Neuvola- ja ultrakuulumiset

Neuvolakäynnilla kaiken todettiin olevan hyvin. Pieni mellesti kovaa vauhtia ja keskisykkeeksi saatiin 140, samaa luokkaa se oli esikoisellakin. Verenpaine oli hyvä vaikka stressiä olisi vaikka muille jakaa. Paino on noussut vain 3,5kg raskauden aikana (hyvä minä!) Sokerirasituksen kun päätin jättää suosiolla väliin (en uskalla syödä makeaa kuin kotona kun muuten tulee huono olo) niin verensokerikin oli hyvä kuten myös hemoglobiini yli hyvä.
Kouraan annettiin ne pirun kelan paperit ja asiaa pitäisi alkaa hoitamaan vähitellen..
 
Nyt on sitten vihdoin rakenneultra takana meilläkin ja kaikki näytti hyvältä. Istukka on edessä, joten ei ole ihme, ettei ole tuntunut liikkeitä juurikaan. Ultran aikana tosin toinen nyrkkeili niin antaumuksella, että alavatsassa tuntui mukavasti napakat pienet iskut ja kätilökin kysyi, että tunnenko pienet nyrkiniskut kun näkyi niin hyvin kuvassa. Toinen neuvolakäynti olis vihdoin viikon päästä ja sitten pääseminen varailemaan sokerirasitusta ja lähettämään kelan paperit työnantajalle.
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki arvot hyviä eli ruokavalio on kohillaan. Hb pelkäsin kun en ole rautatabletteja syöny lainkaan, mutta sekin oli 131 eli ei tarvitse tabletteja syödä vieläkään

Verenpaineet oli vähän alhaiset, joten sain taas kerran ohjeeksi syödä salmiakkia jos huippaa, jee Nam.

Painoa on tullu 7kg eli ihan normaalisti. Nyt siis 23+5.
 
Tänään oli taas neuvolakäynti, viikkoja siis 23+4. Mulla vaihtui sitten terkka, kun edellinen on jostain syystä vähän kauemman aikaa poissa. Onneksi tuntui ihan mukavalta tuo uusikin.

Painoa oli tullu edellisestä kerrasta vähän vajaa kilo lisää, eli ensimmäisestä kerrasta on lisää tullut 6,5 kiloa. Ihan ookoo, kun tuo viikkolisäys oli nyt huomattavasti maltillisempi, kuin viimeksi.

Kohdun mitaksi saatiin 22cm, eli onneksi sentään ollaan yläkäyrän alapuolella! :D

Verenpaineet olikin sitten melkoisen alhaalla 95/55. Enpä oo ennen noin alhaisia lukemia saanu. Onneksi ei sentään pyörrytä. Hemppaa ei mitattu, kun on ollut sen verran hyvällä tasolla. Ensi kerralla sitten.
Pikkuisen syke oli siellä 130:n kieppeillä. emoticon Tuo sydänäänien kuuntelu on kyllä niin parasta!

Kelan paperit saatiin täälläkin kouraan, mutta taidan kyllä täytellä netissä. Toki se todistus tarttee kiikuttaa paikanpäälle tai pistää etanapostina. Huomasin tuossa muuten, että saankin samat tuet kuin esikoisen aikaan, koska ikäeroa lapsosille tulee alle 3 vuotta. Tähän asti oon ollu siinä käsityksessä, että sitä ikäeroa tulisi olla alle 2 vuotta, ja olinkin jo ihan raunioina, että rahaa tulee todella vähän, mutta nyt sitä tuleekin ihan kivasti! :) Osaako joku sanoa, onko tuo muuttunut jossain vaiheessa, vai olenko vain luullut väärin koko ajan?
 
Mulla oli lääkärineuvola eilen. Eipä se niin laaja käynti ollut kuin odotin mutta hyvä mieli jäi. On kiva tietää, että kohdunsuu on napakka ja kiinni. Nyt uskaltaa hyvin mielin mennä uimaan jos siitä olisi selälle apua. Verenpaineet on pysynyt samoissa koko ajan. Sf-mitta 26 cm eli yläkäyrällä näyttää menevän ja siltä on kyllä näyttänytkin koko ajan;) Ja taas tuli potkuja doppleriin, se on hauskaa;) Ja hauskaa kun tuntee miten se potku osuu siihen anturiin. Maha heiluu nykyään potkujen voimasta. Syke oli muistaakseni jotain 147. Sain myös lähetteen apuvälinelainaamoon tukivyötä varten, katsotaan nyt onko siitä sitten apua. Seuraavaksi olisikin sitten toinen sokerirasitus vuorossa, ei se ainakaan silloin viikolla 15 ollut niin kamalaa, saas nähdä miten nyt käy.
 
Viikko sitten torstaina (vko 22+0) oli Kela-neuvola. En ottanut mitään paperia, kun tykkään netistä. Hakemukset tehty ja kaikki siltä osin kunnossa.

Vauvan syke oli 140 ja muutenkin kuulosti hyvältä. Liikuskeli melko paljon koko ajan. Mulla taas hemoglobiini 100 ja verenpaineen yläpaine 100, joten saatiin selitys mun totaalisen vetämättömälle ololle. olen nyt syönyt rautalisää viikon, mutta vieläkin saatan sammua yhtäkkiä yllättäen, kun olen vain niin vetämättömissä. Mietin, josko ensi viikolla voisin käydä pikatarkastuksella olenko yhtään saanut nostettua hemoglobiinia. Painoa on mulle tullut nyt 5 kiloa. Kaikki mahaan ja rintoihin :)
 
Perjantaina oli neuvola (21+6). Saatiin Kela-paperit. Vauvan syke oli n. 140 ja liikkuvaa yksilöä :) Tukivyönlähetteestä puhuin ja toivottavasti apuvälinelainaamosta otetaan pian yhteyttä sen sovitukseen. Nuo alaselkäkivut, kun eivät ole mukavia :(
Sokerirasitukseen sain lähetteen ja se aika on jo varattu. Hemoglobiini mitataan samalla. Mitäköhän se mahtaa olla tällä kertaa??
 
Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki kunnossa.
Virtsa puhdas, hb 119, verenpaine 131/76, vauvan syke 140~, sf mitta 24cm, kohdun suu kiinteä ja kiinni.
Painoa oli tullu kilo/viikko (hupsis :S) mut kuulemma iha hyvä vaa ku mul lähtöpaino ollu sen verra alhanen.
Hieman kyl järkytti mut toisaalta osasin odottaaki ku alkanu herkut maistuu turhanki hyvin ja kokoaja pitää olla mussuttaan jotai. Inhottavaa ku on kokoajan nälkä vaik olis just syöny :(

Huomenna takaisin töihin ja toistaseks ainaki hyväl mielel :) Meinaan kyl kysyy jos saan alkaa käyttää tavarankuljetus hissii ku meijä sosiaalitilat jos taukoillaa ja vaihetaa vaatteet sun muut on kolmannes kerrokses ja alkaa nuo rappuset tuntuu aika hyvältä. Emme siis saa käyttää hissejä muuhun kuin tavaran kuljetukseen mut en kyl haluu alkaa kiduttaa itteeni noil rappusil.
Tänää menin just käymää töis viemäs lappui sun muuta sinne kolmosee nii herran jumala ku meinas pyörtyy ku pääs ylös asti ja siel sit puuskutin joku 5 min enne ku jakso taas liikkua. Meillä muutenki tauot on 12 min nii kiva jos niistä puuskutan 5 min siel henkee :D
 
Meillä oli tänään neuvola rv 22+6. Sf mitta oli 19 cm ja hyvin oltiin käyrän tuntumassa. Syke oli 135 molemmin puolin. Vauva tuntui olevan liikkuvaisella tuulella :) Hb ei nyt katsottu vaan katsotaan neuvolalääkäri käynnin yhteydessä 19.9. Edellisellä kerralla oli 123. Saatiin myös raskaustodistus kelaa varten :) nyt vaan hakemuksia vetämään...
 
Tänään kävin neuvolalääkärillä 24 + 2, ylimääräinen käynti paineen ja supistelujen vuoksi. Lääkäri paineli mahaa ja sanoi, et heti menee maha ihan kovaksi kun painelee. Kurkattiin kohdunsuun tilanne ja kohdunpohja olikin pehmennyt! Ei kuitenkaan ole mitään hätää, koska kohtu on kiinni. Kaksi viikkoa sairaslomaa ja levon kannalta pitää ottaa. 
Kurkattiin myös masukkia ultralla ja siellä se köllötteli nilkat ristissä ja kovasti heilutteli käsiään <3 Kahen viikon päästä kontrolloidaan tilannetta, jospa nää supparit tästä vähitellen häviäisivät :)
 
Neuvolalääkäri oli tuossa äsken :)

rv: 26+5
paino: +650
verenpaine: 104/70 p. 93
Kohdunpojan korkeus: 24
Lapsiveden määrä: Normaali
Tarjonta: RT
Sydämensyke: +135
Liikkeet: ++
Kohdunsuu: kiinteä, kiinni, pituus 3,5cm
 
Rv 26+2
painonmuutos viikko +579g
turvotus -
RR 121/74
B-hb 126
SF-mitta 26cm
sydämen syke 133 (meil on aina kauheen matalat)
liikkeet ++....kaikki hyvin mutta mutta kohdunsuu oli pehmennyt (kuitenkin kiinni)ja lääkäri kirjoitti 2 viikon sairasloman,kontrolli myös kahden viikon päähän.Lääkäri hyvinkin tietoinen työpaikkani fyysisestä raskaudesta.Töissä onkin jonkin verran supistellut...nyt nautitaan sitten kotona olosta!
 
Neuvolassa kävin aamutuimaan tänään. Rv 24+5, painon muutos 420g/viikko, rr 117/73. Pissa puhdas ja hb 112, terkka laittoikin mut nyt Obsidan-kuurille jota heti hain apteekista. Kohdunpohjan korkeutta kommentoi että on noin yhden sormen leveyden navan yläpuolella, kuulemma juuri siinä missä kuuluukin näillä viikoilla. Vauvan syke 148 ja liikkeet ++. Kaikki siis vallan mainiosti :) Raskaustodistuksen sain ja Kelan paperit täyteltiin tänään palkanlaskijan kanssa ja hän lupasi toimittaa ne Kelaan, äitiyspakkausta siis vain odottelemaan.

Selkäkipujen vuoksi olen nyt 3 viikkoa sairaslomalla, saas nähdä missä kunnossa sen jälkeen että pääseekö vielä koittamaan työntekoa.

 
Tänään ylimääräinen neuvolalääkärillä käynti selkäkipujen ja supistusten vuoksi. Kohdunsuu oli kiinteä ja 3 cm. Nyt vkot 23+5. Vauvan syke 150. Olen loppuviikon sairaslomalla, että san levätä. Selän takia nukkunut huonosti ja supistelu tod näk liittyy väsymykseen ja työstressiin. Lisäksi käyn ntamassa pisaanäytteen ettei ole tulehdysta ja sain lähetteen fysioterapeutille saamaan apua selkäkipuihin.
 
Kävin verikokeessa, jossa seurataan, kehittyykö mun vereen vasta-aineita (olen rH- ja jos vauva on rH+, niin niitä voi tulla). Nyt odottelen, että neuvolasta EI soiteta, joka tarkoittaa hyvää ja vasta-aineita ei ole. En halua ylimääräisten verikokeiden lisäksi enempää ylimääräisiä verikokeita ja rokotuksia...
 
Mansikkamaa, mulla on sama tilanne.
Vauva on melko varmasti rH+, kun iskä kerran on. Mä kävin ekan kerran tossa verikokeessa viikolla 12 tai 13. Silloin vasta-aineita ei löytynyt. Nyt oon menossa parin viikon päästä uudestaan ja en oo varma, että tuleeko vielä kolmas kerta ennen synnytystä.Sen verran tiedän, et vauvan kanssa veri ei voi mennä näin odotusaikana sekaisin. Mutta se ei mene mun kaaliin, että kun jo kerran ollaan todettu, että vasta-aineita ei ole niin minkä takia sitä vielä uudestaan testaillaan... kai sitä nyt itse tietää, jos sellaiselle altistuu?! No kai se on parempi varmistaa.
Vauvalle tehdään heti syntymän jälkeen verikoe ja, jos reesustekijä on positiivinen, mä saan jonkun pistoksen, joka estää vasta-aineiden muodostumisen ja näin ei haittaa mahdollisia tulevia raskauksia.
 
mulla vasta-aineita ei ollut, mies on O+ ja mä oon A+, esikoinen on O+.
joudun toisen kerran verikokeeseen, kun esikoinen oli keltanen ja sai valohoitoa.
tää toinen kerta tais olla joskus rv 36
 
Täällä jo toinen ylimääräinen lääkärikäynti kovien kivuliaiden supistusten vuoksi 25 + 3. Perjantai iltana siis alkoi ihan kamalat alaselkä ja vatsakivut stressaavan päivän päätteeksi.. Missään asennossa ei ollut hyvä olla, lämmin suihkukin tuli testattua. Pari tuntia kotona kärvisteltyäni mentiin käymään kätilön kehoituksesta yöllä keskussairaalassa. Kohdunsuun tilanne tarkistettiin ja onneksi ei ollut auki, vaan edelleen samaa pehmenemistä, mikä aiemmin tuli jo todettua. Vauvaakin kurkattiin ja kaikki oli hyvin <3 Nyt vaan kunnolla lepoa ja mitään ylimääräsitä ei pidä touhuta. Keskiviikkona sitten lääkärikäynti, missä varmaan katsellaan taas tilannetta.. Nyt kaikki on hyvin, eikä kipuja ole.. vauvakin kovasti liikuskelee <3 kunhan nyt pysyisi vielä tuolla kohdun turvissa monta viikkoa!!
 
Noniin, tänään oli sitten "virallinen" neuvolalääkärikäynti RV 26 :)
Vauvan painoarvio oli 937 g ja RT, eli kovasti puskee päätään alaspäin, ihmekkös kuulemma jos tuntemuksia on. Kohdunsuu on kiinni, ja viimeksihän todettiin pehmenemistä, niin nyt toinen lääkäri oli sitä mieltä, että ihan napakalta tuntuu :) Painoa itselle on tullut yht. melkein 7 kg, mikä on ihan hyvä. Kovasti kehu vauvan hyvää kasvua ja hyvä kuulemma myös, kun kohtu reagoi kasvuun tuntemuksilla, silloin on kuulemma hyvä kohtulihas. No, mun tuntemukset kun on vähän rajoittavia, niin kaksi viikkoa jatkuu sairasloma.. ja tarvittaessa katsotaan tilannetta uudestaan. Kohdunpohjan korkeus oli 26 cm, mutta kuulemma vähän mittaajasta kiinni tuokin :) Rautalisää jatketaan. Kaikki hyvin siis <3
 
Takaisin
Top