Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt mammat selventäkää minulle. Kävin tosiaan siellä verikokeissa ja nyt tuli tulokset. Veriryhmässä lukee A Rh(D)neg. Onko tämä nyt että olen rh negatiivinen vai kuinka?

Nyt mammat selventäkää minulle. Kävin tosiaan siellä verikokeissa ja nyt tuli tulokset. Veriryhmässä lukee A Rh(D)neg. Onko tämä nyt että olen rh negatiivinen vai kuinka?

Siltäpä tuo vaikuttaa. Tiedätkö onko miehesi Rh positiivinen? Sulta tutkitaan nyt raskaudessa onko muodostunut vasta-aineita ja saat immunoglobuliini pistokset ilmeisesti joskus 30 viikolla ja synnytyksen jälkeen, jottei sun keho alkaisi tuottaa vasta-aineita. Eka raskaudessa ei yleensä aiheudu mitään haittaa, mutta nuo pistokset on sitä varten ettei vasta-aineita muodostuisi ja etteivät mahdollisissa seuraavissa raskauksissa vaikuttaisi vauvaan.

Ensi viikon alussa saa käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, meillä kun on yli 10+0 niin voi käydä. Ultra onkin sitten vasta 12+3, niin ihan kiva, jos saisi varmuuden, että siellä edes jotain on.

Tänään oli vihdoin neuvola. Melkein kaksi tuntia käytiin asioita läpi ja pieni tietoähky tuli koettua. Saman voisi ottaa uudelleen kertauksena, sillä varmasti meni jotakin ohi. Onneksi oli mies mukana kuuntelemassa. Voidaan sitten yhdessä pohtia, mitä neuvolassa sanottiinkaan.

mamaxs, eipä tuosta negatiivisuudesta oo mulle mitään haittaa ollu :) pari verikoetta enemmän ja yksi pistos per raskaus ja molemmat muksut on positiivisia.

Täällä kans käyty vahvat sydänäänet neuvolassa kuulemassa :hug003 Ja sisätutkimus tehtiin ym. ja kaikki hyvin :)

Muistaakseni itse olen rh- ja mies on rh+. Näin piikkikammoisena kaikki "ylimääräiset" pistokset jännittää mutta pakkohan ne on ottaa:rolleyes:

Keskiviikkona käyty ekassa neuvolassa! Olihan se hankalaa kun yks vee esikoinen mukana, ei jaksanut millään tuntia olla siellä! Ehkä seuraavat kerrat on vähän lyhyempiä...
Ei kuunnellut edes sydänääniä, sanoi et liian aikaista (rv 9+0) vaikka esikoista kuultiin silloin sydänäänet! Mut liekö sit vaikuttanut et mulla oli tyttö mukana, ettei halunnut lähteä (ehkä turhaan) etsimään.

Vähän sellainen jännä fiilis kun ei ole kuultu eikä nähty että siellä masussa on mitään, ja pitäis nt-ultraan asti jaksaa odottaa! Kun lähdin sieltä neuvolasta niin mietin et hitto käyn vielä raskaustestin ostamassa et saan varmuuden :'D jos tää kaikki pahoinvointi ja oksentaminen johtuu vaan siitä et mä oonkin valeraskaana :P no, odottavan aika on pitkä ja sitten kun vihdoin päästään ultraan niin toivottavasti odotus palkitaan!

Ensi viikon alussa saa käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, meillä kun on yli 10+0 niin voi käydä. Ultra onkin sitten vasta 12+3, niin ihan kiva, jos saisi varmuuden, että siellä edes jotain on.

Pitäiskö munkin mennä jos saan ultra-ajan kovin kauas... hitsi kun sais hetkeks hoitajan esikoiselle! Neuvolasta sanottiin että voisin tulla käymään jos jokin mietityttää.

Mamaxs, täälläkin yksi rh-negatiivinen, jonka esikoinen (ja mies) rh-positiivisia. Ei tosiaan tullut mitään komplikaatioita tai ongelmia, mutta verikokeissa ravattiin raskauden ajan tiheemmin ja pari ylimääräistä pistosta kankkuun tuli, viimeinen synnytyksen jälkeen. Onneksi ne pistoksetkin on nopeeta ohi :) Ja synnytyksen jälkeen ei tuntunut enää missään!

Ekassa neuvolassa on nyt vihdoin käyty! Tuli paljon kaikkia lippu ja lappuja ja seuraava neuvola ja lääkärikäynti varattu. Mies oli mukana ja molempien mielestä oli ihan hyvä että oli siellä. Tulee varmaan seuraavallakin kerralla. Meidän neuvolassa pitää aina ennen neuvola-aikaa mitata verenpaine, paino ja virtsasta jotain o_O

Ekassa neuvolassa on nyt vihdoin käyty! Tuli paljon kaikkia lippu ja lappuja ja seuraava neuvola ja lääkärikäynti varattu. Mies oli mukana ja molempien mielestä oli ihan hyvä että oli siellä. Tulee varmaan seuraavallakin kerralla. Meidän neuvolassa pitää aina ennen neuvola-aikaa mitata verenpaine, paino ja virtsasta jotain o_O

Neuvolassa joka käynnillä tarkastetaan verenpaine, paino ja virtsan pitoisuudet :) meillä vielä mitattiin hemoglobiini, mutta sitä ei mitata joka kerralla.

Onkohan muuten siinä neuvolan pissatestiä varten oltava 4h pissaamatta? Tuli vaan mieleen. Meillä ekat pissat otettiin labrassa ja aika neuvolaan seuraavan kerran ensi kuun puolivälissä

Onkohan muuten siinä neuvolan pissatestiä varten oltava 4h pissaamatta? Tuli vaan mieleen. Meillä ekat pissat otettiin labrassa ja aika neuvolaan seuraavan kerran ensi kuun puolivälissä

Labratesteihin vain. Neuvolaan ei tarvitse.

Neuvolassa joka käynnillä tarkastetaan verenpaine, paino ja virtsan pitoisuudet :) meillä vielä mitattiin hemoglobiini, mutta sitä ei mitata joka kerralla.
Meilläkin mitattiin hemoglobiini, sitä ei sentään tarvinnut itse tehdä. Unohdin kysyä neuvolatädiltä että pitääkö mittaustulokset laittaa siihen äitiyskorttiinkin itse vai mitä niillä tehdään. Olin niin paniikissa että unohdin kaikki mitä piti kysyä :( olis pitänyt tehdä joku lista ja ottaa se mukaan.

Meilläkin mitattiin hemoglobiini, sitä ei sentään tarvinnut itse tehdä. Unohdin kysyä neuvolatädiltä että pitääkö mittaustulokset laittaa siihen äitiyskorttiinkin itse vai mitä niillä tehdään. Olin niin paniikissa että unohdin kaikki mitä piti kysyä :( olis pitänyt tehdä joku lista ja ottaa se mukaan.

Voi ei :/ joo meillä kyllä yhdessä mitataan ja hoitaja kirjaa ne sinne äitiyskorttiin. Miten muuten niitä pystyis seuraamaan? Voithan laittaa ne lyijykynällä vielä sinne jos muistat?
Tuli mieleen että toi verenpaine kannattaa kyllä mitata vasta 15min päästä, kun on istunut ja hengitys tasaantunut. Aika jännä että ite pitää mitata! :0

Meillä myös ite jatkossa neuvolassa punnitaan paino ja katsotaan virtsanäyte :) hg ja RR mittaa sit neuvolatäti :)

Voi ei :/ joo meillä kyllä yhdessä mitataan ja hoitaja kirjaa ne sinne äitiyskorttiin. Miten muuten niitä pystyis seuraamaan? Voithan laittaa ne lyijykynällä vielä sinne jos muistat?
Tuli mieleen että toi verenpaine kannattaa kyllä mitata vasta 15min päästä, kun on istunut ja hengitys tasaantunut. Aika jännä että ite pitää mitata! :0
Neuvolatäti sanokin että kannattaa tulla hyvissä ajoin, siellä on sit semmoinen rauhallinen huone jossa voi istuskella ja mitata itse kaikki tarvittava. Varmaan laitan sitten lyijykynällä mittaustulokset että voi poistaa jos pieleen menee :D

Takaisin