neuvolakuulumiset

pisces

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs tänne sitten neuvola kuulumisia [:)]
ja että missä vaiheessa ensimmäinen neuvola on jne..

Meillä on ensimmäinen neuvola 27.8. kovasti jo odotellaan..
elikkäs silloin ollaan menossa 8+6 [:)]
 
Meillä eka neuvola 30.8. eli rv 7+3. Mun synttäripäivänä [:D]
Vielä 2 viikkoa.....aika tuntuu tosi pitkältä
 
Moip,

itse ajattelin varata neuvolan vasta kun olen varhaisultrassa käynyt. Johtuu ehkä myös siitä, että raskaus on toinen, eli tavallaan "tiedän mitän odottaa". [:)] Ei siis haittaa vaikka menisikin vasta jonnekin viikolle 10 se eka käynti. Eipä tässä vaiheessa muuta voi tehdä kun pitää itsestään huolta.
Mutta vakoilen kyllä tätäkin osaa aktiivisesti ja tulen päivittämään kuulumiseni kun niitä tulee.

Cava
 
Meillä eka neuvola 25.8 ja neuvola lääkäri 31.8 [:)]
Jännittää ihan hirveesti tuo eka neuvola![&:]
 
Ultrakuulumisia: kaikki kunnossa 6+6 kokoinen kaveri ja syke 126, mikä tämän ikäiselle ihan normaali ja oikea! kyllä helpotti!
Neuvola on sitten 27.8.
Viime yönä laatoitin sitten vessan uusiksi, ei tainnut olla aamuupahoivointia. Nyt jo kaikki ok!
 
Meillä eka neuvola vasta 14.9 rv 9+4 eli tasan neljän viikon päästä. Ei auta kun odottaa.

Ja nyt tuli varattua eka ultra. 27.9 rv 11+3, joka on mun pojan 1-vuotis syntymäpäivä.

IhaNainen ihanaa että kaikki oli hyvin!
 
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti ja yllättävän nopeastihan sieltä selvittiin. Parit laput täyteltiin ja kerrottiin, mihin synnärille halutaan ja kätilöopisto/haikaranpesä olisi nyt se ensimmäinen vaihtoehto jos raskaus sujuu normaalisti. Ensimmäiseen ultraan pääsyä pitää odotella vielä pitkä tovi, sillä kutsun tulokin voi kestää kuulemma kaksi viikkoa. Aika ihana tunnehan se oli saada äitiyskortti mukana kuljettettavaksi [:)].

Kovin paljon uutta tietoa en neuvolasta saanut kun en oikein keksinyt mitään kysyttävääkään. Listeriavaarasta varoiteltiin ja tähän asti olin elänyt luulossa, että pastöroidusta maidosta valmistetuista pehmeistä juustoista ei voi saada listeriaa, mutta kuulemma niihinkin voi valmistusvaiheessa listeria tarttua. Juustoaddiktina pitää nyt olla tarkkana, että syö fetat ym. kunnolla kuumennettuna. Toinen mitä painotettiin kohdallani oli, että koska en ole sairastanut vesirokkoa, minun tulee vältellä ihmisiä, joilla sellainen voi olla tai olla puhkeamassa. Ja jos tällaiselle tilanteelle altistuu niin on viipymättä mentävä päivystykseen, jossa aloitetaan estolääkitys.
 
Oon nyt lueskellut noita listeria juttuja sieltä ja täältä. Tällaisen (http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_bakteereja/listeriabakteeri/) löysin tänään Eviran sivuilta. Vaikutti aika selkeältä. Tuon luettuani ymmärsin jopa, että tuo listeria on aika todellinen riski, mutta toisaalta sen voi saada melkein mistä vaan kylmästä ruoasta. Kai sitä sitten voi elää ilman noita riskituotteita, ku ei kerta oluttakaan saa juoda... Äitini kertoi tänään, että sen työkaverille oli tullut keskenmeno joskus kuudennen kuun paikkeilla listeriabakteerin takia. Viimeksi tänään meinaan itekin söin fetaa. Kai sen vois jättää poiskin.

Mulla on tuo eka neuvolakäynti maanantaina. Vähän sitä on jo mietiskellyt, vaikka eihän siellä muuta tehdä kun jutellaan. Lääkäriaika onkin sitten vasta syyskuun puolivälissä. Työkaveri oli ekassa neuvolassa viime torstaina ja niiden eka lääkäri on pari päivää ennen meitä. Aikamoinen sattuma.

Vielä tuossa viikolla päivittelin, et kun ei mitään raskausoireita ole tullut, mut nyt sit viime yönä olikin vähän etsimistä nukkumisasennossa, ku tissit oli niin kipeät. Ei olisi pitänyt ääneen oireettomuutta ihmetellä :)
 
Huhtihippu raaka-ainelistassa lukee onko valmistukseen käytetty pastöroitua maitoa, silloin riski listeriaan on suhteellisen pieni. Ellei mainintaa ole niin suurempi. Riippuu siis ihan valmistajasta jne. Itselläkin hetkittäin lähes paniiikki siitä mitä mistäkin uskaltaa syödä. Pitäis olla rauhassa, mutta ei se niin helppoa ole.
ON tänään 'kuoriutui' sitten nännit... ihan kuin nahka olis kesinyt kun olin saunomassa ja uimassa. Niin kävi tosin viimeksikin [;)]kai se sitten kuuluu asiaan.
 
mulla ensimmäinen neuvola 13.9.. varhaisultraan mennään yksityiselle 1.9 :)
 
Mulla eka neuvola käynti on ens viikon tiistaina 31.8. Jotenkin sitäkin odottaa, vaikka siellä ei juuri mitään tapahdukkaan:) Näkeepähän millainen neuvolatäti on nyt täällä uudella paikkakunnalla...
Enemmän odotan perjantaita, jolloin mulla Tyksissä aika ja siellä sitten pitäs näkyä pikkukaverin sydän sykkimässä [:)]
 
Eikös eka neuvola käynnillä vain jutella ja täytetä papereita? Että ei oo mitään tutkimuksia?
Itelläni nimittäin keskiviikkona eka neuvola ja hikisenä töistä suoraan pitää mennä.. ettei sitte tule yllätyksenä että otappa housut pois... jäiks!![&:] Kun eikös sitten ekalla neuvolalääkärillä ole ainakin ultra ja mahd. sisätutkimus?[:)]
 
Tänään oli sitten eka neuvolakäynti. Eipä siellä sitten mitään kummempaa ollut. Turussa kaverilta oli kysytty kaikenlaisia ihme kysymyksiä, mutta ei meiltä täällä maalla kyselty juuri mitään. Tosin siskoni epäili, että taitavat valita kysymykset sen mukaan onko pari naimisissa vai ei...
Selvisi sekin, että ei ekalla lääkärillä olekaan muuta kuin terkkarijuttelu + gynekologinen tutkimus. Ultra pitää itse varata erikseen Tyksistä. Pitänee sellainen sit varata.. Aika erilaisia nämä käytännöt ovat eri paikkakunnilla selvästikin.
Terkkari oli kyllä melkoisen rasittava. Ei siltä tehnyt mieli mitään kysyä. Piti vitamiinipuheen, kun kuuli että oon kasvissyöjä ja sillee... Soitin sitten siskolleni terkkarilla käynnin jälkeen ja kysyin siltä epäselviksi jääneet jutut :)
Turha tuota oli jännittää. Ainut mitä tutkittiin oli verenpaine ja paino.

Ja lisäyksenä vielä, että vajaan tunnin tuo infotilaisuus kesti.. Terveydenhoitaja ruksasi pari paperia ja sit kertoili vaan jutuista. Ei mitään kaavakkeita eikä mitään.
 
haidi86, ainakaan meillä (pääkaupunkiseudulla) ei ekalla neuvolakäynnillä tosiaan tehty muuta kuin juteltiin, täyteltiin papereita ja saatiin iso nippu esitteitä mukaan. Käynnissä meni varmaan pari tuntia. Neuvolatäti ei edes mitannut painoa tai pituutta, kysyi vain, että paljonkos painan ja mikä on pituus. :D Neuvolatädiltä lähti sitten käynnin jälkeen tieto valitsemaani paikkaan (Kätilöopisto tai Naistenklinikka) raskaudestani, jonka mukaan sain sitten lähetteen ultraan.
Mutta taitaa tosiaan vaihdella käytännöt paikkakunnittain...
 
Saimme Helsingissä omalle lääkärille ajan 17.9. eli raskausviikkoja on tuolloin toivon mukaan 9. Neuvolatätille ilmeisesti mennään vasta sen jälkeen..?

Suoraan sanottuna emme tiedä käytännöistä mitään, koko prosessi on meille ihan uutta. Kertokaahan jos tiedätte tarkemmin niin tiedän mitä odottaa :)
 
Perjantaina onneksi pääsee neuvolaan, on sitä jo kauan odotettukkin [:)]
neuvolakäynnit on koko ajan vähenemään päin, kun tuttavani on päässyt raskaus aikoina viikolla 4+ jotain ja toista odottaessa viikolla 5+ jotain..

Meillä päin saa ultrattua jo ensimmäisellä neuvola kerralla, mikäli äiti sitä kovasti toivoo ja pyytää...
 
Nyt tuli käytyä reilu tunti istumassa neuvolatätin luona. Jännitin ihan sikana sinne menemistä..[:@] No mutta se oli tosiaan sitä papereiden täyttelyä ja juttelua. Verenpaine ja paino vaan katottiin. Hirmuinen kasa esitteitä ja yksi dvd tarttui mukaan. Niiiiiin paljon kaikkea etten muista enää yhtään mitään, kauhee kasa kaikkia lähetteitä kokeisiin ym. Jospa ne sitten muistuttelee minua jos en itse muista.[:D][:D]
Sokerirasitus on rv 24-28 (ylipainon takia[8|])
No mut, nyt on aloitettu neuvola käynnit [:)]
 
Soitin just neuvolan tätille ja ensimmäinen neuvola on 9.9 ja silloin olis viikkoja vasta 6+6 [:D] Ja sanoi että äitipolilta tulee kutsu varhaisultraan jossa katsotaan onko raskaus oikeassa paikassa ( kun oli kohdunulkoinen v.2006)

En malta odottaa kahta viikkoa!!!! Ihanaa tämä kyllä on
 
Ensimmäinen neuvolakäynti eilen, ja ihan hyvin siitä selvittiin, vaikka jouduinkin juoksemaan oksentamassa pari kertaa ja pötköttämään gynenpöydällä kun meinasin pyörtyä... Terkkari mittasi painon, verenpaineen ja hemoglobiinin, joista kaksi viimeistä heittelivät ihan omissa sfääreissään. Lähetti sieltä sitten päivystykseen ja loppu päivä tulikin vietettyä rattoisasti tiputuksessa. [&:]
 
Takaisin
Top