Neuvolakuulumiset

Noita neuvola- ja lääkärikäyntejä on niin vähän, että ei mun mielestä tarvii hävetä yhtään jos tuntuu, ettei kaikki huolet ja vaivat osu juuri ohjelman mukaisten käyntien kohdalle. Ja onhan se tärkeetä, että saa sitten mielenrauhan ettei tule hulluksi huolesta!

Onko teillä ollut miehet mukana neuvolakäynneillä? Me ollaan käyty yhdessä noi kolme kertaa (tuntuupa tosi vähältä!), mutta sen yhden ylimääräisen kerran kävin yksikseni. Nyt on seuraavaksi reilun kolmen viikon päästä neuvolalääkäri, ja sovittiin että mies ei tule mukaan.
 
Meillä ei mies ole ikinä ollut neuvolassa mukana, mutta aina tekstarilla pistän kuulumiset käynnin jälkeen. Ultrissa on aina ollut mukana. Hän on töissä aina, kun on neuvolakäynnit, enkä näe järkeä alkaa olemaan töistä pois vain neuvoloiden takia, missä kuitenkin odottajan vointi on se mitä pääasiassa tarkastetaan ja keskustellaan. Että eiköhän se mies kuule kotonakin jos jokin paikka alkaisi kolottamaan ja näkee kun kaikki on hyvin :wink
 
Miehen pitäis tulla seuraavaan neuvolaan mukaan (1. kertaa), kun erikseen pyydettiin. Keskustellaan vauvaperheen elämästä tms. On paljonkin mukana odotuksessa muuten, esim. ultrat ollut tosi tärkeitä.
 
Meidän pienellä kaikki hyvin! Voi että mikä helpotus. Kohdunsuu on pitkä ja napakasti kiinni, ei syytä siis huoleen. Viikon päästä rakenneultrassa nähdäänkin onko istukka siirtynyt pois kohdunsuulta. Sekään ei ultrauskertomuksen mukaan ole kuin osittain kohdunsuun päällä. Ihanaa. :)
Sydänäänet tsekattiin ja sieltähän se jumputi-pumputi syke täytti huoneen. :love7 Miestä harmitti kun ei tällä kertaa ollut mukana ja sydänäänet kuunneltiin vaikka olin epäillyt, että kyseessä on vain sisätutkimus.

Zallieh: Meillä mies on todella innoissaan ollut lukuunottamatta tätä ylimääräistä kertaa aina mukana ja tukena. Oikein odottaa tuota rakenneultraa niin saa taas nähdä pikkuisen. Tietysti molemmat tiedostetaan, että pohjimmiltaan siinä katsotaan lääketieteelliseltä kannalta miltä kasvu ja sikiö näyttää ja että uutiset voivat myös olla huonoja. Mutta silti se on ihanaa ja liikuttavaa nähdä meidän pieni.
 
Meillä kans mies on töissä arkena 8-17 naapuri paikkakunnalla joten ei ole mukana neuvolakäynneillä. Kysyi kyllä haluanko hänet mukaan ? ja sanoin että jos jotain ylimääräistä tulee niin sitten (tarttee lähtiä polille tms) ja toki KAIKKIIN ultriin osallistuu :)
Itseppä taisin ihan kieltää, ettei ole normaaleilla neukkukäynneillä matkassa, yritän itsekin selviytyä niistä aina mahd. pian pois! :laughing002 Ilmoitan kyllä myös aina viestillä, tai soitan, kun käynti ohitse niin on mieskin ajantasalla kuulumisista. Kerran muuten unohdin ilmoittaa (lähdin hirveellä vauhdilla ostoksille) niin mies kyllä soitti perään ja kyseli tarkasti kaikki!
Me kuunnellaan sitten kotosalla sydänääniä silloin tällöin, niin mieskin ne kuulee :hug003
Sitten saa mun puolesta olla matkassa, kun vauvan kanssa mennään ensimmäistä kertaa neuvolaan :love017:love017:love017
 
Mulla on ollut kolme neuvolakäyntiä (9+6, 15+6, 20+5) ja sitten se yksi ylimääräinen sydänäänten kuuntelu oli 17+6. Seuraavaksi on tosiaan neuvolalääkäri, joka on viikolla 26+0. Näin ainakin meillä Vantaalla, ja esikoista odotan.
 
Minä asustelen Helsingissä ja esikoista myös odotan. Kai nuo vähän riippuu siitä, kuin hyvin aikoja löytyy. Seuraava neuvola taitaa olla 23+5... Neuvolalääkäristä ei vielä tietoa, mutta eikös sillon saa raskaustodistuksen Kelaa varten, eli pitäis olla ennen viikkoa...?
 
Nmarie, terveydenhoitajasi kirjoittaa raskaustodistuksen, kun raskaus on kestänyt sen 22-viikkoa. Eli ei tarvitse sitä varten lääkäriä nähdä :)

Minulla myös neuvola kerran kuukaudessa! :)
 
n. viiden viikon välein ollut neuvolakäynnit (+ ekstrana sitten nuo ultrat,np + rakenne). 8+ viikoilta lähtien.
 
Neuvola takana ja kaikki kuten pitääkin. Odotusneuvolan käytäntö on muuttunut ja tämä rv.26 neuvolalääkäriä ei enää ole, ellei ole lääkärille tarvetta. Mulla tämä raskaus mennyt suorastaan mielettömän hyvin, eikä enää ole ollut mitään vaivoja sitten alkuajan niin ei ole tarvetta tavata lääkäriä. Mutta normaalisti th tarkastukset kyllä :)

Sain influenssa rokotteen ja nyt on koko perhe rokotettu! Hb 127 ja RR 124/59, joten arvotkin hyvät! Sf on kasvanut viime kerrasta ja nyt mitta oli 20cm ja sikiö selkeästi tykkää majailla yläosassa. Painoa oli tullut peräti 700g/vko! Sokerirasituksen yhteydessä otetaan taas vasta-aineet ja maksa-arvot. Maksa-arvot siitä syystä, että esikoisen loppuraskaudessa maksa-arvoni nousivat ja riski on muissakin raskauksissa.
 
Ok, kiitos infosta! Seuraavassa neuvolassa sen varmaankin sitten saan. Kai joku muistuttaa, kun pitää pistää paperit kelaan? Aivot on kyllä raskauden aikana jäänyt jonnekin narikkaan
 
Kelan asioimisen voi hoitaa heti, kun olet ne neuvolasta saanut raskaustodistuksen. Todistuksen voi lähettää postissa ja muut päivärahahakemiset yms. voi täyttää netissä. Kannattaneekin täyttää ne pian neuvolassa käymisen jälkeen, kun Kelalla joskus tuppaa kestämään päätökset :)
 
Neuvolassa käyty tänään rv 23+0. Mulle sattui harjoittelija kohdalle ja sen takia jäi nyt melkein vaivaamaan esim. sf-mitta. Tyttö totesi, että onpas pieni maha ja sai mitaksi vain 15 cm, joka ois kuulemma ollut ihan ala-alarajoilla. Myös sydänääniä metsästi kauan eikä saanut niitä kuulumaan kunnolla. :sad001 Oikea terkka tuli sitten avuksi, ja hän sai sf-mitaksi jopa 19 cm, joten aika iso ero noissa mitoissa. Sydänäänetkin saatiin esille ja vauvan syke oli n. 134. Painoa mulle on tullut oman seurannan mukaan vasta n. 3 kiloa, neuvolan vaa'at elää vähän omaa elämäänsä. Tuntuu vain, että kaikki on niin kovin pientä. :confused004 Kaipa vauvalla on kuitenkin asiat kunnossa ja omissa silmissä mahakin näyttää jo aika isolta! :)
 
Heippa, olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua (esikoinen tulossa, rv 22+6), kiva lukea muiden kokemuksista. Minulla ollut kolme neuvolakäyntiä (noin kuukauden välein) ja seuraavaksi lääkärin tapaaminen. Kaikki tuntuu muuten olevan kunnossa, neuvolatätikin erittäin mukava, mutta hemoglobiinit on hitusen alamaissa. Tokalla kerralla mitattiin 111 ja määrättiin rautaa, siitä huolimatta kolmannella neuvolakäynnillä arvot pudonneet 105 ja taas määrättiin lisää rautaa. Ei sattuisi löytymään hyviä vinkkejä miten ne erittäin hyvänmakuiset napit sais helpoiten alas?:confused:
 
Mulla olis huomenna neuvolalääkärin käynti (vko26). Mä olen ihan pihalla, että mitä siellä tapahtuu ja miten sinne pitäis valmistautua? Mulla ei taida oikein olla lääkärille mitään kerrottavaa, koska kaikki on mennyt tosi hyvin. Vauva on aktiivinen ja mä olen vähän kömpelö, mut muuten kaikki on ok.
 
Tintsu, mulla oli se tänään ja ei siellä mitään ihmeellistä ollut. teki sisätutkimuksen ja katso että kaikki on ok. Tosin mulle kirjotti myös sairaslomaa itsenäisyyspäivälle saakka kun on ollut harjotussupistuksia ja pitää käydä antamassa myös pissanäytettä ja sen semmosta ettei johdu semmosista ainakaan nämä supistelut.

Muutoinki neuvolassa kaikki ok! sf-mitta oli nyt sen 25cm. sokerirasitukseen pitää varata aika ja käydä siellä tässä kahden viikon kuluessa. Että semmosta, nii ja 600g/viikko tullut painoa lisää, neljä viikkoa sitten oli ed. neuvola... nyt sitten ennen joulua seuraava käynti ja sen jälkeen pitäski alkaa ramppaamaan parin viikon välein!
 
Mullakin oli tänään neljäs neuvolakäynti (23+6). Kaikki oikein jees, verenpaine jopa vähän laskenut taas (sukurasite, sitä aina jännitän lähteekö alapaine nousemaan liiaksi), oli nyt 108/74 joka mulle tosi hyvä! Rauta-arvot (ei oltaisi otettu ellen olisi pyytänyt, siitäkin kuulemma säästetään) oli vuorostaan nousseet ( :) ) 131 vaikken lisärautaa edes syö muuta kun mitä Multivitan raskaus ja imetys-tableteissa tulee, mutta sitä oon popsinut alusta asti.
Iloinen ylläri oli että painoa oli tullut viimisen 4vkon ajalta vain +100g!! :D Yhteensä noussut ajasta ennen raskautta 7kg, mikä on munsta tässä vaiheessa oikein jees. Sf-mitta oli nyt 19,5cm, ja syke 150+.

Ja sain raskaustodistuksen! :) Ja juuri äsken hain verkossa äitiyspakkausta jo, ihanaa!
Neuvolalääkäriin varattiin aika joulua edeltävälle viikolle (sitäkään en olisi automaattisesti saanut, kuulemma jäämässä pois säästöjen vuoksi, MUTKU MÄ HALUSIN:D) Ja siellä lääkärissä kuulemma ei tarkisteta esim. kohdunsuuta ellei varsinaisesti halua (?) ja mähän haluan! Outoa ettei mitään kattella jos ei varta vasten "itse halua", kyllä mä ainakin tahdon tietää missä mennään ja et kaikki paikat kiinni ym vaikkei mitään ongelmia oo ollutkaan.. Ultralla ilmeisesti ei katsota, kun neukku sanoi että lääkäri tunnustelee sen kohdunkaulan (se ei taida olla yhtä luotettavaa kuin uä? mutta yleistä ilmeisesti? ) Sokerirasituksenkin sain sille samalle viikolle. Ihanaa, nyt alkaa tapahtua :)

Mutta toi neuvolalääkäri muakin kiinnostaa, mitä ihmettä siellä sit oikeen tehdään jos kerran alapäätäkään ei tarkisteta ellei erikseen halua? What?
 
Ai niin, sitä vielä, että noista kaikenmaailman säästöistä.. kyselin että missä vaiheessa sitten aletaan käymään neuvolassa useammin, kun nyt käyty 4vkon välein, niin vuodenvaihteessa kuulemma taas muuttuu kun SÄÄSTETÄÄN lisää.. Ennen on ruvettu käymään useammin viikolta 30 lähtien, mutta nyt vuoden vaihteen jälkeen se kuulemma siirtyy siten. että vasta viikolta 35 lähtien tulee viikoittaiset käynnit.. En sitten enää kysynyt tarkemmin että jatkuuko tosiaan tuolleen 4vkon välein ihan sinne asti (!?) vai tuleeko siinä edes parin viikon välein ennen sitä, tiedättekö te tarkemmin?
 
Tiuku82 Kohdunkaula ja kohdunsuu tutkitaan aina sormikopelolla. Kohdunsuuta tunnustellaan onko "kypsä". Harvemmin ensisynnyttäjällä olisi ongelmaa, että edes kypsyisi ennen aikojaan. Se edellyttäisi todella raskaan fyysisen työn ja jatkuvan rasituksen. Kyllä se supisteluja tuottaisi. Katsotaan myös onko kohdunsuu auennut. Ja taas sama juttu, harvemmin ennen synnytystä edes lähtee avautumaan. Kohdunkaula tietysti katsotaan pintapuolisesti näyttääkö siistiltä, ettei ole tulehdukseen viittaavaa, mikä aiheuttaisi supisteluja. Mutta jos tällaista ei ole ollut ja virtsanäytteet ovat olleet puhtaat niin tuskinpa tulehdustakaan on. Kohdunkaula myös mitataan ja taas vain sormikopelolla. Synnytyksen edistyessä kohdunkaula häviää.

Itse olen taas hivenen helpottunut, kun tutkimuksia ja käyntejä vähennetään. Näin kun on toinen raskaus ja tietää mitä on tulossa en edes koe tarvitsevani terveydenhoitajan holhoamista. Tunnen kyllä kroppani ja tiedän milloin pitää hiljetää ja mikä on normaalia. Ja masussa käy sellainen vilske niin eiköhän kaikki ole hyvin. Ja jos joskus tulee sellainen olo, että "milloinkohan niitä liikkeitä viimeksi tuntuikaan" ei tarvitse syödä kuin pala suklaata ja istua aloilleen niin eiköhän taas ala möyriminen.
 
Takaisin
Top