Neuvolakuulumiset

Tänään neuvola ja sain labravastaukseni. Kaikki streptokokki-näyte negatiivinen ja kaikki arvot sappiarvoa lukuunottamatta aivan mielettömän hyvät. No huomenna uudelleen otattamaan sappiarvot ja seuraavalla viikolla äitiyspolille kuulemaan kuinka käy. Jos arvot nousee tässä 3pvä:n aikana voi olla, että menee käynnistykseen.
Oma th oli kyllä taas vahvasti sitä mieltä, että vauveli olis rt, mikä olis enemmän kuin suotavaa :smiley-angelic001.
Seuraavan ajan sain ensi viikolle ja totesi, että tuskin kyllä sinne menen.... Eli kai tässä sitten valmistaudutaan synnyttämään viikon sisällä :) Paino mulla peräti 100g vähemmän, kuin viime käynnillä. Turvotusta ei ole ja vointi muutenkin hyvä :gen014
 
Noniin neuvoloitu tälle päivää :)

Streptokokkinäyte nega, niinku ajattelinki
paino 81,6kg
turvotus ++
verenpaineet hyvät
maha laskeutunut(asentokin kuulema ihan erilainen), sf-mitta laskenut, vauvan pää syvällä asemissa ei saanut enää liikuteltua sitä vaikka koklas (ja sen jälkeen onkin ollut aika kipeä olo itellä) jos poju ei ollut matkassa, niin oisin kysyny että oisivat vähän koittaneet onko tuolla alhaalla tapahtunut edistystä...
syke 138

Mitäs sitä muuta... ens viikon maanantaina sitten seuraavaan neuvolaan!

Viime yönä oli ihokutinoita havaittavissa, mutta ei ole kokoaikaista, enkä itte usko tuohon hepatoosiin, vaan siihen raskausihottumaan mikä oli esikoisenkin aikana loppuvaiheessa ja syntymän jälkeen....
 
Minäkin kävin tänään neuvolassa. Ensi viikolla en menekkään neuvolaan kun menen äitipolille kasvukontrolliin.

Paino 58.9 eli noussut kahdessa viikossa kilon. Jes!
Proteiinit +/-
Turvotus +
Sf-mitta laskenut kun tyyppi on niin mutkalla mahassa

Sain myös purkaa pelkojani tulevasta synnytyksestä ja kylläpä olo helpottui. Viimeviikkoinen käynti siellä äitipolilla ja se kanyylin laitto sai mulle hirveät pelot aikaan.
 
Nyt on sisätautipolilla ja äippäpolilla käyty. Sokeriarvot niin hyvin pysyny ettei sinne tartte enää mennä, jos jotain erityistä tulee niin soittaa sitten sinne. Äippäpkl:llekaan ei tartte mennä kuin kuukauden päästä, mikäli siis ei vielä ole silloin synnyttänyt. Vauvelin kokoarvio oli 2600g ja keskikäyrällä mennään edelleen. Nyt oli kohdunsuu kokomatkalta auennut, mutta vain 1cm ja kaulaa oli edelleen 3cm. Ehkei tässä laskettuun aikaan tartte ootella, nyt siis viikkoja 35+2 :) Tyyppi on niin alhaalla jo että painaa kohdunsuuta kokoajan ja sen kyllä huomaa. Pissalla saa juosta kokoajan ja apua kun tulee pelkkä harkkasupistuskin niin on pississä pidättelemistä... Närästysvaiva helpottanut kyllä huomattavasti ja pystyy syömään paljon enemmän kerralla:grin Aamulla kun heräsin niin oli yhtäkkiä sormet aivan turvoksissa, olin varma että nyt sitten se pre-eklampsiakin iskee kun painokin oli 1,3kg enemmän kuin viikko sitten, mutta verenpaine oli hyvä ja pississä ei proteiineja näkynyt :) Ens viikolla onkin sitten oma neuvolantäti vuorossa. Neuvolalääkärillä mun ei tarttekaan käydä kun tuo äippäpkl käynti tuli sopivasti tähän väliin.
 
Mullakin oli tänään neuvola. Nyt siis 37+0, joten ainakin täysiaikainen vauva tulossa... kun ei vaan olis yliaikainen :wink Kaikki arvot oli hyvät, paino oli laskenut viikossa 200g, mutta sf-mitta kasvanut 3cm, ollen nyt 35. Sanoi kyllä, että mittauksissa voi olla parinkin sentin heittoja, varsinkin, kun on ollut eri henkilö mittaamassa.
Mun piti täyttää joku mielialalomake, mutta eipä siinä sen ihmeempiä ollut, siitäkin tulos oli ihan normaali.
Tämä kerta neuvolassa oli muutenkin kiva. Hoitajalla oli aikaa jutella ja kysellä mun vointia ja ajatuksia esim. synnytyksestä. Vaikka joskus aiemmin parjasinkin tätä hoitajaa, niin tällä kerralla hän toimi erittäin kannustavasti ja mukavasti.
 
Meillä tänään ultra perätilaepäilyn vuoksi ja ilokseni voin kertoa epäilyn olleen turha! :dance011Siellä meidän pikkuinen oli raivotarjonnassa juuri kuten pitääkin ja siltähän musta on tuntunutkin, että päätään kovin on puskemassa "ulos". Vaikka maha on ns. aika alhaalla ei taida olla kiinnittynyt kuitenkaan! Ihan hyvän kokoinenkin on, kun lähemmäs 3kg lääkäri sanoi painoarvioksi!! Oli kyllä muuten TODELLA pikainen reissu! Olin hiukan pettynyt, kun lääkäri ei kohdunsuun tilannetta halunnut tutkia. Totesinkin hänelle, ettei mulla ole tämän raskauden aikana ollut neuvolassa lääkäriaikoja. Ymmärsi heti, että olisin halunnut tietää "alakerran" tilanteen ja totesi vain, ettei kohdunsuun ronkkiminen hyödytä ketään ja siksi onkin jäänyt/jäämässä kokonaan pois raskaudenseurannassa. Kerroin hänelle 4päivää kestävistä supisteluista eikä siihenkään sen koommin ottanut kantaa, kuin toivottamalla tervetulleeksi uudelleen, kun supistelu on säännöllistä. Ihanasti vielä muistutti, kyllä sä tiedät milloin tulla....:smiley-ashamed004

Ja koska mulla ne maksa-arvot alkavat taas näyttämään viitteitä noususta varattiin mulle ensi viikolle uusi kontrolliaika!

Oltiin niin onnellisia miehen kanssa vauvan asennosta, että käytiin tämän kunniaksi ravintolassa syömässä :Heartbigred
 
Hienoa +Mymmeli+ että oli kääntynyt oikein päin! :)
Kävin itse eilen neuvolassa lääkärillä ja sain lähetteen synnytystapa-arvioon perätilan vuoksi. Vähän arvelinkin että ei se siellä pää alaspäin voi olla kun maha on välillä niin kummallisen muotoinen :grin Tää tyyppi on kyllä tosi kova liikkumaan! Vaikka viikkoja on jo 35+5 niin välillä tuntuu että se väkisin tekee vielä kuperkeikkaa. Sf-mitta oli edellisen terkkarin ja lääkärin välillä pienentyny 2cm.. Aika outoa.. Lääkäri myös totesi paikat tutkittuaan, että ei siihen syntymään enää kauan mene. Kohdunsuu oli siis pehmennyt. Kivoja vaan tuollaiset toteamukset kun en edes tajunnut kysyä että mitä hän kommentillaan tarkoitti!
 
Leela Tuskinpa mulla missään vaiheessa edes perätilassa on ollut :) Meillä ei neuvolassa ultria ole, joten oman th:ni sijainen käsikopelolla epäili voisiko olla pt, kun peppu tuntui niin kovalta. Olisin kyllä tuntenut, jos olisi ympäri mennyt, eikä näin ole mielestäni tapahtunut. On jo sen verran iso vauva, että liikkeet jopa välillä tuottavat kipua.
Sf-mitta tosiaan heittelee niin mittaajan, kuin vauvan asennonkin mukaan,

Kylläpä vaan harmittaa, kun en tiedä mikä mun kohdunsuun ja kaulan tilanne on! Huomenna täytyy ottaa poika neuvolaan mukaan, niin ei voi edes th:ta pyytää vilkaisemaan :confused:
 
MInulla eilen neuvolalääkäri ja rv 36+1 menossa. Arvot kohdillaan, jopa hemoglobiini saatu vähän nousemaan. Ei kuulemma vauva enää vie mun varastoja samaan tahtiin, kun on kehittänyt omansa. Minun paino virallisesti yli 70kg.. Kohdunsuu kuulemma vähän pehmentynyt ja kohdunkaula ehkä sentin lyhyempi kuin ennen.

Mutta kyllä minä mieleni niin pahoitin kun ei mun pelkoja oteta viel äkään todesta. Tädilla oli vaan kiire saada minut ulos valittamasta, ainakin semmoinen tunne tuli. Ei oikein lohduta, kun pyytämällä pyytää apua pelkotiloihinsa, niin todetaan vaan, että "höpsis, kuvittelet". Eli vauvan koko pelottaa edelleen jatämä lääkäri ei edes suostunut kokeilemaan vauvaa vatsan läpi ollenkaan ja ottamaan kantaa kokoon.. Olipas todella kiva reissu. Ens viikolla neuvolahoitaja ja se on uus jota en ole ikinä tavannu, enkä enää tiiä mitä niille sanoa tästä koko pelosta, jotenkin ihan uskomatonta suhtautumista tähän asti.
 
Paujoh tosi tyhmää ja törkeää jos pelkojasi ei oteta tosissaan. Miten joku lääkäri voi suhtautua tuolla tavalla! Toivottavasti se hoitaja ottaa sut sitten tosissaan ja oikeasti kuuntelee sinua.
 
Paujoh, pyydä ihmeessä neuvolasta lähete pelkopolille, se voi oikeasti helpottaa. Siellä asiasi ainakin otetaan vakavasti ja saat aikaa keskustella ja mahdollisuuden tarvittaviin tutkimuksiin. En usko, että neuvolassa kieltäytyvät sitä lähetettä kirjoittamasta, ainakin jos vähän vaadit.. Se voi tuntua vähän hassulta (niin tuntui ainakin minusta kun en ole esim. kipupelkoinen tai ensisijaisesti haluamassa sektiota), mutta ei se mitään haittaa.

Neuvolalääkärit nyt tuntuu usein olevan vähän sellaisia rutiinikäyntejä, ei mullakaan muuta kuin tosi nopeesti katsottu tilanne ja äkkiä ulos. Pelkopolilla tilanne on toisenlainen.
 
Nonnih! Lääkärissä käyty ja kokoarvioksi 3200g. Ja aikaistui sitten laskettu aikakin reilulla viikolla. :) ollaan miehen kans oltu molemmat n. 3300g syntyessä, mutta eihän se tietenkään sitä katso, etteikö tämä tulokas isommaksi kasvaisi.
 
Huh huh, nyt on sitten tullut tasan 20kg painoa tässä raskaudessa! Painoa tullut viikkoa kohden liki 2kg, mutta johtuu kyllä täysin tuosta ruoansulatuksesta. Tuntuu, ettei vatsa vaan toimi, vaikka kuinka syö kuitua ja juo vettä. Mutta liikunta kyllä on jäänyt ihan olemattomiin.

Paineet hyvät, virtsa puhdas, turvotusta ei ole ja muutenkin näytän kuulemma hyvältä. Vatsa on korkealla, mutta uudelleen synnyttäjällä harvoin edes laskeutuu. Tosin ei mulla esikoinenkaan laskeutunut, kun vasta supistusten alkaessa.

Kiirettä ei hänellä ollut ja puhuimme mm. kotiutumisesta, imetyksestä ja maidonluovuttamisesta yms. Oli oikein mukava käynti. Seuraava aika viikon päästä!
 
Ann, en tiennytkään, että voidaan aikaistaa laskettua aikaa vielä tässä vaiheessa! Mullakin siis suunnilleen saman kokoinen vauva nyt ja tuntuu hurjalta että vielä kuukauden ajan kasvaisi mahassa (vaikka ei nyt mikään jättiläinen olisikaan silloin laskettuna päivänä...). Pitääpä kysellä tuosta aikaistamisesta vielä minunkin. Vai onko kellään tietoa LA:n aikaistamisen perusteista tarkemmin? Ehkä mä vaan vähän hätäilen kun ei malttaisi odotella... (tosin eihän se aikaistus ns. paperilla tietty tarkoita sitä, että synnytys alkaisi itsestään yhtään sen aiemmin) ;D

Mulla on vauva laskeutunut jonkin verran ja sen huomaa mahan muodosta. Väittivät, että laskeutuminen helpottaa hengitystä, mutta tuntuu kyllä, että vauva on kasvanut sellaisiin mittoihin, että ylettää edelleen tuonne keuhkoihin asti :D

Meillä vaihtui juuri neuvolantäti ja tämä uusi on myös tosi mukava ja osaavan tuntuinen. Hyvä juttu!
 
Muokattu viimeksi:
Enpä ole minäkään kuullut, että vielä näillä viikoilla olisi LA:ta aikaistettu... Yleensähän se muutenkin pidetään samana, jos heittoa on viikon tai vähemmän. Näin meille ainakin synnärillä lääkäri sanonut, kun ultrassa molemmissa raskauksissa sikiö näyttänyt n.3pvä vanhemmalta, mitä neuvolan kuukautisten perusteella lasketussa lasketussa ajassa.

Itse kyllä tunsin selvän eron, kun esikoinen laskeutui. Maha silminnähden tipahti lantiontienoille! :eek: Monet joilla on laskeutunut aiemmin, kuin minulla (eli hetki ennen synnytystä) sanoivat, että kävelystä tuli sen jälkeen todella vaikeaa ja muutenkin muuttui kävely ankkamaiseksi. Tämä johtui siitä, että pää tuntui pallona haaroissa ja muutenkin tuli todella kova paineentunne pystyasennossa. Mutta nyt mulla ei kyllä ole laskeutunut, mutta vatsa on aika alhaalla. Eli rintojen alla selvästi on pitkälti tilaa, ennen mahan alkua. Tämäkin toki riippuu niin vauvan asennosta ja onko vatsalaukku täynnä :grin
 
No en minäkään tiennyt että siihen enää tässä vaiheessa puututtaisi. Ja onko sillä nyt niin suurta merkitystäkään, tulee sitten kun on valmis. Lääkäri oli jotenkin tosi nuoren oloinen ja sanoikin siinä kun ultraamisen aloitti, että "nämä ultrat ei ole niin kovin luotettavia, saati tämmöinen kokematon ultraaja" tosi hauska olo tuli itelle. Mutta niin, en nyt ajatellut sen suurempia alkaa ressailemaan. En usko kuitenkaan että kovin iso tulokas olisi kyseessä. Latistui jotenkin fiilis tuon käynnin jälkeen. Tähän asti ollut niin aurinkoisia kaikki neuvolakeikat sun muut, mutta kai yks tommonenkin pitää joukkoon sopia.
 
Outoja lääkäreitä sitä siihen ammattikuntaa mahtuukin! Musta tuntuu, että itsekin luotan enemmän kokeneen kätilön/neuvolatädin käsin tekemään kokoarvioon mahan päältä kuin ultran tulokseen.

Mulla lääkärit on myös saaneet aivan mitä sattuu lukemia sf-mitan kanssa (ei sikäli, että muutenkaan oikein uskoisin koko sf-mittailun järkevyyteen kun ei tunnu korreloivan minkään kanssa)... mutta mittailkoot jos haluavat :wink
 
No niin, radikontrolli, utra ja painoarvio, sekä kääntöyritys takana. 36+5 taitaa olla tällä hetkellä ja radi sekä oma paino pysynyt tosi hyvin kontrollissa ruokavaliolla. Vauvan paino-arvio oli 2,9kg ja odotusarvoisesti olisi 3,6kg laskettuna aikana. Pää ylöspäin hengaillut tosiaan kuukauden päivät ja ylilääläri yritti kääntää kahdesti, ei suostu heittämään kuperkeikkaa, vaikka poikittaiseen asentoon asti saatiin. Vähän inhalta tuntui, muttei sattunut ollenkaan ja olisin ollut itse valmis yrittämään vielä, mutta kaippa se olisi jo kääntynyt jos haluaisi niin tehdä.

Ahdistaa ja pelottaa, suunniteltu sektio sitten viikolle 39+5. Magneetissakin käytiin tänään ja maanantaina soittelevat miltä lantion mitat näyttävät. Juteltiin, että koska vauva on hyvän kokoinen, voidaan miettiä perätilasynnytystäkin, jos lähtee ajoissa itse syntymään. Koko ajan kätilö ja lääkäri hokivat, ettei kukaan painosta alatiesynnytykseen, mutta kyllä tuli silti painostava olo, kun tuntui että molempien mielestä sitä pitäisi minun lähteä yrittämään. Siinä sitten lopuksi käyrillä kaksin miehen kanssa istuessa jo ehti vähän itkettääkin.

Kukaan ei halunnut kysyttäessä kertoa mitään tilastoa siitä, moniko lopulta kääntyykin oikeaan asentoon ennen synnytystä tai moniko päätyy kuitenkin sektioon perätilasynnytysyrityksen jälkeen. Se nyt tuli kuitenkin selväksi, että saan muuttaa mieltäni koska vaan kumpaan suuntaan vaan. Kun en esikoista haluaisi synnyttää perätilassa, enkä haluaisi leikkaukseenkaan.

Tähän väliin kuulisin mieluusti rohkaisevia sanoja :3some
 
Takaisin
Top