Neuvola

Täälläkin on niin et yli 25v. ja ylipainoisten? pitäs mennä. Mä en niitä kriteereitä täytä, mut sukurasite riittää. Näin Helsingissä.

kiva kun tässä raskaudessa täytän nuo molemmat ekat kriteerit - tietty vaan nippanappa:wink - ja helsingissä asumme, niin ilmeisesti testeihin siis :D
 
Ensimmäinen neuvola takana, käytiin läpi ar-ultrani tulosta ja sitä miten alkio oli liian pieni viikkoihin nähden. Kävin sitten heti perään verikokeessa ja jos hcg ei ole noussut kymppitonni-tasolle vähintään niin saan kuulemma ultran julkiselta ennen nt-ultraa joka varattiin vasta 1.2. Ei puhuttu mitään oireista eikä juuri mitään ruoka-asioista, tunti meni kuitenkin, aika lässytykseen pääasiassa. Meillä on jo toinen ar-ultra yksityiselle varattu ylihuomiseksi, sitä en paljastanut neuvolassa mutta ei tässä epätietoisuudessa voi elää vaan mennään edelleen sinne.
 
Alveol! Just mietinkin sua ja et joko selvinnyt asioita. Mulla nimittäin silloin joulukuun puolivälissä oli kans ultra ja alkio löyty ja syke, mutta se oli kuulemma viikkoa nuorempi. Lääkäri ei mulle ollut mitenkään, että toivo ois menny. Päinvastoin. Sanoi vain että selkeä syke, hedelmöittynyt vain luultua myöhemmin kun mulla ollut niin epäsäännölliset menkat ja ohivuotoja. Huomenna on mullakin neuvola. Toivottavasti pääsis iteki verikokeesen. Haluun tietää onko sintti pysyny viikoissa mukana!
 
Oon lukenut paljonkin noita että alkio on pienempi ja varmaan suurimmassa osassa kaikki menee normaalista mutta osassa enteilee keskenmenoa. Riippuu varmasti aika paljon siitä ultraajasta minkälaisen kuvan jättää, meidän tapauksessa olisi voinut olla vähän positiivisempi, mutta nyt tietenkin on osannut varautua.

Minun tapauksessa tiedän työmatkan takia milloin viimeiset siittiöt on pistetty matkaan (16.11.) eli noin pienet viikot (6+0 kun piti olla 7+1 sen mukaan että hedelmöittyminen olisi tuo 16.11.) ei sen puolesta voineet olla mahdolliset. Muutaman päivän vara tietysti on mitä ne munasolu ja siittiöt siellä pystyy viettämään. Mittavirhettä toivon tai että muuten vaan vähän hitaasti kehittynyt. Neuvolasta soitettiin että hcg oli eilen 32000 eli ihan ok mutta sain silti lähetteen ultraan mitta se olisi vasta ensi viikon torstaina. Eli edelleen huomenna mennään yksityiselle ja siellä selviää onko se nyt kasvanut sen verran mitä viikossa pitäisi. Nyt melko hyvällä mielellä :)
 
Hetu92, minkä mittainen sulla oli ja mitä viikkoa vastasi? Onko sulla mitään tietoa ovulaation ajankohdasta?
 
Onko teiltä kuunneltu sydämen sykettä ensimmäisessä neuvolassa ? Eikö niiden pitäisi jollain varmemmalla tavalla todentaa raskaus kun vaan pissaa tikkuun testillä tai verikokeella ? Siltikin se voi olla tuulimuna vaikka tikkutesti ja verikoe sanoisi että on raskaana ? Pelkään yli kaiken tuulimunaa, tai sitä että on mennyt kesken ( ei ole ollut mitään km viittaavaa mutta silti..) Kiva saada neuvolassa toivekkuus koholle ja innostua raskaudesta kun se tuntuu sitten jo oikealta kun on oikein neuvolassakin käyty. Kunnes mennä ultraan vaan toteamaan ettei siellä mitään ole. Anteeksi jos on sekavaa tekstiä, neuvola on huomenna ja jännittää..:/
 
Mulla ei ainakaan oo kuunneltu:sad001 mutta oon kuullut että joillain paikkakunnilla kuunnellaan. Ekassa neuvolassa sai kasan lappuja ja puhuttiin vaan yleisfiiliksistä ja varattiin labroja, ultraa yms. Tsemppiä neuvolaan!:happy: Mulla vasta 19.1:shy:
 
Autumn16, mä kysyin neuvolassa eilen tuota että voidaanko kuunnella mutta ei suostunut kun ei kuulemma vielä kuule mitään (rv 7 tai 8 menossa), jostain rv 10 eteenpäin suositellaan kuunneltavan vasta neuvolassa. Jotkut saattaa suostua yrittämään mutta jos se ei onnistu niin ei se aiheuta muuta kuin lisää epävarmuutta. Ei mulla ainakaan tuo neuvola mitään erityistä innostusta lisännyt ja siellä myös keskusteltiin epävarmuuden tunteesta ym.
 
Eli toisinsanoen tulevien äitien tulee elää 12 viikkoa ( tai koska ikinä se eka ultra onkaan) epätietoisuudessa, että onko oikeasti raskaana vai ei. Luulisi että 2000 luvulla asiat saataisiin jo paremmin selvitettyä ja aikaisemmin. Raivostuttavaa. Tai sitten tämä on vaan ensi odottajan ahdistusta. Tai sitä että olisi alennusmyynnit täynnä lasten vaatteita mitä haluaisia hamstrata. :whacky024
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Jotenkin siitä jäi lähinnä ahdistunut olo, terkkari vain totesi kuinka yleisiä kkm ovat ja jotkut naiset saavat vain keskenmenoja kerta toisensa jälkeen. Kyllähän sitä ymmärtää, ettei kukaan voi luvata, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin, mutta noin lannistavaan tekstiin en varautunu. Kotimatkalla mietin oikeastaan ainoastaan, että en tiedä oisko musta tähän enää uudelleen, jos tulisi vielä toinen keskenneno. En voi edes kuvitella millaista olisi menettää vauva myöhäisemmillä viikoilla. Kylläpä omat ajatukset on nyt synkkiä.
 
Mulla katsottiin neuvolassa esikoisesta ultralla (olisko viikkoja 10?) ja sain kuvia mukaan Tosin laitteet oli vähän vanhoja joten en usko että aikaisemmin olisi mitään näkynyt..
 
Popli olipas siinä synkkää tekstiä terkalta :/ Kurjaa että tuli huono mieli.
 
ilpis, missäpäin oleilet ? Onko täällä ketään Helsingissä odottavaa joka olisi saanut ensimmäisessä neuvolassa ultran tai kuunneltavaksi sydänäänet ?
 
Aika harvassa on varmaan ne neuvolat joissa ensimmäisellä käynnillä kuunneltais/ultrattais. Ekat neuvolat on kuitenkin yleensä niin aikaisilla viikoilla, että mitään varmuutta ei välttämättä saataisi.
 
Keski-Suomessa, mutta täälläkin päin on tosi isoja eroja neuvoloiden välillä.
 
Mie oon Helsingissä, mutta ei kuunneltu saati ultrattu. Tämä oli nyt mun kolmas kerta raskauden ekassa neuvolassa, eikä milloinkaan olla kuunneltu. Kyllä se vaan niin taitaa olla, että pitää odottaa epätietoisuudessa sinne rv 12 asti.
Meillä oli 1.km rv 10 2014, maaliskuussa 16.päivä 2.raskaudesta meille syntyi pieni tyttö, joka ei selvinnyt kotiin asti ja nyt olen siis 3.kertaa raskaana. Mikään ei ole täysin täysin varmaa, sen kanssa vaan oppii elämään.
 
Muokattu viimeksi:
Hetu92, minkä mittainen sulla oli ja mitä viikkoa vastasi? Onko sulla mitään tietoa ovulaation ajankohdasta?
Alkio oli muistaakseki 5,7mm ja yhdessä kuvassa se oli 6mm. Vastasi lääkärin mielestä silloin 6+0 ja itse luulin 7+0. Neuvolassa kuitenkin kuulemma mennään tolla mun ajalla. Menkoista laskettuna. Voi ottaa kuulemma harppauksen kasvussa myöhemmin. Kai kaikki selviää vasta nt-ultrassa :/
 
Popli ompas sielä ollut tosi synkkä tätin :sad001 Tosi ikävä juttu, olen pahoillani puolestasi. Millä viikolla olet nyt? Oletko käynyt alkuraskauden ultrassa? Sielähän jos viikkoja on lähemmäs 8 ja syke näkyy, niin keskenmenon riski on vain muutama prosentti.
 
Kävin ar-ultrassa, itseasiassa kaksi kertaa (5+6 ja 7+0). Toisen kerran kävin, koska valvoin muutaman yön valtavien vatsakipujen kanssa ja olin jo varma, että nyt tuli taas keskenmeno. Yllätys oli suuri, kun pikkuinen oli kasvanut normaalisti ja syke löytyikin ☺️ Nyt odotellaan aikaa np-ultraan, joka on varmaan tammikuun lopulla.
 
Takaisin
Top