Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis mulla on menny kaikki noi neuvolahommat kyllä niin alta riman, että en mä tältä lekurikäynniltä muuta odottanukkaan. Onneksi voi aina mennä äippäpolille - siellä on joka kerta ollu kyllä asiantuntevan olosta porukkaa. Joskin viimeksi se lääkäri pelotteli aivan liikaa tulevilla mahdollisilla toimenpiteillä, mutta tutki kyllä silti kaiken mahdollisen (ja melkeen mahdottomanki).

Ja voi tota Nyytikin tohtoriaki. Ota tosiaan mies mukaan seuraavalla kerralla. Jospa se lääkäriki ois sit vähän varovaisempi sanoissa kun on muitakin kuulemassa kun "se hormoonien sekoittama, raskaana oleva nainen".

Musta tuntuu, että jotkut vaan lihoo enempi ja jotkut vähempi. Mä oon syöny ihan normaalisti ruokaa enkä tosiaan kaksin käsin ja silti painoa on tullu +13 kg. Ja kyllä, sitä oli ennestäänkin jo liikaa. Oon ottanu sen kannan, että kun on pakko jotain syödä niin ei voi muuta kun varovasti katella mitä se vaaka näyttää. Jos ei jää laitokselle eikä imetys vie, niin sitten ne on pakko pudottaa sen jälkeen. Musta kilojen sijaan ois tärkeempi keskittyä siihen, että odottajat syö tosiaan järkevästi ja normaalisti eikä ole jatkuvalla nälkäkuurilla, jotta painoa tulisi mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan (oli lähtöpaino mikä tahansa). Ja vai 5 kg ois riittävä painonnousu - saanko nyt sanoa jotain vähemmän kaunista :smiley-angry016 ?!

Anni: Mä olen kyllä kanssa käsittäny, että raskaana ollessa myös noi oireettoman VTI:t pitäisi hoitaa. Soitapa neuvolaan maanantaina ja kysy asiaa uudestaan. Jos eivät sieltä osaa sanoa, niin suostuisivatkohan äippäpolilta puhelimitse antamaan neuvoa? Käsittääkseni suurin haitta on juuri nuo ennenaikaset supistukset mitä voi aiheuttaa.

Samaa mieltä LittleMyyn kanssa tuosta painoasiasta. Mä myös uskon, että toisille sitä vaan tulee enemmän kuin toisille, vaikka ihan normaalisti söisi. Eli jos ei ihan vedä herkkuja kaksin käsin joka ilta, niin ei kannata miettiä asiaa sen kummemmin. Raskaus ei todellakaan ole aika laihduttaa. Niitä kiloja voi miettiä sitten joskus, kun vauva on turvallisesti maailmassa ja itse suht järjissään.

Missä vaiheessa semmoinen muuten kokoarvio yleensä tehdään? Vai tehdäänkö kaikille ollenkaan? Mun teinilääkäri ei ainakaan sanonut koosta mitään. Eikä ole kyllä ultriakaan omalla kohdalla tiedossa näillä näkymin. SF-mitta oli kuulemma keskikäyrällä. Sen verran mainitsi, että vauvan pää oli hänen mielestään ylhäällä. Olettaisin siis, että perätilassa pönöttää vielä tällä hetkellä. Kokeilin eilen itse masun läpi, ja tosiaan semmoinen kovempi möllykkä on tuossa ylhäällä. Potkut tuntuvat yleensä alempana. Mutta tyypillä on kyllä vielä reilusti aikaa kääntyä, kai? Mä varmaan täällä palstoilla sitten itsekseni höpisen, kun kaikki muut ovat synnytelleet jo joulukuun alussa ja mä hyvällä tuurilla kärvistelen seuraavaan vuoteen. :rolleyes:

Seuraavaa neuvolaa varten pitäisi täälläkin täytellä ne parisuhdelappuset. Huoh. Jotenkin mä en vaan jaksais.

Minä oon ainakin aina ollut semmonen,että paino laskee ja nousee helposti :blob5 onni on,ettei sitä paljon erota 176 cm varressa. Ensi viikolla on taas neuvola ja varmaan tullee noottia tätykältä taas:confused2 hupaa on kun se täti ite on aika isotekoinen

Mulla oli kans toinen lääkärineuvola viime viikolla (rv29+6). Eipä siellä ollu mitään uutta, eikä mitään erityisen mainittavaa arvoissa. Vauveli oli edelleen perätilassa, mutta vielähän se kerkeää sieltä kääntyä (toivottavasti sen tekee). Pään tunnenkin tossa oikealla puolella heti kylkiluiden alapuolella, ja joskus se aiheuttaa sellaista ahdistavaa paineen tunnetta. Paino oli noussu vain +150g/vko, josta mä olin niin ylpeä, mut eihän se lääkäri edes maininu sitä, ku ei ollutkaan mitään valittamisen aihetta. Kotona sit vasta katoin, et "vautsi kuinka vähän paino noussu". Viime käynnillä nousua oli +900g/vko, joten siihen nähden tää 150g oli tosi hyvä. Toki mulla on nyt tähän mennessä tullu jo 10 kiloa lisää, mut siks olinkin onnellinen noin pienestä noususta viime neuvolaan nähden. Ihan kohtuullinen nousu minusta näillä viikoilla. Jospa se lopullinen nousu pysyis sit kohtuu lukemissa, kun mulla sitä lähtöpainoakin oli jo ihan tarpeeksi paljon.
Kotona mitatuissa sokeriarvoissa ei ollut mitään vikaa, mut silti niitä pitää nyt mitata koko loppu ajan, varan vuoksi. Nyt tästä eteenpäin riittää kuulemma kun ottaa kerran viikossa, joka ikisellä syönnillä ennen ja jälkeen-mittauksen, jee jee. Mut ei mahda mitään... Lääkäri oikein hehkutti, et sä pääset sit vuoden päästä synnytyksestä käymään uudelleen siellä sokerirasituksessa ja sua seurataan sit muutenkin lopun elämää näiden sokeriarvojen kanssa vähän tarkemmin. Meinasin haistattaa pitkät, et "Vai että oikein pääsen käymään". Mua ottaa päähän tää RD diagnoosi jo muutenkin, niin en kyllä todellakaan ole menossa mihinkään uusinta rasitukseen ellei mulla ilmene jotain oireita, joiden takia katson sen olevan aiheellista.

Kävin tossa viime viikolla neuvolassa, enpä vaan oo jaksanut kirjoitella tänne :D

Verenpaine oli taas ihan normaali, vaikka kun töissä mittailen niin on aina tosi alhainen... mut neuvolatäti sanoi että on ihan normaalia että neuvolassa ollessaan paineet nousee. Oli tyytyväinen siihen että hemppa oli raudan syönnin myötä noussut, mut ei ollut tyytyväinen painon nousuun :S tosin tiesin itekkin sen nouseen aivan liikaa, mutta muapa ei kiinnosta painon nousu tippaakaan! mä ainakin syön just sitä mitä mä haluan ja milloin haluan :D painoa ehtii sitten tiputtaa vauvan syntymän jälkeenkin.

Aivan... vaavi on raivotarjonnassa jo, mikä kuulemma selittää mun alapään kivut. ja neuvolantäti sanoi että vauva on hyvin kasvanutkin että voi olla mahdollista että raskaus olisi pidemmälläkin! jei =)

Neuvolatäti sanoi myös että pyytämällä saan sairaslomaa, kun valittelin kaikkia kipujani... hän sanoi että turhaan yrität väkisin olla töissä että täytyy kuunnella omaa kehoaan...mutta kun en millään haluis vielä jäädä kotiin, tykkään mun työstä ja työkavereista :D tosin omalla tavalla odotan ä-lomaa kun tietää et synnytys lähestyy sen myötä.

Kiva, et jollekin sentään ollaan ymmärtäväisiä neuvolassa ja otetaan vakavasti oireet. Mulle sanoi neuvolan täti tänään puhelimessa, että mä olen näköjään jotenkin herkkä noiden oireiden kanssa ja että olen tuonut esiin paljon sellaisiakin oireita, mistä muut ei ole neuvolassa puhuneet mitään.... :confused004 Ööö, ja ainakin sen mukaan mitä te täällä kirjoittelette, niin kovasti on yhteneviä oireita...en tiedä sitten millaisia tuppisuu-mammoja hänen vastaanotolla normaalisti käy, mutta jos multa kysytään, että miten on mennyt, niin kyllä mä sanon siellä ne oireet, mitä olen huomannut (eikä se automaattisesti tarkoita, että haluan sairaslomaa siitä päivästä eteenpäin äippäloman alkuun asti). Kylkipiston ja alavatsakramppien vuoksi olin jossain vaiheessa 2,5 päivää pois töistä, kun en kerran pystynyt asiakkaan luota lähtiessä enää kävelemään suorassa. Ja nyt sitten sain 1,5 viikkoa kipeiden supistusten takia... Ja noiden päälle sitten tietty päivittäiset iskias, alaselkäkipu, nivuskivut, jalkojen puutuminen istuessa jne. joista en ollenkaan valita, vaikka ne v...maisilta tuntuvatkin. Eli joo, olen tosi herkkä valittamaan oireistani ja ruinaamassa saikkua joka käänteessä!!! :BangHead HALOO!!! Jotkut jää raskauden aikana parin viikon saikulle esim. väsymyksen takia, mitä mä en ole ollenkaan "osannut käyttää" oireena, vaikka yhdessä vaiheessa yöllä valvoinkin lähes poikkeuksetta 2-3 tuntia saamatta unen päästä kiinni...ja töissä oli tietty olo sen mukainen eli puolilta päivin olin jo ihan valmis päiväunille. Ja mulla on vaikea saada saikkua supistelun vuoksi!!! Mulla loppui nyt toi 1,5 viikon saikku, mutta polttavat supistukset rasituksen yhteydessä (kumartelu, kävely, joskus pitkään seisominenkin) jatkuvat yhä. Kaikki on ok, kun vaan olen paikallani tai pystyn rauhoittamaan tilenteen heti oireiden tultua (töissä ei aina asiakkaan luona onnistu, kun olen vanhusten parissa töissä). En aamulla saanut aikaa tk-lääkärille maanantairuuhkan vuoksi, vaan käskettiin soittaa neuvolaan. Neuvolasta sain vasta puoliltapäivin soittoaikana neuvolantätini kiinni, joka siis arvosteli, mun kipuherkkyyttä, mutta kirjoitti naistenpolille päivystyslähetteen, että "pääsen sitten ainakin ultraan katsomaan, minkä kokoinen vauva jo on ja ehkä ne siellä voi sitten jotain muutakin nähdä...". Jäin kotiin odottamaan soittoa polilta neuvolan tätskyn ohjeistuksen mukaisesti, mutta mitään ei kuulunut, joten soitin kolmen jälkeen polille, jossa todettiin, ettei mulle ole laitettu mitään lähetettä ja että mun pitää soittaa huomenna uudestaan... :smiley-angry019 Kyllä nyt sapettaa!!!

Öh.. mitä ihmettä? Kuuluuko sitä jotenki vertailla et onko sama vai eri määrä oireita ku MUILLA.. Jokainen raskaus ja vauva ja äidin keho on erilainen, ni ei kai siinä mitenkään voi sanoa et "keskimäärin äiti kokee raskautensa aikana 2, 3 vaivaa ja sulla on jo kiintiö täyttyny, et koitas nyt olla siinä".. :smiley-angry002

Muokattu viimeksi:
Hassua muuten et mulla kipeet supistukset otettiin tosi vakavasti ja muilla terkat huokailee yliherkkyydestä? Jos on sama lähtötilanne? Eiks pitäis olla about sama hoitokäytäntö samaan asiaan pakkakunnasta ja henkilökunnasta riippumatta ainaki pääpiirteissään.. Siis onhan näitä erilaisia vaivoja ja juttuja paljon, mitkä ei vaadi varsinaista hoitoa jne ja niiden osalta tajuaa et suhtautuminen ja käytännöt voi vaihdella.. mut sit joku sellanen et milloin vauvan koko tai istukan toiminta pitäis tarkistaa tai milloin ja kuinka paljon pitäis varautua ennenaikasen syntymän riskiin.. niin miten ihmees tollaset asiat voi olla siitä kiinni, kuka sattuu oleen vastassa..??

Tuol syyskuisis muistaakseni oli joku, jonka piti lepäillä kipeiden supistusten ym takia ja oli saikul useemman viikon jolloin tilanne pysy rauhallisena. Sit oli mietitty et kai se voi elää normaalisti kun ei mitään ollu siihen mennessäkään tapahtunu.. ja kun lepo loppu niin lapsi synty muutamas päiväs suht pienillä viikoilla.. en enää muista mis vaihees raskaus oli, ja kaikki nähtävästi päätty ihan hyvin, mut ei se mitään tarpeetonta hössötystä sit ollu ollu ottaa niit supistuksia vakavasti..

Muokattu viimeksi:
Itsellähän ei näitä kipeitä supistuksia ole ollut, mutta neuvolassa AINA kysytään silti niistä ja tuntuvat ottavan vakavasti. On käsketty heti soittaa jos tulee:confused004 että ei nyt tuo hoito ihan samanlaatuiselta kuulosta.

Itseasiassa nyt just muistin, että munki neuvolantäti sano viimeks, että keskimäärin jokaisella odottajalla on raskausaikana viisi vaivaa. No, mulla on kyllä niitä sitten useamman raskauden/äidin edestä.

Mä ainaki itse oon päättäny suhtautuu supistuksiin vakavasti. Vaikkei neuvolantäti tai -lääkäri niin tekiskään. Kannatan ehdottomasti sitä, että herkästi soittaa äitiyspolille. Mä viimeks vaadin päästä sinne näytille ja ottivat. Vauva oli sillon arviolta 1,2 kg enkä todellakaan halunnu ottaa sitä riskiä, että lähtee ton painosena syntymään (vaikka toki pienempiäkin on syntynyt onnellisin lopputuloksin). Mulla on tänään ollu tosi kipeitä supistuksia, jotka - yllätys, yllätys - loppu heti, kun pääsin kotiin lepäämään. Aion olla huomenna kotona ja katon tuleeko suppareita vai ei. Jos ei tule ja taas torstaina töissä niitä tulee niin aion yrittää saada sairauslomaa. Vaikka viikon kerrallaan.

Pääsin tänään sinne polille ja vastaanotolle pyydettiin tunti myöhässä, kun lääkäri ei ollut saapunut ajoissa paikalle. Helpotuksen huokaus, mun masussa kaikki hyvin ja tulokkaalla nyt tasan rv30 painoarvo 1700g. Kohdunsuulla ei oo tapahtunut muutoksia, joten saan jatkaa normaaliin tahtiin eloa ja töihin menen huomenna (uni ei näytä tulevan taaskaan). Katsotaan miten sujuu sitten ja heivataan tarvittaessa tahtia. "Innolla" odotan myös torstaiaamun neuvolaa...mitähän mun neuvolantäti tällä kertaa laukoo...
Mulla meinas muuten lähteä sillon vastaanottoa ootellessa pari kertaa taju...tai siis alkoi pyörryttää niin et oli pakko sulkee silmät. Oisko veri jotenki pakkautunut jalkoihin siinä istuessa, vain yritin vaihtaa asentoa, jottei häntäkuu kipeytyisi. Verenpaine oli vastaanotolla ihan hyvä kuitenkin...

Mä olin eilen ylimääräisellä neuvolalääkäri käynnilla selkä-ja lonkkakipujen vuoksi. Ja lääkäri määräs heti s-lomaa 16.10 asti ja samalle päivälle varas sitten uuden ajan hänelle et voidaan katsoa työkuntoa uudelleen. Lääkäri käynti oli nopea eikä siinä mittailtu paineita eikä tehty muitakaan tarkastuksia. Lääkäri vaan paineli selkää eri kohdista ja kyseli että sattuuko tästä ja tästä. Lääkäri myös sanoi että pitkään jatkuva selkäkipu liitettynä supistuksiin voi mahdollisesti tehdä muutoksia kohdunsuulle, että sen takia sitten on tuo toinen lääkärikäynti tuolloin 16. päivä. Pomolle kuin ilmoitin niin hän totes vaan että ihanaa kun nyt vihdoin sait sit pidemmän saikun ja toivottavasti silloin 16.10 saan saikun ä-lomaan asti... Meinasin alkaa itkemään pomon sanoja kun en vielä millään haluis lopettaa työntekoa :S lääkärikäynnilläki meinasin alkaa itkee kun se kirjoitti noin paljon saikkua... :D

Nyytikille annettu sama painoarvio kuin mulle. Eilen kävin rv 30 ultrassa, tämä on ylimääräinen ultra kun haluavat seurata lapsen kokoa. Painoarvioksi lääkäri antoi 1708g ja rv tasan 30. Sanoi, että normaaliarvojen rajoilla mutta yläkäyrillä. Lääkärin mielestä ei huolta koska mun sokerit olleet kunnossa molemmissa rasitustesteissä ja mun painon nousukin ollut kohtuullinen. Aloitin kuitenkin taas kerran karkkilakon ja yritän olla loppuajan syömättä karkkia ym. makeeta. Olinkin kesällä karkkilakossa, mutta sitten lomalla lipsuin, tuhma minä:) Käyn sitten vielä viikolla 36 ultrassa kokoarviossa, mulle kyllä passaa oikein hyvin nämä ylimääräiset ultrat :happy119

Mun vointi edelleen mainio niin yritän nyt kävelylenkkejä ja uintia harrastaa päivittäin. Jotenkin on mulla jäänyt urheilu tosi vähiin. Eilen sitten "reippaasti" kävin lenkillä. Jos saisi ruokavaliota tarkkailemalla ja liikunnalla pidettyä loppuajan painon nousun mahdollisimman vähäisenä niin se olisi kaikille osapuolille parasta. Viime viikolla kävin spinningissä mutta sitä en voi enää harrastaa kun maha painoi siinä liikaa. Niin vielä vauvan koosta, että mun siskolla on kolme lasta ja kaikki ovat olleet syntyessään 4-4.5 kiloisia ja pisin jopa 58 cm pitkä. Eikä mun siskollakaan ollut rd:sta ja ainakin ensimmäistä odottaessaan oli aivan normaalipainoinen. Mä en enää muista niin tarkalleen kun siskon vanhin lapsi on 19-vuotias ja nuorinkin jo 12.

Ihanan aurinkoista syyspäivää kaikille odottajille.

T: Käkkiäinen

Kylläpä tosiaan vaihtelee noi käytännöt. Kuulin just yhdeltä kaverilta, että hänelle on tyrkytetty ja tyrkytetään saikkua joka kerta, kun neuvolalääkärillä käy (joutuu perussairauden vuoksi käymään useammin, mutta vointi on kuulemma ollut toistaiseksi hyvä, niin ei ole tullut mieleen jäädä saikulle, kun ei sitä tunne tarvitsevansa). Viimeksi lääkäri oli jopa sanonut, että usko nyt ettet sä tuu loppuun asti töissä olemaan. Että tosiaan hieman erilaista kohtelua tuntuvat raskautetut saavan.

Onneksi Nyytikillä oli kaikki kunnossa kohdunsuulla, vaikka wiskareista ja urposta terkkarista joutuukin kärsimään.

Suski: Yrität nyt vaan nauttia vapaasta. Touhuilet kaikkea muuta, mikä ei selkää ärsytä. Täytyy vaan ajatella, että vauvelin parhaaksi tuo lepäily nyt kuitenkin on.

LittleMyy: Keskimäärin 5 vaivaa? :laughing021

Mulla on taas liitoskivut ja supistelut pahentuneet viime päivinä. Tuntuu vähän siltä, että nuo fyysiset kivut lisäävät myös supisteluherkkyyttä. Seuraavaan neuvolaan vielä kaksi viikkoa aikaa. Täytyy ehkä mainita, kun pitää soitella sokerirasituksen tuloksista sinne.

Täällä on siis muitakin, jotka ovat saaneet isoja kokoarvioita.
Kävin neuvolassa maanantaina ja kauhistelua tuli sf-mitasta. Tänään rv 31+0 ja se sf oli 32cm.
Tosin viimeksikin terkkari mittasi tosi korkean lukeman ja valitteli että ihan käyrän yläpuolilla mennään, mutta viikon päästä siitä joutuessani huimauksen vuoksi päivystykseen, lääkäri teki ultran ja totesi vauvan olevan ihan normaalimitoissa ja -painoissa.

En sitten tiedä mistä johtuu, mutta aika isoja vauvoja on meidänkin suvussa syntynyt (oma isoisä 5,5kg, serkku lähemmäs 6kg, veli 4,2kg, itse olin vain 3,6kg).
Rd on poissuljettu, sillä sokeriarvot on olleet kahdessa eri sokerirasitustestissä + virtsanäytteissä aina tosi hyvät.

Laittavat minutkin varmaan siihen kokoseurantaan.
Minulla muutenkin todella lyhyt selkä ja vatsa on jo aika iso ja tosiaan vaan edessä. Se todella alkaa painamaan. Tänään kävin perhevalmennuksessa ja mulla oli kyllä kaikista isoin maha (ja vauva vielä viihtyy tossa navan yläpuolella et se pallo oikeesti alkaa heti rintojen alapuolelta pullistumaan kunnolla) :D hapensaanti on välillä vaikeaa ja vatsa tulee todella nopeasti täyteen.

Toivottavasti meille kenellekään ei tuu mitään jättiläisvauvaa! XD

Mariya hei, mulla on samat viikot ja samassa kohtaa viihtyvä vauva ja aikasmoisen tukalaa myös, mitenköhän joskus viikkojen päästä.. Mutta vaikka sf-mitta huiteli alkuun reilusti käyrän yläpuolella ja asettu sitte ihan yläkäyrälle niin vauva on kuitenkin ollut kaikin puolin normaalikokoinen, keskikäyrällä sanoi kokoarviota tehnyt lääkäri. Se meinas, ettei sf mitta oo mikään autuaaksi tekevä, enemmänkin sellanen millä vähän hahmotellaan tilannetta ja kehon malli kovasti vaikuttaa.

Muokattu viimeksi:
Tää ei nyt suoranaisesti neuvolakuulumista ole mut kävin tänään neuvolan määräämässä verikokeessa (pieni verenkuva, rautavarastot) katsoivat. No vahinkolöydöksenä tuli se et verihiutale arvo oli alle 50 (norm 150-300) nyt jouduin vuodeosastolle raskausmyrkytyksen pois sulkuun. Olo on järkyttävä mut luottavainen kun virtsa on puhdas ja verenpaineet ovat alle 120/75 ja muut labrat on ok kuulemma (niitä en ole nähnyt). Vauvalla tutkimusten perusteella kaikki on hyvin, se on tärkeintä ❤️ päänsärkyä, huimausta ja ajoittaista vatsakipua on.

Jaiks, hyvä tietysti et tuli esiin ja katotaan ja seurataan nyt! Mutta varmasti kamala ylläri.. voimia ja levollista mieltä!

Tsemppiä Nuorimamma!! Eipä ollu kiva lödös, mut pääasia et löyty ja päästään hoitamaan. Ja onneks on vauskilla ollu kaikki hyvin :)

Takaisin