Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tänään oli sitten neuvola, josta sain KELAn paperit täytettäväksi. Kiikutan ne heti huomenna töihin ja laitan eteenpäin palkanlaskijalle. Huh, kun aika menee nopeeta! En ole varmaan nyt pariin kuukauteen tännekään kirjotellut, mutta nyt ajattelin tulla sitten päivittämään kuulumisia. :)

Pikkupojalla on siis kaikki hyvin, sykkeet olleet siinä 140-150 tienoolla, rakenneultrassa kaikki ok. Nyt tänään neuvolassa mitattiin kohdun SF-mitta ja se oli sellaiset 24cm, raskausviikkola 24+1. Pissa muuten ok, mutta vähän löytyi valkuaista. Mulle annettiin pelit ja vehkeet mukaan, että täytyy sitten käydä viemässä ne tonne labraan huomenaamulla. Terkkari epäili, että toi valkuaispitoisuus saattaa johtua mun tosi runsaasta valkovuodosta, kun aikaisemmin jo olen käynyt kaikenmaailman testit läpi, eikä mitään löytynyt. Onko muilla ollut todella (siis oikeesti meinaan nyt, että holahtamalla tulee) runsasta valkovuotoa? Mulla meinaa siis koko raskauden ajan, eikä loppua näy. Inhottavaa kun kokoajan pitää käyttää suojaa, vaikka ohutta käytänkin ja sitten kun vielä tykkään pitää stringejä tai hipstereitä, missä kuitenkin pakarat jää silleen puoliksi paljaaksi niin niissähän se alapäätä vasten tuleva osa on stringimäinen niin vaikeuttaa suojien pitämistä. En ole kai laiskuuttani vaan "ehtinyt" ostaa mukavia, oikeita pikkareita.. :)

Eilen oli neuvolalääkäri 27+2. Sf-mitta oli 25cm. Kirjotinkin sen jo tonne toiseen ketjuun. Kohdun suu oli vähän pehmennyt, mutta kiinni eli ei kuulemma hätää.. Nyt sais ruveta rautaa syömään ja tänään hainkin sit apteekista. Minkään näköstä painoarviota vauvasta ei tehty vielä.

Santa_Ines mullakin on ollut tosi runsasta valkovuotoa. Jatkuvasti pidän suojaa kanssa. Tosi ärsyttävää! Mut valkuaista ei oo testissä kertaakaan ollu..

Mulla oli kans ongelman tuo valkovuoto jonki aikaa kunnes sitte ajoin kaikki pois alakerrasta ja se jotenki jostai syystä rauhotti ettei enää oo niin runsasta.
Jouduin kyl pyytää miehen auttaan ku en nähny enää ite mahan alle nii ukko sai "viimeistellä" :D

Tänään oli lääkärineuvola, viikot 27+2. Kaikki oli muuten kunnossa, paitsi hiivatulehdusta ilmeisesti meinaa pukata päälle, niin siihen piti sitten käydä lääkkeet hakemassa. Yök.

Hb: 128 (heinäkuussa ollu 130, eli hyvin on pysynyt)
Verenpaine: 100/69 (vähän noussu onneksi, meinaa huipata aina välillä ihan huolella...)
Sf-mitta: 25
Painon muutos: +323g/vko (yhteensä noussu ekasta neuvolakäynnistä 8 kiloa)
Paikat oli pysyny kiinni ja kiinteinä, eli vaikka jonkin verran supistelee, muutama kipeäkin tullu, niin ei onneksi ole pehmittänyt paikkoja. :)

Tuo valkovuoto on täälläkin ollut turhankin tuttu juttu. Sama ongelma oli esikoistakin odottaessa. Itsekin olen huomannut, että tuo karvojen ajelu rauhoittaa tai ainakin tuo semmoisen puhtaamman tunteen.

Eilen oli lääkäri/kontrollikäynti,rv 28+2.Pissa puhdas,B-Hb 120,RR 123/72,painonmuutos viikko -200g,kohdunpohjankorkeus 27 1/2. Kohdunsuu pehmeä ja pituus 1 1/2cm.sain lähetteen äitiyspolille,menee kiireellisenä eli 7 pvän sisällä kutsu käy.Sairasloma siis jatkunee.Vauvan sydänäänet +130

Heips

Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli kunnossa mitä testattiin. Vauvan sydämen syke oli 140. Se on joka kerta laskenut, mut eipä siinä kai mitään.
Ainoa asia mikä ottaa päähän on painon nousu. Arvasinkin, et nyt varmaan taas olis ihan kivasti kertynyt, mut että 2,5kg 2,5viikossa. HUH. Oon kyllä syönyt selvästi epäterveellisemmin, kun on tehnyt muka kauheasti mieli sipsejä, karkkeja ja suklaata, mut silti emoticon . Nyt täytyy ruveta stemppaamaan itseään. Toivottavasti onnistuu.

Heipat taas! :)

Tää ei nyt varmaan ihan tänne kuulu mut pakko kysyä!
Löysin esikoisen aikaisen äitiysneuvolakortin jossa sanottiin mun veriryhmäksi AB. Nykyisessä äitiyskortissa veriryhmäksi taas on merkitty A. Siis mitä hittoa! Miten tää voi olla mahdollista? Arvaileeko ne siellä ihmisten veriryhmiä? :D

Meppi: Oisko terkalle sattunu merkintävirhe, tai sitten jokin virhe labrassa?! Kannattaa varmaan kysyä asiasta seuraavalla käynnillä. :) Ei se veriryhmä kuitenkaan vaihtua voi... :D

juu - veriryhmä ei missään tapauksessa voi vaihtua :)
kuulostaa kyllä tosi ihmeelliseltä. kerro sitten miten kävi!

Toinen neuvolalääkärikäynti ohitse. Viikkoja 28+2 ja sf-mitta 26,5cm, verenpaine ok, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, sydämensyke vauvalla 145 ja tasainen... Eli kaikki ok. :) Pissa puhdas, mutta silti lähete sokerirasitukseen. Syytä ei sanottu, mutta ilmeisesti ikä ja painoindeksi vaikuttivat sen verran. 

Eilen oli ensimmäinen neuvola-aika Kirkkonummen neuvolassa. Aivan täysin erilainen paikka kuin Espoon neuvola. Aivan ihana, asiantunteva nainen vastassa ja jotenkin ihmisläheisempi vaikutelma koko touhusta. :) Kaivelin lisää sitä vanhaa äitiyskorttia ja sieltä välistä löyty punaisen ristin paperit jossa mainittuna oikea veriryhmä, niin sen mukaan nyt mennään. Eli edellinen neuvolatäti oli jotain mokaillut merkintöjensä kanssa.

Kaikki vauvalla oikein hyvin, potkutteli vastaan heti kun häntä häirittiin ääniä kuuntelemalla. Kerrankin kaikki arvot kohillaan ja kohdunpohjan korkeus 30. Sain verensokerimittarin kun paastoarvo oli 5.3 eli ei muuta ku piikittelemään sormia joka päivä viikon ajan.  Kyllä tämä tästä. :)

Mulla oli maanantaina 24.9. neuvola, viikko oli sillon 26+0. Hemoglobiini oli hyvin noussut rautalisällä, oli aiemmin 110, nyt oli pompannut takasin 128:ään. Painoa oli tullut neljän viikon aikana 1.3 kg eli noin 300 g/viikko. Koko raskauden aikana painoa on tullut lisää 4.3 kg. Vauva potkiskeli Doppleria kun sydänääniä kuunneltiin ja syke tais olla 140 tuntumassa. Sf-mitta kasvaa keskikäyrällä, oli muistaakseni 23.5. Käytiin läpi imetysasioita.

Hui, enää vajaa 14 viikkoa laskettuun aikaan. :D Nopsasti se aika menee, vaikka aluks tuntu, että matelee vaan.

Neuvolalääkäri rv 28 - Kaikki hyvin, vauva painaa jo reilu kilon <3 Kurkattiin ultrallakin.. Hyvin liikkuu, vaikka en ihan kaikkea tunnekkaan, kun istukka etuseinämässä rajoittaa kuulemma aika hyvin noita tuntemuksia. Kun istukkakin koko ajan kasvaa ja vahvistuu :) Sf mitta oli 27 cm. Niin ja raivotarjonnassa se tuolla köllöttelee :) Sairasloma jatkui viikolla, tässä kuullostelen omaa vointiani ja sitten jos tuntuu paremmalta, niin meen kokeilee takas töihin!

Tänään oli neuvola ja nyt käyntejä on sitten joka toinen viikko. Rv 30+6, painoa tullu 11kg. Hemoglobiini oli just rajoilla eli 119, joten käski syömään rautapitoista ruokaa ja jos vielä 2 viikon päästä on alhaalla niin alan syömään rautatabletteja.
Pissanäytteessä oli vähän valkuaista eli joudun antamaan vielä uuden näytteen labraan.
Mutta vauvalla oli kaikki hyvin :)

Mulla oli eilen rv 29+2 neuvola. Siellä oli kaikki ihan mallillaan, hempparit oli vähän taas laskenu, mutta ei niin alas kuin viimeksi, eli ne oli nyt 121. Pissakin oli puhdas. Painoa oli tullut 2.2 kg edellisestä käynnistä eli n. 700g/viikko. Tähän mennessä paino on noussut koko raskauden aikana yhteensä 6.5 kg. Verenpaine oli hiukan koholla aiempaan verrattuna, aiemmin ollut luokkaa 120/70, nyt oli ekalla mittauksella 130/88, toisella suunnilleen 130/80. Mulla on kyllä ollut vähän hömelö olo ja oon ollut väsynyt, vähän pahoinvointiakin ollut, pitää sit kotona mittailla, jos tuntuu että jatkuvasti päätä särkee, että ei rupea raskausmyrkytystä kehittämään.. Toivottavasti ei! :S Sf-mitta kulki siinä keskikäyrän tuntumassa, 25.5. Sydänäänet oli jälleen 140 luokkaa.

Nyt varattiin ens keskiviikolle lääkäriaika, kun on jälleen kerran ollut useammin niitä harjoitussupisteluita, jotkut kipeitäkin ja väsyttää niin pirusti ja TAAS on oikeassa kainalossa imusolmuke turvoksissa ja kipeä. Ja astma-asioitakin pitäis kattoa, kun ei tuo lääkitys oikein tunnu hyvää vastetta antavan.. Mut ens ke odotellessa! Silloin tarkistetaan taas kohdunsuun tilanne, ettei oo lähtenyt paikat avautumaan.

Täällä käyty eilen äitiyspolilla rv 31 + 2 työterveyslääkärin lähetteellä tarkastuksessa. Kaikki oli kunnossa, kohtu kiinni ja vauva pötkötteli raivotarjonnassa, painoarvio oli 1945 g <3 Kohta jo 2 kg!  Sairaslomalla ollaan, varmaan kyllä äitiysloman alkuun saakka, onneks sinne ei ole enää pitkä aika :)

Taas yksi neuvolakäynti takana. Eipä siellä mitään ihmeellistä. Verenpaineet on edelleen alhaiset (103/69), mikä näkyy ja tuntuu. Meinasin meinaan pyörtyä jo toisella käynnillä peräkkäin siihen pedille, kun terkka mittaili kohtua ja kuunteli sydänääniä...ei kiva. Parin viikon takaisesta oli paino pudonnut 300g. Hemoglobiinia ei mitattu, ens kerralla sitten.
Minua melkein vähän huolettaa, kun tuntuu, että tuon mukeron sykkeet on ihan hirmu alhaiset. Alkuun oli kai just ja just päälle 120, kun kaveri ilmeisesti nukku. Sitten, kun vähän tökki, niin nousihan ne sinne 135:een. Meillä onkin seuraava käynti jo ensi perjantaina ja sitten siitä puolentoista viikon päästä on edessä viimeinen lääkärikäynti. Tämä ajankulu on jotenkin hassua, kun toisaalta tuntuu, että menee ihan älyttömän hitaasti, mutta toisaalta sitten viikot hupenee kuitenkin hirmuista kyytiä ja se laskettu aikakin lähestyy yllättävän nopeasti...

Eilen oli neuvola 34+0. Verenpaineet oli nyt korkeimmillaan mitä ennen 124/73. Normaali paine mulle on kymmenen numeroa alhasempi eli siinä 114/63... Mut eipä noi nytkään mitatut mitkään korkea ollu. Sf-mitta menee keskikäyrällä ja painoa mulle on tullut reilu 10kg tähän mennessä.
Muksu on nyt köllötellyt viimiset 10viikkoa jo raivotarjonnassa, tosin tuntuu paljon mylläävän, mutta aina kun neuvolassa kokeillaan niin on kiltisti pää alasapäin.

Mitataanko teillä muilla neuvolassa aina hemoglobiini? Meillä ei mitata. Mulla on mitattu ekan ultran yhteydessä ja sitten sokerirasituksen yhteydessä. Viime kerralla laittoi lähetteen labraan mittausta varten. No en tosiaan mennyt... kun olis moinen labrakäynti vienyt taas työaikaa turhaan... mulla kun on työmatkaa 70km. Onneks anoppi pystyi se nmittaamaan, lainasi töistä laitteen. Mulla on normaalistikin alhanen hemppa. Rautatableteilla se pysyy melko normaalissa eli 118. Kaks pilleriä syön päivässä tällä hetkellä....

Ens viikolla mulla on valmennus neuvolassa. Terkkari pitää sen mulle kahestaan. Pääsettekö muut tutustumaan synnytyssairaalaan? Meillä ei oo ollu mitään puhetta, joten ilmeisesti tutustun TYKsiin ekan kerran sitten kun on synnytys käynnissä. Tarvii varmaan selvittää missä koko laitos on ja miten sinne mennään. :D

^Kyllä on joka kerta mitattu hemoglobiinit neuvolassa. Onneksi ne on pysyny tarpeeksi ylhäällä niin ei ole määrännyt rautatabletteja.

Meillä on mahdollisuus tutustua synnytyssairaalaan joka viikko tiistaisin eli ollaan menossa tässä joku tiistai kyllä. Tänään olisi ollut perhevalmennuksen 1. kerta, mutta jätettiin välistä, saa nähdä mennäänkö ensi viikolla kun on se toinen kerta. Kaikki tutut on sanonu, ettei niistä mitään viisastu..

Ainiin ja mulla on vauva ollu aina hyvin aktiivinen kun ollaan sydäntä kuunneltu ja lukemat onki ollu aina 160 tienoilla.

^ Luulisi sen täälläkin olevan edullisempaa mitata hemoglobiini neuvolassa eikä laittaa labraan lähetettä sen takia... noh. Onneksi ei tarvinnut kuitenkaan mennä. Ja kolme mittauskertaa koko raskauden aikana tuntuu kyllä aika vähältä..

Olettaisin, että terkkari olisi jo sanonut, jos olisi mahdollisuus sinne TYKSiin päästä tutustumaan. Voisin kyllä ensi viikolla asiasta vielä kysyä, olisi meinaan kiva päästä.

Täällä tosiaan se perhevalmennus tapahtuu terkkarin johdolla ja koska ei saanut yhteistä aikaa sovittua meille ja parille muulle pariskunnalle niin pitää mulle sitten yksin. Mun mies ei pääse töiden takia osallistumaan. Kuulemma on tarkoitus valmentaa synnytykseen, imetykseen, vauvan hoitoon jne. ja käski myös miettimään etukäteen mitä haluaisin tietää ja erikseen käydä läpi. Tästä valmennuksesta ei oikeen edes voinut kieltäytyä kun siihen varattiin oma aika. :) Mut ihan mielelläni kuulen ainakin synnytykseen liittyvistä asioista ja muutenkin.

Takaisin