neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No nyt on alotettu teille syntyneet -osio. En tosin tiedä menikö niinku olitte sen ajatellu? Tuli mieleen, että jos tytöt merkattais punasella ja pojat sinisellä tekstillä, oisko ideaa? Mä vaan oon vähän huono osion pitäjä, kun vaavin kotiintulo vaan lähenee ja lähenee enkä mee takuuseen itestäni, ehinkö niin ahkerasti oleen enää koneella ;).
Jaa, Pisceshän tuo jo ehtikin asiasta sanoo just sen mitä minä pähkäilin tuosta ehtimisestä..

Tytöt ja pojat eri värillä kuulostaa hyvältä tuohon listaan ja lista muutenkin kuulostaa hyvältä :)

Me käytiin viime perjantaina loppuraskauden lääkärintarkastuksessa enkä sen jälkeen oo ehtiny tänne kirjotella. Mut siellä siis kaikki hyvin. Viikkoja tuolloin 33+0, sf-mitta oli 28,5, pikkusen painoarvio 2000g. Käyrillä siis hyvin mennään. Mun oma paino näkyy olevan nyt reippaammassa nousussa, mutta kun ei oikein tämä liikkuminen enää ilman supistuksia ole onnistunut niin eihän sille minkään mahda, kunhan vauvalla kaikki hyvin. Kokonaisuudessaan sillon viime pe oli tullut painoa 5,4kg koko raskauden aikana, eli eipä tuota paljoa ole tullut. Ihmettelin kun oon ollu niin kauheen väsynyt viime aikoina, niin sehän selvis kun hb oli pudonnut 110. Aiemmin kun oli 130.  Rautaahan sitä sai sit alkaa popsimaan.

Kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni ja kaula lyhentynyt kahteen senttiin. Supistuksia tulee tosi herkkään, mutta ei vielä kivuliaita. Se on nyt vaan sit otettava rauhallisesti, saan kyllä omien tuntemusten ja voinnin mukaan liikkua ja touhuta mut töihin ei oo enää asiaa. Voi harmi :D Tosin päivät on äärimmäisen pitkiä ja tylsiä, onneks mies on tän viikon lomalla ja ens viikoks on myös ohjelmaa tiedossa niin ei nyt ihan tylsisty tänne.

Enääpä ei sit tarvi mennäkkään lääkärille jos ei mitään ihmeitä tule. Ens kerralla neuvolassa joku varhaisen vuorovaikutuksen keskustelu, jossa pitää olla isänkin sit mukana (tosin meillähän iskä on ollu vain yhdeltä kerralta muutenkin pois). Mikähän tämä tämmönen keskustelu on?
Minä oon kyllä todella tyytyväinen tähän meidän neuvolaan ihan kaikin puolin. Tosi onnellinen saa olla, kun on mukavat terkat ja lääkärit ja se, mistä mieskin on sanonut, että siellä ei kyllä ole ikinä kiire. Asioihin ottaudutaan, mutta ei kuitenkaan jankuteta ja mennään ns. maalaisjärjellä näissä asioissa eteenpäin. On kyllä aina niin hyvä olo kun on käyny siellä.
Mites muilla kun on nyt loppuvaihe menossa, niin fiilikset neuvolan suhteen? 

Klo = syntymäaika. Tokihan sinne voi lisäillä sen synnytyksen keston vaikka ne ketkä tahtoo! :) Sekin on tosiaan mukavaa kuulla kun ne vaihtelee niin mahdottomasti.

Pikkuenkeli näyttikin ihanasti aloittaneen listan ja tyttö ja poika erillä värillä kuulosti hyvältä!

Ite oon tykänny neuvolan toiminnasta, tai no ei oo mihin verrata niin tähän mennessä ollut ihan mieleistä näin ensimmäistä odottavalla. Ainut vaan että kun mulla on ollu noita käyntejä tuolla oyssissa niin ne tavallaan sit korvailee noita neuvolakäyntejä. Edellinen käynti neuvolassa tais olla viime viikolla. Tällä viikolla oli käynti oyssissa ja ens viikolla myös, joten seuraava neuvola-aika menee kahden viikon päähän. Eli about sinne viikoille 38, mutta senkin saan perua jos tulee sit aikaa tonne oyssiin. Ja ilmeisesti sit tulee jos ei itekseen ennen sitä synny kun jos aletaan sitä käynnistelyä miettimään silloin.
Olipas sekavasti selitetty. :D

Mä oon kyllä oikeesti jo sitä mieltä että voisivat antaa jotain alennuksia noihin käyntimaksuihin kun oyssissa käy, aina pamahtaa se 30e lasku mukaan kun siellä käy ja tähän mennessä niitäkin on jo aika monta kertynyt. Omasta pussistahan ne menee.. Ite kumminkin nyt alkaa olemaan äitiyspäivärahalla (aiemmin työmarkkinatuella eikä siinäkään kehumista), mies toki palkalla mutta ei siitä hirveitä jää käteen kun autolainakin on kuukautta kohden jo yli 250e.. :/ Eikai se auta ku maksella vain. Onneks on mahdollisuus miehellä tehdä vähän extrahommia, joten saa vähän extra rahaakin.
Pyh :D

Taas yksi neuvolakäynti takana. Mulla tökki nuo neuvolakäynnit tosi pahasti ensialkuun, mut nyt siellä on jo ihan mukava käydä. Mies ei tosiaan oo ollut mukana kuin parilla kerralla. Jos tässä lopussa vielä tulee jotain "tärkeitä" yhteisiä kertoja, niin sitten se varmaan taas tulee mukaan. Parin viikon päästä on sitten lääkäri, synnytystapa- ja painoarvio.

Painoa on tullut kuulemma ihan sopivasti, ei liikaa (nyt siis jo liki 12 kg koko raskauden aikana). Puol kiloa viikossa tuota näyttäis kertyvän. Toivottavasti se hidastuu pian. Vaikka terkkarin mielestä saa tulla vielä lisääkin. Vauva on kuulemma oikein siro ja aika pieni (onneksi sentään :) ). Hemoglobiini olikin mulla sitten hypännyt ylös. Viimeksi se oli 115, nyt 125. Voin kuulemma syödä loppuun ne rautatabletit, jotka mulla on vielä jäljellä, mut sit ei tarvi enää. Huh. Aamupillerit vähenee siis neljään :)

Tekis kovasti mieli liikkua, tehdä JOTAIN, mutta kun heti tulee supistuksia :( Eipä siinä sitten paljoa enää huvita lähteä kävelemäänkään, kun pääsee pihan toiseen päähän, niin tulee eka supistus. Kai mä sitten vaan koitan puuhailla jotain kotona - ja kerään massaa.. Argh.

Sista81: Tiedän niin tunteen noista supistuksista. Tekis tosiaan mieli liikkua ja käydä edes vähän kävelemässä koirien kanssa mutta kun ei kykene. Huoh.. Tosi turhauttavaa.. 

Tehdäänkö teillä kaikille synnyttäjille synnytystapa-arvio?

Jolane:
synnytystapa-arviosta... kunpa tehtäisiinkin!!!
HUSin alueella ei oo mitään tarkempaa valvontaa enää loppuraskaudesta, ainoastaan jos epäillään vauvan perätilaa tai on jotain muuta mikä saattaisi vaatia sektion harkintaa (esim hyvin pieni äiti ja iso lapsi tulossa). Mutta me tavikset saamme kyllä tyytyä ihan vaan neuvolan vakuutteluun, että "kyllä se siitä". Neuvolassa toki viikottain, mutta niin... sf-mitta, paino, verenpaineet... se normisetti.
Ja siis puhisin tästä jo aikaisemminkin, että kaverini yhden pienen peltikolarin jälkeen toimitti itsensä tarkastukseen, jossa kävi perätila ilmi. Ja se, ettei se ois edes mahtunut syntymään alateitse, eli onni onnettomuudessa - sektio varattiin sitten ajoissa.

Mulle on sekä edellisessä, että tässä raskaudessa sanottu, että kohtu tietysti reagoi liikkeeseen, mutta että se myös tottuu siihen. Jos ei ole pekoa ennenaikaisesta synnytyksestä, niin liikkeille vaan. Kohdun kuuluukin supistella. 
Mut jos viikkoja on vielä vähän ja supparit kipeitä, niin sit ei tietysti kannata. Eli oman fiiliksen mukaan, mutta supistuksia ei tarvii pelätä. Kohtu vaan treenaa, joten niitä saakin tulla. :)

Mä olettaisin, että meillä kaikille tehdään synnytystapa-arvio. Ainakaan mulla ei ole mitään erityissyytä sen tekemiseen, ellei ensisynnyttäjä ole sellainen..

Mulla nuo supistukset on niin kovia, ettei kyllä pysty juuri liikkumaan. Ovat meinaan sen verta ikävän tuntuisia, ettei supistuksen tullessa pysty kuin juuri ja juuri kävelemään. :( Viimeisellä tanssitunnilla meinasi tulla itku, kun väsytti ja sattui niin. Ihan peruskotityöt kuten imurointi aiheuttaa kanssa noita suppareita, mut ne ei ole niin voimakkaita, joten en ole niistä välittänyt. Itse asiassa pelkästään se, että nousen istumasta liian nopeasti aiheuttaa supistuksen. Ne ei ole aiheuttaneet mulle kuitenkaan kuin epämiellyttävää oloa, joten mun ei tarvi niistä sen puoleen välittää. Sitte se varmaan oiskin eri, jos ois alkaneet paikat pehmenemään (muualtakin kuin päästä :D).

Meillä tehdään "synnytytapa-arviointi" siinä synnytyksessä.. jos mahtuu ulos, niin sitten tulee alakautta, jossei jostain syystä tule ulos pitkänkään yrittämisen jälkeen, niin sitten leikataan.. eli täällä mennään samoilla "kyllä se siitä" vakuutteluilla, kun Cavankin tapauksessa.

Neuvolalääkäri oli sillon ihan alussa, muuten oonkin saanut pitää housut jalassa. Suu auki lueskelen täällä teidän pehmenneistä kohdunsuista yms. itellä ei ole mitään hajua moisesta. Mutta.. Kyllä Se Siitä.. :-D

Ei täälläkään mitään erityistä synnytystapa-arviota ole. Mikäli jotain epäillään niin sitten mutta ei muuten. Itselle on tehty sisätutkimus joskus tammikuun alussa ja se onkin sitten toinen kokoaikana. Ei sillä kai se siellä sitten kohdunsuu kypsyy.
Tosin kyselin äidiltä miten hänellä meidän odotusaikana on tuo maha laskeutunut jne. Eipä ole tainnut laskeutua ennen kuin synnytys on ollut käynnissä ja vauhdilla, sillä veljeni syntyi muutamaa tuntia sen jälkeen kun kätilö oli sanonut että tässä menee vielä viikkoja.  En siis edes odota että masu laskeutuisi, kai se synnytys sitten vaan alkaa kun on alkaakseen.
Tänään kaveri on vissiin kääntynyt jotenkin selkää päin kun liikkeet ei tunnu, piti oikein doppleri kaivaa esille ja kuulostella että on Papu hengissä. Alkoihan tuo sitten elämöidä vihdoin!

Neuvolakäynti taas takana. SF-mitta ei ollut kasvanut ollenkaan kahden viikon takaisesta, oli siis taas 31. Painoa oli tullut lisää 1,5 kg, eli ihan kiitettävästi viikkoa kohden... Pissa puhdas ja verenpaine hyvä. Ipanan syke 130. Ja mikä mukavaa niin Ipana on edelleen pääalaspäin vaikka viikolla tuntui että yrittää kääntyillä. Seuraava käynti vajaan parin viikon päästä ja sen jälkeen lääkärin vuoro.
Lääkäri on siis viikolla 36 ja silloin tehdään synnytystapa-arvio. Luulen että se tehdään kaikille täällä ja hyvä niin.

Täällä ei myöskään automaattisesti tuota synnytystapa arviota tehä.  viimeviikolla oli neuvolääkäri missä tarkisti kohdun suun tilanteen  ja kyseli kuulumiset se ois ollu siinä. mut vauvan suuren koon takia lähete äippäpolille missä tarkemmat tutkimukset missä katotaan mahtuukos se syntymään normaalisti vaikko ei.. 
Eli jos jotain poikkeavaa niin sit synnytystapa-arvioon... Muuten saa loppuun asti ootella ja sit vaan mennä koittaan kuinkas se sieltä mahtuukaan..

Mul oli kans tänään aamulla kolmas ja viimeinen neuvolalääkäri käynti.
Ja oli kyl ihan yhtä tyhjän kanssa....  

Oma lääkäri on pari kk poissa, joten uusi lääkäri. Ei ollenkaan yhtä mukava tai pätevä kuin vakkari. Katsoi vauvan asennon ultralla, kun sanoi suoraan ettei luota käsikopeloarvioonsa, mutta ei osannut mitata edes pään kokoa. Saati antaa mitään painoarviota. Sanoi ettei ole liian iso, silmämääräisesti, muttei liian pienikään.... Myönsi auliisti ettei ole kovin hyvä ultran kanssa.

Kohdunsuu on kiinni mutta varmaankin(!) hiukan pehmennyt jo ja ehkä(!) hiukan lyhentynytkin.  SF mittaa ei olisi ottanut, ellen olisi kysynyt itse.  Se oli 31,5cm. Hiukan keskikäyrän alapuolella mennään siis kuten ennenkin. 

No olipas neuvolalääkäri! Varmaan aika tyhjä olo tuollasen käynnin jälkeen, kun ei jää itelle mitään ns. käteen. Harmi. No, pääasia, että vauva masussa jakselee hyvin ja pikku hiljaa valmistautuu syntymäänsä..
emoticon 

Mitä kaikkia tarkastuksia teille on tehty lääkärineuvolas? :o

Meillä on aina ensin perusneuvolakäynti ennen lääkäriä, eli siis RR, hB, pissa, SF-mitta syke ja vauvan asento sekä liikkeet..
Niin lääkärille ei jää kuin tuo kohdunsuun tilanteen tarkistus, mut ilmeisesti kaikilla ei sitä tarkisteta? niin mitäs teillä sit katsotaan lääkärissä? meillä ei tuota ultra mahollisuutta ole, tai olis mut son usein varattu eikä kaikilla lääkäreillä ole tähän koulutusta niin se ultraus ei siihen kuulu..
Jotenkin aivan mahdottoman paljon poikkeavuuksia eripaikoissa, vaikka luulis että pitäis samallalailla mennä joka paikas?! :o

pisces: meillä täälä vaasassa ihan sama juttu! Eka neuvolan puolella kätilö tsekkaa noi perusjutut ja sitte lääkäri kattoo kohdunsuun tilanteen. Ultraa ei meillä koko neuvolassa ole :)

Mulla ne supistukset on kans välillä niin napakoita, ettei pysty liikkumaan, pitää vaan kumarrella eteenpäin että menee ohi jos ei istumaan pääse. Ei tonne hankeen kehtaa hypätä istumaan :D Ja tosiaan riittää pelkästään liian rivakka istumasta seisomaan nouseminen supisteluun. Ei ne aina ole noin napakoita ja en minäkään kaikista niistä välitä vaan jatkan touhuilua, mut kyykkiminen ja reippaampi käveli tai imurointi tms. kyllä aiheuttaa sen verran napakan supistuksen että oon jo jättäny suosiolla väliin ne hommat. Mut ei ne kipeitä ole, napakoita vain. Lisäks mulla toi kävely aiheuttaa sellasen oudon tunteen tuolla alapäässä. Siis tuntuu siltä kuin siellä aukeis paikat vaikkakaan ei ne siellä auki ole. Mut se tunne on ihan kauhea, ei se hirveästi satu, mutta tuntuu äärimmäisen inhottavalle ja liikkuminen pahentaa. Mutta onneks nää on vielä tämmösiä vaivoja, joihin voi tosiaan itse vaikuttaa tekemällä rauhallisesti ja jättämällä raskaimmat hommat isännälle.

Meillä kans terkkarin kans perusmittaukset; rr, paino, hb tarvittaessa. Lääkäri kattoo kohdunsuun ja -kaulan tilanteen sekä tekee ultran, jossa kattoo mitat ja asennon. Sydänäänet kuuntelee ja sf-mitan ottaa sit siinä samalla joko terkkari tai lääkäri. Pissa katotaan myös, mut vasta ultran jälkeen. Meillä päin näkyy olevan  noita neuvolalääkärikäyntejä se kolme, varhais-, keski- ja loppuraskauden lääkärin tarkastukset sekä lisäks sit noi äippäpolin käynnit. Nyt on kaikki käyty ja seuraavaks mennään enään synnyttämään, toki neuvolakäynnit normaalisti loppuun saakka. Ja sitä synnytystapa-arviota ei tehdä ellei ole jokin ns. poikkeuksellinen tilanne, kuten vauvan hankala tarjonta tai isokokoisuus tai sit äidin puolelta jotain ongelmaa esim. lantion koon suhteen. 

Taas yksi neuvolakäynti takana, ja toivonmukaan enää pari edessä. Pissat, paineet ja kaikki muukin oikein hyvin. Painoahan mulle on tullut paljon ja tulee tasaisesti koko ajan. Sille ei nyt vaan mahda mitään.
Kohdun yläreuna menee nyt NIIIIN kiinni kylkikaaressa ja keuhkoissa että kohta alkaa nukkuma-asennot olemaan kiven takana. Selällään ei ole voinut olla aikoihin, kyljellään makaaminen alkaa muuttua mahdottomaksi kun kohtu pusertuu kylkiluihin... Huoh.
Ehkä nukun seisten tai puoli-istuen, tai en lainkaan. Sanoin neuvolassa että loput 4 vkoa (toivonmukaan alle sen) menee vaikka päällään seisten jos on pakko. Vauva on edelleen pää alaspäin, muttei ihan niin napakasti kuin tuolta rv20 oli aina vkolle 34 saakka. On niin kova liikkumaan että pelkään sen vielä loppumetreillä heittävän kuperkeikan istuvilleen. Nyt on hiukka poikittain mutta pää alaspäin onneksi edelleen.

Jesh, täälläkin neuvola suoritettu.

Mahtavaa: hmgb oli nyt 132, eli lähes lähtötilanteessa! (Alimmillaan tässä raskaudessa 119, mutta esikkoa odottaessa alimmillaan 105.) On selvästi tuo yöllinen c-vitamiini+rauta -tankkaus tuottanut tulosta. Jatkan tuon avatun paketin loppuun saakka, mutta uutta en enää osta (oisko pariksi viikoksi vielä tabuja). Tosin toivoakseni Pätkä saapuu maailmaan ennen rautatablettien loppumista. :P

Pissa puhdas, paineet ihanteelliset (ei siis enää niin matalat, että koko ajan huimaisi) ja painoa oli tällä kertaa tullut "hieman" maltillisemmin, vain 100g viime viikosta (edellinen punnitus kertoi sen +1500g/vko :D). Saldo on silti jo komeat +12kg. :P

Sf-mitta on nyt 33, ei ollut kasvanut viime viikosta ja musta tuntuu että vauva ois ehkä ihan just jonkun sentin tai pari alempana. Ei mitään selvää vatsan putoamista kuitenkaan, mutta sen verran että ihan kamalasti ei ahdista henkeä ja ruokaakin mahtuu taas vatsaan. Tsemppiä vaan Annik@ sen ahdistavan olon kanssa - ihan mikä tahansa päivä tässä se masu varmasti laskeutuu. :)

Jes, meilläkin neuvola taas takana ja johan tässä rupeaakin kyllästyttää, kun koko aika saa siellä ravata!

hemppa edelleen 102, verenpaineet alhaset, mut muuten olo ihan kaikin puolin loistava! Sf-mittaa ei otettu, kun mitattiin se silloin viime kesiviikkona, ja näytti sillon 28cm. Suhteellisen pieniä tässä siis vielä ollaan, ihan ei viitsisi valitella (muttakuntämäjatkuva pissahätä hitto! äyh!). 
sitä kai kuvittelisi, että edes jotenkin väsyttäis kun rauta niin alhaalla, mutta ei. mulla on virkeämpi olo kun aikoihin, nyt kun vielä saisi tuon yhden tuolta mahasta pihalle,- sen jälkeen lupaan etten istu enää sekunttiakaan, ennen kuin ollaan taas rantakunnossa! :D Mie vihaan koko ajan vaan enemmän ja enemmän tätä vauvamahaa, enkä ihan totta jaksaisi enää odottaa, että pääsee siitä eroon ja jumppailemaan ja kunnon kävelyille ja lenkeille! :D

Takaisin