olla ihan normikokoinen ;) 
 
Viikottainen neuvola taas takana. Paino noussut 800 gr viikon takaisesta. Paineet 128/79 ja Hb 140, pissa puhdas ja sf-mitta 35. Sisätutkimuksen mukaan kohdunkaulaa jäljellä noin 1,5 cm, vaikea kuulema määrittää kun oli niin pehmeä. Yhdelle sormelle auki, joten hieman muutosta parempaan sitten lääkärin. Terkkakätilö yritti hieman "härnätä" paikkoja, jotta rupeisi enemmän supistelemaan. Toivotaan että onnistui siinä! Vielä ei ole pää kuitenkaan kiinnittynyt vaikka aika alhaalla onkin.
Puhuttiin ehkäisystä ja selvisi että kaupunki tarjoaa ehkäisyn puoleksi vuodeksi. Saa itse valita mitä haluaa.
Nyt siivoamaan ja illalla sitten nuo kaksi muuta ässääemoticon
 
Nyt ois tasan 39 viikkoa täynnä, eikä kaveri ole vieläkään maailmassa... no eihän tässä ole kuin kaksi kuukautta varpaillaan oltu, että milloin syntyy, eli todennäköisesti menee käynnistykseen kerran antaa odotuttaa :)
Neuvolassa pissa puhdas, verenpaine 116/75, sf 34,5 ja paino pysynyt onneksi samassa. Viikolla 34 multa otettiin strep b (näin lyhennetty nla-korttiin) ja näyte positiivinen kolmella plussalla, eli synnytyksessä sitten suoraan antibioottia suoneen... ei passaa mennä lukemaan mitä tartunta voi vauvalle aiheuttaa, iskisi vain paniikki. 

Mutta nyt jatkaan siivouksia, ja illalla saunaan, kolmannesta s:stä en oikein tiedä, ku viimeksi mies meinasi, että ahdasta on jo ;) kaveri jo niin alhaalla... 
 
Tänään neuvolassa kaikki hyvin. Pissa puhdas, verenpaine 127/77, painoa 600g/vko, hb 135. 
Luulin, että maha olisi jo laskeutunut, mutta sf-mitta olikin vielä kasvanut sentin, eli nyt oli jo 37. Huh huh...

Viikon päästä vielä uusi aika neuvolaan, ja vasta jos 41+5 menee yli, niin yhteys äitiyspolille. Sinne on ikuisuus aikaa :( 
 
Tänään oli neuvola kaikki muuten kunnossa mut paineet taas koholla ja turvotus ++ sekä painoa oli tullu 2kg/vko. Lapsi ei ole vieläkään kiinnittyny.

Onko muilla kokemusta turvotukset joka on melkeimpä vaan tois puoleista, eli mulla on oikea puoli tuplasti enemmän turvoksissa kun vasen, välistä tuntuu et kiertääkö tuolla jalassa ees veri enään kunnolla.

Sain uuden ajan perjantaille toivottavasti nyt ei ihan oikeasti tarvitsisi mennä ja samalla varattiin aika yliaikasuus tarkastukseen 4.5.
 
Täällä neuvola takana ja kaikki oli hyvin.

Painoa oli tullut kahden viikon takaiseen käyntiin +100 grammaa (yhteensä nyt 5,6 kg) Not bad!
Sf-mitta sama kuin viimeks, 32 cm
Verenpaine 105/77 ja hb:tä ei otettu..

Vauva on ihan niin alhaalla kuin voi olla ja ai että se sattu kun se täti paineli tuosta häpyluun yläpuolelta! Ja vauvakin hermostui kun alko riehumaan oikeen huolella kun sykkeitä kuunteli. Korkeat oli mutta johtu siitä liikkumisesta...
Painoarvio oli vähän reilu kolme kiloa käsin koklaamalla, sopivan kokoinen kuulemma :)
Toivotti hyvää synnytysreissua, ei usko että ens viikolla nähdään :)
 
No niin, neuvolassa käyty...

Turvotusta++, painoa +2kg/vko, rr 145/86 (mulle tod.korkeet, norm.110/55) ja pissassa yhdellä plussalla proteeiinit.
MUTTA nämä oireet eivät vielä täytä äitiyspolin kriteerejä, joten terkka sanoi, että jos laittaa lähetteen, niin tulee bumerangina takaisin. 
Sain mukaan pissanäyte purkit, jotka kiikutan huomenna labraan ja mittailen kotona paineita, jos alapaine nousee yli 90, niin pitää olla yhteydessä neuvolaan tai polille. Muuten soitellaan perjantaina tuloksista.
Yliaikaisuus kontrolliin voin ajan varata viikon päästä 41+4. 

Vauva kyllä vaikuttaa voivan hyvin, syke 155 ja liikkeet++  emoticon
 
Takaisin
Top