Neuvolakuulumiset

No niin, ultrassa käyty.
emoticon-0115-inlove.gif
Siellä se pieni neiti uiskenteli
emoticon-0115-inlove.gif
Istukanpainkan kontrollin vuoksi siis ultrassa oltiin ja mukavasti onkin se siirtyny. Toki joutu alakautta ultraamaan, meni silti sen verran lähelle kohdun suuta. Eli siis 4cm on istukan alareunalta kohdunsuulle. Pitkän mallinen istukka. Painoarvioksi tuli 1500g, ja sitä n.4kg käyrää mennään.

Pakkohan se oli lääkäriltä kysästä et vieläkö näyttää tytöltä, johon lääkäri tokas et mihinkä se olis oikeen muuttunu.
emoticon-0136-giggle.gif
Kyseessä siis sama lääkäri kun rakenneultrassa. Katsoi sit kuitenkin ja sanoi et kyllä tää tytöltä vieläkin näyttää.
emoticon-0115-inlove.gif
Hauska huomata et hän oli ainakin varma asiastaan..
 
Jo oli taas eka neuvolalääkäri käynti. Herkimmät älkööt vaivautuko :cool:

Ensin tulee haukut painonnoususta (+400g/vko), sitten siitä, etten ollut saanut itse mitatttua verenpaineita. No, kun ei tohtorikaan saanu sitä mitattua, niin sitten hän vaan totesi, että "on ne varmaan ihan hyvät". Seuraavaksi tohtori ehdotti kuultuaan mun supiinisyndroomasta, että ei meidän kyl tartte tehdä tutkimuksii ollenkaan, kun reilu 1,5 viikkoo sitten kaikki on katottu äippäpolilla. Kuulemma kohdunsuussa ei tapahdu näin nopeesti yhtään mitään vaikka supistaakin joka päivä ( :confused1 ?!).

Sitten mittasi sf-mitan ja haukku taas "ylimääräset vatsanpeitteet" ja hoki heti, että tää on varmaan ihan yli käyrien. No, ei ollu, vaan ihan tasan keskikäyrällä. Sitten koitti etsiä noin 10 sekunnin ajan sykkeitä ympäri mahaa ja kun ei löytänyt niitä (kun oli niitä ylimääräsiä vatsanpeitteitä) niin totesi vaan, että "kyllä siellä varmaan on kaikki hyvin vaikkei sykkeitä löydykään".

Koska olin saanut äippäpolilta kehotuksen virtsakokeen kontrolliin omassa neuvolassa, pyysin lähetettä. Ei kuulemma tartte kontrolloida (?!). No, vaadin sen lähetteen kaikesta huolimatta. Kun kysyin suositellusta kokoseurannasta ja synnytystapa-arviosta, niin lääkäri totesi, ettei ole hänen asiansa (:confused1?!). Voin kuulemma kysellä sen perään neuvolantädiltä sitten neljän viikon päästä. Sama juttu pelkopolin kanssa.

Huomasi ilmeisesti mun naamasta, että olin aika valmis käymään kurkkuun kiinni niin kysy sitten lopuksi kävellessään jo ovelle mun olosta. Luettelin sitten kaikki mun moninaiset vaivat ja tohtori sitten ovenraosta kattoo mua naurahtaen ja toteaa, että "sä nyt varmaan ainaki odotat raskauden päättymistä innolla".

Jep, jep. En ainakaan seuraavaa neuvolalääkärikäyntiä odota innolla :angry9 .
 
:smiley-angry016 Siis mitä ihmettä ?! Mä oon ihan järkyttynyt tosta LittleMyyn lääkäristä :smiley-angry002 Ensinnäkin kohdunsuulla VOI tapahtua kahdessa päivässä muutoksia; olen siitä elävä esimerkki (tai no.. toinen vaihtoehto kieltämättä on se mun kokematon tekoripsilääkäritär :confused004) ja kyllä mun neuvolatätikin sanoi, että voi tapahtua muutoksia, kun sitä puhelimessa jälkikäteen kysyin. Joten :confused004 Kovin on epävarma sinunkin lääkärisi, kun kaikki on vaan "varmaan hyvin".. voi itku. Harmittaa sun puolesta..:sad001 Kun niitä käyntejä kuitenkin aina odottaa kovasti...
 
Ottaa päähän kyllä niin kovasti LittleMyyn puolesta :/
Ite varmaan jo soittaisin johonkin ja vaatisin uuden ajan heti huomiselle, tollaset lekurit mokaa koko kunnallisen palvelun!
:eek:
 
Siis apua, ei mun pitänyt tykätä tosta LittleMyyn lääkärikäynnistä, mutta oon ilmeisesti vahingossa painellut puhelimella jotain namiskoja! Lähinnä kyllä sanattomaksi vetää koko tohtorisihminen! Aivan käsittämätöntä toimintaa tai pääasiallisesti sen puutetta. Haukkuja vaan satelee, vaikka tyyppi ei itse osaa tehdä mitään eikä ilmeisesti kiinnostakaan. Hieno homma, että sattui sentään oven raosta kyselemään voinnista. Ei tuommoisten kuuluisi edes toimia läääkärinä! :violent5
 
Voi törkeys miten surkeeta kohtelua osa teistä on saanut neuvolassa! Ihan pöyristyneenä luen niitä. Itse olen saanut neuvolassa aina hyvää ja asiantuntevaa (ainakin omasta mielestäni) palvelua sekä neuvolatädiltä että kahdelta eri lääkäriltä.

Tänään olin neuvolassa, siinä oli ensin normaali käynti (normi mittaukset ym.) ja sen lisäksi oli perhetyöntekijän kanssa keskustelu. Tämä on kuulemma kaupungissamme pakollinen kaikille ensisynnyttäjille. Mieskin pääsi tänään ensi kertaa mukaan neuvolaan. Teemme molemmat 3-vuorotyötä niin on haastavaa saada aikatauluja sopimaan yhteen. Nooh, neuvolatäti oli yhtä ihana kuten aina. Olen voinut edelleen hyvin, paitsi nyt viimeiset pari päivää on mahassa tuntunut aika moista painetta. Mutta ei mitään ns. kipua ole ollut. Kaikki on kuitenkin kunnossa paitsi paino on pahassa nousukiidossa (nyt yhteensä +9 kg ja olin jo valmiiksi pallero).

Sitten oli keskustelu perhetyöntekijän kanssa (+ neuvolatäti ja mieheni). Se oli jotenkin tökeröä. Kun mun mies ei todellakaan ole mikään super lapsi-ihminen ja on aika suorasanainen puheissaan. Niin loppupeleissä perhetyöntekijä sai sellaisen kuvan, että tämä lapsiprojekti on hänen mielestään vain minun juttu ja hänen mielestään me emme vietä miehen kanssa yhteistä aikaa ym. Yritin vielä lopuksi kyllä oikoa käsityksiä, mutta tuloksetta (ehkä).

Myönnän kyllä, että lapsi asia on enemmän minulta lähtöisin, mutta kuitenkin yhdessä olemme tätä lasta odottaneet ja yrittäneet kaksi vuotta. Ja ehdimme käydä tutkimuksissakin ja niissäkin mies kävi aivan yksin ja ihan vapaaehtoisesti :) Miestäni tuntien jo lähes 10 vuoden takaa niin tiedän, että hän on hitaasti lämpiävä ja tarvitsee asioille aikaa. Eikä hän tee mitään toisten mieliksi ja mitenköhän voisin yrittää yksin raskautua kahden vuoden ajan??? Itse vähän pahoitin mieleni niistä jutuista vaikka en mikään kovin herkkänahkainen olekaan. Ajattelin palata asiaan seuraavalla neuvolakäynnillä, joka on 3 viikon päästä. On mun mies kuitenkin ollut ultrissa mukana sekä perhevalmennuksessa. Ja olen aina sanonut hänelle, että tule mukaan aina jos pääset/haluat.

Huh, tulipahan multa nyt purkautuminen. Olen ollut aika vaisu kirjoittamaan mutta kovasti teidän juttuja olen aina lueskellut. Onko muissa kaupungeissa tällaista perhetyöntekijän tapaamista jo raskauden aikana?

T: Pullukka (rv 29)
 
LittleMyy, johan on! Kannattaa kyllä soittaa terkalle ja pyytää uutta aikaa toiselle lääkärille.. sano et sulle jäi huoli et onks kaikki kunnossa kun se ei saanu tutkittua mitään! Sehän on ihan hyvä et esim terkka saa palautetta kanssa, jos joku lääkäri tuntuu olevan jotenki pihalla.. koska voi sitäki kautta sit vaikka käydä niin en sinne otetaan toinen lääkäri.

Käkkiäinen tollasesta tapaamisesta en oo kuullukaan! Miten siitä oli tarkoitus olla apua teille? Kun ei kait sen mikään kuulustelutilaisuus kuulu olla..
 
Muokattu viimeksi:
Käkkikäinen16: Täällä päin oli myös tuon tapainen neuvolakäynti, joka koski molempia. Mukana ei ollut kyllä muutakuin neuvolatäti, joka haastatteli sellaisen ennaltatäytetyn ja mietityn paperin perusteella parisuhteen tilasta ja tyyliin "ymmärrämmekömitätämävauvatuotullessaan"-tyyppinen keskustelu. Vähän sellasta itsestäänselvää juttua...Mä siinä tietty olin pääasiassa äänessä ja mies vaan myötäili , ("kylä näin on" :biggrin) Se oli joku parisuhteen voimavaramittari-tai joku tämmönen hieno nimi .. Mulla on samantyyppinen ukko kuin sulla, toodella hitaasti lämpiävä ja hänellä itsellä niin monta muuta rautaa tulessa, ettei edes joka hetki muista, että odotetaan vavvaa. Jossain vaiheessa mies sanoikin, että ihan varmaa se on sellasta kyttäämistä ja meidät laitetaan valmiiks johonkin sossutätien mustaan kansioon, jotta meitä pidetään silmällä :laughing8 no vitsi vitsi..noo kieltämättä sellaselta tarkkailultahan se vähän voi tuntua. Olen myös myös miehelle sanonut, että tulee jos tahtoo/ehtii ultriin. Neuvolaan en ole edes pyytänyt. Valmennukseen tulee mukaan (joka täällä päin on joku pari tuntia kestävä luento auditoriossa)
 
Meillä oli kanssa toi paperin täyttö ja sen läpikäynti.. Noo sitten kun juuri niihin aikoihin mulla oli tooosi haastavaa näitten hormoonimyrskyjen kanssa ja menin sanomaan sille terkkarille, että kinastellaan/taistellaan aika paljon. Niin sitten tämä täti säikähti niin kovin, että oli samantien antanut meille kaikenmaailman neuvola psygolokien palveluiden / parisuhde ym. Juttujen numerot ja nyt aika sinne.. Koska nyt vielä voitte taistella, mutta kun vauva syntyy.. Luulen kyllä ihan näin maalaisjären puitteissa, että kaikissa parisuhteissa on taisteluita vaikka on lapsiakin.. No emme ole menneet mihinkään jutustelemaan sen kummemmin, luulen, että myös meillä on ihan "normaalia " taistelua välillä vaikka koville aina ottaakin..
:blob10:blob3:blob5
 
Mitä ihmettä?? Ompa ollut outo lääkäri sulla littlemyy :/ eikä tuo sinun painon nousu ole mitenkään keskivertoa tai suositeltua suurempi. Itsellä on joka neuvolassa ollut 500-750g/viikko tahtia :D kokonaisuudessaan 17kg ja ei ole vielä ihan kauheita valituksia tullut. Osa lääkäreistä ei kyllä osoita mitään kiinnostusta ammattiaan kohtaan tai ole siihen edes soveltuvia! Kyllähän sitä nyt vähän pitäis miettiä, mitä sannoo ja miten.:mad:
 
Musta ois periaattees kiva päästä johonki ammattilaisen parisuhdevastaanotolle (vaikka asiat on kyllä sen verran hyvin ettei sellaseen varsinaista tarvetta oo) ihan et näkis, voiko sellasesta olla jotain hyötyä omalle parisuhteelle ja voisko jonkun ulkopuolisen apu oikeesti ratkaista jotenki parisuhteen sellasia solmukohtia tai haasteita tai mitä ne nyt on.. vai oisko vaan jotain ajan hukkaa, mistä ei oikeesti olis hyötyä arjessa. Mies ei taitais yllättäen olla kovin innostunut..
 
Muokattu viimeksi:
Aeria: Noista parisuhdeneuvoja-hommista voi ollakin hyötyä JOS molemmat uskoo siihen ja haluavat sitä. Mun mies esim. ei usko, että jutteleminen jollekin ulkopuoliselle antais mitään apua mihinkään. En osaa kuvitella, että puhuiskaan, kun ei muutenkaan puhu vaikeimmista asioista edes mulle.Meilläkään ei varsinaista tarvetta oo ole ollut, olemme vaan ajoittain... hieman haasteellisia toisillemme :wink (myös hyvässä mielessä) Itse uskon kyllä puhumisen voimaan. Aika yleinen asetelma, että nainen puhuis ummet ja lammet, ja mies ynähtelee vastaukseksi ja katsoo toiselle silmällä peliä telkusta :angryfire Mä annoin miehelle kopion tuosta parisuhdemittarilomakkeesta ja se ainakin väitti sen täyttäneensä (se lomake oli jäänyt töihin :rolleyes: ) ja kun näytin omani, niin sanoi, että aika samat vastaukset - ja näillä eväin mentiin tuohon neuvolakäynnille :wink

Niin, tulin äsken neuvolasta ja tyllerö/pallero on - ainakin tällä hetkellä - siirtynyt raivotarjontaan. Toivottavasti pysyy asemissaan. Suuttui pikkuinen masun painelusta ja syke huiteli 150, kunnes rauhoitettiin tilanne ja sykkeeksi laskettiin vähän yli 140. Painoa tullut mulle liikaa eli 800 g / viikko, mutta mulla on ihana neuvolatäti joka ihan lempeästi mainitsi asiasta ja sanoi suoraan, että hän katselee näitä vähän sormien läpi tilannekohtaisesti. Korkeampi ikäni vaikuttaa asiaan, ei voi mitään..Yhteensä siis noin 10 kg tullut nyt lähtötilanteesta.:rolleyes:
 
Joo täällä on kyllä ihan sama homma.. et ei mies mitään sellasta oikein puhu tai mitenkään mun puheisiin osaa reagoida (paitsi ehkä loukkaantumalla).. siis mullekaan, niin vaikea kuvitella et neuvonnasta tulis joku kauheen lämminhenkinen ja avoin hetki, jossa mäkin saan viimein kuulla mitä sen pääs liikkuu ja aletaan ymmärtää toisiamme niin paljon paremmin :D Ennemmin ehkä nään tilanteen mis se ei oikeasti sano mitään ja ajattelee että sen asioita urkitaan ja sit ammattilainen vetää (vääriä) johtopäätöksiä ja antaa kaikkia ohjeita mihin toi suhtautuis "vai niin" asenteella.. Ja mä tietysti pahottaisin mieleni. Mut jos se ikäön ku vapaaehtosesti suostuis menemään kattoon millaista se on (kaikkine ennakkoasenteineen) ni tavallaan ois silti aika KIINNOSTAVAA.. et onko mahdollista et joku ulkopuolinen toiskin siihe jonku uuden näkökulman tai fiiliksen, mitä kumpikaan ei osannu odottaa.. Toki se varmaan riippuu ihan hirveesti myös siitä, millan tyyppi se ulkopuolinen sattuis olemaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mitenkähänm tuon painon nousun kanssa...pitäiskö olla huolissaan, kun lähtöpainosta on tullut lisää vain n.9kg ja se jaettuna viikoilla on sellaset 320g/vko?? Mahakin on kovin pieni ja mullahan silloin alkukesästä sanottiin just, et ei tarvii vältellä herkkuja. No, tiedän syynkin eli en tosiaan syö kahden edestä, kun ei ruoka vaan maistu eikä tule sillen nälkäkään, et tarttis olla koko ajan välipaloja mutustelemassa. Ensviikolla on taas neuvola, joten kysympä asiaa neuvolantätiltä....
Voi Littlemyy...kyl meitä nyt sinataan näillä epäammattimaisilla lääkäreillä. Omasta "ArttuWiskarista" vielä sen verran, että kun ensin kysyi multa miten on mennyt ja mä luettelin kaikki oireet kuten liitoskivut, iskiaksen yms. niin totesi siihen vaan, että kun mulla on jo toinen lapsi tulossa, niin paikat voi olla jo löysät ekasta raskaudesta...siis täh!!! Oli kattonut sit toooooodella hyvin tuon neuvolakortin, kun oli noteerannut vaan toisen raskauden, muttei sitä, että se eka meni kesken jo alkuvaiheessa (aika kuultaa muistot, kun en enää muista oliko rv8-9). Mä olin niin hämilläni, etten saanu edes suuta kunnolla auki siinä tilanteessa...en muista sanoinko itse siitä keskenmenosta kuitenkin. Meni lääkäri hiukan vaikeeksi ja alkoi naputella vaan tietokonetta... Jäi siis siksikin ihan paska fiilis koko käynnistä. Nyt mies haluu välttämättä tulla seuraavalle neuvolakäynnille, kun haluu pitää mun puoliani siellä. Itse kun on siellä jotenkin niin eri tavalla kuin kotona...vaikka oireista sanookin, niin ei sitä siellä rupee kiroamaan jotain supistuksia yms.
 
Aeria: voi mikä ihana ajatus, että tietäis mitä miehen päässä liikkuu :wink Joo mulle tulee mieleen, että tilanne olis enemmänki kiusallinen ja mieheltä menis hermot pahimmassa tapauksessa laughing7

Nyytikki: Mun painonnousu per viikko oli jossain vaiheessa joku 200 grammaa, se on vaihdellut. Edelliskerralla nousu oli muistaakseni 500 g ja nyt toi 800 g... Minusta toi 9 kiloahan on ihan hyvä nousu..:thumleft Olipa sullakin tosiaan varsinainen tohtori tökerö :
 
Nyytikki:ei kannata huolia :) enemmän ne neuvolatätit paasaa siitä painon noususta..kuin lääkäritkin. Yksityisellä kun kävin niin läökäri oli sitä mieltä, että ihanne painonnousu on max. 5kg!! Ja meikäläisellä nyt siis +17kg. Mikä on ihan liikaa, tiiän...
 
pakko nyt tulla mainostaan yhtä laskuria jonka löysin netistä kun olin huolissani omasta painon nousuta.. nyt siis 30+1 ja painoa tullut 15kg.. kuulostaa ainakin minusta tosi hurjalta mutta neuvolassa on lohdutettu sillä että BMI oli ennen raskautta 17 ja alipainoisilla on onneksi varaa kerätä vähän ylimääräisiä kiloja. tämän laskurin mukaan tällä hetkellä noita ylimääräisiä kiloja on 3.5, kauhulla odotan paljonko niitä vielä kertyy..:smiley-ashamed005

http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Turhaan ei tosiaan kannata huolehtia siitä painon noususta.. Suomessa kun ollaan vähän liian tarkkoja joka asiassa..
 
Mulla oli muuten viimeksi erikoinen neuvola... virtsasta löytyi punasoluja ja näyte lähetettiin labraan.. siellä sitten selvisi että on oireeton virtsatientulehdus mutta antibiootteja ei tarvita koska ei ole oireita... hämmennyin, mutta ajattelin että hoitaja nyt varmasti osaa työnsä ja tietää kyllä millon antibiootteja kannattaa antaa ja millon ei.. mutta nyt sitten netin syövereihin eksyessäni luin että hoitamattomana se voi olla vaarallinen ja riskinä on ennenaikainen synnytys... en nyt tiedä mitä pitäisi ajatella, huolestuttaa, mutta luulisi nyt kuitenkin että neuvolassa tiedetään mitä tehdä..:sad001
 
Kannattanee viel soittaa ja pyytää terkkaa tarkistaan neuvolan lääkäriltä..? Käsittääkseni oireetonta ei tarvi muuten hoitaa, mutta raskaana pitää (mult katottiin kokeet supistusten takia) ja pitäis jopa viel varmistaa kuurin jälkeen uudella näytteellä että on varmasti parantunu, näin sano meidän neuvolas sekä kokenu kiva terkka että lääkäri.
 
Takaisin
Top