Neuvolakuulumiset

Eilen käyty neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Nyt vihdoinkin sain tavata sen oikean neuvolatätini joka palasi äitiyslomalta ja hän oli kyllä todella mukava, sellainen jolle uskaltaa kyllä puhua huolet ja murheetkin. Oma paino noussut muutamassa viikossa vain 400g, kokonaisuudessa painoa tullut vain 3,5kg. Sain kehoituksen syödä enemmän. Vaikka nytkin musta jo tuntuu, että napostelen tai syön koko ajan jotain. Mun aineenvaihdunta on vaan vissiin niin vilkas, sitä kuuluisaa raskausajan ummetusta ei oo näkyny täällä sitten ekan kolmanneksen jälkeen. Sf-mitta oli 26,5cm eli alakäyrän alla. Mutta onneksi siitä ei tarvitse enää stressata, kun tietää että vauva saa ihan normaalisti kaikki tarvitsemansa.
 
Piia84 : Millainen vointi sulla oli käännöksen jälkeen? Annettiinko jotain erityisohjeita? Tässä vain miehen kanssa mietittiin onko tarvetta esim. levätä tjn. Olisi tarkoitus järjestää asiat niin, että mies pääsisi mukaani (ja tietysti aika on vasta puolilta päivin, ettei voi aamusta mennä töihin, kun ei matkat päälle laskien ehtisi olemaan kuin tunnin). Jos olo on oikein voimaton tai pitää levätä niin ei mies senkään jälkeen oikein töihin voi lähteä (tekisi sitten vähän pitemmän päivän, että saisi t).

Ihmettelen, ettei mulle tullut kutsun mukana mitään ohjeita miten valmistautua tai toimia mahdollisen kääntöyrityksen jälkeen. o_O Tosin mulla on neuvola tässä vielä ennen sinne menoa, mutta sekin on vasta pari päivää ennen sairaalaan menoa.

Näin sitten viimeyönä sellaista unta, että lääkärin kanssa sopisimme sectioaikaa. Toivottavasti ei ollut enneuni :eek:. Mulla kyllä pitäisi olla ns.hyvät edellytykset kääntämiseen, kun istukka takaseinämällä sekä selällään maatessa vauva on selvästi tunnusteltavissa... (vaikka seistessä maha lähes kivikova). Ainut, että mahtaako olla vielä riittävästi lapsivettä kääntämiseen....
 
Mymmeli; ei mullekkaan tullut ajan mukana mitään sen kummempia ohjeita. Tuolla toisella palstalla eräällä oli taisi olla että neljä tuntia syömättä. Mutta menin sinne ihan normaalisti syöneenä ja juoneena kun ei ollut tosiaan mitään ohjeistuksia :) Uskon että laittaisivat kyllä jos jotain olisi...

Käännön jälkeen lääkäri mulle sanoi, että nyt sitten voisi harjoittaa vaikka pientä "urheilua" (seisaallaan oloa) että vauvan pää laskeutuisi lantioon, ja näin ollen ankkuroituisi sinne paremmin :) Käyrillä oltiin siinä sitten sellaset puolituntia. Sykkeet meni tosi hyvin, hyvin pientä supistelua muutamaan otteeseen, muttei mitään hälyyttävää...

Käännöksen jälkeen vointi oli illan ajan kyllä todella hyvä, toki muutamia kivuttomia supistuksia tuli illan mittaan ja kuuntelin tarkkaan kehoa ettei ala kipeytymään. Eilinen päivä oli jo alapään kanssa ihan erilainen! Seisaallaan ollessa on kokoaikainen paineen tunne ja liitoskivut ovat kai tulleet jäädäkseen loppuun asti (en ois uskonu että olotila muuttuu näin paljon!) Vaappuva ankka, miksipä sitä muuksikaan sanomaan :) Ja tuolta on ollut kosketusarka tuolta, mahan alapuolelta vasemmalta, mitä kautta vauvan pyllystä otettiin kiinni ja käännöstä tehtiin. Ei siellä kuitenkaan mitään jälkiä näy...

Tänään tuli jo paperit sairaalasta kotiin, eikä siellä tartte käydä missään kontrollissa vaan ihan neuvolassa seurataan (onneksi siellä on se ultramasiinakin, vaikkakin vanha). Jos vielä kääntyy perätilaan niin sitten päivystyksenä mentävä polille takaisin. ja mietitään käännetäänkö vai mitä tehdään... ollaan kuitenki jo niin lähellä la:ta lopulta.


Siellä oli muuten ollut sille päivälle kolme kääntöyritystä sille lääkärille ja mulla vaan onnistu (olin siis viimeinen) :P

Liikkeet tuntuu kyllä aivan erilailla, mutta silti olen välillä skeptinen kun esim. illalla oli jo sama paine ja kipu tuolla oikealla kyljessä (rinnan alla) mihin se pääkin painoi! noh, ens viikolla lääkärineuvola tiistaina ja oma th vielä torstaina että kattovatpa sitten mikä siellä on tilanne....
 
piia84 : tekivätkö ne sulle sisätutkimusta? Kun mulle ei nyt sitten varattu lääkäriaikaa ollenkaan, kun th meinasi, että ne kyllä tutkivat paikatkin samalla. Ja mulla nyt ei muuta tuon lisäksi ole lääkärille asiaakaan....

Ehkäpä mä vaan lähetän miehen siitä sitten suoraan töihin. Varsinkin, kun alkaa vähän kuvauksiesi perusteella tulemaan sellainen olo, jos ei olisikaan pt :rolleyes: Koska mullahan on seistessä paineen tunnetta alapäässä ja vaikka vauva onkin hirmu korkealla, tuntuu paikat muutenkin aroilta (ihan kun olis seksiä harrastanut oikein urakalla :grin ) Ja nyt pari päivää vatsa on selvästi ollut alenpana, mitä silloin neuvolassa käydessä. Pariin päivään en ole edes närästyksestä kärsinyt... Voi, kun olis meidänkin neuvolassa edes jonkinnäköinen ultra...
 
tekivät juu sisätutkimuksen siinä ihan ensimmäisenä, ja tarkistivat siinäkin heti että onko mitään tarjoavaa osaa vauvasta siellä alhaalla jo olemassa (eipä ollut kun tämä on tykänny pysyä tuolla yläilmoissa) sormelle vaan tosiaan auki ja kanava pehmeä ja jäljellä 2cm (lyhentynyt sekin). Jos vaan kaikki menee kääntöyrityksessä ok, niin uskon kyllä että pärjäilet kotona ilman miestäkin :) toki aina pidettävä se pienen pieni mahdollisuus olemassa että voisi alkaa illan mittaan supistelemaan ja synnytys käynnistelisi itseään. Mulla tuo lääkäriaika pidettiin normina kun sopivasti viikon jälkeen käännöstä niin saa sekin vielä hiplailla sitte... ja toisaalta, nyt tämä paineen tunne ja nuo sukkapuikkokivut/liitoskivut on tulleet niin ihan mielenkiinnosta mukava kuulla, onko viikossa tapahtunut alapäässä mitään.

Proteiini oli tuolla polilla +/-kun aiemmin ollut selkeä nega aina. lääkäri meinasi että näyte on ehkä mennyt pilalle. En kehdannut sanoa mitään, mutta Kunnon alapesut tein ja virtsaakin oli kupissa ihan reilusti, että näytteessä itessään ei kyllä mitään vikaa ois pitäny olla... Paineet vähän myös nousussa siellä mitattaessa, mutta laitoin sen itsekin kyllä ihan jännityksen piikkiin :D :D
 
Mulla on silloin jo pari päivää vajaa 37 viikkoa täynnä, joten en pistäis yhtään pahitteeks vaikka käynnistyiskin synnytys :D Ja mähän kyllä kaikkeni yritän, että lähtiskin :D

Sovittiin miehen kanssa, että menee vaan siitä töihin ja jos mun vointi on huono niin ei mene. Mutta mulla onneksi kuitenkin appivanhemmat asuvat parin kilometrin päässä, että saan heidät hälytettyä nopeasti apuun, jos alkaa supistelemaan ja pitäis näytille lähteä. Pitääkin muistaa vaan heille tästä kertoa :)

Mulla noita sukkapuikkosupistuksia (tai oikeastaan nykyään tuntuu suorastaan puukoniskuilta) tulee päivittäin. Ja niistä neuvolassa kyselin, niin meinasi niiden vain olevan kohdun kannatinlihaksistosta lähtöisin, kun on sen verta venyneet kohdun painosta. Mut kyllä ne sen verran kovin vihlaiseen, että itseäkin kiinnostaa josko jotain olis tehneet. Ja suorastaan toivon, että olisivat :D

Mulla rv.36 seuraava neuvola ja kaiketi voisin saada vielä uuden lääkäriajan, jos niikseen on. Olis kyllä ihan kiva saada, jos vaikka sekin ronkkis vähän ronskimmin sitten. Mä en millään jaksais/haluis, et menis lähelle lasketun tai ainakaan yli :D
 
Neuvolalääkärissä tuli käytyä tänä aamuna. Verenpaineet oli taas hieman koholla, niinkuin joka kerta lääkärissä käydessä. Itsemitattuna arvot oli taas hyvät. Proteiini oli yhden plussalla, mutta nii on ollut lähes koko ajan valkovuodon takia. Hemoglobiini oli 126, kuukausi sitten oli 130. Ei siis vieläkään tarvitse napata lisärautaa. Kohdunkaula on lyhentynyt muutamassa viikossa puoli senttiä, mutta ei oo vielä mitenkään pehmeä ja paikat on ihan kiinni. Pitäsi kuulemma ottaa rauhallisesti supistuksien takia, mutta en tiedä miten mä maltan kun vielä on kaikennäkösiä valmisteluja tekemättä.
 
Täällä kans viimeinen neuvolalääkäri nyt takana tänään! hemoglobiini oli laskenut kuukauden takaisesta 124:stä 115. oloon se ei ole muuten vaikuttanut mitenkään mielestäni... nukkua nyt oios voinu vaikka läpi koko raskauden! :D proteiinit ei yhdellä plussalla olleet +/-, niinkuin polillakin viime viikolla. verenpaine on edelleen alhainen, tänäänkin 110/72. Mikä parasta vauva on pysynyt pää alaspäin ja sitä seurataan jokaisella neuvolakäynnillä loppuun saakka että pysyykin niin :) Torstaina olen jo menossa uudelleen neuvolaan hoitajalle, niin laitetaan seuraava aika lukkoon. Paikat ei oo pehmenneet enempää viime viikkoisesta(sormelle auki ja kanavaa 2cm jäljellä), mutta taitaa pikkuisen pää olla jo aika alhaalla kun joutui melkein tuolta karvotuksesta ultraamaan ja varmistamaan ett pää on siellä missä pitääkin :grin.

Nii! ja se streptokokkinäyte otettiin, on tosiaan tullut nyt kaikilta varmistettavaksi :)
 
Täällä Jyväskylässä ei streptoa oteta, eikä neuvolassa siitä edes mainita. Mutta kun kysyin niin th sanoikin yllätykseksi, että voin vaatia sitä otettavaksi synnyttämään mennessä, kun olen kyseisestä asiasta tietoinen. Muuten eivät siitä ilmeisesti edes huutele..
 
Minusta täällä Hämeenlinnassakaan ei oteta streptoa automaattisesti. Minusta se nyt otettiin viimeksi kun kävin äitipolilla lapsivesiepäilyn ja supistusten takia.
 
no ompa jännä että näissäkin on sairaanhoitopiiri- kohtasia eriäväisyyksiä o_O Eilen sanoivat että kaikilta otetaan viimeisellä lääkärikäynnillä (mutta kaikillähän ei tätä viimeistä lääkäriäkään taida olla näillä viikoilla...), kun katsottu asiasta kuitenkin olevan enemmän hyötyä tulevaa varten (vaikka toki labrakoe maksaakin kunnalle/kaupungille). Näin siis pohjanmaalla :)
 
Meidän neuvolatäti taas sanoi, että on tosiaan tullut valtakunnallisiin uusiin ohjeisiin, että strepto otetaan kaikilta olikos se rv :lla 36. Multa se otettiin tosiaan supisteluiden takia ja positiivinen oli.

Viime viikolla neuvolassa ei ollut mitään ihmeitä. Paineet on alhaiset 99/56, ihmekkös jos välillä huippailee.. Hb 117 eli rautaa pitäisi vaan muistaa syödä. Painoa on tullut nyt 10 kiloa. Viime raskaudessa taisi tulla 13 eli taitaapi mennä sen yli nyt. Kilomäärää en kyllä toivottavasti saa kiinni, oli lähtöpaino viitisen kiloa vähemmän. Tuosta painosta olikin ihan omaa keskustelua, mutta nopeesti siitä tähän, että mulla jäi laitokselle viimeksi kuutisen kiloa ja jälkitarkastukseen mennessä ei ollut enää yhtään ylimääräistä. Siitä se vielä tippui viitisen kiloa eli mulla imetys (+kaiken maailman asioista murehtiminen) veivät kilot tehokkaasti.

Tällä viikolla tuleekin jo 35 vkoa täyteen. Voi vitsi, että menee nopeesti. Taas tuntuu, ettei menisi la aikaan asti, mutta niin tuntui viimeksikin. Esikoinen syntyi 40+2. Nyt on aikalailla kaikki valmista kotosalla pienokaista varten. Sairaalakassia pitää alkaa miettiä jo pikkuhiljaa. Pari tuttua ovat tässä lähiaikoina synnyttäneet ja ne vauvat ovat tulleet niin vauhdilla, että alkaa itseäkin jo ihan hirvittää... :)
 
Taas käyty omalla neuvolahoitajalla, ajat siis siksi kuulema näin parin päivän välein kun oli ajatellut ettei kukaan minulta kerkeä perusmittoja ottamaan ennen lekuria, vaikka sitten kerkesikin :) ihanasti se nytkin lohdutteli, ettei mene enää pitkään :wink eipä siellä muuten mitään. ensiviikon aikana muuttavat väliaikaisiin tiloihin remontin takia, joten ensiviikolla ei käyntiä olekkaan (eipä kyllä haittaakkaan). Otan sitte puhelimella yhteyttä jos tarve sen vaatii! seuraava neuvola siis 17.2 viikkoja 38+1 tuolloin...
 
Mulla on neuvolakäyntejä nyt viikon välein. Neuvola onneksi ihan lähellä (tällä vauhdilla n 15 min) kävelymatkan päässä, niin ei haittaa rampata siellä :) eikä mulla päivisin ole kovinkaan paljon ohjelmaa. Oikeestaan tykkään, kun on nyt noin usein neuvolakäyntejä, tulee turvallinen olo
 
Olipas masentava neuvolakäynti :sad001 painoa tullu taasen lissää aika roimasti. Nestettä kerääntyy. Pittää teipata tuo vesipullo kätteen kiinni että muistais juoda! Nyt voi sanoa että olen kirjaimellisesti pieni pallo. No kuiteski viikkoja 33+0 tasan, sf 31, RR 110/70, vauvalla sykkeet ok ja RT onneksi vieläkin.
 
Mä vähän jännäilen proteiinien kanssa. Viime viikon lopulla neuvolassa oli vähän plussalla ja nyt viety pissanäyte labraan. Huomenna 36 viikon lääkäri, joten siihen menessä varmaan saan tulokset ja asia selviää. Tuskinpa mitään ihmeempää, mutta olishan se aikamoinen ylläri jos joutuiskin yhtäkkiä jo synnyttää raskausmyrkytyksen vuoksi!
 
Onko Kittis ollu muita oireita kuin tuo proteiini? Varmasti jänskättää :) mutta elä huoli, kaikesta selviää :love2
 
Mulla on ollut verenpaineet todella alhaalla ja nyt on tainneet ihan vähän nousta, mutta ei mitenkään ylikorkeat. Muita ihmeempiä oireita en ole huomannut, eli en kovin vahvasti epäile raskausmyrykytyksestä kärsiväni.. ihan kohta selviää tämäkin. Ja hirveesti muitakin kysymyksiä mulla sille lääkärille kyllä on!

Olen myös kovasti odotellut, että vauva laskeutuisi, sillä tällä hetkellä tuntuu, että ottaisin sen painon tunteen mieluummin vähän alemmas kun ihan keuhkoihin.. Henki ei nimittäin oikein kulje! Puuh... Voin vaan kuvitella sitä onnen tunnetta vauvan synnyttyä, tietysti eniten itse vauvan takia, mutta myös se, että voi hengittää, laittaa kengännauhat kiinni ja nukkua miten päin haluaa! Aah niitä elämän 'pikku' iloja...
 
Kävin eilen toisella lääkärikäynnillä, 36+0 ja oli kyllä niin vauhdikasta menoa, että hyvä kun ehdin kaikki asiat selvittää. 10 minuutissa verenpaineet, paino, sisätutkimus, sydänäänet ja mun muutama kysymys... Mulle ei ole tulossa enää mitään labrakokeita rutiinisti, ei myöskään sitä streptokokkia. Mainitsin myös omasta huimauksesta ja ajoittaisesta pahoinvoinnista, mutta lääkäri totesi vain, että kuuluu asiaan ja otetaan viikon päästä neuvolassa hemoglobiini.
Kaikki mulla kuitenkin kunnossa, kohdunsuu vähän pehmennyt, mutta paikat vielä kiinni ja kohdunsuun pituus 2,5-3cm. Painoa oli parissa viikossa tullut vain 300g. Tosin paino varmaan heittelee vuorokauden ajasta riippuen. Turvotuksia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut.
Jatkossa mulla onkin neuvola viikon välein.
 
Takaisin
Top