neuvolakuulumiset

Juupajuu!
Mulle on tullut 11kg painoa, ja olen oikein tyytyväinen mittoihini. Lähtöpaino mulla oli täysin normaali, BMI 23. 

Mutta yksi ikävä kommentti riittää pilaamaan fiilikset moneksi päiväksi. 
Lapsuudenkaverin isä meni tässä muutamia päiviä sitten tokaisemaan jotain sen sorttista kuin:  "Ei susta oikeen huomaa että olet raskaana, kun olit silloin aiemmin lihava ja sitten laihduit ja nyt olet taas lihava! "

Ai että korpesi: MÄ EN OLE LIHAVA, MÄ OLEN RASKAANA JA MUN KUULUUKIN NÄYTTÄÄ TÄLTÄ!  

- Juu, joskus olin pulska, mutta mitä se tähän kuuluu??? 
 
Tänään neuvolassa rv 36+1 ja paino rapiat 59 kg. + 8 kg tullut koko raskauden aikana. Verenpaine matalahko, joten siitä ei huolta ja vauvan syke sellainen 140 eli normaali.

Sf-mitta oli pompsahtanut, mittasivat sitä harjoittelijan kanssa useaan otteeseen, mutta silti siitä tuli 34,5. Joten ensi viikolla sokerirasitukseen. Vähän jännittää, koska olen pienikokoinen, alle 160 cm ja ennen raskautta 51 kg, että jos sieltä on jättiläinen tulossa. Toivotaan, että kaikki kunnossa eikä mitään raskausajan diabetestä todeta näin loppusuoralla. Suklaata on tullut syötyä halujen mukaan, joten taidan alkaa rajoittaa sitä, ettei vauva varastoi kaikkea rasvaa ja sokeria itseensä.

Flunssakierre vaivaa, nyt jo neljäs tai viides flunssa tämän vuoden puolella. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Taitaa olla vastutuskyky nollassa, limakalvot ottaa auliisti kaikki virukset vastaan. Puolentoista viikon välein iskee samalla taudinkuvalla, onneksi oireina vaan kurkkukipua ja nuhaa. On kyllä kaikki flunssanvastustustemput käytössä, vitamiinit, maitohappobakteerit, terveellinen, kasvis- ja marjapitoinen ruokavalio, paljon unta ja terveinä päivinä liikuntaakin, lähinnä uintia ja joogaa.
 
Jälleen neuvola takana ja kaikki mallikkaasti. Painoa oli kyllä tullu muka 1,5 kg viime viikosta. Olen kyllä eri mieltä neuvolan vaa´an kanssa. Mittasin aamulla ilman vaatteita kilon vähemmän enkä sen jälkeen syönyt kun 2 leipäpalaa ja kävin vielä isolla hädälläkin ennen sitä. No, en jaksa enää ottaa paineita kun itsestäni ei tunnu, että olisin niin paljoa lihonut.
Kokoarvioita kysyin ja kuulemma ihan normaalikokoa siellä ollaan, ei ainakaan mikään jättiläinen, sen pystyi sanomaan. Alhaalla oli mutta ei vielä kiinnittynyt. Sf-mittakin menee nyt keskikäyrän hieman yläpuolella.
Mä olen kyllä ollut yhtä terve nyt raskausaikana kuin yleensäkin. kop, kop, koputtaa puuta. En ottanut sitä rokotettakaan ja töissäkin oli lähes kaikkijossain  flunssassa, mutta minä säästyin. Onneksi tuo mieskin on terve tapaus, eikä mikään flunssapöpöjen kerääjä, ehkä siksi olenkin säästynyt. Olen seurannut viikoittain http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/vimo/tutkimus-_ja_seurantakohteet/influenssa/influenssan_seuranta/ tällaista tilastoa. Flunssa-aalto näyttää kyllä vielä jossain määrin jylläävän vaikka loppumaisillaan taitaa ollakin.
 
Joo,siis nuo kommentit ärsyttää ihan hirveesti, että "onpas sinun posket pyöristyny". Ärsyttää! Ku oon ollu melko hoikka aina. En koskaan lihava. Ja totta, normaalia se on että raskausaikana kiloja kertyy, ja sitten muut ihmettelee että "oletpas pulskistunut!" Ärh...
Annik@ mulle on tullut nyt n. 12kg lisää kiloja. Ja todella huomaan että ei vaan mahaan. Myös kasvoihin, jalkoihin, peppuun. Ja itse odotan kovasti että pääsen pian lenkkipoluille. :) Älä huoli, ne kilot varmasti lähtee pois. Ja imettämällä lähtee!! Oon kuullu että synnytyksen jälkeen monilla ne loput kilot lähtee parin kuukauden sisään, kun on imettänyt. Ja minäkin syön ihan normaalisti, kuten ennenkin, mutta sitä painoo vaan tulee nyt koko ajan lisää. Se on normaalia. Vaikka välillä tuntuu, että mä oon kohta liian pullukka. :D Mutta kyllä se tästä! Ja minäkään en pidä kropastani tällä hetkellä, ainoastaan mahasta. :) Ja on ihan ihmisestä kiinni, että miten tuo paino oikein jakaantuu vartalossa.

 
Jei! Painon nousu on vihdoin tasaantunut! Neuvolan vaaka näytti 100g vähemmän kuin viime viikolla. Kotipunnitukset on kyllä myös pysyneet aika tasaisina viimeisen viikon. On kuulemma ihan okei, vaikka paino ei enää paljoa nousisi, kun ei ole turvotustakaan. Ainakaan vähästä syömisestä ei ole kyse.. Täällä kotona kun on niin vähän muuta tekemistä, niin mähän syön jatkuvasti... Ja sitten tunnen itteni vaan isoksi ja paksuksi. Leuan allekin on jostain ilmestynyt ylimääräistä.. Tosin mun sisko (joka on vähän mua pyöreämpi) sanoi, että äidin kuuluukin olla vähän pehmeä :)

Sf-mitta menee kauniisti omalla käyrällään, syke suht samoissa lukemissa joka kerta (130-140). Vauva on niin pieni vielä, ettei kuulemma ole mitään kiirettä ulos vielä. Että nyt sitten vaan odotellaan..
 
Täällä taas yks neuvola käynti takana..
Paino oli hitusen tippunu ja verenpaine oli kans vähän koholla, pissassa oli yks + valkuaista.
Siellä se möllöttää lantiossa vaan.. ja nyt tarkailua verenpaineiden suhteen..  Sanoi että voipi olla hyvinkin mahdollista että viikon sisään tulee pihalle.. ja jos yhtään siltä tuntuu niin synnärille!

että näin täällä rupes vähän jännittämään.. :)
 
Täälläkin neuvola suoritettu... toivottavasti vikaa kertaa yhtenä kappaleena! Alkaa olla jo vähän epätoivoinen olo.

Ei siinä muuta, mutta th arvoi, että Pätkä ois jo tommonen 3800g mötkäle. :D
Oli meidän esikoinenkin 3600g, eikä siinä ollu homma eikä mikään pusata se ulos, mutta jos tää tätä tahtia kasvaa, eikä synny kun vasta joskus la:n jälkeen, ni se on jo hyvinkin yli 4kg siinä vaiheessa. Hui! :D

No mut joo: ainakin istukka toimii erinomaisesti kun vauva kasvaa noin hyvin ja on virkeä ja reagoi liikkumalla hyvinkin helposti. Se on siis kaikkein tärkeintä.
Sykkeet huiteli 130-150 välillä, eli hyvä vaihtelu.

Omat paineet aivan ihanteelliset, pissa puhdas ja painoa oli tullut +400g viikossa... Saishan tuo nyt jo tasaantua, mutta onneksi ei oo mitään turvotuksia, eli raskausmyrkytystä ei oo syytä epäillä.

Oisin kyllä valmis. Olispa Pätkä samaa mieltä.
 
Eilen tuntu jo, että lähtö on lähellä. Koko päivän supisteli kivuttomasti useita tunnissa ja illalla muuttui säännöllisiksi 6-10 min välein muutaman tunnin ajan, mutta olivat edelleen kivuttomia. Maha myös toimi illalla useasti ja olo oli hieman tukala/jännittynyt. Onneksi sitten sain nukuttua (jos yöllistä yli kahden tunnin valvomista ei oteta huomioon), saisi nimittäin kaveri mun puolesta pysyä mukana vielä pari viikkoa kasvamassa (36+1 nyt viikkoja)! Esikoinen syntyi 38+2 ja oli vain 2360g 46cm, ja nytkin ilmeisesti on pieni tapaus tulossa.
Äsken kävin neuvolassa ja terkka neuvoi lähtemään näytille jos supistukset noinkin säännöllisiksi yltyvät ja ovat kestoltaan lähemmäs minuutin. Esikoinen kun syntyi alle neljässä tunnissa ilman suurempia kipuja (ponnistusvaihetta lukuun ottamatta). Painoa oli tullut vähän reilu 200g viikossa, mikä ihan hyvä, sitä kun on jo kertynyt lähes 15 kiloa, verenpaineet koholla (voi myös enteille synnytystä) ja pää on melko tiukasti lähtökuopissaan... saapa nähdä minne asti kakkosen kanssa päästään...
 
täällä viimeinen neuvolalääkäri takanapäin.
Viikkoja nyt 36+4. painoa tullut viikossa n.513g ja pissa oli puhdas.. jonkin verran turvottaa ja verenpaineita pitää seurata: kahdella mittauksella 155/93 ja 145/86.
Vauva oli ottanu spurtin kasvussa, tai ainakin sf-mitta oli noussut parissa viikossa 3,5cm!
Kokeili lantion ja sanoi, että jos menee (tai siis KUN menee) loppuun asti ja ylikin niin on siinä ja siinä mahtuuko muksu pihalle. tarjonta oli rt ja sykkeet hyvät n 145. ja liikkeet tuntuu kovasti, ihan kunnolla tulee vielä monoa ja nyrkkiä :) kohdunsuu oli pehmeä ja kiinni, kaulaa jäljellä edelleen 3cm :o

ens maanantaina jo seuraava käynti neuvolassa verenpaineen takia ja perjantaina 8.4 sitten sairaalaan painoarvioultraan ja synnytystapa-arvioon..
 
Neuvolassa ei mitään uutta. Hieman ehkä laskeutunut alaspäin viime viikkoon verrattuna. Kaikki arvot kohdallaan ja taas odotellaan viikko. Sf-mitta nyt vakiintunut 33 cm, eli keskikäyrälle. Vauva kun on jo laskeutunut, niin ei se tuosta enää kuulemma kasva. .Juteltiin siinä niitä näitä ja kovasti rohkaisi ottamaan sitä omaa aikaa parisuhteelle jos vaan on hoitajia lähellä. Esim. käymään syömässä kahdestaan pari tuntia tms. Ei nyt tietenkään heti laitokselta päästyä, mutta kuitenkin tässä tulevan kesän aikana jo. Tai jos on juhlia, niin kahdestaan vaan viettämään vähän laatuaikaa. Jos vaan maitoa saa pumpattua, niin voi sitten isovanhemmat syöttääkin ja voi olla vähän pidempäänkin poissa. Kovasti tykkäsin hänen asenteestaan, että ei saa jämähtää pyörimään vauvan ympärille ja unohtaa muuta elämää. Mitä useammin vauvaa hoitaa myös joku muu, niin sitä helpompi on kuulemma esim. vuoden ikäisenä antaa jo pidemmäksi aikaa hoitoon. Minä kun haaveilen siitä Kreikan matkasta vuoden päästä kesällä miehen kanssa kahdestaan. Parisuhteen hoitomatka ja samalla juhlittaisiin hääpäivää. Mies on enemmän meillä ollut sitä mieltä, että tottakai se vauva tulee mukaan joka paikkaan :)  Kyllä se jo nyt on alkanut lämpenemään ajatukselle, jos kaikki muuten on siis hyvin.
Mutta kuten neuvolatäti sanoi, elämä muuttuu, mutta se ei lopu eikä parisuhteen hoidon tarve katoa mihinkään, päinvastoin sitä on hoidettava jotta jaksaa.
 
Viimeinen lääkärikäynti takana. Ipana oli pää alaspäin muttei vielä ihan lähtökuopissa. Painoarvio tällä hetkellä 2511gr ja lääkäri arveli vielä noin kilon tulevan lisää loppuviikkojen aikana. Kohdunkaula oli lyhentynyt 3 senttiin. Kohdunsuu oli hieman pehmentynyt mutta kuitenkin kiinni. Ensi viikolla sitten taas normineuvolaan.
 
Tämän päivän neuvola käynnin antia,

Paineet ja pissa ok, paino noussu 700 g/vko, mutta niin on myös turvotus saapunut kroppaan.... Samalla sain vauvan hoito opastusta :-)

Hb vaan tippuu vaikka rautalisän annostus tuplattu, enään 105 ja sain lähetteen verikokeisiin, epäili josko mulla ois imeytymishäiriö. Sinänsä jännä koska sain jo välillä Hb nousemaan 117 ->130.

Maanantaina synnytystapa- ja paino arviointi ja näillä erää viimeinen ultra.
 
Eilen oli neuvola, huimat 20 minuuttia kesti jopa.

Paino +600 grammaa kahessa viikossa (yhteensä 4,1 kg) Wuhuu!!!
Verenpaine oli hyvä
pissa puhdas
Sf-mitta 31 cm
Sydänäänet hyvät
Vauvan pää painunut lantioon :D Sanoi kun aikaa antoi kahden viikon päähän (ens tiistaina vimonen neuvolalääkäri), että näinköhän nähään sillon enää niin, että oon yhessä koossa ;) Hope not!

Mutta lääkäriä odotellessa, onkohan paikat kypsyneet jo hyvin!!! Hirveesti nykyjään supistelee kipeesti, päivittäin. Ja eilen illalla oli alaselkä niin kipee ettei järkee.. Menkkasärkyä..
 
Just tulin neuvolasta. Kaikki normijutut ok. Sf mitta 30. Vauvan pää alhaalla, muttei vieläkään kiinnittynyt. Syke 130-140. Painokaan ei ollu noussu grammaakaan viime käynnistä. Huh! On nimittäin viime aikoina joka käynnillä aina vaan suurempi ja suurempi. Nyt painoa tullu yhteensä 11kg. Terkka lohdutteli, että on kuulemma tosi ideaali painonnousu. Luetteli siinä, mistä kaikesta sitä painoa tulee ja sanoi, et luultavasti max 3kiloo on sitä oikeeta lihomista, mikä voi jäädä. Toivon mukaan on näin, ni tosta kolmesta kilosta kai sit pääsis eroon helposti.. Onpa mulla suuret murheet joo... emoticon  Uus aika varattiin viikon päähän.. OLISPA jo vauva silloin!!! :)
 
Neuvolatäti kävi eilen kotikäynnillä ja meän neiti painoi 3440g! Päivänousu kotiutumisesta on siis ollut 40g/pv. Hyvin! Täsä vois melkeen kahtoa joku päivä kun on hyvä ilma niin alkaa harjoitteleen tuota ulkoilua. Meillä ollaankin tänään sen 2 viikkoa vanhoja ja aloitettiin d-vitamiini.
 
Mä kävin tänään antamassa labrassa 4 putkea verta, kun epäilivät raudan imeytymisongelmaa kun oli Hb vain 105 nauvolassa edellis kerralla.

No neuvolasta tuli pari tuntia sitten tekstari et Hb on 125 ja että neuvolassa otetut Hb otettu väärin jo jonkin aikaa. Nyt sitten rupesin miettimään ja aina kun harjoittelija on ottanut Hb niin se on vain laskenu. Eivät näköjään uskalla pistää tarpeeksi syvälle ja puristaa kunnolla verta pihalle vaan näytteessä on aina ollu mukana kudosnestettä. Kivan noiden harkkareiden takia mun piti taas paastota 12 tuntia ja kärsiä kauheasta nälästä.... emoticon

Nyt sitten odotellaan maanantaita ja painokontrollia/synnytystapa-arviointia. Taidan jättää sukupuolen kysymättä ultrassa, kerta toi pikkuinen ei ole sitä aikasemmin halunnu näyttää niin jännitetään vielä kuukausi.
 
Reetta80, todella kiva oli lukea tuosta sun hb:sta. Olen nimittäin ihmetellyt kuinka mun hemoglobiini vuorotellen laskee ja nousee reippaasti neuvolakäynneillä. Mutta tosiaan kun joka kerta on eri mittaaja (monesti harjoittelija) niin sehän voi selittää paljon.
 
Edelleen ihan koomassa perjantaisen oksennustaudin jäljiltä. Niin kamalaa ei mulla ole miesmuistiin ollutkaan, jos koskaan. emoticon

 Lauantaina ei sentään enä oksentanut, mut juuri mitään en saanut syötyä. Eilen jo söin, mutta ruokahalu on edelleen täysin tiessään.
 Nukuin eilen 5 tunnin päikkärit klo 17-22, silti sänkyyn klo 01 ja 8:lta en meinannut päästä vielä ylös. Mut pakko oli kun neuvolaan mentiin. 


Siellä yläpaineet pikkuisen koholla 133/82, virtsassa prot +. Plääh. Sain nyt muutaman tikun kotiin niin katsellaan johtuuko vatsataudista vai pitääkö huolestua. 


Näistä siellä kovasti huolestuttiin, mutta se että olin ollut elämäni kamalimmassa vatsataudissa, mun paino laskenut viime viikosta, kävin äitipolilla kun vauveli kieltäytyi liikkumasta ja sain painoarvion vain 2.6kg (H39!!!) ei kiinnostanut yhtään. En tullut edes maininneeksi et sain kontrolliajan pkl:lle kun koko asia sivuutettiin olankohauksella. (Etkös sinä ollut aika siro itsekin?? Joo 3100g, vkolla 38! Pieno ero kuiteskii???) 


SF mittakin oli nyt täsmälleen sama kuin viikko sitten eli 31cm, ja nyt jopa alle -2sd käyrän, mut kommentti oli vaan et on vissiin lakeutunut. ÄÄH, mitä???  Mähän just sanoin et painoarvio oli 2,6kg, on VÄHÄN pieni oikeesti! 
MIKS MÄ KÄYN  NEUVOLASSA KERRAN VIIKOSSA ???


Mut so what. Tikutan siis pissaa ja menen ens tiistaina äippäpolille uudelleen jos vauveli vielä viihtyy masussa. Nyt perjantaina olisi laskettu aika  ;)

Mut mun kiire saada pikkuinen tähän maailmaan loppui tuohon painoarvioon. Olkoon vaan vielä massussa ja kasvakoon kaikessa rauhassa! 
Kun kerran istukka ja napavirtaus olivat kunnossa ja sykekäyrä hyvä vaik olinkin itse kuoleman kielissä silloin :D
 
Mikä D-vitamiini teillä on käytössä Ultimate? Me kokeiltiin kotona alottaa Jekovitilla, mut alko tulla vattavaivaa ihan sikana.. toki toi Premilonkin varmaan aiheuttaa sitä jonku verran. Nyt isäntä kävi eilen ostamassa Devisolia ja mahanväänteisiin Disflatylia. Josko elämänlaatu alkais paranemaan noilla?
Tänään punnittuna prinsessan paino 2580 grammaa ja 45,7 cm!!
 
Pikkuenkeli:
Meillä on Reladops +D. Siinä on maitohappobakteeri mukana, joten otin sitä. Aika paljon arvokkaampaa kuin pelkkä D-vitamiini mutta noh.
Jekovit ja Devisol tais olla vesiliukosia jotka on yleensä hellempiä vatsalle kuin rasvaliukoset, mitä taas on toikin mikä mulla on. Ja nykyään suositellaan kuulemma tuota vitamiinia joka on se D3, jotka taas ovat aina rasvaliukoisia. Vesiliukoiset on D2. Noissa ei muuta eroa ole kuin se että tuo D3 imeytyy paremmin. Mut kun teillä jo vesiliukonen on niin siitä ei enää vatsaystävällisempää D-vitamiinia taia olla. :/
Toivottavasti teillä helpottaa vatsavaivat!

Taitaa noita vatsavaivoja meilläki hieman olla, muttei onneks mitenkään hurjan pahasti. Selvitty on, eikä itkekään mitenkään hirvittävän paljon.
 
Takaisin
Top