Neuvolakuulumiset

Päivittelinkin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaas tännekkin vielä.

Eli tehtiin kaikki verikokeet, jotka oli kaikki ihan hyviä ja pissakin ekaa kertaa "puhdas". Paino oli tippunut (700g alotuspainosta), mutta neuvolantäti rauhottu, kun luettelin sille, miten paljon syön päivässä "pari lämmintä ateriaa, noin 4-6 leipää, hedelmiä yms..." :D

Eikä ollut toksoplasmaa ynnämuuta...

Liikkeitä olen tuntenut noin 15+2 lähtien (välissä pidempi tauko), mutta nyt taas tunnen päivittäin niitä (rv 17+3) :).
 
Niin, mulla siis toi paino ekalla kerralla rv8+2 neuvolassa 59,3kg ja nyt rv 17+2 60,3kg eli yhdeksässä viikossa on tullut vain kilo...? Onkohan se sit liian vähän, kun kuulemma saan vetää rauhassa jädeä ja pitsaa (toki terveellistä ruokaa unohtamatta). Pituus on siis 160cm eli painoindeksi lähtötilanteessa 23. En tiedä onko vaikutusta, jos olis lähtötilanteessa suurempi BMI eli tulisko sit kilojakin helpommin (ainakin hiukan pulskempi kaveri valittaa koko ajan turvotusta ja sanoo painoa tulleen lisää, vaik on vähemmillä viikoilla). Pitäiskin punnita itsensä joku päivä sekä aamulla että illalla, kun tuntuu siltä, et maha olis tosi iso jo, mut saattaakin olla vaan nestettä...

Ai joo, Down-suhde 1:9400, vaikka mamalla on ikää jo yli 35v :)
 
Mäkin kävin eilen kolmatta kertaa neuvolassa. Viikkoja oli siis 16+5. Mun paino oli noussut kaksi kiloa aloituspainosta (57->59 kg) ja se oli terkkarin mielestä varsin ok. Joudun pahoinvoinnin takia syömään edelleen noin parin tunnin välein. Eilen piti käydä joka tapauksessa oksentamassa kesken kokkailun. Hemoglobiini oli kaksi viikkoa sitten aloitetun rautalisän ansiosta noussut kokonaista yhden pykälän: 105 ->106. :gen014 Terkkari oli siihenkin ihan tyytyväinen. Pääasia kuulemma, että suunta on oikea, kun Hb tuppaa tässä vaiheessa kaikilla laskemaan.

Vauvalla onneksi kaikki ok, jos äidillä nyt vähän heikommin meneekin. Sydän jumpsutti tehokkaasti 150:n kieppeillä. Majailevat kuulemma tässä vaiheessa mielellään virtsarakon päällä, että ilmankos tarvii edelleen vessassa hypätä yöaikaankin. :bigsmurf
 
Mä oon ollut nyt hirmuisen kauan mitään kirjoittamatta.. En osaa vaihtaa tuota nimimerkkiä kun unohdin entisen salasanan :grin tekniinkan ihmelapsi!! No kuitenkin, tänään18+0 ja 3. neuvola ja pikkuinen antoi oikeen kunnon potkun neuvolatätin laitteeseen sydän ääniä kuunnellessa :happy093Siinä alko tätiäkin naurattaa! Kävin viikko sitten jo yksityisellä rakenteita katselemassa ja kaikki pitäis olla kohdillaa ja näytti alustavasti siltä,että PRINSESSA on tulossa :love017 ihanaa!
Ai niin ja mulle on tullut nyt huikeet 10kg :happy119 mutta edelleen hyvin normipainossa
 
Eilen oli kolmas neuvolakäynti ja tänään alkoi 16. raskausviikko. Minun kohdallani paino on pudonnut 1.4 kiloa ekasta neuvolakäynnistä (raskausviikolla 9) mutta tämä on varmasti ihan OK, sillä lähtöpainoni on normaalipainon ylärajalla. Uskon kyllä painoa kertyvän kun raskaus edistyy laughing7 Taitaa kesäloman alku olleen minulle suotuisa kun ehdin kunnolla nukkua, liikkua ja noudattaa omaa elämänrytmiä :happy112Turvotuksen tunnettakaan ei enää ole. Pikkuisen sydämenlyöntejä oli ihana kuulla (sydämenlyöntitahti 150), koska olin jo miettinyt onko kaikki hyvin. Rakenneultraan sitten 5.8, sitä ennen kerran viel neuvolaan päivittämään tiedot.
 
Kolmas neuvola takana, kaikki ok. Painoa tullut ekasta neuvolasta kaikkiaan 3kg.. Toivottavasti ei nouse paljoa tuosta kun on jo valmiiksi liikaa. Verenpaine vähän alhainen, hyvä niin sillä viime raskaudessa liian koholla ja siitä oli jatkuva seuranta. Syke pienellä 145 ja kovasti potkutteli. Seuraava käynti kk päähän sitä ennen rakenneultra.

19+4 :love017
 
Eka neuvola takana, ipanan sydämen syke 145-150, ja pari kumahdusta potkuista tuli myös kuultua :love017
Liikkeistä terkkari kysyi kanssa. Kerrin, että jotain epämääräistä olen kuvitellut tuntevani mutta en suinkaa ole niistä varma ollut, voinko niitä todellakin vielä tuntea. Terkkari katto mua, ja totesi että koska olen pieni kokoinen ja paino mulla on ok, että on ihan mahdollista. Liikkeet siis +?

Itseäni koskevista mittauksista osasin etukäteen odottaa, että olisi alhaiset verenpaineet, kuten mulla on luonnostaan aina hieman ollut. Terkkari kysyi,että syönkö lakua ja salmiakkia. Vastasin, että saadessani tietää raskaudesta olen jättänyt tosi vähäiseksi. Tähän hän sanoi, että älä ihmeessä täysin pois jätä. Kehoitti ennemmin kantamaan mukana aina hätävara lakua/salmiakkia, jos tuntuu että paineet menee jo liian alhaiseksi, noilla kun saisi verenpaineen kohoaan nopeaa. Arvatkaapa vaan väitinkö vastaan, salmiakin fanittaja :excited001

Hemoglobiinissa sama juttu, että alhainen oli, mutta väsymystähän mulla on ollut viime viikkoina kiitettävästi, rautatabletteja syönyt nyt vajaan viikon verran, mutta en joka päiväisesti.

Seuraava neuvola onkin sitten lääkärineuvola 6.8, sekä pääsen ekan kerran omalle terveydenhoitajalle, tämän päiväisen neuvolakäynnin hoiti hänen kesälomatuuraajansa. Rakenneultra samalla viikolla 8.8.
 
eilen tuli käytyä neuvolassa ööö neljättä kertaa vissiinki... :D raskaustodistukset kirjoitettiin, jotta saa alkaa kelasta hakemaan kaikkia tukia ja äitiyspakkausta. verenpaine oli ok, painoa tullut viime kerrasta 2,5 kg :S kohdunpohjan korkeus 21 cm, oli kuulemma hyvin kasvanut viime kerrasta... :) sydänääniä oli vaikea kuulla kun istukka oli edessä edelleen mutta kyllä ne sieltä pitkän tutkinnan jälkeen löytyi 144 :Heartred neuvotätikin huomas kun vaavi potkas doppleria niin kaippa toi mieskin kohta tuntis potkuja? :) niin ja rv nyt 22+4
 
Täälläkin käyty taas neuvolassa. Nytpä taisi olla jo 4. kerta. Ensi kerralla sitten toinen lääkärineuvola. Neuvolatätikin juhli, kun kuuli mun pahoinvoinnin viimein hellittäneen. Hemoglobiini ei sen sijaan kahden kuukauden päivittäisestä rautalisästä huolimatta ole noussut yhtään. Edelleen hengaillaan anemian puolella, mutta kaipa mun elimistö on jo tottunut heikkoon happeen, kun ei enää ole pahemmin huimannut tai väsyttänyt niin törkesti kuin jossain vaiheessa. Painoa on tullut yhteensä 5 kiloa ja se oli kuulemma varsin jees. Eipä tullut ainakaan haukkuja, vaikka itseäni nuo (taas) uudet ennätyslukemat hieman järkyttävätkin. :porc

Kohdunpohjan korkeus mitattiin nyt ensimmäistä kertaa. Tädin tunnustelut herättivät tyypperöisen, joka rupesi välittömästi potkimaan niin vinhasti, ettei sydänääniä meinattu saada sen jälkeen kuunneltua ollenkaan. Anturia vain monotettiin urakalla ja livistettiin aina karkuun, kun täti sai äänet hetkeksi kuuluviin. :scared007
 
Täälläkin oli viikko sitten kolmas neuvola, joka oli kyllä varsinainen pettymys. Sain raskaustodistuksen, täti mittas hemoglobiinin ja jahtas vauvaa dopplerilla. Istukka eristi jälleen hyvin, mutta saatiin kuunneltua hetken aikaa tasaista 150 sykettä ennen kuin täälläkin potkaistiin anturaa ja kadottiin. Sf-mittaa ei otettu, mitä ihmettelen kovasti (rv 24 tuolloin). Itse jouduin muistuttamaan sokerirasituksesta (tulokset loistavat :) ). Seuraavaksi neuvolalääkäri (ei ultraa) n 4 viikon kuluttua ja sitten 8 viikon kuluttua neuvolatäti. Plääääh!
 
Miten usein teillä on ultra?

Meillä oli nt-ultra silloin n. viikolla 12-13 ja sitten rakenneultra viikolla 20.
Nyt ei sitten enää ultraa olekaan ollenkaan jos kaikki menee hyvin. Tuota tietenkin toivon, että kaikki menee hyvin, mutta tuntuu se silti hassulta ettei ultrata enää myöhemmässä vaiheessa.
 
Meillä (Turussa) myös vain kaksi ultraa, jossei ole aihetta seurata tarkemmin... Olin myös kuvitellut, että niitä olisi vielä myöhemmässäkin vaiheessa...
 
Meillä myös kuuluu vain kaksi ultraa. Mutta koska mulla on kuulemma istukka osittain kohdunsuun edessä, niin päästään vielä kerran ultran joskus rv 32-34. Vähän harkittiin myös omalla kustannuksella 4D-ultraa, onko kukaan käynyt?
 
meilläkin täällä tuppukylässä vain nt ja rakenneultra. tarvittaessa sitten ultrataan enemmän. neuvolassa on kyllä antiikin aikainen ultra niin olen ajatellut kysyä että voitaisko sillä vilkaista vähäsen jossain kohtaa:Heartred ite kattelin noita 4D ultran hintoja turun seudulla ja pakko todeta etten todellakaan kahtaa sataa euroa maksa ultrasta... :S
 
Täällä kanssa vain nuo kaksi ultraa. Musta siellä loppuraskaudessa ois hyvä olla vielä yksi ultra, jotta saisi vähän vinkkiä vauvan koosta ja asennosta, mutta kun ei niin ei.

4D-ultra taitaa jäädä täällä väliin. Hinta taisi olla 250 e viimeksi kun kattelin... Olin itselleni asettanu ajatukseksi, että jos rakenneultrassa jää joku vaivaamaan, niin sitten mennään, mutta kun kaikki pitäisi olla ok, niin ei mennä (näillä näkymin). Me kun ei tahdota sitä sukupuoltakaan tietää.
 
Noista ultrista, meilläkään ei ole täällä pohjoisemmassa kuin ne 2 ultraa. Riippuu nyt sitten tosta tulevasta sokerirasituksesta varmaankin että pääsenkö sit sitä kautta vielä tiirailemaan poikasta kokoarvion yms takia. Sepä selviää tässä muutaman viikon päästä. Rv 25 täynnä huomenna ja viikoilla 26-28 oli muistaakseni toinen sokerirasitus mulla sit edellisen raskauden radin vuoksi.
 
Mulla kans taas neuvolakäynti takana, sain sokerirasitustestin tulokset ja täytyy sanoa, et hohhoijaa...

Mun sokerirasitus meni niinkin hienosti, et sain rd-diagnoosin arvoilla 4,4 (>5,3)/10,1( >10,0)/8,6 (>8,6) eli tuolla yhdellä "huimalla" 0,1 ylityksellä ja toisella tasan raja-arvolla. Kotiseuranta siitä siis seurasi, mittaukset kahtena päivänä viikossa. Ja nyt kun olen kahtena päivänä mitannut kaikkien syöntien yhteydessä ennen- ja jälkeen arvot, niin huikein arvo, jonka olen normaali syömisillä saanut on ollut 6,0 tunti syönnin jälkeen. Joten mie viittaan kintaalla koko rd-diagnoosille. Mullahan on siis miehellä ykköstyypin diabetes, ja sitä kautta meidän perheessä on hiukka enempi asiasta tietoa jo omasta takaa ja musta mun mittausarvoissa ei ole häivähdystäkään mistään diabeetikon arvoista.

Mä oon sitä mieltä, että vähän turhan hepposin perustein tuon diagnoosin lääkärit aina tekevät. Musta pitäisi ensin olla se rasitustesti, jonka jälkeen kotiseuranta ja vasta sen jälkeen tehdään diagnoosi, et onko sulla se diabetes vai ei. Koska tosiasiassahan kukaan meistä ei vetele normaalielämässä sitä glukoosiliuosta ravinnokseen ja sen testin tarkoitus on kai viedä elimistö äärirajoille. Tai niin mie olen sen ainakin käsittäny. Nyt tympäsee se, et joudun toiseen rasitukseen ihan turhaan sit raskauden jälkeen ja jos joskus tulen toisen kerran raskaaksi, niin joudun varmasti käymään tuon rasituksen jo tosi aikasessa vaiheessa, kun katsotaan, et "sullahan on ollu edellisessä".

Hyvähän se on, et sitä seurataan ja sitä en kiellä, etteikö siinä äidin ja lapsen parasta ajatella, mut toi tapa millä perusteilla se sit todetaan, ei mene mun jakeluun. Jos noissa munkin arvoissa ois ollu selkeesti jotain isoa häikkää niin en mä tästä tupisis vaan olisin tyytyväinen, mut nyt tässä tilanteessa mua pistää vihaksi, kun joudun mittaileen ihan turhaan ja tulee niitä jälkiseuraamuksiakin vielä kaupan päälle.

Muuten kaikki oli masussa ok :)
 
P_K: Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi! Itsestäni tuntuu myös siltä että jos on ylipainoa niin ajatellaan automaattisesti että tulee r-diabetes. Näin on omalla kohdallani. Minulla on koko elämäni ajan ollut se paastosokeriarvo liian korkea joten minulle tehtiin sitten heti 14 viikolla tuo sokerirasitus ja ylläripylläri oli taas tuo paastosokeri koholla mutta muuten hyvät arvot. Neuvolassa todettiin että elimistö käsittelee tosi hyvin insuliinia ym, mutta jouduin kuitenkin sokerien kotiseurantaan 18 viikolla, 6 päivän ajan piti mitata verensokeri ennen aamupalaa,tunti aamiaisen jälkeen,tunti välipalan jälkeen,tunti lämpimän aterian jälkeen ja viellä iltapalan jälkeen, melkoista sormien kidutusta siis :D Noh kotiseurannassa arvot olivat suorastaan mainioita jopa se paastosokeri mutta koska olen ylipainoinen ja oletetaan että saan sen vuoksi r-diabeteksen niin joudun tekemään tuon viikon kotiseurannan ainakin kerran viellä rv 26.

Muuten kaikki on mennyt mallikkaasti eikä painoakaan ole tullut liikaa :) Sydänäänet ovat aina kuuluneet heti ja voimakkaasti. Fundus-mitta tosin oli jo 22 viikolla huikeat 26cm :D Lisäksi edessä on taas verikokeet sillä minulla on miinus veriryhmä jonka takia pitää seurata ettei elimistö ala tuottamaan verivasta-aineita.
 
Eilen oli sitten toinen lääkäri neuvola, voi huhhu kun että oli turha käynti. Tai siis ei se turha ollut mut turhaa oli se että lääkäri oli mukana :D

Hemppa otettiin ja se oli laskenu, nyt 101... jotenka lisä rautaa tartteis alkaa syödä. Mun kipeytynyt nivunen tutkittiin mut mitään poikkeavaa ei löytynyt, jotenka en nyt ainakaan toistaiseksi s-lomaa saanut... verenpaine ja pissa hyvät, painoa tullut kilo lisää. kuunneltiin vauvan sydänääniä ja kateltiin antiikkisella ultralla et miten päin vauva vatsassa on :Heartred ite en kuvasta oikein mitään ymmärtänyt :D sf- mitta otettiin ja se oli nyt kasvanut parisen senttiä, eli on nyt sitten 24 cm ja sekin oli hyvä homma :)

Niin ja viimeks sanottiin et miehen pitää olla mukana ja se olikin, niin lääkäri vaan kyseli hänen terveydestään, työstään ja elintavoistaan... eli ei häntäkää olis tarvinnu raahata mukaan :D

Niin ja lentolupa saatii, jotenka ens viikon tiistaina pääsee lähtemään hyvillä mielillä Kyprokselle! :)
 
Takaisin
Top