Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai niin, piti kommentoida tuota ultra-asiaa. Täälläkin kaupunki tarjoilee nt-ultran ja rakenneultran. Sen jälkeen ei ultrailla, ellei ilmene jotain kontrolloitavaa. Omassa neuvolassa ei laitteita ole, edes antiikkisia sellaisia. Jotenkin hurjaa, kun on viime aikoina kuullut jos jonkinmoista tarinaa yllätysperätilasynnytyksistä sun muista, jotka olisi ultrassa kyllä havaittu. Mutta tähän on kai tyytyminen, ellei sitten omakustanteisesti halua yksityiselle mennä. Tuntuu kyllä pitkältä ajalta, että seuraavan kerran nähdään mahan sisältö vasta valmiina pakettina joulukuussa tai (niin kuin itse pahoin pelkään) tammikuussa.

Täällä neuvolassa tänään käyty. Lentolupa tuli, vaikkei sitä vielä oikeestaan olis tarvinnutkaan. :)Eli sunnuntaina kutsuu Sisilia. Pieni irtiotto arjesta ja viimeinen kaksin tehtävä matka...
Painoa tullu nyt kaiken kaikkiaan n. 13kg, eikä mulle ainakaan mitään siitä sanottu.

Neuvolassa käväisty eilen, ja kelaa varten paperit saatuna. Viikonloppuna sitten täytteleen hakemuksia Kelalle, kun on aikaa hiukan paneutuakki asiaan.

Parikin asiaa yllätti tällä neuvola reissulla.

Olen luullut, että sokerirasitus on automaattisesti edessä kaikilla yli 25-vuotiailla odottajilla, itse siis olen juuri täyttänyt 27v. Terkkarin otettua sf-mitan kysyin,että milloinkas mulla on tuo sokrurasitus edessä, niin totesi vaan,että jos mitta pysyy käyrillä(kuten on tähän asti) raskauden edetessä niin ei ole syytä turhaan mennä testattavaksi. Olin vaan, että ok hyvä juttu, ei se kauheasti olisi minua houkutellutkaan o_O

Itselläni ei ole alku raskaudessa ollut vaivoja laisinkaan... mutta nyt on alkanut pelkkä peruskunnon ylläpito hyötyliikunnalla (lenkkeily ja pyörällä töihin kulkeminen (12km)) tuottaa tuskaa siinä määrin, että harjoitussuppareita on alkanut esiintyä paljon ja pitkäkestoisesti. Kipua niihin ei ole juurikaan liittynyt,epämukavuutta sitäkin enemmän. Hassua sinänsä,että nita ei kyllä esiinny aerobisen jumpan aikana, mutta niihin en yksinkertaisesti jaksa aina töiden jälkeen ottaa osaa. Supparit oli päällänsä tuolla neuvolakäynnilläkin, kun terkkari ihmetteli niiden pitkäkestoisuutta mitan oton ja sydänäänien kuuntelun aikana. Kerroin sitten liikunta tottumuksistani, että peruslenkki on vaihtunut 30 min. lompotteluun ja pyörä bussikyytiin. Sanoi, että jätä vieläkin vähemmälle liikkuminen, että jos noi supparit eivät lyhene tai alkaa kipua esiintyy, tarvittaessa olisi heti oltava lääkäriin yhteydessä. Vielä painotti, että äläkä murehdi tulevia kiloja,että niistä kyllä pääsee eroon sitten ipanan synnyttyäkin. Terkkari väritti todella nätisti kaikki kauhukuvat mieleeni, että mähän jään kyllä sängyn pohjalle koko loppuraskauden ajaksi, kunhan ipanalla menee kaikki hyvin synnytykseen asti . :sad001

Mutta hyvää matkaa reissuun lähtijöille! :smiley-bounce012
En suinkaan ole kateellinen ... :wink

Radiossa just uutisissa sanottiin, et rd-diagnoosien määrä tuplaantunut vuosituhannen alusta. Et sillon alussa on ollut 6%:lla odottajista ja nykyään määrä on tuplaantunut. Onko ihme, jos se noin helpolla todetaan, kysynpä vaan... Minusta ihmisille todetaan nykypäivänä ylipäätään toi kakkostyypin diabetes ihan liian helposti.

Mami91: Mullakin kaikki on mennyt oikein hyvin, pissa on ollu joka kerta puhdas ja mitään muitakaan oireita ei ole ollut, olen siis päässy tosi helpolla. Nyt mulla on siis menossa rv 27. Ylipainoa mullakin oli jo raskauden alkaessa, mutta olen sen kyllä tiedostanut ja ei sitä ihan niin paljon ollut, et olisin joutunut sokerirasitukseen jo sillon alussa. Mitään mässäilyjä en ole koko raskausaikana harrastanut ja liikuntaa olen suorastaan lisännyt. Miehelle just nauroin, et mä en muistakaan millon meillä ois lenkkeilty näin paljon kuin nyt raskausaikana :laughing021 . Ja kertaakaan ei ole neuvolassa painonnoususta sanottu mitään, kun sekinhän voisi olla merkki siitä, et sokereissa on häikkää. Onhan se paino noussut, mutta ihan normaalisti minusta, jonku 7 kiloa tähän mennessä. Mut saa nähdä mitä se neuvolalääkäri sit sanoo noista mittausarvoista loppukuusta (jotka on minun mielestä ihan normaaleja) ja tuleeko mulle sit myöhemmässä vaiheessa vielä uus kotiseuranta. Epäilen, et se rd jää sinne mun tietoihin roikkumaan, vaikka nyt jälkeenpäin todettaiskin, et se on ollut aiheeton diagnoosi.

Varmasti myös se vaikuttaa että raja-arvoja on madallettu entisestään jolloin tulee myöskin enemmän positiivisia rd-diagnooseja ja nykyään myös tehdään ko rasitus useammin kuin ennen.

P_K: Mahtavaa että kaikki on mennyt hyvin! Itselläni on myös ollut yllättävän helppo raskaus,ei ole ollut muuta häikkää kun se paastosokeri,mutta sitä en laske raskauden piikkiin koska se on minulla ollut aina. Pahoinvointikin loppui silloin kun raskaus vaihtui kaksosraskaudesta yksisikiöiseen. Tosin allergiat minulla pahenivat kesällä kaameiksi, tänä kesänä oli kyllä mukava asia että suomen kesä on niin lyhyt :D Neuvolassa on sanottu painosta vain se että onpas hyvin pysynyt hallinnassa. Itsekkään en ole lisännyt mässäilyä enkä myöskään tietääkseni liikuntaakaan :D Liikun siis kyllä mutta en ole tietoisesti lisännyt liikuntaa raskauden myötä. Ei siis pitäisi tulla mitään "mässäilykiloja" , mutta nesteestä voi kyllä paino nousta. Kuinkahan monella mahtaa olla jossain vaiheessa raskautta tuota turvotusta ja mitenhän sitä parhaiten ja helpoiten saisi hoidettua,tietääkö joku? :)
Millaisia arvoja sinulla on P_K ollut? Kait ne laittaa tekeen viellä uudestaan tuon kotiseurannan vaikka arvot olisikin hyviä,näin ainakin itselläni. Meidän pitää myös käydä rv30 "vapaaehtoisessa" kasvukontrolliultrassa tuon sokeri jutun takia,vaikka arvot ovat olleet hyviä eikä ollut pienintäkään merkkiä sokerivauvasta rakenneultrassa, minulle ei muuten kukaan ole sanonut että olisi raskausdiabetes, mutta mahtaakohan mun papereissa silti lukea että sellanen on jos kerta muillekkin se on todettu niin helposti.

Mulla ainakin on supistuksia ihan jatkuvasti. Alussa ne oli hiukan kiuvliaita, mutta nyt vaan enää kiristää. Saattavat kestää pitkäänkin. Terkka ei niistä ollut huolissaan.

Meillä tuo neuvola oli myöskin tällä viikolla ja kaikki oli ihan ok. Painoa oli tullut vähän enemmän kuin olin toivonut, mutta en ota stressiä asiasta :) Ei siitä mitään huomautusta kuitenkaan tullut. Hoikka olin ennen raskautta ja nytkin ihan sopusuhtaisissa mitoissa.

Näyttää siltä että tämä maha on sellaista hyvin ulkonevaa tyyppiä. Nyt jo kohtuullisen kokoinen pallo :) Saa nähdä miltä näyttää loppuraskaudesta.

Mulla oli viime torstaina neuvola ja siellä oli mun ja miehen lisäksi neuvolatäti, kätilöopiskelija ja korkeintaan 25 vuotias lääkäri, joka näytti lähinnä naispuoliselta Arttu Wiskarilta eikä todellakaan vakuuttanut muo taidoillaan... Ensin kysyi, miten on mennyt ja kun sitten kerroin, että rv17 alkaen on ollut kylkikipua öisin mikä vuoksi en enää voi tehdä koirien kanssa aamulenkkiä (kun kivun lakkaaminen vie aamuisin aikaa), iskias vaivaa autolla ajaessa ja kävellessä, häntäluu "puutuu" ja alaselkä on muutenkin kipeä istumisesta, supistuksia on päivittäin ja kävellessä hiukankin pidempään tulee kova kramppimainen kipu oikealle alavatsaan, joka tosin menee ohi kohtalaisen pian. Lisäksi on sitten kiristävää kipua tuolla alapäässä ja menkkamaiset kivut alavatsassa lähes joka ilta ja nyt sitten uutena unettomuus ja toisinaan myös närästys. No, hänen mielestä kaikki noi on ihan normaalia ja ainoa oire, johon tää "Arttu" tarttui, oli närästys, joka hoituu kuulemma Renniellä. Mieskin oli siinä, että kyllä hän vähän huolissaan jo on tosta mun voinnista ja vaati seuraavan neuvolan jo 3 viikon päähän, kun muuten olis ollut vasta 4 viikon päästä. Neuvolatäti vaan komppas tätä lääkäriä (jolla ei takuulla ole omia lapsia!!!) Musta tuntui, että ainoa, joka muo kuunteli, oli se kätilöopiskelija... :( Ai niin, sainhan mä sentään antibioottikuurin, kun on oireeton pissatulehdus... et sekin vielä!!

^No jo oli neuvolakäynti... Ei kyllä herätä suurta luottamusta, jos neuvolalääkärit on tota luokkaa...

No, ehkä se ajatteli, että kun en ole soitellut neuvolakäyntien välissä vaivoista, niin ei ne niin kamalasti voi vaivata... Ja tosiasiahan on, että kyllä näiden kanssa pystyy elämään, vaikka töihin lähtö aamuisin on jo aika p...stä, kun tarvii enenmmän aikaa, ja välillä on sitten pakko vaan istua töissä ja olla tekemättä mitään.

Nyytikki: Naispuolinen Arttu Wiskari :laughing002 No jo on meillä neuvolalääkärikokemuksia viime päiviltä. Omani kirjoitinkin tuonne toisaalle.. Mulle tuli sellanen tunne, etten tahtoisi enää mennä sille samalle, kun meni niin pieleen hänen tutkimuksensa :confused1

Voi kamala Mininen toi sun lääkäri :smiley-angry016, kai teit valituksen tollasesta..? Mulla oli kans viikolla 17 neuvolassa, kun neuvolantäti ei löytänyt heti sydämensykkeitä vauvalta (liikkuu niin paljon, että kaikilla ollut vaikeuksia sen kanssa), niin heti kysyi multa, että onko mulla ollut veristä vuotoa... Siinä kyllä vähän säikähti, mutta samantein sydänäänet onneksi löytyi ja sit neuvolantäti jatkoi muinanaisina vaan muista aiheista. Ja siis toi tuntu musta todella pahalta, vaikka ymmärrän, että saahan sitä kysyä, mutta että neuvolantäti joka on tehnyt sen 30-vuotta neuvolantädin hommia, niin ei malttanut rauhassa etsiä sydänääniä...

Nyytikille kans sympatiat täältä tuon "Artun" takia... :smiley-angelic003

Mulla tutkittiin toi kohdunsuun tilanne kans neuvolassa supistelujen vuoksi, mutta on kuulemma tiukasti kiinni ja itseasiassa nyt ei oo hetkeen edes supistellutkaan ja voin taas liikkua ja lenkkeillä. Muutenkin pissa oli puhdas viime neuvolassa, vauvan sydänäänet 140, verenpaineet matalat, SF-mitta 24 cm ja sokeriarvotkin todella hyvät. Ainoo mistä sain satikutia on painonnousu :grin. Omaksi puolustuksekseni voin kyllä todeta, että olen syöntyt mielestäni toooodella terveellisesti, mutta kun on nälkä vaan kokoajan :smiley-ashamed008.

RV 27+4 ja tänään oli neuvolalääkäri. Mulla on koko ajan ollut kohtu normaalin ylärajalla( kasvu) vaikka vauva kasvaa normalinkeskirajan alapuolella.
Viimeviikolla mulle kerrottiin, että ei tarvitse mennä siihen sokerirasituskokeeseen ja vauvan paino 935g.
Tänään kuitenkin mulle sanottiin, että pitää mennä siihen sokeritestiin, miksiköhän ei ole siihen aikaisemmin laitettu..koska kohtu on 27 cm eli normaalin ylärajalla. Siis lääkäri tuumi mulle.
No sitten kerroin, että vauvan painosta päätellen viimeviikolla siihen ei ollut tarvetta mennä.. No siihen lääkäri antoikin minulle vaihtoehdon, menet jos tuntuu siltä.. No voihan..
Onko muilla noita kohtu iso juttuja, mitäköhän tämä nyt sitten mahtaa tarkoittaa...

Mulla oli jo rv 22 toi mitta 26cm :D Sen takia joudun rv 29 kasvukontrolliultraan mutta mitään muita erityistoimenpiteitä se ei vaadi. Perjantaina onkin neuvola ja lääkäri,saas nähdä onko mitta kasvanut kuinka paljon.

Mullakin on kohtu kasvanu siellä ylärajalla ja äitiyshousuihinkin oli pakko siirtyä muistaaksen rv8.. nyt rv 29 kohtu ylettyy jo kylkiluihin kun istuu tai ku beibi hengaa siinä ylhäällä yöllä, muulloin on vähän alempana. Ultrissa on ollu vähän keskikäyrän alapuolella kuitenki vauvan koko. Terkka arveli et kohtu näyttää kasvavan isona koska oon malliltani sellanen et mitään ei mahdu lantioon tai selkään piiloon vaan kaikki on tos mitattavissa. :p

Muokattu viimeksi:
Cherry87: Olisi pitänyt kyllä tehdä valitus, mutta olin silloin vaan niin helpottunut lopputuloksesta, etten jaksanut välittää koko lääkäristä enää.

Hienot neuvolalääkärikokemukset jatkuvat: edellisen lääkärin tilalle oli tullut teini, joka ei tuntunut tietävän mistään yhtään mitään. Ei meinannut saada sanaa suustaan ja lunttasi koko ajan jostain lapusta, mitä seuraavaksi pitää tehdä/sanoa. Kohdunsuun sentään sai tutkittua ja sen pitäisi (kai) olla ihan kunnossa.

Neuvolatädilläkin oli sijainen ja sain haukkuja suunnilleen kaikesta, mistä voi saada. Liikaa painoa tullut edellisestä kerrasta ja turvonnutkin kuulemma olen, vaikken itse sitä tässä ole tajunnutkaan. Hemoglobiinikin oli tippunut entisestään. Tosi miellyttävä käynti kaiken kaikkiaan. :sad001 Vauvalla sentään kaikki hyvin, jos äiti onkin vähän pyllystä.

Mininen: No ei oo kiva, että lääkäri- tai neuvokäynneistä jää ikävä fiilis, niin ei sais olla :angry1 Ihme tyyppejä liikkeellä joka puolella tänä syksynä...Mäkin mietin jo valmiiks seuraavaa neuvolalääkäriä, kun jäi niin paha maku..

Mullahan ei tota sf-mittaa oo vielä otettu kertaakaan (rv 29) että en yhtään osaa sanoa millä käyrillä mahdan huidella.

Hyviltä Aerian sokeriarvot kuulostaa :)

No jo on Minisellä ollu neuvolatäti - mä en kyllä käsitä mikä näitä neuvolalääkäreitä ja -tätejä vaivaa :smiley-angry016

Mulla alkoi supistella aikast kovasti tai siis lähinnä herkästi sunnuntaina. Alkoi ruokaa laittaessa ja jatkui useita kertoja sinä päivänä ja sitten yöllä ja seuraavanakin päivänä. Välillä oli kipeitä, välillä ihan "normaaleja" eli maha vaan kovettui muutamaksi minuutiksi, mitään vuotoa ei onneksi ollut eikä lapsivettä tihkunut. No, sain ajan neuvolaan ja tk:n ajanvarauksessa nainen sanoi, että maanantaiksi ei saa enää lääkäriaikaa, mutta tiistaiksi saa ja että hän ei laita kyllä aamupäivälle vielä mun aikaa, koska paikalla on juuri valmistunut nuori mieslääkäri, jolla ei varmasti ole kokemusta vielä riittävästi näistä asioista, mutta iltäpäivälle sain ihan kivan naislääkärin...nuori hänkin oli, mutta osasi asiansa ja ennen kaikkea KUUNTELI! Lääkäri teki alapäätutkimuksen ja totes kaiken olevan siellä ok, pissakin oli puhdas eli to saadut antibiootit oli auttaneet tulehdukseen. Antoi varmuudeksi tän ja ensviikon saikkua, koska tärkeintä on se, että vauva pysyy masussa vielä näillä viikoilla ja vaikka nyt on kaikki ok, niin parin päivän päästä tilanne saattaa olla jo ihan toinen, jos rasitus aiheuttaa supistuksia. Eli nyt sitten tosiaan saikulla...vähän hölmö olo, kun ei oikein osaa olla tekemättä mitään. Aloin sitten virkkauspuuhiin, kun sitä voi tehdä missä vaan ja melkein makuullaankin... vauva riehuu tuolla mahassa niin että välillä tekee jo kipeää, kun muljautteleee voltteja ja tönii kylkiluita :) Tähän vois tottua, mutta lokakuun alussa kokeillaan vielä töihin paluuta.

Neuvola takana ja kaikki ok. Tässä toisessakin sokerin kotiseurannassa oli kaikki arvot hyvät, eli ei onneks tullu rd-diagnoosia. :) Veri vasta-aineitakaan ei oo tullu,toivottavasti ei tuu loppuaikanakaan. Sf-mitta huikeet 27cm :grin Vauvalla oli hyvät sykkeet ja liikkeet,niinkun aina tähän mennessä. :love7 Omat paikatkin oli kunnossa vaikka kipeitä supistuksia tuleekin aina kun jotain tekee. Ittellä on kyllä käyny hyvä säkä neuvolan"tädin" ja lääkärin suhteen,molemmat tosi mukavia ja kertoo tarpeeks asioista tutkimuksia tehdessään ja yleisestiottaen muutenkin. :)

Takaisin