Neuvola

Viikon päästä neuvolalääkäri ja neuvolantäti sanoi että ultras. Silloin 16+4. Huomaan että tuleva käynti pyörii mielessä ja on vaikea saada muuta aikaiseksi! Samoin tavoin oli ennen nt ultraa. Eniten jännittää se kun neuvolan täti sanoi että hyvällä säkällä saattaa sukupuolikin jo selvitä, enkä pysy nahoissani! :excited001:excited001
 
Meilläkin piti olla neuvolalääkäri ensi viikolla 16+1 päivänä, mutta mennäänkin silloin meidän omalle ystävä-erikoislääkärille ja siirsin neuvola-aikaa. Haluan konsultoida ystävälääkäriä synnytyksestä (olen päätynyt sektioon) ja samalla tsekataan ultralla tilanne. Samalla ultralaitteella kuulimme sydänäänet jo 6+2 ja kolme kertaa sen jälkeen :) Siksi en osaa niitä kovin innolla odottaa, kun tuntuvat rutiinilta.

Kätilöopistolla NT-ultrassa oli hoitaja erityisen ylpeä ylilääkärin ultralaitteesta, mutta kyllä se selkeästi vanhanaikaisempi ja epätarkempi oli kuin se mihin ollaan huippuklinikalla totuttu. Mutta neuvolalääkärille mennään sitten 16+6, sillä ei ultria ikinä tunnu liikaa olevan. Aina mietityttää onko kaikki hyvin, koska olo on lähes oireeton. Ihan selvää ei ole mikä tuon lääkärikäynnin sisältö on, mutta ilmeisesti siellä tehdään ainakin nopea ultra.

Vaihdoimme muuten neuvolatyöntekijää ja olimme molemmat päätökseen tyytyväisiä. Kokemus ja kypsyys tulevat selvästi esiin tuon tyyppisessä työssä.
 
Meilläkin piti olla neuvolalääkäri ensi viikolla 16+1 päivänä, mutta mennäänkin silloin meidän omalle ystävä-erikoislääkärille ja siirsin neuvola-aikaa. Haluan konsultoida ystävälääkäriä synnytyksestä (olen päätynyt sektioon) ja samalla tsekataan ultralla tilanne. Samalla ultralaitteella kuulimme sydänäänet jo 6+2 ja kolme kertaa sen jälkeen :) Siksi en osaa niitä kovin innolla odottaa, kun tuntuvat rutiinilta.

Kätilöopistolla NT-ultrassa oli hoitaja erityisen ylpeä ylilääkärin ultralaitteesta, mutta kyllä se selkeästi vanhanaikaisempi ja epätarkempi oli kuin se mihin ollaan huippuklinikalla totuttu. Mutta neuvolalääkärille mennään sitten 16+6, sillä ei ultria ikinä tunnu liikaa olevan. Aina mietityttää onko kaikki hyvin, koska olo on lähes oireeton. Ihan selvää ei ole mikä tuon lääkärikäynnin sisältö on, mutta ilmeisesti siellä tehdään ainakin nopea ultra.

Vaihdoimme muuten neuvolatyöntekijää ja olimme molemmat päätökseen tyytyväisiä. Kokemus ja kypsyys tulevat selvästi esiin tuon tyyppisessä työssä.
Nytkö sen voi/saa jo päättää synnyttääkö sektiolla :eek: Oon lukenu jostain että synnytystapa-arviossa katsotaan vasta tilanne?
 
Nytkö sen voi/saa jo päättää synnyttääkö sektiolla :eek: Oon lukenu jostain että synnytystapa-arviossa katsotaan vasta tilanne?
Ilmoitin päätöksestäni ensimmäisellä neuvolakerralla ja toisella kerralla minulle sanottiin, että maaliskuussa saan lähetteen pelkopolille. Sitä kautta pitää käydä, mutta totta kai sektion saa, jos sitä itse vaatii. Ketään ei voi pakottaa tai pelotella synnyttämään alakautta. Odottaa kuitenkin pitää noin viikolle 24-25, että pääsee sinne pelkopolille.

Noin 10 % kaikista synnytyksistä on hätäsektioita, eli iso osa alatiesynnytyksistä päätyy leikkauspöydälle. Itse en tuota halua, en myöskään riskiä pahoista repeämistä, pitkittyneestä synnytyksestä, lapselle koituneista vaurioista jne.

Tiedän, että sektio on iso operaatio, jossa on riskinsä. Kahdesta pahasta on pakko valita se vähemmän paha. Minun mielestäni.
 
Itse en missään tapauksessa haluaisi sektioon. Toki jos olisi pakko ja lapsen henki vaarassa niin siihen mentäisi sitten, mutta toki täytyy muistaa että olen jo synnyttänyt kolme lasta onnistuneesti joten helppo minun puhua alatiesynnytyksen puolesta.
. Haluan konsultoida ystävälääkäriä synnytyksestä (olen päätynyt sektioon)
Kiinnostaa tietää miten sinulla neuvolatäti otti tän asian? Olen kuullut että aika paljon yrittävät kuitenkin saada synnyttäjät muuttamaan mieltä ja varmasti kertovat huolella leikkauksen pitkästä toipumisajasta ja riskeistä. Ja onhan niitä toki alatiesynnytyksessäkin, mutta varmaan suurinosa ajattelee että naisen keho on luotu (alatie)synnyttämistä varten.

Mielenkiintoinen aihe tämäkin kyllä ja mielipiteet ja käytänteet muuttuneet paljon jo pelkästään kymmenessä vuodessa.
Tsemppiä kaikille synnytykseen valmistautumiseen, sama se on miten ne vauvat tulee ja mistä kautta, kunhan terveenä ja äiti sekä vauva voi hyvin after all :love7
 
Neuvolassa ottivat asian vastaan hyvin ja asiallisesti. Mistään riskeistä tms. ei edes mainittu, vaan kerrottiin suoraan, että asian eteenpäin vieminen vaatii pelkopolilla käymisen (tämän tiesinkin, sillä ystäväni - jolle on tehty elektiivinen sektio perätilan vuoksi ja jonka toinen lapsi syntyi alakautta - oli kertonut minulle saman). Kun kysyin monta käyntikertaa "lupa" vaatii, vastattiin, että ne, jotka sitten päätyvätkin alatiesynnytykseen, käyvät usein monta kertaa.

Riskeistä vielä, että sektion riskejä liioitellaan. Samat riskit löytyvät pitkälti myös alatiesynnytyksistä. Hätäsektiot ovat asia erikseen, mutta siellä on taustalla jo jokin olemassaollut ongelma. Suunnitellut sektiot ovat tilastojen mukaan itse asiassa kaikista riskittömimmät niin naiselle kuin lapsellekin (esim. "The Birth Trauma Association found that mortality rates are lowest for women who have elective caesareans." )

Luulen, että minun kohdallani tajuavat heti, että olen tosissani, olen harkinnut asian kaikkia puolia, ja että pelottelu ja taivuttelu menisi kohdallani täysin hukkaan :)
 
Mä en perätilavauvaa suostuisi synnyttään alakautta, mutta muuten kyllä alatiesynnytys toiveena :)
Esikoisen syntymämitat 53cm ja 4335g... ja hyvin mahtui tulemaan :)
Mutta jos ja kun toinen on yhtä suuri niin perätilasynnytys ois liian riskialtista. Enkä kokoarvioihin luota, kun esikoinen arvioitiin 500g pienemmäksi mitä oli syntyessään! :0
 
Meilläkin oli tänään neuvola. Meidän neuvolatäti on todella mukava, oli kiva käynti. Tosin pieni paniikki syntyi, kun ei saatu sydänääniä kuulumaan (rv 14). Koittivat vielä toisellakin laitteella, vaan ei kuulunut silläkään. Terveysasemalla oli sitten vapaana joku aataminaikuinen ultralaite, jolla ultrattiin. Siellähän se meidän pikkuinen pomppi taas ja sydän sykki :Heartbigred Ihana juttu ja iso helpotus. Vaan jäi silti mietityttämään, liekö kuinka yleistä, ettei sydänäänet kuulu vielä viikolla 14? :anyone
 
Meilläkin oli tänään neuvola. Meidän neuvolatäti on todella mukava, oli kiva käynti. Tosin pieni paniikki syntyi, kun ei saatu sydänääniä kuulumaan (rv 14). Koittivat vielä toisellakin laitteella, vaan ei kuulunut silläkään. Terveysasemalla oli sitten vapaana joku aataminaikuinen ultralaite, jolla ultrattiin. Siellähän se meidän pikkuinen pomppi taas ja sydän sykki :Heartbigred Ihana juttu ja iso helpotus. Vaan jäi silti mietityttämään, liekö kuinka yleistä, ettei sydänäänet kuulu vielä viikolla 14? :anyone

Mulla on istukka edessä ja jonain päivinä löytyy heti kun laittaa laitteen mahalle ja joskus pitää ettiä puolikin tuntia, viikot siis 15+1. Nyt en oo kyllä muutamaan päivään kokeillu, n.kerran viikossa ehkä.
 
Meilläkin oli tänään neuvola. Meidän neuvolatäti on todella mukava, oli kiva käynti. Tosin pieni paniikki syntyi, kun ei saatu sydänääniä kuulumaan (rv 14). Koittivat vielä toisellakin laitteella, vaan ei kuulunut silläkään. Terveysasemalla oli sitten vapaana joku aataminaikuinen ultralaite, jolla ultrattiin. Siellähän se meidän pikkuinen pomppi taas ja sydän sykki :Heartbigred Ihana juttu ja iso helpotus. Vaan jäi silti mietityttämään, liekö kuinka yleistä, ettei sydänäänet kuulu vielä viikolla 14? :anyone

Mulle sano neuvolatäti, että aika helposti mulla löyty sydänäänet kun kaikilla ei meinaa rv14-15 kuulua millään kun lapsivettä on niin paljon. Jonka takia vauva pääsee karkuun eikä sen takia sydänääniä kuule. :)
 
Kiitos kommenteista pepe ja jonnsu :Heartblue Vaikka näinkin vauvan eilen voivan ihan hyvin, niin kuitenkin se sydänäänien kuulumattomuus mietitytti. Mulla taustalla lapsettomuutta ja tm raskaus, näiden takia epävarmempi olo ja huolestun jokaisesta pienestäkin asiasta, hohhjoijaa.
 
Mä en perätilavauvaa suostuisi synnyttään alakautta, mutta muuten kyllä alatiesynnytys toiveena :)
Esikoisen syntymämitat 53cm ja 4335g... ja hyvin mahtui tulemaan :)
Mutta jos ja kun toinen on yhtä suuri niin perätilasynnytys ois liian riskialtista. Enkä kokoarvioihin luota, kun esikoinen arvioitiin 500g pienemmäksi mitä oli syntyessään! :0
Meilläkin arvoitiin melkein kilon pienemmäks, olikin sit 4215g :grin mut eipä enää huoleta se et vauva ois iso :)
 
Eilen oli aika neuvolalääkärin kanssa. Hän tutki kohdunkaulan ja kokeili kohtua, ylettyy nyt napaan asti. Sitten ultrattiin vähän vanhemmalla laitteella ja sielä pikkuinen otti lunktisti, avasi välillä suutaan ja heilutti käsiä. Kysttiin voiko tässä vaiheessa selvittää jo sukupuolta ja lääkärinalkoi etsimään mutta ei näkynyt mitään mikä viittaisi kumpaankaan sukupuoleen. Sanoi ettei uskalla antaa edes veikkausta. Eilen oli 16+4. Sydänäänet kuuneltiin ultralaitteen kautta ja näkyi pienoinen sykkivä sydän :)

Nyt sit pitää odottaa tasan 4 viikkoa rakenneultraan ja toivoa että siellä kaikki hyvin ja sukupuoli nähtävissä :love7 Seuraava neuvola on vasta 23+3 huhtikuun alussa. Sen jälkeen voikin alkaa kommunikoimaan kelan kanssa :) tää kevät tulee menemään ihan älyttömän nopeasti!
 
Kiitos tiedosta Eloinen17, mietinkin juuri mitä neuvolalääkärillä tehdään, että ultrataanko vai ei. Meillä on se parin viikon päästä.
 
Mulla oli neuvolalääkäri jo viikko sitten. 13+1. Halusin sen suht aikaisin että pystyin puhua yhdestä lääkkeestä. Mutta siis meillä ei ultrattu ollenkaan. Eli riippuu vissiin neuvolasta. Kuunneltiin sydänääniä ja lääkäri paineli kohtua ja teki sisätutkimuksen. Kaikki siellä ok. Lääkärin kans juteltiin vaivoista (selkäkipu, pääkipu..) ja ruokavaliosta. Lääkäri oli kyllä niin kummallinen. :D miks monesti lääkärit on.. No ihan sama. Pääasia et vauvelilla kaikki ok ja kuulu sykkeet jne. Syke oli muuten 150. Voisko viitata tyttöön.. :rolleyes:

Mulle kävi siinä neuvolan puolella niin, että kun en ollut muistanut että joks kerta otetaan pissanäyte, niin jouduin samantien vessaan kun tulin ja olin kotona just käyny. Yritin pissia niin monta tippaa kuin tuli. :D mut proteiini alkoi hälyyttää. Eli jouduin viemään pissanäytteet labraan loppuviikolla. Ne oli puhtaat. Eli kannattaa tosiaan pidättää vähän aikaa aina ennen neuvolaa. Siitä vissiin proteiini johtui, kun niin vähän oli sitä pissiä purkissa.
 
Jännittävä lukea noista muiden sykkeistä, kun meillä ei ole kukaan kertaakaan sanonut mikä se sikiön syke on, ainoastaan että syke on. Ollaan käyty nyt kuitenkin yhteensä kolmessa ultrassa, sekä kerran neuvolassa. Eikä olla myöskään kuultu sydänääniä, ainoastaan nähty ruudulla että joku siellä väpättää. No, kai sen ehtii :)
 
Takaisin
Top