Neuvolakuulumiset

jaahas! eilen oli sitten niskaturvotus ultra... jännitti niin kovasti koko homma, kun kaverilla oltiin alapään kautta ultrattu ja en sitten halunnu et mies siinä vieressä kattelee kun toinen mies ronkkii mun alapäätä... :D mut vatsanpeitteiden läpi onneks ultrattiin. MUTTA! sitten niihin hyviin uutisiin, elikkä ultrassa oli kaikki niin hyvin kuin mahdollista oli olla. niskanturvotus 1,2 mm, eli ei moitittavaa. sydänääniä sai kuunnella ja ihania kuvia sai vauvasta. LA pysyy samana, vaikka lääkäri sanoikin että 3-4 päivällä heittää. mutta siis kaikin puolin todella ihana fiilis! :) huomenna kun menen töihin niin voin sitten työkavereille kertoa ja näytellä kuvia. Mutta nyt on ekaa kertaa sillanen fiilis että mun sisällä kasvaa pikkuinen mörrimöykky :Heartred
 
Mulla piti tänään olla neuvolalääkärin ultra, mutta ei sitten kuitenkaan ultraa tehty vaan ihan alapäätutkimus ja kuunneltiin sydänäänet. Pieni pettymys ettei ultrattu, mutta suuri helpotus, kun lääkäri löysi edes pieneksi hetkeksi pikkuisen sydänäänet :love017. Vielä kun ajattelin, että niitäkään ei saataisi vielä kuulumaan, kun on kohtu niin taaksepäin kallellaan. Noh, huomenna kaikki labrahommelit ja viikonpäästä np-ultra.

Ainiin, mulla oli TAAS (ekassa neuvolassa oli myös) pissatestissä proteiinit ja valkosolut vihreenä, tietääkö kukaan mikä vois olla syynä?? Lääkäri ei pitänyt huolestuttavana. Sanoi vaan, että seuraillaan tilannetta, mutta muuten ei halunnut keskustella asiasta :confused004.
 
Mulla eka neuvola oli tänään. Normaalisti korkea Hb oli nyt sitten vaan 127. Yleensä siis huitelee ihan siellä ylärajoilla. Virtsassa oli myös verta ja uusi pissanäyte pitää viedä labraan. Terveydenhoitaja ei kuitenkaan vaikuttanut huolestuneelta asiasta ja itsekin epäilen vaan jotain hiertymää alapäässä mistä ois voinut näytteseen hiukan verta tulla. Yllätykseksi kroppa oli myös ketoosissa ja kuivunut.

Neuvolatäti oli oikein mukava nuori nainen. Jes :)
 
Eka neuvola takana. rv 9+0, paino 51,6, RR 99/68, hemppa 112, virtsa puhdas. Ihana neuvolantäti meillä, samalla kävin vuosi sitten poistattaa kierukan ja muisti vielä minut :D Juteltiin kovasti kaikkea muutakin kuin tähän raskauteen liittyviä juttuja, ihan huippua että on taas noin mukana henkilö kun ekassa oli kans ja pelkäsin että millainen nyt tulee kun on eri paikkakunta. Viikon päästä lääkäri ja nt-ultraa odotellaan...
 
Rv 12+3 ja eka lääkärineuvola takana. Painoa oli tullu 1,8kg lisää puolessatoista kuukaudessa :S Pissa puhdas, RR ok. Kaikki oli kunnossa ja sydänäänetki lääkäri sai kuulumaan vaikka vilkasliikkeinen asukki yrittikin parhaansa mukaan karata anturin alta :D Ens tiistaina sitten vuorossa nt- ultra. Kääks. Jänskättää.
 
Tänä aamuna käytiin ensimmäinen neuvola miehen kanssa yhdessä. Pissanäytteitä tai verikokeita ei otettu, kuten teillä muilla näköjään jo otettiin ekassa neuvolassa. Sain lähetteen erikseen kirurgisen sairaalan labraan, jossa sitten näytteet otetaan. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten varmaan niiden verikokeiden takia labraan pitää erikseen mennä.

Neuvolan täti oli aivan ihana. Kaikin puolin miellyttävä ja oikein hyvät perustiedot saimme häneltä. Moni asia olikin jo tuttu entuudestaan, kun näihin asioihin on innokkaana tutustunut jo monta viikkoa.

Neuvolan täti sanoi jossain kohtaa, että hänellä on erityinen yllätys meille, koska 10 viikkoa juuri täyttyi. Olimme aivan kummissamme, että mistä on kyse. Hän otti ikkunalaudalta pienen samettisen purkin ja avasi sen. Sisällä oli pieni 10. viikkoinen ihmisen alku, sellainen muovinen malli. Se todella näytti pieneltä vauvalta sormineen ja varpaineen. Pidimme sitä vuoron perään käsissämme ja tilanne oli sillä hetkellä todella herkkä. Jotenkin saimme erittäin vahvan tunteen siihen, miltä se pikkuinen tuolla mahassa mahtaa jo näyttää :Heartred Se oli todella kiva yllätys tässä kohtaa, kun ultra-aikaa pitää odotella vielä hetki.
 
Huomenta! Täällä kärvistellään laboratoriossa sokerirasituskokeessa :S Onkos muuten ryhmässä muita raskausdiabeteksen kanssa painivia? Tai ei mulla tässä raskaudessa ole sitä vielä todettu mutta esikoisen aikana sen riesakseni sain niin tarkkailussa olen luonnollisesti nytkin.
 
Huomenta! Itsekin just kotiuduin kyseisestä testistä :)
Mulla on vaan todettu riski (lievä monirakkulaoireyhtymä toisessa munasarjassa), joten halusivat poissulkea tuon kokeen avulla. Kauheeta pelottelua kavereilta, että pitää juoda 1,5l sitä makeeta litkua. Sitähän olikin vaan se 2,5dl ja helposti meni alas. Ainoo että sen jälkeen kyllä oksetti melkein sen kaksi tuntia!

Toivotaan TMJ, että tässä raskaudessa vältyt kyseiseltä vaivalta ^_^
 
Hih, no ompas kaverit pikkusen liiotelleet litkun määrää Mariya_ :D Helpostihan tuo alas meni, jääkylmää kun oli. Ei tietty mitään parasta maailmassa mut menee. Saas nähdä, pitää huomenna soitella tulokset. Paasto oli ainaki hyvä, "vaan" 3,8. Mut mä joudun vielä myöhemmässä vaiheessa varmaan käymään uudelleen tossa kokeessa tosiaan ton edellisen raskauden vuoksi. Mut en jaksa stressata, kun viimekski arvot pysy kotiseurannassa hyvinä ihan vaan ruokavalion avulla. Toivotaan ettei sullakaan mikään arvo pomppaa testissä :)
 
Neuvolassa olin tänään, en vaan aamulla herätessäni muistanu et se on tosiaan tänään....
emoticon-0104-surprised.gif
Jotenki rupes aamulla epäilyttään asia ja oli pakko tarkastaa vielä nlakortista. Hups, olihan se tänään. No, olin paikalla 8 yli 8, eikä terkka ees huomannu et olin myöhäs
emoticon-0102-bigsmile.gif
Tunti siel kulu, mut kaikki ok. Seuraava onkin sit vasta rv 22 eli 2.8, jolloin saan jo sen raskaus todistuksenkin.

Mutta siis seuraavan sortin sarja:

Rv 14+5 (10+6)
Paino -26g/vko (+93g)
Hb 136 (131)
Syke + (+)
Liikkeet +

Pissa oli puhdas ja veriryhmä vastauksetkin oli saapunu. Laitto tosiaan liikkeet + koska tunnen liikkeitä sillon tällön, kuitenkin päivittäin.
 
Neuvola nro.2 takanapäin ! :) + lääkäri.

Rv 13 (Rv 8+1)
Paino 59kg (-600g)
RR 108/65 (107/64)
Pissa puhdas (Puhdas)
Savukkeiden lkm 0
Sydämen syke +140/min

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni,kohdunkaulan pituus 3cm, normaalia valkovuotoa. Kaikki hyvin tähän mennessä :) Seuraava neuvola rv 17+6 29.7 :Heartred
 
Neuvola 2 kerta käyty ja sydänäänet kuunneltu :blob6 siellä se pikkunen jumsutti menemään ihan miljoonaa ja täti arveli sen olevan liikkeessä.... Eipä sitten oikeen ihmeitä. ....Rakenneultraa odotellessa (18.7) IIK !
 
neuvola numero 3, oli tossa maanantaina. kateltiin tuloksia, mm. hiv ja hepatiit ja sitten se parvorokko (jonka onneks olin sairastunut jo lapsena joten no hätä)... sitten kuunneltiin mörrimöykyn sydänääniä ja kateltiin ultralla kun toinen siellä chillaili ja venytteli koko pituudellaan :Heartred sitten sain lähetteen rakenneultraan, joka on 24.7! ja samalla sain lapun että perhevalmennuskin alkaa pian :eek: onkos teille muille neuvolatäti siitä puhunut? mitäs sitten vielä... ööö niin no sitten varailtiin tonne elokuulle kaks seuraavaa neuvolakäynti jo :D toisella kerralla saan ne todistukset kelaa varten ja toisella kerralla on sitten lääkäri mukana joka sitten kirjottaa mulle lentoluvan (toivottavasti) :D ja silloin tehdään kans joku mittava terveustarkastus johon miehenkin on pakko tulla..mutta siis kaiken kaikkiaan on hyvä fiilis :Heartred
 
Mä olin maanantaina extrakäynnillä neuvolassa, kun juhannuksesta asti on sattunut mahaa niin kamalasti. No siellähän oli kaikki hyvin, pikkusen syke muistaakseni 144 ja mun masu oli kasvanut sen verran, että neuvolantäti arveli kovan kipuilun johtuvan siis lähinnä siitä, kun paheni rasituksessa. Eli kaikki hyvin ja 4.7. se virallinen 3 neuvolakerta...
 
Tänään käyty tokassa neuvolassa ja kaikki hyvin asukilla :) nyt siis rv 17+5

Itsellä oli pikatestissä hemoglobiini taas laskenut, nyt vaan 89!! :S kävin samantien kunnon verikokeissa ja tulos
olikin onneksi 105. Rautakuurilla kuitenkin jatketaan :) verenpainekin oli kivasti pikkasen noussu kun on yleensä niin alhainen.

Rakenneultra onkin sitten jo parin viikon päästä ^_^ sitä odotellessa!
 
3. kerta, rv 17+2. RR 106/56, Hb 126, kohdun pohjan korkeus 16cm. Masuasukin sydän jumputti ihan kunnolla, iskäkin pääsi niitä nyt ekaa kertaa kuulemaan :) Liikkeitä olen tuntenut jo makuulle mentäessä...
Ai niin, neuvolatädin lupa syödä ihan mitä herkkuja vaan, kun paino on pysynyt kohtuudessa (onkohan tossa vaarana et seuraavalla kerralla on tullut sit liikaa kiloja :) )...jollakin voi kuulemma olla tullu jo paljon enemmän painoa täs vaiheessa eli siksi ei tarvii kattoo syömisiä.
 
Uteliaisuudesta nyt sitten kyselen, että millasta sun painonnousu on tähän asti ollut? Jos viitsit kertoa :)
Viime neuvolassa oli omasta mielestä tullut vähän turhan paljon (kun kuitenkin vielä niin alkuraskaus oli kyseessä). Mutta toisaalta en mielestäni näytä siltä, että olisi tullut kovin painoa. Eikä siltä oikeen tunnukaan. Seuraavaa neuvolaa odotellessa niin nähdään onko tällä piristymisellä vaikutus tuohon painoonkin.
 
Muakin kiinnostais paljonko paino on noussut? :)
Ekasta neuvolakäynnistä paino oli noussut 2 kiloa, eli 7 viikossa. Kuulemma oli ihan ok neuvolatädin mielestä.
 
mulla ei oo vielä paino noussut ollenkaan ja aloitus paino tosin oli se 75 kg ja neuvolatäti sanoikin et parempi vaan et mitä myöhemmin paino alkaa lisääntyä. sanoi myös että paino sais maksimissaan lisääntyä sen 10 kg... :D
 
Takaisin
Top