Neuvola

Pakko kysyä teiltä joilta on neuvolassa kuunneltu sydän ääniä, millä viikoilla ne on alkaneet kuulumaan? Meillä oli neuvola rv 8+5, eikä ääniä kuulunut dopplerilla. Terkkari epäili että minulla kohtu olisi taaksepäin kallellaan eikä siksi saatu kuulumaan. Millä viikoilla ne ylipäänsä pitäisi kuulua? Oireita on edelleen enemmän ja vähemmän mutta kuitenkin pisti vähän huolettamaan että olisiko pitänyt kuulua niiden äänten jo? Viikkoa ennen rv 7+5 nähtiin syke ultrassa.

Tänään 8+6(9+0neuvolan laskujen mukaan). Kävin tänään ekassa neuvolassa ja hoitaja suostui kuuntelemaan jos lupasin etten pety jollei kuulu. No, ei kuulunut ei. Vaikka hoitaja sanoi että kohtu hienosti pyöristynyt ja kasvanut.
Aiemmassa raskaudessa istukka mahan etuosassa ja tämän takia sai alkuun sydänääniä vähän metsästää.

En ole huolissani itse, kun ääniä ei tänään kuulunut.
Ja sinun varsinkaan ei kannata olla vielä huolissaan! Ei kaikilla vaan kuulu.
 
Mulla neuvolassa 9+0 ei yrittänytkään kuunnella, enkä kyllä pyytänytkään kun en olisi halunnut, että ei onnistu. Neuvolantäti sanoi vaan että heidän laitteillaan ei kuulu näillä viikoilla. Eli ei huolta. :) Kuulemma sitten seuraavalla kerralla (n.vko13-14) kuunnellaan ekan kerran. :)
 
Mullakin oli keskiviikkona nyt ensimmäinen neuvola, vaikka viikkoja 6+0 ja seuraava sitten viikolla 13, jossa on sitten samalla lääkäriaika. :) Tänään oli sitten ensimmäiset "oireet", kun kohtua alkoi särkeä. Viime raskaudessa muistan, että näillä viikoilla meni panadolia kohdun kasvukipujen vuoksi. Ihan lattialle veti välillä ne kivut:confused:, mutta onneksi niitä oli vaan sen pari viikkoa. Mulla on kohtu kallellaan taaksepäin ja senkin takia kipuilee näillä viikoilla...
 
Mullakin kohdun kipuja viikoilla 5 ja 6 ja repisi kyllä tosi ilkeesti. Kerralla kesti 10-15min, särkylääkettä en edes ennättänyt ottaa. Mukava kuulla että muillakin. Nyt ne ovat poissa, mutta etova olo tilalla :sad001 7+4
 
Kertokaas vähän tarkemmin siitä sokerirasitustestistä, jotain öklömakeita litkuja hörpitään ja sitten katsotaan, miten verensokeri nousee? Mä joudun ihan vaan sen takia, että äidin äidillä oli 2-tyypin diabetes...
 
Keksikää mulle joku käypä syy töihin neuvolakäynnistä! Meillä ei töissä tunneta käsitettä "henkilökohtainen/oma meno" vaan hirmu avoimesti kerrotaan, mihin mennään jos työajalla käydään. Mun työaika on 8-16 ja neuvola on klo 7.45. Mitä sanon töihin, että tuun myöhemmin? En halua sanoa neuvolaa syyksi, kun haluaisin yrittää pitää salassa vielä useamman viikon.

Sanot edellisenä päivänä, että hampaasta lohkes pala ja seuraavaksi aamuksi sait ajan.
 
Kertokaas vähän tarkemmin siitä sokerirasitustestistä, jotain öklömakeita litkuja hörpitään ja sitten katsotaan, miten verensokeri nousee? Mä joudun ihan vaan sen takia, että äidin äidillä oli 2-tyypin diabetes...

Juuri näin :) Eka otetaan paastoarvo ja sit hörpätään lasillinen sokerilitkua (itsellä oli vadelman makuista), jonkin ajan päästä otetaan uudet veriarvot ja sitten litkua lisää ja sitten hetken päästä taas mitataan jne..Testiä ennen ei saa syödä oliko se 12h (?)

Muokataan vähän vielä. Itsellä taisi testissä mennä koko aamupäivä kun litkujen välissä piti odottaa niin kauan. Luontaisesti sokerit muutenkin alhaalla ja toisen litkun jälkeen oli niin kauhea olo että makasin vuoroin vessan lattialla ja odotushuoneen sohvalla :D Kaiken lisäksi verikokeita jäi moneksi viikkoon hirveät mustelmat kyynärtaipeisiin :/ En odota tätä innolla..
 
Muokattu viimeksi:
Kertokaas vähän tarkemmin siitä sokerirasitustestistä, jotain öklömakeita litkuja hörpitään ja sitten katsotaan, miten verensokeri nousee? Mä joudun ihan vaan sen takia, että äidin äidillä oli 2-tyypin diabetes...

Litku maistuu ihan mummon makealle vadelmamehulle. Ensin tosiaan otetaan arvot, sitte litku, tunti ja uudet arvot ja uusi tunti ja seuraavat arvot. Itsellä kävi esikoisesta niin, että tuon ensimmäisen jälkeen kun ottivat verikokeet niin itsellä meni taju ja kun siitä virkosin niin oksensin :D sokerit meni turhan alas ja minä tyhmänä katsoin verenottoa, vaikka en kestä sitä normaalitilanteessakaan. Onneksi arvot olivat niin hyvät niin ei tarvinnut uusia koko rasitustestiä.
 
Litku maistuu ihan mummon makealle vadelmamehulle. Ensin tosiaan otetaan arvot, sitte litku, tunti ja uudet arvot ja uusi tunti ja seuraavat arvot. Itsellä kävi esikoisesta niin, että tuon ensimmäisen jälkeen kun ottivat verikokeet niin itsellä meni taju ja kun siitä virkosin niin oksensin :D sokerit meni turhan alas ja minä tyhmänä katsoin verenottoa, vaikka en kestä sitä normaalitilanteessakaan. Onneksi arvot olivat niin hyvät niin ei tarvinnut uusia koko rasitustestiä.

Minulla ei ollut mitään vadelmanmakua vaan lämmintä sokerivettä eli toodella makeaa litkua, jonka alas saaminen oli se kaikkein vaikein vaihe minulle. Toinen ikävä vaihe oli se, että kolmeen kertaan piti ottaa verta eli kolme kertaa piti löytää suoni ja kolmannella kerralla se oli jo tosi vaikeaa, enkä pidä veren ottamisesta normaalistikaan.
 
Minulla ei ollut mitään vadelmanmakua vaan lämmintä sokerivettä eli toodella makeaa litkua, jonka alas saaminen oli se kaikkein vaikein vaihe minulle. Toinen ikävä vaihe oli se, että kolmeen kertaan piti ottaa verta eli kolme kertaa piti löytää suoni ja kolmannella kerralla se oli jo tosi vaikeaa, enkä pidä veren ottamisesta normaalistikaan.
Lämmin sokerivesi, yök! No se on taatusti ollut aivan järkkyä! Etoo jo pelkkä ajatus :D
 
Mun sokerirasitustesti oli ihan iisi. Eka veriarvo (12h paasto). Sit vadelman makuinen juoma. Musta se oli ihan hyvää ja ku oli nälkä ni oli kivaa saada sokeria. :) Oon ehkä vähän seko! :D Sit odottelua olikos 2 h ja uus veriarvo ja sit kotiin. Eli mulla ei ollu useita litkuja tai monta testikertaa. Eikä tullu mustelmiakaan.
 
Onko hän tässäkin eri käytäntöjä? Tai sitä onko testi muuttunut 3vuoden takaisesta? Mutta ainakin netissä luki että sokeriarvot mitataan 1 ja 2 tunnin kohdalla.

Sitä ei kuulosta enää niin pahalta jos kerran vaan pitää litku juoda, sillä viimeksi pahaolo tuli vasta toisen litkumukin jälkeen. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli kolme vuotta sitten siten, että ensin paastoveriarvo ja sitten juoma (taisi olla että sitä piti kaksi mukillista saada kerralla alas). Sitten tunnin jälkeen veri ja sitten vielä 2 tunnin jälkeen veri. Eli kolme kertaa multa otettiin verta ja tosiaan kun kolmas kerta piti saada samasta kädestä kuin jompi kumpi edellisistä kerroista, niin siinä tuli hankaluutta.
 
Ei hitsi, muistanko mä nyt ihan omiani :think005:laughing002 Oliko hän se sittenkin että piti juoda kerralla kaksi mukia sitä litkua eikä kahteen kertaan.. Mutta kolme kertaa otettiin kuitenkin verta. Suoraan sanottuna en paljoa muista raskausajasta tai pikku vauva-ajasta :dontknow
 
jeejee. eka neuvola takana. terkka kiva ja maanläheinen. ja hyvillä mielin olen muutenkin, kun ultrassa kävin loppuviikosta. Nyt kun vaan pysyy jatkuvasti liikkeessä niin ei huono olokaan pääse iskemään:wink hah.
Minullekin tuli bmi 25:n takia sokerirasitukseen nakki. minua ei huoleta minkä makuista sokeria saan, mutta tuo syömättä liikkeelle lähtö voi tehdä tiukkaa:D
 
Mulla oli ensimmäinen neuvola uuden vuoden aattona :) sokerirasitukseen pääsen minäkin... Ylipainoa on ja esikoisen raskaudessa yksi arvo testissä yli ja diagnoosi raskausajandiebetes :sad001 ei onneksi heitellyt arvot kertaakaan koko raskauden aikana ja esikonen oli kooltaan ihan normaali :)

Sydänääniä ei mulla edes yritetty nyt kuunnella. En usko, että olis kuullut tuon oman pysyvän vatsan läpi vielä.
 
Eka neuvola takana täälläkin, rv 9+4 (papereissa 9+6). Hirveät nivaskat papereita sain, tiedot kirjattiin koneelle ja käytiin läpi tulevia käyntejä.
Kuunneltiin sydänäänet kun erikseen sitä vienosti pyysin, enkä ollut tullut hulluksi kotidoppleria käyttäessäni, sieltä se jumpsutus kuului ♡. Kuulemma suostui kun olen (muka) näin hoikka :D.
Sokerirasitus jää väliin, kun ikä ja bmi ovat molemmat 23.
 
Juuri ennen hedelmöittymistä mulla ilmeni muita vatsaoireita ja oli pakko mentävä tutkimuksiin. Eilen sitten lääkäri soitti niiden tuloksista. Ei sappikiviä, ei keliakiaa, ei kolesteroli-ongelmia tai muutakaan. Paitsi paastoverikoe oli just rajan yli, 6.1. Hitto, kun ärsyttää. Tai no, tunteellahan kaikki muutkin asiat tässä ollaan otettu vastaan viime viikkoina. Mitä nyt sitten? Lääkäri sanoi, että äitiysneuvolassa terveydenhoitaja auttaa. Mä joudun opettelemaan uudenlaisen ruokavalion? Mitä, kun ei nyt muutenkaan pysy sisällä? Pystyn syömään vain vihanneskeittoa litratolkulla ja kuivaa leipää kaksi päivässä. Liikunta ei ole ekana mielessä, kun kaikki liikkuminen, jopa vessan ja sohvan välillä, aiheuttaa oksentamista.

tänään RV 5+6
 
Takaisin
Top