Neuvola

Juuri ennen hedelmöittymistä mulla ilmeni muita vatsaoireita ja oli pakko mentävä tutkimuksiin. Eilen sitten lääkäri soitti niiden tuloksista. Ei sappikiviä, ei keliakiaa, ei kolesteroli-ongelmia tai muutakaan. Paitsi paastoverikoe oli just rajan yli, 6.1. Hitto, kun ärsyttää. Tai no, tunteellahan kaikki muutkin asiat tässä ollaan otettu vastaan viime viikkoina. Mitä nyt sitten? Lääkäri sanoi, että äitiysneuvolassa terveydenhoitaja auttaa. Mä joudun opettelemaan uudenlaisen ruokavalion? Mitä, kun ei nyt muutenkaan pysy sisällä? Pystyn syömään vain vihanneskeittoa litratolkulla ja kuivaa leipää kaksi päivässä. Liikunta ei ole ekana mielessä, kun kaikki liikkuminen, jopa vessan ja sohvan välillä, aiheuttaa oksentamista.

tänään RV 5+6
Ite ainakin jouduin mittaamaan verensokeria kotona muutaman viikon ajan, että nähtiin pitemmän ajanjakson arvot. Kyllähän neuvolassa käskettiin miettimään ruokavaliota mutta samana pidin ja arvot pysyivät hyvinä.

Varmaan samanlaiseen seurantaan sutkin laitetaan ensin ja sitten katotaan miltä näyttää.
 
En ole edes varannut vielä... Pitänee soitella ensi viikolla, kun kerkee tai muistaa.
Mä jouduin sokerirasitukseen esikoisen aikana. Se oli ihan iisi biisi juttu. Toisen kohdalla ei otettu, vakka ikää oli ihan riittävästi. Saas nähdä miten nyt.
 
Eka neuvola takana :) pari tuntia juteltiin aivan ihanan tädin kanssa kaikista mahdollisista jutuista. Annoin pissanäytteen mistä stixasi sokerit ja tulehdukset summuut. Kaikki oli muutenkin ihan mallillaan enkä joudu onneksi sokerirasitukseen :)
Ensi viikolla on verikokeet sikiöseulontaa varten ja postissa tulee kutsu ultraan ^_^ ihanaa että asiat etenee
 
Miulla on eka neuvola 29.1 :)
 
Eka neuvola takana :) pari tuntia juteltiin aivan ihanan tädin kanssa kaikista mahdollisista jutuista. Annoin pissanäytteen mistä stixasi sokerit ja tulehdukset summuut. Kaikki oli muutenkin ihan mallillaan enkä joudu onneksi sokerirasitukseen :)
Ensi viikolla on verikokeet sikiöseulontaa varten ja postissa tulee kutsu ultraan ^_^ ihanaa että asiat etenee

Meille antoi vaan pissanäyte purkin ja putket matkaan että samalla viedä labraan kun menee niihin verikokeisiinkin. Täytyy käydä 10+ viikolla siellä labrassa.
Ja ens viikolla sitten soittelee joku täti aikaa np-ultraan. :)
Joudun iän ja bmi:n takia sokerirasitukseenkin sitten.. :/
Tänään *8+5 *, sanoi jo hyviksi viikoiksi. (2 aiempaa keskenmenoa oli ennen näitä viikkoja jo, että saavutus sinänsä)
 
Onko siihen sokerirasitukseen eri kaupungeissa eri "ikärajat" :eek: Mä kun olen 33 enkä siihen iän puolestakaan joutunut. Outoa.
 
Onko siihen sokerirasitukseen eri kaupungeissa eri "ikärajat" :eek: Mä kun olen 33 enkä siihen iän puolestakaan joutunut. Outoa.
Kyseles ens kerralla neuvolasta, että mikä on heidän ohje. Ehkäpä hän ottaa asian puheeksi jollain muulla käynnillä?
 
Voisko joku valaista mua, millä viikolla toi sokerirasitus tehdään? Ja eikös se tehdä ainakin pari kertaa?
 
Neuvolan täti nimenomaan mainitsi että ei tarvitse siihen mennä :rolleyes:
Pitää kyllä kysästä vielä uudestaan että mikä sielä on meininki. Koska mun kaveri joka käy samassa neuvolassa samalla tädillä, joutui siihen testiin vaikka ollaan aikalailla saman kokoisia (bmi21) ja saman ikäisiä eikä kummallakaan suvussa diabetesta.
Mä oon ihan ulalla :D
 
Voisko joku valaista mua, millä viikolla toi sokerirasitus tehdään? Ja eikös se tehdä ainakin pari kertaa?
Olikohan sokerirasitus rv 25 paikkeilla? Jos en ihan väärin muista. Jos arvot hyvät niin kerta riittää, jos jossakin arvossa jotain "poikkeavaa" voidaan testi uusia myöhemmin.
 
Jos on sukurasitetta niin alkuraskaudessa n rv12-14 ja muuten sitten joskus rv20 jälkeen.. Yleensä kyllä riittää kerta. Itse tein sokerirasituksen aika loppuraskaudesta, luulin jo että ei tarvii mennä kun yks kerta neuvolassa sanokin et nyt on varattava aika :D
 
Joka kaupungissa on ihan eri systeemi noissa rasituksissa. Joissain tehdään heti iän perusteella, joissain heti bmi:n perusteella ja joissain tarvii olla sitten sukurasitusta tai edellisissä raskauksissa jotain. Itse joudun rasitukseen, mutta ei neuvolan täti kyllä sanonut onko ikä (32v.) vai bmi syynä, kun sekin on liian korkea, mutta montaa kertaa ei tarvi käydä jos ei sitten tule jotain ilmi rasituksessa tai pissakokeissa. Niin ja minä käyn alkuraskaudessa (vkot 12-16) vaikka siis sukurasitetta ei ole, eli sekin vaihtelee kaupungeittain. Pitäiskin varata aika, että saa varmasti sellaiselle päivälle kuin töiden vuoksi on helppoa.

Niin ja hämärä muistikuva olisi, että edellisessä raskaudessa kävin vasta selkeästi myöhemmin koska aika iso maha silloin oli jo kun ennen joulua juuri kävin.
 
Muokattu viimeksi:
Jos on sukurasitetta niin alkuraskaudessa n rv12-14 ja muuten sitten joskus rv20 jälkeen.. Yleensä kyllä riittää kerta. Itse tein sokerirasituksen aika loppuraskaudesta, luulin jo että ei tarvii mennä kun yks kerta neuvolassa sanokin et nyt on varattava aika :D
Lueskelin netistä ja jäin miettimään tätä että jos se tarkottikin sielä ettei sitä tarvitse tehdä nyt alkuraskaudesta :)
No katsotaan mitä tuleman pitää ^_^
 
Kuten joku jo sanoikin, että on paikkakunta ja ihan terveydenhoitajakohtaiset suositukset. Itse esikoisesta jouduin sokerirasitukseen bmi:n vuoksi kahteen otteeseen, mutta itse kärsin pikemminkin alhaisista arvoista. Tällä kertaa terkkari sanoi, että kerta riittää, koska viimeksi sain molemmilla kerroilla niin hyvät arvot. Ja painoakin on lähtenyt neljä kiloa. Meillä täällä on käytäntö, että yli 25v joutuu sokerirasitukseen.
 
Eka nla oli eilen ja vaikka viime synnytyksestä hippusen vajaa vuosi niin 1,5 tuntia meni ekalla käynnillä.. (tietojen kahtomistahan se lähinnä oli)
Meillä nla täti otti verikokeen heti tuossa käynnin yhteydessä niin ei tartte sitten mennä labraan istumaan ja odottamaan omaa vuoroaan.. pissanäyte purkin sain mukaani että se pitää heittää labran luukusta sisään.. Muutenhan sitten tulevat kerrat nla:ssa tehdään sticksit mistä katotaan vaan sokerit ja protskut..

Ite olin ihan yllättynyt etten joudu sokerirasitukseen ollenkaan (ellei sitten ala pissassa olemaan sokeria) Meillä kuulemma käytäntö että kaikki ensisynnyttäjät yli 25v joutuu testiin ja uudelleen synnyttäjät vain jos bmi korkea tai sukurasitetta on tai jos edellisellä kerralla ollut jotain.. :)
itse esikolta kävin iän takia, mutta tulokset ei heilahtaneet juuri suuntaan eikä toiseen niin nyt ei tarvi mennä.

Nt ultraan tulee aika postissa (pitäisi olla jo 2 viikon sisään) joten sitä odotellaan nyt täällä :Heartred
 
Aloin miettimään että nyt ekassa neuvolassa ei ollut mitään puhetta sokerirasituksesta :scratch
 
1,5 tuntia eka neuvolakäynti? Okei, joutuu kaivamaan auton lumesta toisen kerran....
 
Miulla meni ekassa neuvolassa vajaa puol tuntii, eli käytännöt vaihtelee aika paljon.
Mä olin 2 tuntia :) minä sekä neuvolantäti molemmat kovia puhumaan. Että saattoi sitäkin johtua että noin pitkään sielä olin
 
Takaisin
Top