Neuvolakuulumiset

Ai, okei, kiitos Mymmeli :) Näin ensikertalaiselle (ja netistä paljon muiden juttuja lukeneelle :wink kaikki on niin uutta ja jännää ja "monella" ollut pehmennyt ja lyhentynytkin se kohdunkaula jo, niin ajattelin että se on kovinkin yleistä, mutta ehkäpä tosiaan kokemuksiaan enemmän nettiin kirjoittavat juuri ne, joilla ongelmia on ollut.
Eikai siitä tunnustelemisesta mitään haittaa voi olla? Vai olisiko järkevämpi jättää se kopelointi väliin, kun kerran mitään ongelmia mulla ei ole kyllä ollut, supisteluja tms..? Kiitos Mymmeli hyvistä neuvoista aina täällä! :)
 
Olipas vähän turha käynti kyllä. Olisin voinut "antaa" senkin ajan jollekin toiselle, joka tarvitsisi sitä enemmän. Tuli melkein huono omatunto, että käytin julkisia resursseja turhaan, kun tietää kaikki säästöpaineet yms.
Mulla on kun kaikki on hyvin ja osaan (ainakin toistaiseksi) seurata omaa terveyttäni hyvin. Ja kun mitään kysyttävää ei ollut. Omatoimisena mittasin oman verenpaineeni ennen lääkäriä ja kävin puntarissa. Sitten sillä aikaa,kun lääkäri kirjasi, niin koplasin mahaa ja katsoin, että miten päin vauva mahdollisesti on, jotta sydänäänet saataisiin kuulumaan nopeasti. Ens kerralla taidan mitata sf-mitankin valmiiksi :wink
 
Tiuku82, ei lääkärin hellällä tutkimuksella haittaa ole. Mutta loppuraskaudessa tai yliaikaiskäynnillä lääkäri jo tarkoituksella on vähän kovakouraisempi, jos vaikka käynnistäisi synnytyksen. Anna lääkärisi tehdä päätös onko tarpeen tutkia. Ennenhän tutkimus kuului neuvolakäynteihin, mutta se on koettu "turhaksi" tehdä ilman mitään syytä. Enpä usko, että sinullakaan mitään suurempaa tarvetta sille ole, kuin oma kiinnostus.

Nykyään neuvolakäyntejä itsessäänkin on niin paljon ja odottajan terveydentilaa seurataan tarkoin terveydenhoitajan toimesta, että taitaa lääkärillä käyminen ylipäätänsä olla aika turhaa, ellei ole ollut oireita... Usein lääkärit vaan antavat turhia paineita tutkimuksillaan... Esikoista odottaessa lääkäri määräsi minut sairaslomalle kypsyneen kohdunsuun takia. Kohdunkaulaa kyllä oli tarpeeksi jäljellä... Enpä kyllä sitä sairaslomaa edes pitänyt, koska en kokenut sitä tarvitsevani ja hyvä niin, koska kohdunsuuni ei tosiaankaan ollut edes kypsynyt edes synnytyksen käynnistyttyä kunnolla... Ensisynnyttäjänä en siis heti lähtisi näitä pelkäämään (ellei ole sukurasitetta ennenaikaiseen synnytykseen), kun paikat vielä kokemattomuudesta piukat.
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri, tosi nopea käynti ja melkein turha. Onneksi mies ei vaivautunut mukaan! Lääkäri oli kyllä ihan mukava ja ystävällinen, mutta liukuhihnameiningiltä tuntui. Ei mitään sanonut mitoista tai muusta, katsoin itse neuvolasta lähdettyäni, mitä hän kirjoitti korttiin. Kohdunsuu kiinteä, kiinni, 4 cm pitkä. Ja sf-mitta 24cm. Onneksi sen sain nyt viimeinkin tietää! Mahan koko on tupannut huolestuttamaan, mutta tuo sf-mitta osuu ihan keskikäyrälle :)
Sydänäänet kuunneltiin tosi nopeasti, ja käsialasta on vaikea saada selvää, mutta kai tuossa kortissa 158 lukee. Tuntuu kauhean isolta luvulta..

Lääkäriä ennen kävin terkkarin mittailtavana, painoa tullut +300g/vko viime neuvolan jälkeen, mihin terkkari oli tosi tyytyväinen. Ja hemoglobiini 123 eli en tarvii lisärautaa. Syön multivitaa kyllä. Seuraava neuvola jouluaaton aattona ja seuraava lääkäri joskus viikolla 36.

Kysyin muuten synnytystavan arvioinnista lääkäriltä, ja hän sanoi, ettei kuulu rutiininomaisesti ensisynnyttäjillekään :sad001 Neuvolakäynneillä vaan koko ajan seurataan sikiön kokoa ja asentoa.. Näin siis Vantaalla.
 
Neuvolalääkäri oli tiistaina, vk 24 + 0, ja sitä aikaistettiin kahella viikolla kipeiden suppareiden takia. Kohdunkaulassa/-suussa ei ainakaan vielä muutoksia. Nyt sitten olen koko viikon ramppaillut labrassa vaikka missä kokeissa, mutta ainakaan vielä syytä ei ole löytynyt. Kaikki on kipeitä suppareita lukuunottamatta kuulemma kunnossa (paitsi että on helkutan kipeä vasenta nivunen sekä häpyluu). Ens viikon alussa taas pitää soittaa neuvolaan ja sitten mietitään tarviiko sinne mennä extra käynneille kuinkakin usein tai ollenkaan.
Kohdalleni osuneesta lääkäristä täytyy sanoa, ettei ollut mitenkään kovin kannustava tai informatiivinen tapaus. Kun ihmettelin asioita ja kerroin pelkotiloistani, niin ei noteerannut mitenkään suuntaan eikä toiseen. En myöskään saanut mitään järkeviä vastauksia kysymyksiini, lääkäri vain totesi koko ajan kaikkeen "juuh" ja "jaah".
 
Apua.. Nyt alkoi jännittää. Tiistaiaamuna olisi neuvolalääkäri. Terkkarilla olen käynyt useamman kerran, varmaan n. 3 kertaa, mutta lääkärillä vain kerran. Ja silloinkin lääkäri oli juuri palannut sairaslomalta ja oli selkeästi vielä toipilas flunssan jäljiltä. En yleensä ole bakteerikammoinen mutta tuolloin köhiminen hiukan kyllä arvelutti. Kun hän vielä löysi kohdunsuulta kystia (osoittautuivat papassa aiheettomiksi) oli yöunet menetetty moneksi viikoksi. Viime neuvolakäynnillä sf-mitta oli rajojen yläpuolella, siksipä tuo käynti jännittää jo valmiiksi...
 
Tänään oli neuvola ja seuraava onkin sitten ensi vuoden puolella :)

Kaikki edelleen todella hyvin! Arvot hyvät, turvotusta ei ole, kipuja ei ole, harjoitussuppareita tulee, mutta niin kuuluukin ja kuulemma vain lisääntyvät rv.30 jälkeen. Noista suppareista tunnustin, etten kyllä juurikaan koko päivässä istu ja meno on päällä, mutta kipeää ei ole tehnyt, joten en tahtia viitsi alkaa hidastamaankaan. Sf-käyrä menee keskikäyrällä 23cm. Paino se mulla vaan nousee, mutta enpä jaksa enää sitä edes kauhistella. Nyttenkin tullut 800g viikkoa kohden! Sinänsä vähän jännittää tämä joulu, kun olen niin perso jouluruuille ja herkuille, että mitä mun herkuttelu mahtaa vaikuttaa omani sekä vauvan painoon :D
 
Hei,
Tänään minullakin oli neuvolalääkäri ja eipä siellä mitään ihmeellistä tietoa tullut. Ainoa lisä terveydenhoitajan tekemiin tarkastuksiin oli, että kastottiin sisätutkimuksella kohdunsuun tilanne. Kaikki oli hyvin ja aikaa käynnillä meni ehkä noin 20 min. Paino oli vähän laskenut parin viikon takaisesta, mutta ei lääkäri siihen mitään kommentoinut. Tosin nyt mitattiin ilman farkkuja, kun tavallisesti on aina kaikki vaatteet päällä. Seuraavan kerran lääkärille vasta viikolla 36.
On tietysti kivaa, että raskaus sujuu tällä hetkellä hyvin, eikä mitään oireita juurikaan ole. Itselleni tulee kuitenkin helposti tunne, että jääköhän hoitajalta tai lääkäriltä nyt jotain kertomatta tai selvittämättä, kun ei ole tullut mitään ihmeitä kysymyksiä raskauden etenemisestä mieleen.
Ihanaa ja rentouttavaa itsenäisysspäivää kaikille!
 
Olipas harvinaisen masentava neuvolareissu :sad001 Lääkäri oli niin tyly. Kerroin, että mulla on ollut huimausta ja kivuliaita supistuksia. Kohdunkaula kuitenkin ok. Liikunta on selvästi syypää mun supistuksiin, vaikka nyt niitä on tullut enemmän levossakin. Pitää kuulemma vaan tarkailla ja jos ne lisääntyy paljon niin pitäö olla neuvolaan yhteydesdä. Lääkäri kuunteli myös hyvin nopeesti sydänäänet ja mittasi sf-mitan joka oli vaan 21cm. Nyt siis viikkoja kasassa 27+4 eli alakäyrän alapuolella taidetaan mennä. Lääkärin mukaan pieni mitta selittyy kuitenkin vauvan asennolla.Mutta kyllä mua rupesi huolestuttamaan.
Oli muutenkin taas semmosta touhua että huhhuh, painoani ei katottu eikä myöskään otettu pissanäytettä. Voimakasta huimausta lääkäri ei edes huomioinut mitenkään. Tuli kyllä niin tyhmä olo, olis vaan pitänyt pyytää ite katsomaan kaikki jutut. Hemoglobiinikin piti pyytää itse ja se oli vielä 128, että ainakaan huimaus ei voi siitä johtua. Verenpaineet oli heti liikunnan jälkeen 115/80 en ymmärrä miksi se lääkäri kattoo ne heti kun menen vastaanotolle. Olis varmaan taas olleet paljon alhasemmat jos olisin saanut hetken huokasta ja istua.
Lisäksi mun neuvolatätini on vaihtunu ja tulee vaihtumaan taas tammikuun lopussa eli tätä uutta tulen näkemään luultavasti vain kerran. Ihan hölmöä, tykkäsin niin siitä edellisestä hoitajasta. No nyt oon varmaan saanu purkaa tuntojani ja valittaa tarpeeksi. Taidan painua takasin sänkyyn, kun yöllä tuli nukuttua vain 2 tuntia.
 
Tiittana, tiedän tuon tunteen! Etenkin ekoilla käynneillä neuvolassa oltiin niin tyytyväisiä kun olen ihannepainossa, terve ja muutenkin kaikki ok. Vähän niinkuin että 'kai ne nyt katsoivat kaikki kunnolla ja huomaisivat oikeasti jos olisi jotain ongelmaa..?' Etenkin näin ekan vauvan kansa sitä kelailee kaikenlaista kun ei ole vertailukohtaa. Toisaalta miksipä sitä ei kaikki menisikin ihan hyvin ja suht vähillä vaivoilla. Mahan kasvaessa on alkanut tottua siihen ja oppinut kuulostelemaan oloa vähän paremmin. Niin ainakin täällä. Neuvolalääkäri mulla ensi viikolla, eli katsotaan sitten, olenko enää niin ihannetapaus :wink

Mua ohjeistettiin myös ennen lääkärille menoa ottamaan itse pissakoe, verenpaine ja paino. On niillä kyllä tosiaan kiire kun ei noita ehdi... Olen kiinnostunut tietämään, onko hemoglobiini parantunut rautakuurin jälkeen, saa nähdä miten paljon joudun sen ottoa rukoilemaan... kestää sen minuutin kuitenkin se homma :D No, ehkä yllätyn positiivisesti ja vastassa on supermukava lääkäri. Eihän sitä koskaan tiedä.

Nannai mullakin muuten huimausta aika reipaasti tippuneen verenpaineen takia. Neuvolassa ei oikein sanottu siitä mitään ja tottakai tosiaan ne lukemat on erilaiset kuin kaikessa rauhassa kotona/töissä. Oon palauttanut yhden kahvikupillisen aamun rutiineihin ja sen tuntuu vähän auttavan nostamaan paineita.
 
Muokattu viimeksi:
Kittis meillä ei taas ole ohjeistettu itse ottamaan, mutta olisi varmaan pitänyt katsoa vaan se pissa itse. Mä tiedän että meidän neuvolassa ei ole edes kiire kun asutaan pikkukylässä, mutta taas neuvolalääkäri kesti vaan 15 minuuttia. Tuntuu vaan joka kerta että se lääkäri haluaa musta vaan äkkiä eroon. Taidan huomenna soitella neuvolantädille ja jutella hänen kanssaan näistä asioista, koska mulle todellakin jäi tämän käynnin jälkeen semmonen olo että musta ei välitetä oikeesti.
 
Sokerirasitustestissä paastoarvo koholla ja heti tulosten tultua tuli soitto neuvolasta, että seuraavana päivänä minulle on aika varattuna. Aika tehokasta toimintaa! Nyt saan sitten unohtaa kaikki joulusuklaat ja vastaavat herkut sekä opetella käyttämään sokeriarvo mittaria.. Oman neuvolahenkilön näenkin jo normitarkastuksen tiimoilta 27.12, ja pääsee heti ihmettelemään sokeriarvoja (tänään tapasin erihenkilön omani ollessa lomalla).
 
Lääkärissä on nyt käyty ja asiat kunnossa. Lapsi on kaiketi pää alaspäin, kuten arvelinkin, ja aika ylhäällä vielä.
Sf-mitta oli vähän keskiarvon yläpuolella, eli näin 27. viikolla 26, mutta minusta tuo mittailu tuntui kyllä aika randomilta touhulta eikä kerro varmaan paljon mitään tässä vaiheessa, ainakin jos on kuitenkin "normaalin" rajoissa.

Hemoglobiinin ottoa jouduin vähän ruinaamaan, mutta onneksi terkkari otti sen vielä lääkärikäynnin jälkeen. Vähän parantunut nestemäisen lisäraudan ansiosta ja nyt vielä vaihdoin enemmän rautaa sisältävään Obsidaniin, joka ei oo mahalle yhtään kiva, mutta auttaa varmasti vielä lisää.
 
Niin ja tuo raskaudenaikainen alhainen verenpaine voi kuulemma olla hyvä juttu loppelämää ajatellen. Lääkärin mukaan jos se raskaana ollessa on alhaalla, se ennakoi, ettei tule myöhemmällä iälläkään verenpainetautia (ainakaan niin todennäköisesti). Että vaikka huippaus ei oo kivaa niin tämä on mukava tietää :)
 
kittis, jännä sinänsä että noin sanoi :) itseltä vähän hassulle kuulostaa, kun mulla on verenpainetauti ollut jo kohta 10 vuotta, johon lääkityskin olemassa (sukurasite). Aina näin raskaana ollessa arvot laskee tosi paljon. normilukemat ilman lääkitystä on siinä 130/95(-105) ja nyt näin raskaana ollessa ovat just ja just olleet 105(-116)/70(-80). Mulla huimaus tahtoo johtua siitä että ylä ja alapaineen välinen ero niin pieni välillä...
 
Hei Kittis, obsidan on taas mulla tuntunut mahaystävällisimmältä kuin vaikka se spartofen. Spartofenia kun otti niin tuntui että koko elämä muuttuu nestemäiseksi :)
Mullakin on aina ollut matalat paineet ja samoja linjoja mennään vieläkin. Sokerit tuppaa välillä notkahtamaan pahasti, mutta silti th-täti miettii minua sinne sokerirasitukseen.
Sairaslomaa särkyjä ja supistuksia mahtuu minun raskauteen... Pääasia että vauva on terve, reipas ja voi hyvin :)
 
Juu niin se lääkäri mulle verenpaineesta sanoi. Varmaan tapaukset on hyvin erilaisia ja vaatis perusteellisempaa tutkimusta kyllä tuo asia että vois oikeasti tehdä mitään isompia johtopäätöksiä. Mullakin kyllä oli joskus lukioaikoina kun e-pillerireseptiä uusin niin alapaineet kuulemma huolestuttavan koholla, eikä asiaa silloin hirveesti tutkittu kuitenkaan, joten aloin vaan miettiä sitten myöhemmin tuon lausunnon paikkaansapitävyyttä loppupeleissä. Mun eilisellä lääkärillä tuntui olevan kiire, joten en tullut asiaa selvittäneeksi siinä kovin hyvin.

Mulla oli aiemmin muistaakseni Floradix, mutta vaihdoin Obsidaniin kun raudan määrä on niin moninkertainen siinä. Syön nyt noi pois vaikka mulle tuleekin niistä enemmän vatsaongemaa ja katotaan taas sitten mitä seuraavaksi!
 
Kittis, juu, välillä tuntuu että lääkäritkin laukoo, mitä laukoo. Enhän tiedä pitääkö tuo paikkaansa:) voihan olla kun en itte mikään elkuri ole :wink mutta näin maallikkona ajatellen ja omista kokemuksista ajatellen tuntuu vähän hassulle tuo :)

OMA neuvolakin oli tänään aamulla viikoilla 29+3.

Vilkasliikkeinen masukki on, sykkeet siinä 143 tienoolla tasaseen. Totes tätikin että supistelen aika herkästi kun jo asennon vaihto sai aikaan pelkän mahamöykyn (meno makuulleen/selälleen). Sf-mitta oli 27-28, keskikäyrillä mennään. pissa puhdas ja rr sen 108/78 Nyt sitten siirrytään kahden viikon väleihin neuvoloinnin kanssa. Seuraava käynti ois 2.1. Sitä ennen ois lekurille meno 30.12 loppuajan sairasloman takia.
 
31+4 neuvola eilen :) pissa puhdas, rr 115/78 hb 124 sykkeet 140 molemmin puolin ja hyvin liikkuvainen on. turvotus + (jeijeijei...). Sillä hetkellä kun koklattiin, oli pää alaspäin ja majailee tuolla mun oikealla puolella (ja sen kyllä kans tuntee!) jep, ja painoa nyt 76,8kg ja olikohan kahdessa viikossa viikkonousu yht. jotain 800g ja rapiat!!! (mutustelen parhaillaan porkkanaa...)

Puhuttiin vähän imetyksestä, kun tuntuu, että koko asia vaan ahistaa, mitä enemmän sitä tuodaan silmien eteen (ja vaasahan on kans hyvin tunnettu tästä imetysmyönteisyydestään... äitimyönteisyys onkin sitten toinen asia, kuulema)
Ensimmäiset kovat supistelut saivat rinnat heruttelemaan ja nythän niille ei loppua näy, ei siis aivan koko aikaa tippase,mutta lämmöstä tykkää kumpikin tisu NIIN paljon, että olen opetellut nukkumaan jo ilman peittoa kun en vaatteet päälläkään oikein saa nukutuksi (että sais liiveihin topattua suojia).

Myös synnytyksen alkamisesta puhuttiin, että mitä se ajallisesti voisi kohdallani tarkoittaa kun meillä naikkoset on kuulema olleet suht nopeita synnyttäjiä, että milloin sitä pitäis sitten lähtiä kohti sairaalaa ja täti meinasi että karkeasti laskien se voisi tarkoittaa sitä että puolet esikon synnytyksen kestosta poies....

Ilmaisin huoleni myös mahdollisesta perätilasta (vaikka nyt olikin tuolla pää alaspäi) kun liikkuu niin mahottomasti tuolla yksiössään, että eihän kukaan voi pakottaa naista synnyttämään lasta perätilassa, vaikka tehtäisiin minkälaisia tutkimuksia ja hutkimuksia tahansa... kuulema ei tietenkään voi. Mutta varmasti pitää itte pysyä kovana myös siinä kohtaa ja sanoa mitä haluaa ja minkä ajattelee olevansa itelleen ja vauvalle parasta...

Nojoo, eiköhän nää ollu nyt tässä tällä kertaa:):):)
 
Kävin viime perjantaina neuvolassa ja kaikki vaikuttaa hyvältä. Nyt siirryttiin kahden viikon välein kontrolleihin, joten seuraavan kerran menenkin neuvolaan jo ensi viikon perjantaina. Mulla on tullut painoa tähän mennessä 11kg, kun viikkoja on kasassa 31. Huomenna olisi perhevalmennuksen toinen osa. Sinne mun mieskin toivottavasti pääsee mukaan. Ensimmäisellä kerralla olin yksin ja eipä mies siellä olisi paljon mitään tehnytkään, kun käsiteltiin imetystä ym.
 
Takaisin
Top