neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on huomenna aamulla neuvola. Ultrassamrvk 29+2 Papun painoarvio oli 1400g ja 34+1 oli arvio 2800g. Eli 5vko ja paino tuplattu ja melkein 300g/vko. Toisaalta noi painoarviot on arvioita ja jostain tutkimuksesta luin että heittää ihan noin keskimäärinkin +/-200g suuntaansa.
Mulla on alkanut olla vähän turvotusta hetkittäin käsissä, ei paha mutta kuitenkin. Uupumus on sentään mennyt ohi jo! Taisi olla työperäistä ;) No keskiviikkona meen käymään töissä jättämässä avaimet ja hakees koneen huollosta.

Ootteko saaneet tuon painoarvion ultrauksen yhteydessä vai ihan käsituntumalta? Mä en ole saanut kertaakaan painoarviota vauvan koosta. Mietin vain, et johtuuko se siitä, ettei täällä ultrata lääkäri/terkkarikäynnillä vai eikö sellaista vain ole tapana antaa.. Aika monelle noita painoarvioita on kuitenkin muualla näemmä annettu.
Nuo yksityisviestit on muuten ainakin mulla hävinneet tuolta, ja olen onnellisesti unohtanut kuka täältä käy tuolla samalla teveysasemalla mun kanssa, AkinnA? :)

Enkuli:
300g viikossa vauvan painossa näillä viikoilla ei ole mitenkään tavatonta. Keskimäärin vauva kasvaa 200g viikossa, mutta se on tosiaan vaan keskimäärin. Siellä on menossa spurtti! :)

Ja tosiaan: arviot on aivan arvioita. Mulla on parikin tuttua joiden vauvan syntymäpaino arvioitiin melkein kilolla pieleen!

Sista81:
Ultran perusteella voidaan antaa painoarvio, mutta se ei lopulta ole sen tarkempi kuin käsikopelo. Sanoin siitä joskus aikaisemminkin tänne, että tarkinta tietoa (eli arvauksen) taitaa saada kokeneen kätilön käsikopelolla. mun neuvolantäti arvioi esikoisen painon vain 80g yläkanttiin, että sanoisin aika tarkaksi arvaukseksi! (Mun neuvolantäti on siis ollut 15 vuotta kätilönä ja ison osan vuosista salissa.)
Sain jonkinlaisen painoarvion esikosta myös sillä toisella ja viimeisellä neuvolalääkärikäynnillä. Pätkän painoarvio (viimeisin) on kotoisin parin viikon takaa kun kävin liikehälytyksen vuoksi naikkarilla ja sillon lääkäri myös ultrasi vauvan.

Eli kyllä sun kysymällä se painoarvio PITÄISI saada, mutta se, että miten tarkka se on... Noh, sen näkee sitten salissa. :)
Jos teillä on synnytystapa-arvio (mikä on jossain päin suomea aina automaattisesti, mutta esim HUSin alueella ei...), niin siellä arvioivat syntymäpainon ainakin.

Neuvolassa käyty ja sf-mitalla päästiin nyt sitten normihaarukkaan, juuri ylärajan alle :) Painoa itselle on sitten tullut noin 900g viikossa, eli nyt ollaan yhteispainossa vajaa 4kg raskasuaikana. Verenpaineet on nyt jostain syystä kotona korkeammat kuin neuvolassa, outoa! No pääasia että ei ole hälyyttävää silläkään rintamalla. Taas oli harjoittelija mukana neuvolassa ja arvioi vauvan olevan poikittain. Väärä hälläri kuten arvioin itsekin, onneksi on edelleen ihan oikein päin tulossa. Pitäis varmaan soitella äidille ja kysellä miten hänellä oltiinko me kiinnitytty ennen h-hetkeä miten pitkään vai ollenkaan... Viikon päästä sitten seuraava käynti, ja mulle ei enää tule lekurikäyntiä ennen sitä LA:ta, ellei mitään erityistä ilmene. Vähän ihmetyttää kun mulla on tehty sisätutkimus viimeksi joskus tammikuun alussa, eikä siis nyt enää ollenkaan. No kai se loora sitten avautuu kun on avautuakseen tutkitaan tai ei.

IhaNainen:
juu, ei ne sitä kohdunkaulaa enää näillä viikoilla juuri kyttää. Se kypsyy omaa tahtiaan ja vauva syntyy kun on valmis. Mutta kyllä se minuu ihmetyttää itseänikin, miten kamalan vähän varsinaista lääkäri- ja ultraseurantaa Suomessa tarjotaan. Onneksi edes meidän neuvolasysteemi on sentään ihan huippu.

Siitä kiinnittymisestäkään en kovin huolehtisi. Sanotaan, että usein ensisynnyttäjillä se vatsan laskeutuminen ja vauvan pään kiinnittyminen tapahtuu muutamaa viikkoa ennen synnytystä ja uudelleensynnyttäjällä huomattavasti myöhemmin.
Noh, itselläni ei esikon kanssa mitään selvää laskeutumista missään vaiheessa tapahtunut, ja paria päivää ennen synnytystä oli pääkin ihan vielä irti lantiokuopasta. Että... :)
Kovin on siis yksilöllistä. Tätä hommaa kun ei voi kiirehtiä.
Jotkut kyllä vannoo vyöhyketerapian nimeen, jos ei halua käynnistykseen, mutta vauva on itsepäisesti sisuksissa vielä LA:n jälkeenkin. Itse en ole kokeillut.

Täällä pikainen neuvolareissu takana, kun kyttäillään tuota mein sf-mittaa, ja hehei vihdoinkin päästy normaalilukemiin, eli sen 28cm, mahtia! Perjantaina taas uusi visiitti. 

Mitenhän tuo kiinnittyminen, huomaako sen ite jotenki?
Ku vauva on laskeutunut, mut onko se silloon sit jo kiinnittyny? emoticon
Ku nyt on viime päivinä tuntunut että tuntuis niin selvästi se vauvan pää painavan tuolla alhaalla... Vaikka aiemmin jo laskeutunut mut ei oo aiemmin näin selvänä tuntu tuo pää..

Barbapapa kirjoitti:
sf-mitta on menny nätisti keskikäyrää pitkin, viimeksi meni sen yli ja nyt on tultu alas.. tenava on lähtökuopissaan. Kyllä sen tunteekin, että alhaalla on ja kaikennäköistä "pikku vaivoja" on ilmaantunut tässä viime päivinä. Kohta melkein alkaa jännittämään emoticon

"laitetaan sulle seuraava aika 2 viikonpäähän, mutta ilmoita sitten jos alkaa tapahtumaan sitä ennen" "saa nähdä millaisella kokoonpanolla seuraavan kerran nähdään"

Jälleen yksi neuvola takana. 35+1
Tälläkertaa oli parissa viikossa painoa tullut 900g lisää. Kaikenkaikkiaan sitä on nyt tullut 8kg. Verenpaine hyvä, vauvan syke 140(sillon ku hän otti rennosti :)) ) ja sf-mitta 36. Raivotarjonnassa siellä on, mutta ei mitenkään lähtökuopissa. Naureskelinkin neuvolatätille, et viisas kaveri, miks ihmeessä sinne itseään tunkemaan, ku kuitenkaan sitä kautta ei ulos tarvii tulla ;)

Tuosta kokoarviosta,   mulle ei ole sanottu kun äippäpolikäynnin yhteydessä, että mitä kaverilla olis painoa. Neuvolassa siitä ei ole ollut mitään puhetta.
Ja vielä, miten useasti teiltä muilta on muuten tuo hemppa mitattu??  Mulla koko raskauden aikana kahdesti ja toisella kerralla oli laskenutkin.. sen jälkeen ei ole tarkastettu mitenkään..

Ensi maanantaina onkin sit äippäpolilla käynti edessä ja ilmeisesti tuolloin samalla se lapsivesipunktio..
Seuraavan neuvola-ajan sain parin viikon päähän, mut saas katsoa pitääkö sitä käyttää vaiko eikö:/ Jotenkin kyllä itsellä sellai olo, että vasta tuossa maaliskuun vikalla viikolla ollaan leikkurissa...

ja Sista, joo, mä se olen :)

Täällä on hB mitattu joka neuvola kerta, toki hb huidellu siellä satasen luokissa vaikka rautaa onkin kiskottu 2 tbl päivässä... mut täällä ilmeisesti normaalistikkin joka kerta mitataan tuo hB :)
Painoa mekään ei olla ultrissa saatu ellei oo ite kysyny... ja kun oli suht isokokonen viikkoihin nähde niin silloin sanoi kätilö että nyt on tän verran että nyt syöminen minimiin...

Akinna81:
Mulla on mitattu kanssa vasta kolme kertaa: ihan aluksi ja kaksi kertaa sen jälkeen. Viimeisin mittaus on varmaan parin kk:n takaa. Ja mulla on siis taustalla se, että ekassa raskaudessa säännöllisen ja tukevan rautakuurin syömisestä huolimatta hmgb laski kuudessa viikossa 119->105.
Mutta se mun neuvolantäti on vähän sitä mieltä, että se sormenpäästä saatava arvo saattaa näyttää ihan mitä vaan, vaikka se itse laite olisi vasta kalibroitu. 
Mulla kun on rhD- veriryhmä, käyn raskaudessa kolmesti antamassa verinäytteen noita antigeenijuttuja varten, joten mulle sitten kirjotetaan aina samalla lähete pienestä verenkuvasta. Eli mun neuvolantäti suosii muutenkin tuota suoniverestä saatavaa lukua, kun se jopa kertoo jotain oikeaa. Siksi ei olla neuvolassa edes mitattu.

Raskausviikon 34 jälkeen kropan verivolyymi ei enää lisäänny, eli veri ei myöskään enää "laimene". Vaikka vauva käyttää sun punasoluja, voi olla että se hemppa kääntyy tosi hyvin nousuun nyt loppua kohden just tuon verimäärän tasaantumisen vuoksi.
Joten jos syö rautaa, niin kannattaa jatkaa vaan, jopa mulla se nousi tuosta 105 arvosta ihan kolmen-neljän viikon aikana 128 sitten ihan lopussa!
Ja siis hemppa on hyvä saada korkeaksi, jotta synnytyksessä menetetty verimäärä ei saa kippaamaan ihan nurin. Synnytyksen jälkeen se hmgb nousee ihan kohinalla muutenkin jos vaan kaikki on mennyt hyvin.

Meillä ei ilmeisesti ole neuvolassa laitteita hemoglobiinin pikatestiin, kun aina pitää mennä labraan. Eilen olin siellä kolmatta kertaa. Mulla tuo hb ei ole juuri muuttunut raskauden aikana. Se oli lähtökohtaisesti aika matala, koska ehdin käydä luovuttamassa verta jotain viikko tai pari ennen raskaaksi tuloa :) Huomenna selviää, mikä se on nyt. Mä en kyllä ole yhtään väsynyt, enkä kalpeakaan, joten tuskinpa se on kovasti aiemmasta laskenut.

Neuvola käynti jälleen takana, seuraava menikin 2 päivän päähän, kun välissä on äippäpolin käynti :)
SF-mitta sen kuin kasvaa... 37 cm.. painoa tullu viikos 900g :S ei auta vaikka ois syömättä..
syke oli 127 ja vauva oli pääalahapäin, supistuksiakin tuli siinä kun mittailivat ja sykettä otti :)
Mutta erittäin hyvä uutinen oli että hB oli noussut 115 :) vihdoinkin alkaa raudan syönti näkyä :)

Kontrolli takana ja me sitten taidetaan saada maalisvauva!
Lapsivettä normaalia vähempi, joten viikon päästä uus aika äippäpolille lääkärille ja ultraaja meinas että jos ei itekseen tuu ulos vielä niin aletaan viikoilta 38 miettiä käynnistystä. Mutta ipana voikin tulla millon hyvänsä, sen verran oli eilinen antanut ilmeisesti lähtölaukausta kun pää oli jo todella alhaalla (ilmeisesti laskeutunut?), kohdunsuu 2cm auki, kohdunkaula pehmeä ja pituutta enää reipas sentti.
Ohjeita anto ja jos suppareita alkaa tuleen säännöllisesti 5-10min välein tunnin ajan niin sitten kiireellä sairaalaan. Ei tarvi olla kuulemma edes kipeitä supistuksia, mut sitten on nopeasti päästävä sinne jotta päästään seuraamaan sydänäänikäyrää pieneltä.

Jaa, pitääkö tässä nyt ottaa sit extra rauhallisesti ettei vaan alkais supisteleen vai saako sanoa ukolle että hoitaa mut punkan puolella tyytyväiseks joka ilta jos vaikka lähtö sattuiskin tulemaan. ;D

Ultimate:

voi vitsi, jännäksi käy! :D
Ihan mahtavaa kun voi oikein jo luvan kanssa varautua vauvan tuloon. Siis itse siihen syntymään ja muuhun!

Sä voisitkin perustaa tänne foorumille jo valmiiksi semmosen "pinon", mihin sitten syntyneet voidaan kukin vuorollaan merkata! Pikkuenkeli prinsessansa kanssa tietty sinne kärkeen. :)

Mitäs tietoja siihen haluttais? Oisko vaikka
nimimerkki / pvm / klo / pituus / paino / sukupuoli / alatie, vai sektio ?
Vieläkö jotain muuta tähdellistä tuohon litaniaan kaivattais? 
Ja ehkä siihen voisi kukin halutessaan kirjoitella synnytyskokemuksensta, mutta jos sen listan aina siirtäisi copypastella alkuun? Tai en tiiä miten tommonen ois paras tehdä... Synnytysstoorit omaan ketjuunsa? :)
Noh, eiköhän tää asia muotoudu sitten omannäköisekseen ajallaan. Meitsi täällä vaan fiilistelee kun huhtimammat alkaa saada vauvoja. :)

raskausviikot, joilla vauva syntyy ja päänympärys kans :)

Ja ku joku listan tekee, niin aina seuraava kopiois listan ja pitäis sen järjestyksessä.. 
ja synnytystarinat vaikka omaan ketjuun :)

Pian porukka poksuu! :D

Mä tuun toivottavasti kiltisti vasta myöhemmin perässä, tänään 33+4 :)

Jännäks tosiaan käy!
Mulle ei ihan vieläkään kolahtanu, vaikka vähän kolahti, että hei ihan oikeesti se saattaa alkaa syntymään nyt ihan millon vaan! Siis mulla voi alkaa supistella vaikka jo tänä iltana, yöllä, tai ehkä viikon päästä.
Nii, tai sit ei, sit ootellaan sitä että lähetään miettimään sitä käynnistystä. Olis paljon kivempi kun se tulis itsekeen ennalta arvaamattomasti! ;D Sithän se oliskin ku siellä sovittais aika millon mennään sairaalaan, vähän olis tylsää ja vähän mä sit kyllä sitä jännittäisin ku tietäis periaatteessa koko ajan minä päivämääränä lähetään synnytysreissulle.

Synnytystarinat vaan omana ketjunaan. Tulee kuitenkin varmasti tätä lätinää, kuten meillä on tapana ollut lätistä ihan hyvästi.

En kyllä tiiä ehkä miten uusia juttuja aloitellaan, mutta jospa sitä asiaa tässä tutkisin pikku hiljaa.. Olisko tämmöinen sitten se lopullinen listahomma:

nimimerkki / pvm / klo / pituus / paino / sukupuoli / päänympärys / rv / alatie, vai sektio ?

Ei kyllä sitten mitään hajua miten ne uudet tiedot siirrettäis ensimmäiseen viestiin, mutta eiköhän sekin sitten selviä. :D Ellei joku muu joka osaa niin halua tehdä tätä. :D

vaikuttaa hyvältä! :)

ei muuta kuin uusi kirjoittaja kopioi kokonaan listan ja liittää sen tähän vastauskenttään.. ja sitte tietty liittää omat tietonsa samaan viestiin oikeaan kohtaan :)

Tuo lista rimpsu kuullostaa kyllä hyvältä, ja jos sen tekee niin että se joka sinne tietonsa laittaa niin pistää koko rimpsun kerralla niin viimeisinpänä näkyy aina se päivitetyin lista, niin ei sitten jää kenenkään yksittäisen ihmisen päivitettäväksi, kun ei yhtään tiiä kuinka vauvan synnyttyä ehtinee koneelle emoticon

^Aivan!

Pitäiskö sitten pikkuenkelin aloittaa se kun ekana on synnyttänyt? Niin tulee sit tavallaan aikajärjestyksessä myös synnytetyt. Tai pystyyhän niitä lisäileen sitten myöhemminkin johonkin väleisin vaikka copypaste meiningillä meniskin.

Takaisin