Neuvola

ps.iloveyou

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin tälläsen laittaa vielä, eli neuvolakuulumisia :-)

Mulla oli tänään eka äitiysneuvolakäynti, alle tunti meni, ku ei käyty niin perusteellisesti kaikkea, kun esikoinen synty kuitenkin marras/2014.

Enskerralla sydänäänet ym jännempää ;-)
 
Tänään neuvola. Perustiedot käytiin meillä läpi ja lähetteet verikokeisiin. Ylläri ylläri. Sokerirasitus edessä rv 15. Sanoin että kyllä ajattelin maistaa graavilohta varsinkin jos on itse suolattua ja kun harvoin listeriaa noissa ilmenee ni yhtyi mielipiteeseen...
 
Mulla oli maanantaina neuvola . En vaan muista koko käynnistä muuta kuin sijaisterkan järkyttyneen ilmee mun rynnätes 30min käynnil seittemättä kertaa oksentaa .Jälkeen päin lapuista tarkastelin verenpaine vähän matala mut hemppa hyvä. Np -ultra onkin sit 19.1 jo :)
 
Joo mäki joudun sukurasitteen takia menee sok.rasitukseen kuulemma n. rv 15 JA rv 22.... Viimeks tais olla sama. Muistan kyllä vaan kerran. Se on niiiiiiiin puuduttavaa.
 
Sokerirasitus tuskastuttaa jo valmiiksi. Joudun niihin ylipainoni ja sukurasitteen vuoksi. Aikoinaan tuli oltua lukuisia kertoja, kun kerran olin jo valmiiksi sairaalassa. Kaikki viitearvojen sisällä. Paitsi yksi terkkarisijaisen ottama sormenpäänäyte, joka oli juuri rajalla.
 
Oliko hän se niin että täällä Keski-Suomessa kaikki ylin25v. "pääsevät" :wink sokerirasitukseen.. En mitenkään innolla odotantätä toimenpidettä. Minulla itsellä on luonnostaan hyvin matala sokeri ja tuntui että kuolen sinne odotushuoneeseen, eikä sokerit lopuksi noussut kuin 4->5 :D
 
Täälläkin on niin et yli 25v. ja ylipainoisten? pitäs mennä. Mä en niitä kriteereitä täytä, mut sukurasite riittää. Näin Helsingissä.
 
Esikoisen raskausaikana tehty sokerirasitus..olin 23 silloin. Nyt toivoin heti itse pääseväni tutkimukseen, koska haluan varmistaa ettei mitään ole... en muistanu että tosiaan on aika kamala juoda niitä litkuja.. jospa pahoinvointi siihen mennessä pois..en tässä olossa kykenisi.
 
Kertokaas ensikertalaiselle ekasta neuvolakäynnistä (laiska guuglettelija, ennemmin kysyn asian täällä ja kerään kommenttipojoja salaiseen ryhmään pääsyä varten :D ) - maanantaina menen ja mua jännittää ihan sikana!
 
Mulla meni varmaan 2h...kyselee, mittaa verenpaineet, tekee lähetteet labroihin ja äitipolille. Paino, pituus, kyselyt tupakoiko, alkoholi jne....nivaska oppaita ja rastiruutuun papereita. Meillä myös isä sai paperit täytettäväksi
 
Hei! En oo viel aikasemmin kommentoinu tänne, mutta nyt pitää. Miulla oli eka neuvola 21.12. ja aikaa siellä meni maks 30min. Olin muutenkin vähän pettynyt koko käyntiin, kun tuntui, ettei siitä saanut oikein mitään irti. Toivottavasti seuraava käynti 2.2. on parempi, kun on eri hoitajakin paikalla.
 
Meillä on ensimmäinen neuvola vasta 19.1, mutta kun soitin varatakseni aikaa niin puhelimessa hoitaja antoi erilaisia ohjeita. Pyysi tutustumaan esimerkisi THL:n julkaisuun mitä saa ja mitä ei syödä raskausaikana.Sitten ainakin täällä pk-seudulla ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä verkkopankkitunnuksilla kirjautumaan ja täyttämään hirmuinen nivaska rasti ruutuun-tyylisiä kysymyksiä. Siinä kartoitettiin äidin terveyttä, liikuntatottumuksia, päihteiden käyttöä, syömistä, perinnöllisiä sairauksia jne. Luulen, että se nopeuttaa/helpottaa terveydenhoitajan työtä, kun esitiedot valmiina jo ennen ensikäyntiä. Tuntuu että ensimmäiseen neuvolaan on vielä pitkä aika! :)
 
Sokerirasitukseen olen joutunut molemmissa raskauksissa sukurasitteen takia, varmaan siis tässäkin raskaudessa. Ensimmäisessä raskaudessa olin edellispäivänä syönyt ravintolassa vähän liikaa ja liian myöhään joten se näkyi sitten kokeissa. Jouduin seurantaan heti. Toisessa osasi onneksi katsoa koetta edeltävänä päivänä mitä suuhunsa pisti. Litkun juominen on aivan kauheaa minulle, onneksi ei useammin tarvitse käydä!
 
En (onneksi) joudu tuohon sokerirasitukseen. Ikää on "jo 30", mutta neuvolassa ymmärsin, että lähetteen saavat täällä pk-seudulla riskiryhmään kuuluvat. Eli ne joiden lähisuvussa esiintyy ja/tai joiden painoindeksi on yli jotain, mitä en nyt muista.
 
Onko tuo soskerirasituksen riskiryhmä todennettava niinkuin äidin ja isän puolelta vaiko vaan äidin puolelta? Mietiskelen sitä kun vauvan isän puolella on kahdellla todettu 2. tyypin diabetesta mutta se on lähinnä ollut elämäntavoista johtuvaa, mutta mun miehellä ei diabetesta ole ja elämäntavatkin terveellisemmät :)
 
Esikoisen raskaudessa jouduin sokerirasitustestiin, vaikka en kuulu riskiryhmään. Ainakin silloin Vantaalla kaikki odottajat joutuivat. Kamalaa oli kun muutenkin oli niin huono olo.
 
Miulla sanottiin, että jos on äidin puolella lähisuvussa, eli sisaruksilla tai vanhemmilla 2.tyypin diabetesta niin saa lähetteen sokerirasitukseen.
 
Kertokaas ensikertalaiselle ekasta neuvolakäynnistä (laiska guuglettelija, ennemmin kysyn asian täällä ja kerään kommenttipojoja salaiseen ryhmään pääsyä varten :D ) - maanantaina menen ja mua jännittää ihan sikana!

varmaan kannattaa olla ruokajutuista ja suositelluista vitamiineista perillä ku menee. ja ottaa rennosti:) vastailla niihin tylsiin kysymyksiin ajatuksella ja kysellä kaikki omat mietteet läpi:) toivottavasti on kiva terkkari.
 
Takaisin
Top