Neuvola

Ollaan käyty nyt kuitenkin yhteensä kolmessa ultrassa, sekä kerran neuvolassa. :)

Missä olette käyneet ultrassa (muualla kuin neuvolassa)? Yksityisellä? Riippuu varmaan sitten ehkä lääkäristä tai laitteesta, mutta kyllä meidän "perhelääkärin" ultrassa on aina syke kuultu (viikoilla 6, 8 ja 10) ja todella selkeästi ilman suhinaa. NT-ultrassa syke näkyi, mutta sitä ei laitettu kuulumaan. Ja edellisellä neuvolakerralla kuunneltiin sydänäänet Dopplerilla, mutta se oli kyllä melkoisen epämääräistä suhinaa siihen ultralaitteeseen verrattuna! :)
 
Dolcetti Perhe-artessa käytiin kun oli 7+. Syke näkyi, ja kätilö vaan sanoi että näyttää oikein hyvältä. Eikä nyt osattu siihen hätään mitään ääniä sitten kysellä :) Kaksi muuta kertaa julkisella ultrassa, eikä niissä ole kummemmin sykettä kommentoitu kuin että näkyy. Ensimmäinen neuvolakin meillä oli niin aikaisin ettei siellä edes yritetty kuunnella.
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Täällä ei mitenkään rutiinisti ultrata siellä, mutta taas kävi samalla lailla kuin esikoista odottaessa, että lääkäri ei saanut dopplerilla sydänääniä kuulumaan (kuulemma tosiaan ihan tavallista vielä näillä viikoilla..), niin katsoi sitten ultralla että tyyppi on siellä tallessa ja sydän sykkii. Ja siellähän se oli :) Saatiin myös jo veikkaus sukupuolesta, mistä olin aika yllättynyt, kun en arvannut että sitä vielä näillä viikoilla kovinkaan helposti näkisi. Enkä siis sitä mitenkään edes kysynyt enkä uskonut että lääkärillä olisi aikaa tai mielenkiintoa ruveta sitä tutkimaan (täällä ihan lukenut jossain ultrakäynnin ohjeessa, että ultraäänitutkimusten tarkoitus ei ole sukupuolen selvittely... o_O ), mutta oli mukava lääkäri joka kerrankin vaikutti siltä että ei ollut mikään kiire, ja ihan rauhassa pitkään ultralla katseli monesta eri kulmasta, ja kysyi että ollaanko halukkaita tietämään sukupuoli :O Painotti kyllä, että ei vielä näillä viikoilla varmaksi uskalla mennä vannomaan.

Muuten oli kaikki ok, täällä ei edes vielä otettu pissanäytettä eikä hemoglobiinia, vaan ainoastaan paino, verenpaine ja sisätutkimus. Ja nappasi samalla valkovuodosta bakteerinäytteen kun pyysin, kun on vähän väliä tuntunut että onkohan joku lieväoireinen bakteerivaginoosi tms. mikä siellä kaihertaa... :sour:
 
Oon tässä lähdössä neuvolaan. Ja mua jännittää! :hilarious: En tajua miks! Meillä on tänään se voimavarakeskustelu. No ei siinäkään pitäis olla mitään kovin ihmeellistä.. No jospa se tästä ku pääsee lähtemään! :)
 
Oon tässä lähdössä neuvolaan. Ja mua jännittää! :hilarious: En tajua miks! Meillä on tänään se voimavarakeskustelu. No ei siinäkään pitäis olla mitään kovin ihmeellistä.. No jospa se tästä ku pääsee lähtemään! :)

Millainen käynti oli? :)
 
Millainen käynti oli? :)
Aivan jees. :) Käytiin tosiaan läpi sitä lappua ja lähinnä niitä kohtia joissa oli jotain eriäviä mielipiteitä mulla ja miehellä. Oltiin monista asioista samaa mieltä, niin ei ollut niin montaa juttua/aihetta mihin syvennyttiin. Synnytys mua jännittää, niin siitä juteltiin ja oli mielenkiintosta jutella siitä, että miten vois ite vaikuttaa parhaiten etukäteen synnytykseen valmistautumisessa. Esille tuli mm. aktiivinen synnytys. Oon sitä mieltä, et pelkoihin auttaa kun perehtyy aiheeseen ja lukee paljon etukäteen! Mukana neuvolassa oli harjoittelija. Kuunneltiin lopuks sydänääniä ja harjottelijalla oli niin hellät otteet et eihän se saanu niitä kuulumaan. :) Mutta en huolestunu koska tiesin et yrittää etsiä väärästä kohtaa ja liian hellästi. Terkka löysi heti! Syke oli välillä 148-152. Seuraava aika on 20.4., jossa saa sit laput kelalle lähetettäväks! Ja RU on tosiaan 27.3.

Niin joo ja sain selvyyttä äitiyspäiväraha-asioihin. Eli mä tuun hakemaan varhaisäitiyspäivärahaa koska jään ilman työsopparia toukokuun vika päivä. Niin saan alottaa äippäloman 15.6. ja siinä välissä on viikon työkeikka, niin ei onneks tartte kikkailla työttömyyskassan kanssa!

Joo en tosiaan tiiä miks jännitti! Ehkä vaan siks kun oli taas kuukauden tauko ollut neuvolasta, niin tuli taas raskaus konkreettisemmaks!
 
Apuja kaivataan äkkiä! Alle kahden tunnin päästä toinen neuvolakäynti, ja nyt vasta muistin että pitiköhän siellä antaa joka kerta se pissanäyte? Ei mitään hajua mitä on puhuttu ekalla kerralla kaksi kuukautta sitten :D selviäähän se sitten sielläkin kyllä, mutta hitsi kun täytyy aina olla näin pihalla.
 
Meillä ainakin pitää aina ennen vastaanottoa käydä vessassa pissaamassa purkkiin vessassa... Toisissa paikoissa pitää itse tikuttaa, mutta meillä terveydenhoitaja tai joku tutkii näytteen.
 
Meillä ei ole kertaakaan tarvinnut antaa neuvolassa virtsanäytettä. Yksi näyte vietiin labraan viikolla 13, mutta muuta ei ole tarvinnut.
 
Meillä ei ole vielä ensimmäisellä eikä toisella kerralla tarvinnut neuvolassa antaa näytettä. Vasta sitten 3. kerrasta eteen päin pitää käydä ennen vastaanottoa pissaamassa purkkiin ja tyrkätä se näyte-wc:n luukusta sisään, ja terkka tutkii näytteen :grin Eiköhän teillä siellä nyt seuravalla käynnillä ohjeisteta että mikä siellä on käytäntö, näkyy siinäkin olevan vaihtelua paikkakuntien välillä...
 
Kylläpä vaihteleekin käytännöt paljon! Täällä pissanäyte otetaan siis joka kerta neuvolassa, ja sen verran mitä siitä hoitajan kanssa nyt neuvolassa juteltiin, niin ainakin proteiini ja sokerit siitä katsotaan.

Mutta voi että meille on kyllä sattunut kiva hoitaja, taas sai hyvillä mielin lähteä kotiin :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä otatettiin ensimmäisen kerran jälkeen labrassa virtsanäyte, toisella kerralla sitten opastettiin että pitää käydä joka kerran itse ennen käyntiä vessassa ja itse tikuttaa virtsa. Jos jotain erityistä tulisi vastaan, pitää laittaa purkki näyte-wcn luukusta sisään, jotta se sitten tutkitaan tarkemmin. Tosiaan tikulla itse katsotaan pH, sokerit ja proteiinit, ja värit näyttävät että onko kaikki ok.
 
Meillä saatiin sama opastus ekalla kerralla, Raparpaari. Samalla kerralla neuvolan työntekijä oletti, että olisin jo tajunnut käydä vessassa tikuttamassa, eli että joku olisi sen ohjeistanut. Koska ei ollut (miten olisikaan, kun oli eka kerta? :) ), ja koska en ollut käynyt, ohjeisti käymään tapaamisen jälkeen ja koputtamaan oveen, jos tikun värit olisivat näyttäneet sokerin ja proteiinien osalta ongelmaa.
 
Minä oon saanu noita tikkuja kotiin kun piti seurata tarkempaan, kääntyykö raskausmyrkytyksen puolelle.
 
Takaisin
Top