Neuvolakuulumiset

Kyllähän fetaa saa ainakin jos se on tehty pastöroidusta maidosta kuten ainakin kaikki suomessa tehty feta on. D

no joo, kysyin juuri sitä, että saako sitä fetaa, jos se on tehty pastoroidusta, niin että luetaanko sekin muka niihin pehmeisiin juustoihin, niin nyökkaili ja sanoi "niin".... mä olen kyllä tähän asti fetaa vetänyt ja varmaan tuun jonkinverran syömään edelleen....kai tässä pitää ihan maalaisjärkeä käyttää, sanoi meijän mutsikin ja mietti, et mitenhän mä ja mun veli ollaan koskaan synnytty, kun kaikkea on maksasta lähtien syöty ihan normaalisti... :wink
 
THL:n ohje on musta aika selvä: kaikkia kovia juustoja saa syödä (myös ulkomaalaisia potentiaalisesti pastöroimattomasta maidosta tehtyjä) koska kovassa juustossa listeria ei elä. Pehmeitä (tuorejuustot, homejuustot yms) ei saa syödä koska maito voi olla pastöroimatonta ja siinä voi siis olla listeriaa. Mut sitten esim leipäjuustoa saa syödä minkä maalaisena vaan (en kyllä tiedä tehäänkö sitä muualla kuin Suomessa?) vaikka se onkin pehmeää, koska se on paistettu ja kuumentaminen 70 asteeseen tappaa listerian. Ja pariaattees ihan mitä vaan juustoa joka on kuumennettu voi samalla tavalla käyttää. Ehkä se ei osannu tulkita sitä paperia? Ja sano varmuuden vuoks niin.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään oli eka neuvola. Täti ei edelleenkään ollut ihan mun mieleen, mutta ihan ok meni. Mieskin oli mukana. Aika paljon yleistä lätinää niin kun täällä oli jo todettukin tuo eka kerta. Vähän semmoinen ristikuulustelufiilis jäi. NT ultraan varattiin jo heti aika ja se on 13.6. ja seuraava neuvolakäynti on 15.7.
 
Tänään oli eka neuvolalääkärikäynti. Vähän jännitti muttei ollut yhtään niin epämukavaa käydä mieslääkärillä kuin minä etukäteen kuvittelin. Oli ihan ystävällinen, vanhempi mies. Koko käynti kesti se reilu 10 min. Vähän kyseli taustoja ja vointeja, tarkisti kohdunkaulaa ja tarkisti sitten vielä ultralla että raskaus oli juuri niin pitkällä kuin on laskettu viimeisten menkkojen mukaan, että np-ultraan mennään varmasti oikeaan aikaan. Ultralaitteessa oli TOSI huono kuva ja ehdin panikoida vähän kun hän ei meinannut millään saada kunnon kuvaa eikä sykettä näkynyt. Mutta kyllä se sieltä sitten tuli näkyville ja lääkäri pahoittelikin että oli vanha laite ja kuvanlaatu huono. Eli kaikki tässä vaiheessa kunnossa. Pikkuinen kasvaa niin kuin pitää, noin 2,5cm oli mittaa ja vastasi viikkoja. :Heartred
 
mulla oli eilen jo toinen neuvolakäynti ja rv tänään 10+5... siellä oli lääkäri joka sitten teki gynekologisen tutkimuksen ja luojan kiitos se tajus käyttää ceridal öljyä eikä runnonu sitä muovista härveliä voimalla... no lääkäri totes et kaikki on niin kuin pitääkin. verikokeita otettiin, verenpaine mitattiin, pissa tutkittiin ja katsottiin että vaavi on vielä hengissä ja olihan hän jo kasvanutkin melkoisesti eka näkemästä. sydän ääniä ei kuunneltu mut neuvolatäti näytti missä näkyy sydän ja että sydän sykkii. no sitten kun mä jossain ketjussa puhusin aikasemmin et kaverin mukulalla todettiin pikkurokko ja se on vaarallista sikiölle jne... no kerroin huoleni lääkärille joka soitti heti erikoislääkärille joka sitten käski ottaa pikkurokon vasta-aine verinäytteen. neuvolatäti sitten lupaili soittaa jos niissä kokeissa jotain näkyy. ens viikon tiistaina ois sitten niskaturvotus ultra! jei, en malta odottaa. sitten seuraava neuvolakäynti onkin vasta 24.6. pakko myöntää että alan jo olemaan innoissani tästä vauvasta! :happy093
 
^Onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista :).

Samalla täytyy olla hieman kateellinen - onpas teillä hienosti järjestetyt äitiysneuvolapalvelut! Täällä (Hesassa) on eka neuvolalääkäri rv 26-28 ja toka neuvolatätikin vasta rv 18. Ja siis ensisynnyttäjistä kyse. Ois kyllä ihana tietää itsekin, että onhan tuolla masussa varmasti vielä kaikki ok. Varhaisultrasta tuntuu olevan jo ikuisuus...
 
Noni, neuvolassa käyty ja kaikki ok. Sydänäänet kuultu, vaiks lääkäri hukkukin laitteen huonoks. Toki autto kun osas sanoo et tooosi alhaalta kuuluu..
Mutta siis, seuraavanlainen rivi tuli
Rv 10+6 (6+4)
Hb 131 (134)
Rr 129/79 (117/64)
Syke +
ja painoo tullu +93g/viikko
 
Oho! Siis onko siellä 11:Sta viikolle mennessä kaks lääkärineuvolaa? Arvioitiinko molemmilla kerroilla raskauden kestoa esim ultralla, vai oliko noi viikot ne, mille käynnit sijoittui?

Mulla oli kans eka lääkärineuvoIa, onneks sydänäänet Iöyty vaikka kotidopplerilla en oo moneen päivään löytäny. Verenpainetta ja hemoglobiinia ei mitattu, mut painoa oli tullu 500g 4 (vajaassa) viikossa.. apua :p Ja ekassa tädin neuvolassa oli tullu 1.1kg lähtöpainoon nähden eli yhteensä jo melkein kaks kiloa.. tosin sormukset esim ei oo mahtunu koko raskausaikana ja oon jo toisen kerran joutunu liivikaupoille ku edelliset ei enää mahdu, joten ehkä jollain turvotukeslla on osansa..
 
Muokattu viimeksi:
no seuraava neuvolalääkäri on vasta raskauden puolivälissä kuulemma.... :D et muutoin saa tavata vaan neuvolatätiä. mut tiistaisin kun soittaa puhelinajalla neuvolaan niin saa jutella ihan lääkärinkin kanssa jos on jotain sillasta mihin neuvolatäti ei pysty vastaamaan. itseäni vaan harmittaa et pitää mennä kokonaan toiseen kaupunkiin nt-ultran takia kun ei tästä tuppukylästä löydä tarpeeks tarkkaa ja uutta ultaa... :D muutoinkin tosi mukava lääkäri ja neuvolatäti mulla, vaikka molemmat ovatki ruotsinkielisiä äidinkieleltään... mut yrittävät parhaansa mukaan suomea puhua! :)
 
Siis muthan lasketaan riskiraskaudeksi, joten sen vuoksi nyt oon kahdesti käyny lääkärillä. Seuraava käynti onkin sitten terkkarilla pelkästään.
 
Mulla ei ole edes hajua milloin olisi ensimmäinen neuvolalääkäri, ei neuvolassa edes mainittu asiasta. Seuraavana mulla on ultra 31.5 ja heinäkuun alkuun seuraava neuvola vasta, tuolloin siis 17+
Mites muilla uudelleen synnyttäjillä?
 
Eilen oli ensimmäinen neuvola minullakin :grin Nyt siis 10+3 ja seuraava ultra onkin 30.5. Hirmuisen kauan siellä olin ja kamalasti sain papereita yms. Ei kuunneltu sydänääniä taaksepäin kallistuneen kohdun takia, olis kuulemma vain kiusaamista, kun ei tule heidän laitteellaan vielä löytymään. Kaikki oli muuten hyvin, mutta vähän noottiia tuli painon noususta. Olen aiemmin sairastanut syömishäiriötä ja nyt olin ahminut jo itseeni 8kg lisäpainoa :smiley-angry016 Eipä siinä, olen edelleen täysin normaalipainoinen, mutta ei tarviis kuulemma ihan näin paljon syödä
 
Mulla oli tänään eka neuvola :). Hirveestihän sielä kyseltiin ja keskusteltiin ja jos mimmosta kirjasta ja monistetta saatiin. Mulla oli hemoglobiini hyvä 128 ja verenpaineet hyvät, mutta siinä pissatestissä sekä proteiinit ja sokerit muuttu vihreeks... Onko kellään muulla ollu :anyone.. En tiiä voiko vaikttaa, ku söin kolme paahtista ennen neuvolaa? o_O Ja oon siis ihan normipainonen (bmi noin 20), mut en tiiä onko tolla merkitystä.

Ens viikolla ois sitten neuvolalääkäri ja se kuuntelee sydänäänet ja tekee ultran ja seuraavana päivänä ois veri ja pissakokeita kauhee kasa ja kahen viikonpääsä NP-ultra :cheers.

Ainiin ja mies oli ihan innoissaan jo tosta ekasta keskusteluneuvolasta, et ku "siel oli niin kivaa". Heh, musta se oli aika tylsää (tosin noi tiedot on vähän eri luokkaa ku ukkelilla), mut ens viikkoa odotan minäkin innolla.
 
Rupesin miettimään, kun mulla on varattuna kyllä se seuraava ultra ja neuvolakäynti, mutta neuvolalääkäristä ei ole mitään puhetta ollut. Vai onko se sitten tuon ultran yhteydessä, siellä siis otetaan verikokeet silloin ja pissänäyte pitää viiä.
 
Liinu, mä kyllä yllätyin tosta, että meillä on erikseen kaksi ultraa, sekä neuvolalääkäri että ihan keskussairaalassa suoritettava. Ja sitten pissa ja labrakokeet vielä erikseen. Mutta tosiaan neuvolalääkäri on meillä aina viikolla 11, että ehkä teilläkin sitten silloin... Tosin eihän sullakaan ole siihen enää kuin 2 viikkoa :)
 
Meilläpäin elikkä siis Oulun kupeessa on eka lääkärineuvola nyt toisessa raskaudessa rv 12+3. Esikoiselta kävin 11+4 muistaakseni. Toinen oli viimeks rv 28+ vasta. Saas nähdä miten nyt menee. Viime raskaudessa kävin ensin reilu kuukauden välein ja sit kahden viikon jälkeen kun todettiin raskausdiabates. Nythän käyn myöskin sokerirasituksessa jo rv 13+5. Ilmeisesti myös pidemmällä uudestaan jos tarpeen. 1,5 viikkoa olis lääkärineuvolaan vielä aikaa ja pikkusen enempi nt-ultraan. Oulussa on meillä molemmat kunnan tarjoamat ultrat koska meidän neuvolassa ei ultraa edes ole :/ Ootan kovasti sitä ultraa! Jos siellä on kaikki hyvin niin sitten ajateltiin kertoa tuolle meidän 2,5v esikoiselle että äipän masussa on vauvva :)
 
Mulla oli tuossa torstaina eka neuvolakäynti, ja täti oli oikein mukava; veljentytöillä sama neuvolatäti. :happy093Ja tämä neuvolatäti jatkaa sitten, kun pienokainen syntyy, niin pienokaisen neuvolatätinä. :gen014 Tosin täti jää vuorotteluvapaalle tuossa loppuvuodesta ja palaa sitten maaliskuussa takaisin. Otettii parit verikokeet, pissanäyte ja Hb. Lippuja ja lappuja saatiin kotiin sekä täyteltii siellä paikanpäällä.
Nyt tässä sitten odotellaan KOKSista ultraan kutsua.. viikkoja tänään tasan 9+0.
Ultran jälkeen tarkoitus soittaa neuvolatädille joka varaa lääkäriajan, tosin en yhtään tykkää neuvolalääkäristäni. :smiley-angry017
 
Ehkä mun pitää soittaa neuvolatädille ja kysyä tuosta lääkäristä. Seuraava neuvolakin on vasta heinäkuun puolessa välissä.
 
Mulla oli kanssa ensimmäinen neuvola tänään :)

Rv 8+1
Paino 59,6kg
RR 107/64
U-prot -
U-Gluk -
B-Hb 129

Sydänääniä ei kuunneltu vielä tällä kertaa,kun täti sanoi että ei kuuluisi vielä näillä viikoilla. Hirveesti lippusii ja lappusii tuli luettavaks ja ihan hyvä nii ei tarvi olla peukalo keskellä kämmentä :D
Seuraava neuvola aika + lääkäriaika 25.6 rv 13, jossa lääkäri tekee sisätutkimuksen,katsotaan neuvolatädin kanssa kaikki perusjutut mitä tänäänkin ja kuunnellaan sydänääniä. Myös tätä käyntiä ennen on ensimmäinen ultra n. rv 11+, josta pitäisi tulla kutsua viikon sisällä :)
 
Takaisin
Top