neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli kans neuvola ja myös neuvolalääkäri. Meillä on onneksi myös ollut aina sama hoitaja ja lääkäri, olis kyllä tosi ikävä jos joka kerta vaihtuisi. emoticon 

Viikkoja tällä hetkellä 36+6 ja vauvan painoarvio oli 3100g, hemppa oli vihdoin nousussa 105 -> 120, onkin jo parempi olo. emoticon  Verenpaine oli vuorostaan nousussa, mutta siis normaali silti. Normaali synnytys pitäisi kuulemma olla ihan mahdollinen. Kohdunsuu edelleen ihan kiinteä&kiinni. Vauva oleilee pää alaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt. Tästä lähtien viikottain neuvola. Onpa kyllä aika mennyt nopeasti kun tuntuu että vastahan sitä plussattiin...

Me mennään huomenaamuna klo 8.00 äippäpolille katsomaan tilannetta. Mulla on ollut verenpaineet koholla nyt kotimittauksissakin viikon verran, alapaine huitelee 100 paikkeilla jatkuvasti. Muuten olo on ihan hyvä ja jaksan vaihtelevasti kuntoillakin. Pissa puhdas ja hemppa 136. Painoa oli viime viikosta tullut 350g, mutta toi nyt tonvertanen oikein ole vertailukelpoista kun eri aikaan päivästä punnitaan.... Mitään turvotusta mulla ei myöskään edelleenkään ole. Niin ja Papun sykkeet kulkee siellä 140-150 välillä, liikkeet tunnen oikein hyvin edelleen, aikamoista muljutusta välillä.
Terkka soitti polille tosiaan ja sanoi sitten että on syytä varautua siihen ettei ne päästä sieltä enää kotiin. Vähän siis jännittää mitähän sitä huominen tuo tullessaan? Nyt otetaan sitten rauhallisesti tämä päivä ja rentoudutaan ennen huomista emoticon  Pakkaillaan sairaalakassia ja katsotaan kamerat autoon matkaan ym. Harjoituslähtö nyt ainakin edessä.

Kertooko painoarvion neuvola täti vai lääkäri?? Koska itselleni ei ole kerrottu mitään arvioita. :( Ja huomenna olisi neuvola, ja mietin et osaakohan siellä sit kertoa, jos kysyn.
Harmittaa ku joissain paikoissa kerrotaan ja joissain ei.

Samoin se että mahtuuko vauva tulemaan alateitse vai ei. Tuosta tulikin mieleeni että tuttavani sai vauvan pari päivää sitten, oli mennyt jo 2 viikkoa yli lasketun ajan, joten piti käynnistää. Ei sitten mahtunut tulemaan alateitse vaan joutui sektioon. Ja vauvan paino oli 4,6kg! Tyttö vauva tuli.

Taas yksi neuvola käynti takana... Tällä kertaa synnytysvalmennuksessa ja miekkonen mukana. Kylläkin toi valmennus oli aika turha mut tulipa käytyä. Mulla vaa hb tippuu vaikka rautalisää otetaan oli tippunnu 112, ei auta kun lisätä annostusta. Muuten oli kaikki kunnossa, mitä nyt painoa oli taas tullu reilu kilo/vko. Mut nyt alkaa olla jo jonkin verran turvotusta havaittavissa.

Perjantaina ois tutustuminen synnärille, siellä pitäs saada mun tietoejn mukaan enemmän tietoa synnytyksestä tai ainakin noista kivunlievitys tavoista.

Outi,  meillä painoarvion antoi lääkäri. Ei ollut siis käsikopeloarvio, vaan ultrassa mittailtiin vauvaa, ja sen perusteella sitten tuli tuo painoarvio. Terveydenhoitaja oli aiemmin sanonut vain, että on siro vauva tulossa. Lantion luuston rakenteen lääkäri tunnustelikin sitten käsin.. Mutta tosiaan, käytännöt on todella kirjavat. Aina noita kannattaa kysyä, jos kovasti mietityttää.

Eilen neuvolassa taasen tuli käytyä. Ja oikeen kävellen menin! Huimat 1,5kilsaa.. emoticon  Ens viikolla vois kyllä jo pyörällä (jos saan sen huollettua), ku tiet oli suurimmaksi osaksi sulat.
Elikkä kaikki perusjutut ok. Paino noussu koko aikana 11kg! Kauhistuin. On vaan toi paino noussu niin nopeesti tässä loppukolmanneksella, kun ei aluksi meinannu nousta millään, ni kauhistuttaa aina nousta vaa'alle, ku aina on kilo ennemmän, ku viimeksi... Mun turvotukset on kuulemma ihan normaaleja ja sanoi vaan, että hyvä kun olen ottanut kihlasormuksen pois ajoissa. Jollain on kuulemma jäänyt sormeen, eikä sitten olekkaan enää tullut pois ja aiheuttanut pitkäksi aikaa kipua.
Vauva köllii pää alhaalla, muttei ole vielä kiinnittynyt. Reipas syke n. 130.
Kun oon lukenut näitä muiden juttuja, niin olen kyllä tosi iloinen omasta neuvolastani. On vaan yksi terkka ja aina siis sama naama vastassa. On tullut ihan tutuksi. Soittelee kotiinkin ja kyselee vointia, jos on ollut jotain erityistä. Sekä aina pyytää soittamaan, jos jotain tulee ja hälle on tosi kiva soittaakkin.
Kaikenlaista jutskailtiin synnytyksestä ja vauvan tarvikkeista.
Pitää hälle ilmoittaa sitten, kun vauva syntyy, niin tulevat kuulemma neuvolasta kotikäynnille kotiuduttuamme.. jaiks emoticon

Meillä muuten painoarvion teki myös lääkäri ultraäänellä. Siis tuolla synnytystapa-arvioinnissa, mikä on automaattisesti kaikilla. 

Mulla on tänään ip:llä neuvola (taas). Tää kerta viikkoon tuntuu kyllä tyhmältä, Rr, hb, b-gluc., paino, pissa...Sama terkka ollut koko pääsääntöisesti koko ajan, kaks kertaa ollut lomatuuraaja. Minen vaan millään enää jaksais hypätä tuolla, matkaakin suuntaansa yli 20km kun asutaan ihan kunnan rajalla.

Tänään teemana on imetys (sovittiin pari viikkoa sitten) eli on kyllä tosi hyödyllistäkin... Oma väsymys ja  asennevamma nyt vaan on hiukan motivaation esteenä emoticon

Tänään kävin neuvolassa ja kuulemma pää olis hienosti lantiossa. Neuvolantäti sanoi että toivois vielä ensviikolla että tavatais, mutta saas nähdä miten käy että lähetäänkö jo pian synnärille. Viimenen lääkäri meillä oli jo viikko sitten siel painoarvio oli 2300g
Jo sais lapsi maailmaan tulla! Onhan sitä jo odotettukkin ja millään ei enään jaksais vaan odottaa! emoticon
Ja nyt siis rv 36+3

Tääl on kans neuvola suoritettu.
Ymmärrän kyllä hyvin, että se jatkuva ramppaaminen siellä tympii. Mutta sitten taas: näin loppuraskaudessa on todella tärkeää pitää noita paineita ja muita säännöllisesti silmällä. Onneksi itse asun ihan parin sadan metrin päässä neuvolasta, joten ei tuo matka paina.

Mulle antoi th painoarvioksi 3500g. Se ois kyllä jo oikein hyvän kokoinen, eli älyäis nyt syntyä...! Esikoinen syntyi 38+3 ja painoi 3600g. Että aika samaa käyrää mennään nytkin. :) Pitkiä kun ollaan, niin todennäköisesti myös tää vauva on aika pitkä.

Outi: painoarviota ei välttämättä edes anneta joka paikassa. Oon täällä kiroillut pariinkin otteeseen sitä että HUSin alueella ei anneta ollenkaan synnytystapa-arviota, ellei oo joku poikkeustilanne. Joten ultraan perustuvaa painoarviotakaan ei normisti saa. Mutta periaatteessa kysymällä neuvolassa terveydenhoitajalta voi veikkauksen saada. Kokenut kätilö/th osaa antaa käsikopelolla vähintään yhtä tarkan arvauksen kuin lääkäri ultran perusteella. Mutta ainahan ne on ihan vaan arvauksia.

Voi kun ei enää ensi viikolla tartteis mennä neuvolaan... ainakaan yhtenä kappaleena!!!
Jos ei muun asian vuoksi, niin en tahdo mennä enää vaa'alle. :D Pelottavia lukemia alkaa taas olla...

tänään oli neuvola. mulle on tullu raskausaikana huimat 11kg !! Oon ihan kauhee pallo jo. :D
Hemoglobiini oli noussu 139. :) Vaikka en syö ollenkaan rautatabletteja. Tuossa aiemmin se kävi melko alhaallakin. Pissa ollu puhdas koko ajan. samoin verenpaine oli hyvä. ja vauvan syke n. 135. ja ens viikon maanantaille jo uusi aika. :)

Täälläkin taas yksi neuvolakäynti takana. Verenpaineet oli vähän koholla, mutta muuten kaikki oli ihan mallillaa. Sf mitta oli 33 ja vauvan pää olikin jo hyvästi kiinnittynyt lantioon :) limatulppakin irtosi maanantaina, jokohan tästä kohta pääsisi lähtemään emoticon nyt olis siis viikkoja 38+2.

Se on Elllu menoa kohta, tsemppiä!
Meilläkin taas neuvolakäynti takana. Parissa viikossa oli painoa tullut onneksi vain 200 gr. Turvotustakin on sen verran että odotin isompaa nousua. Nyt on tullut noin 13 kiloa koko raskausaikana mutta ei mulla mikään kauhean läski olo ole. Johtunee osittain siitäkin, että tuo maha on kiinteä iso pallo, ei mikään röllykkä. Ja viimeksi eilen sain anopilta ja miehen siskolta kehuja kuinka hyvältä näytän, ne piristää ainaemoticon .
Sf-mitta oli nyt 33, pissa puhdas ja hg 131. Sitä ei kuulema enää mitata. Verenpaine oli 112/77. Neuvolantäti ei saanut käsikopelolla varmuutta kuinka päin Ipana masussa ny lymyilee, minähän epäilin sen kääntyneen perätilaan viikonloppuna. Asennon epävarmuuden takia mun lääkäriä aikaistettiin ensi viikon keskiviikkoon. Samalla multa otetaan sokerirasitustesti, joka olisi kuulema pitänyt ikäni (31) takia ottaa jo aiemmin... No, tuon tulos ei taida tähän raskauteen enää paljoa vaikuttaa kun viikkoa on jo sen verran jo kertynyt.

Ihanaa Kaisa että saat anopilta kehuja. :)
Minä taas saan kuulla anopilta, miten oon "lihonut". Anoppi on pahin! :D

No mutta kunhan vauva syntyy, ja paranen, niin sit alkaa urheilu. Että mahtuu kesällä vielä häämekkoonkin! :)

Mä oon nähy mun anopin raskausaikana kahdesti ja appiukon kerran... Ei ihan joka päivä kyläillä :) Mieheni taitaa nähdä omaa anoppiaan joka viikko :D Ei ole anoppi ainakaan multa mitään kysellyt/kommentoinut raskauteen liittyen, en sit tiiä jos on miehen kanssa jotain siitä jutellut - tuskin. Ei kyllä olla aiemminkaan toisillemme soiteltu. Facebookiin hän laittoi tuossa yksi päivä viestin, että oli löytäni mieheni vanhoja potkuhousuja, että halutaanko me ne. Mut siinä se. On muuten hänelle eka lapsenlapsi... joten olin odottanut ehkä vähän enemmän kiinnostusta. Tosin käy mulle tämäkin.

Nyt menee vähän topicin ohi, mutta noihin anopin kommentteihin liittyen on pakko ihmetellä kyllä tätä ihan yleistä taivastelua siitä, että "kylläpä sinä oot jo iso!" tai "onpas tuo sun vatsa suuri!".

Silleen... no voi v**u ihanko totta, mä kannan siellä vatsassa ihmistä, että mikäs helvetin ihme se nyt on, että vatsa on iso. >>>:

Ja kun kaikkien äänensävystä ja tavasta sanoa kuulee kyllä, että kyseessä ei todellakaan ole mikään kehunkaltainen, vaan just semmosta taivastelua.
Mun anoppi ei niinkään tee tätä, mutta appiukon vaimo, eli miehen äitipuoli kyllä tekee. Se on ihan mahtava tyyppi kaikenkaikkiaan ja me tullaan tosi hyvin juttuun.
Mut tää "anoppipuoli" on semmoinen oikein pieni ja siro ja hoikkarakenteinen vielä 65-vuotiaanakin ja itse olen iso. Siis ihan muutenkin kuin nyt.
Tai jos en suoranaisesti iso, niin todella pitkä (176cm), vaikka ihan normaalipainoinen normaalioloissa olenkin, eikä mulla oo mitenkään roteva olemuskaan. Tämmönen pitkä, ja sopusuhtainen kaikenkaikkiaan, jos en mikään pajunvitsa kuitenkaan ole.

Ja vaikka mulle on tullut tässä se +12kg tms, niin en oo mielestäni vieläkään mikään lihava: esim. kasvot ja käsivarret ei oo muuttuneet ollenkaan. Tosin pitkään ihmiseen tommonen 12kg raskauspainoa kyllä häviää muutenkin aika hyvin.

Joten etenkin tommosen pienen ja siron ihmisen äimistelemä "oletpas sinä jo iso!" -kommentti ei vaan ikinä kuulosta millään muotoa kehulta.
Ihan typerää tommonen, olisivat sitten hiljaa jos eivät oikeasti voi olla jotenkin piikittelemättä. Vaikka tiedän, että kannan tämänkin raskauden varsin kauniisti, niin kyllä tässä kömpelyydessä on välillä vaikea muistaa olevansa jotenkin viehättävä. Siihen ei varsinaisesti kaipaisi enää mitään itsetuntoa syöviä kommentteja...

Ugh, olen puhunut. :)

just noin Cava! Mikä ihme se on, että vatta kasvaa kun sisällä on ihminen :D
Mulla pituutta 178cm ja kiloja tullu joku 8 tähän mennessä, vatsa on iso kiinteä pallo ja ne kilot vaan tähän varteen katoaa jonnekin..

Meillä anoppi sanoi mua pulleroksi jo jouluna, TÄNKS! :D

Sista ihan sama juttu meillä. Anoppi ei juurikaan ole kovin kiinnostunut vaikka itsekin on 2 lasta synnyttänyt ja kasvattanut. Ei se kyllä onneksi ole mun ulkomuotoa myöskään kommentoinut.  Sellasen rohkaisevan kommentin se heitti, että jos tää vekara tulee yhtään mun mieheen, niin me ollaan helisemässä sen kanssa. Alko kävelemään 7 kk ikäisenä ja kiipeili joka paikkaan ja tuli pääedellä alas. Mä olin kyllä, että kiitti oisit nyt tonkin voinut jättää sanomatta emoticon
Muutoin sain vielä töissä ollessani kahdenlaisia kommentteja, että ompa iso maha ja söpö maha. Kai se on katsojan silmässä sitten ja jokainen joka on synnyttänyt vertaa mahaa varmaan omaansa. Mutta toi oli Cava juurikin kuten sanoit, että jos sisällä kasvaa toinen ihminen, ei se vatsa voi olla kovin pieni emoticon

Huoh...+15kg tullut ja varmaan mun tuurilla vielä loppumetreillä tärähtää loppukiri ja 20kg täynnä...Jotenkin kova pala, en ole koskaan ollut lihava (ennen tätä) ja selvähän se ettei tuo +15kg ole vain vatsaan keskittynyt. Jalat, takapuoli, käsivarret ja posket...Ihan ehtaa rasvaa ja selluliittia emoticon  Onneksi lähtötilanne ennen raskautta oli hoikahko ja pituuttakin on yli 170cm joten osa läskistä katoaa varteen (tai niin uskottelen itselleni)

Sinällään kova pala ollut tämä lihoaminen, koska olen syönyt mielestäni ihan samanlailla kuin ennenkin, liikkunut toki vähemmän. Terkkarin sanat "kuulut niihin kivikautisiin varastoijiin" ei lohduta ts. kroppa elää säästöliekillä ja jemmaan kaikki kalorit vauvaa varten. Kivakiva. En pidä kropastani tällä hetkellä (masusta kyllä) ja mulla on kaikissa vaatteissa lähinnä kiusallinen olo. Paitsi kotiverkkareissa, mutta niissä ei viitsi ihmisten ilmoilla oleilla.

Tekisi mieli jo nyt laihduttaa, mutta eihän niin voi tehdä, kun mahamato tarttee vielä ravintoa...Järki kieltää (ja mies vahtii) Varsinaista syömishäiriötä mulla ei ole koskaan ollut, mutta olisin potentiaalinen sairastaja jos antaisin lipsahtaa - painoani olen tarkkaillut jotakuinkin aina ja elänyt (syönyt ja liikkunut terveellisesti)

Viikonloppuna suoraan sanottuna Vtutti, kun oltiin miehen sukulaisissa kylässä ja täti tahdikkaasti kehui että "voi kun näytät hyvältä" "ei uskoisi että on tullut yhtään enempää
kiloja kuin tuo masu" jne. Siihen miehen serkkulikka (aikuinen jo) nasautti että "kyllä sen kuule huomaa, ei viitsitä tässä valehdella että kyllä ne ylikilot näkyy" ... jep. Sen olis voinut jättää sanomatta minkä itsekin tiedän. En kommentoinut sen enempää. Sitä paitsi minkäs hemmetin takia raskaanaolevan paino on aihe josta kaikki saa puhua??? Eihän me muutenkaan toisillemme pamautella (toivonmukaan) että "ootpas paisunut sitten viimenäkemän"

Jahas, tuli tilitettyä. Kiitos ja anteeksi emoticon

Sitä paitsi minkäs hemmetin takia rasvaanaolevan paino on aihe josta kaikki saa puhua??? Eihän me muutenkaan toisillemme pamautella (toivonmukaan) että "ootpas paisunut sitten viimenäkemän" 

Odottakaapas vaan, kun synnytys on ohi... Sen jälkeen huomaa aika pian, että mm. oma synnytyskanavan kunto ja se kuinka monta tikkiä tuli laitettua, on yht'äkkiä täysin vapaata riistaa kahvipöytäkeskusteluissa! Siis sillon kun paikalla on synnyttäneitä naisia... :D
Ja se paino kanssa... Että kuinka paljon sitä jäi laitokselle ja onko sitä tippunut imetyksen myötä.

Ja Annik@ mulla on ihan sama tilanne. Eli vaikka syö terveellisesti ja liikkuu sen minkä pystyy (ilman mitään ryppyotsailua), niin kiloja vaan tulee ja tulee ja tulee. Esikon kanssahan paisuin sen 22kg. Ihan yrittämättä vielä! Mutta kyllä se niinkin on, että ekan kuukauden jälkeen tilanne oli tuosta sen -14kg ja taas ihan yrittämättä.
Näin toivoisin nytkin tän menevän ja todennäköisesti se meneekin. Meidän kropat vaan oikeesti varastoi sen rasvan vauvaa varten, mutta siihen se sitten meneekin.
Synnytys on jo yksinään aivan tajuton maratooni ja siihen sitten vielä vilkastunut aineenvaihdunta+imetys päälle, niin äkkiä alkaa vaatteet lököttää. :)

Takaisin