Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mulla kanssa nyt pari päivää ollut olo kuin olisi pissit housussa koko ajan. Olen aivan märkä. Ja kamalat krampit mahassa öisin sekä supistelua. Ajateltiin miehen kanssa, että voisin loppuviikosta käydä varuiksi otattamassa tuon lapsivesitestin, kun meillä ei viikonlopulle ole lastenhoitajaa ja sitten, jos onkin lapsivettä, niin ehditään hankkia hoitaja vanhemmille lapsille. Luulen kyllä, että valkovuotoa se on, mutta kun mieli on rentona, niin odotuskin sujuu paremmin. Stressi ei ole hyväksi kenellekään. Eikä sen puoleen ole tämä odotuskaan. En jaksa enää odottaa. Kivut ovat aivan sietämättömät päivin öin.
 
Huomenna tasan 37 tulee täyteen ja tänään oli neuvolalääkäri. Arvot oli ok eli pissa pudas ja Hb 121, verenpaineet hyvät, kohdunpohjankorkeus 33cm.
Vauva oli pää alaspäin, mutta ei kiinnittyny. Paikat oli kiinni. Kipeitä supistuksia ei ole ollu eli ei taida olla vauvalla ainakaan kiire tähän maailmaan. Saapi köllötellä omassa yksiössään vielä hetken kerta kaikki on sillä ja äitillä hyvin
 
Tänään oli neuvolalääkäri Rv 36 + 2.

RR 123/72
Pissa puhdas
HB 124 ( Obsidan 1 x 2 on tehnyt tehtävänsä ja saa jatkua :) )
Sf-mitta 34 cm
Vauvan painoarvio 2961 g

Vauva pötköttelee raivotarjonnassa, pää on kuulemma tiukasti jo painautunut lantioon, että on tosi alhaalla :) Muutosta kohdunsuulla on tapahtunut, paikat on pehmennyt ja synnytyskanava lyhentynyt. Lääkärin mielestä pitäisi mahtua hyvin syntymään alakautta :)
 
Keskiviikkona kävin kääntymässä äitiyspolilla lapsivesiepäilyn vuoksi, mutta onneksi jäi epäilyksi. Maanantaina piti olla virallinen käynti synnytystapa-arvion muodossa, mutta se on nyt hoidettu alta pois.

Viikkoja oli 35+6. Lapsi alhaalla ja raivotarjonnassa. Kohdunsuu auennut vähän ja kohdunkaula lyhentynyt. Kun vertaan edellisiin synntyksiin, niin näiden mittojen perusteella olisi 1-2 viikkoa vielä matkaa. Mutta jokainen synnytyshän on erilainen, joten mitään eksaktia ei voi sanoa. Painoarvioksi nyt tuli 2600g eli se mitta vastaa mun aikaisempia lapsia. Vettä hyvin ja virtaukset kunnossa, pissa kunnossa ja istukka siisti. Paineet aavistuksen koholla, mutta olin valtavan stressaantunut tilanteesta johtuen.

Nyt vain jatketaan odottamista iloisin mielin. Yritän olla liikaa ajattelematta pakollista synnytystä ja enemmän keskittyä siihen ihanaan, samettisen pehmeään ihmisen alkuun, jonka kohta saan paidan sisälleni.
 
Elikkäs tänään oli neuvola ja viikkoja tällä hetkellä 38+6

RR 105/70
Pissa puhdas
HB 114 ( obsidania tullu syötyy koko raskauden aikana mutta ei siltikään ole hb noussut paljoa)
Sf-mitta 32cm
Sydämen syke 134

Raivotarjonnassa siellä pikkunen oli ja neuvolatäti veikkasi että ei mene enää kauaa kun toinen haluaa sieltä syntyä :) Tai no eihän laskettuunaikaan ole enää kuin se viikko :) Nytten vaan odotellaan sitä kun pikkunen ilmottaa kunnolla että on tulossa maailmaan.. Nimittäin pientä ilmoitusta ollut kohta jo viikon ajan :)<3 
 
Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri rv 36+4, tässä vähän kuulumisia sieltä:

RR 140/85 (hieman jänskäsin tuota lääkäriä..)
pissa puhdas
HB ei mitattu
SF-mitta 31 (viimeksi 32, mutta nyt eri mittaaja siis)
ei kuunneltu sydänääniä, mutta ultralla kurkattiin ja hienosti sydän siellä pomppoili :)
Painoa tullut 700g/vko (nyt yhteensä 9kg koko raskauden aikana)

Raivotarjonnassa vauva on. Ollut jo ties miten pitkään, varmaan viikolta 24 ainakin... Ei ole vielä kiinnittynyt. Kohdunkaulalla mittaa 1,5-2cm. On siis hieman lyhentynyt, reilu 3vkoa sitten ultralla mitattuna oli 4cm. Kohdunsuu pehmennyt ja auki 1cm. Mulla on kyllä ollut tuo ulkosuu koko raskauden ajan auki sentin. Elikä siis jotain muutosta on tapahtunut, mutta kuulemma aivan hyvin voi mennä yliajallekin! :D Ei kuulemma kannata liikoja vielä odottaa. Perjantaina tulee täyteen 37 vkoa, sittenhän tuo on täysiaikainen jo ja saa tulla kun on tullakseen :)
 
Mulla oli tänään viimeinen neuvolalääkäri ja viikkoja nyt 35+1 Pissa puhdas Sf-mitta 31 Verenpaine 121/77 Painoa tullut viikossa 485g ja koko raskausaikana tähän mennessä noin 10 kg Hemoglobiinia ei otettu Lääkäri sanoi että vauva on jo laskeutunut ja on raivotarjonnassa. (Ollut kyllä raivotarjonnassa jo viikosta 14 alkaen!) :) kohdunkaula oli lyhentynyt sentillä ja oli 2cm ja kuulemma paikat oli jo jonkin verran pehmennet (kuten kai näillä viikoilla jo kuuluu vähän ollakin). Kohdunsuu oli kyllä tiukasti kiinni. Rauhallisin mielin odotan synnytystä. Raskaus on kyllä sujunut niin hyvin ilman suurempia ongelmia, ettei haittaa vaikka menisi vähän yliajallekin :)
 
rv 35+5 neuvolalääkäri ja vapautus levosta :) tosin olinkin jo vähän enemmän touhuillu kun supistelu jo vähentyny. Nyt sais syntyä, jos on syntyäkseen, mut koska supistelut vähentyny huomattavasti ni en usko et vielä vähään aikaa on oikeesti tulossa...

RR 128/81 eli vähän aiemmasta noussu...
sf 32 cm
pissa puhdas, turvotuksii on
painoarvio 2800g
rt, ja laskeutunu todella alas
kohdunsuu samois kuin aiemmin eli lyhentyny ja pehmenny, mut edelleen kiinni
 
Ruppuruusa: levolla on ihmeellinen vaikutus suppareihin !

Omaa napaa: kävin eilen oman sairaalani ( ja oman lääkärini) synnytyspolilla. Rv 34+1, tyttönen on nyt sitten rv35+1 painoarvion mukaan eli vaikka pariin otteeseen ac-mitta hieman jätättikin niin nyt on kirinyt sitä tehokkaasti ja hurahtanut vähän ohikin.

Painoarvio siis 2615gr, toki tuossa on näillä viikoilla +/- 382gr mutta jokatapauksessa syntymäpaino tulee olemaan yli 2 kiloa vaikka syntyisi jo tänään. Veljensä syntyi rv35 ja painoi vain 2045 gr joten olen vallan tyytyväinen tyttösen kokoon tässävaiheessa.

Toivottavasti tyttö ei synny kuitenkaan vielä muutamaan viikkoon, suunniteltu sektiohan on 19.12. ja eilen sain ensimmäisen kortisonipiikin ja tänään tuikkasin reiteen toisen satsin. Varmistamme nääs että vauvan keuhkot ovat varmasti valmiit jos hän vaikka päättääkin haluta syntyä ennen rv37.

Kaikki on muutenkin hyvin, ei merkkejä mistään avautumisista tai lapsiveden vähentymisistä tai muistakaan. Napavirtaukset todella upeat joten odottelu jatkuu.

Rentoa odottelun jatkoa toisillekkin !
 
rv 39+6 neuvola käynti ja toivottavasti viiminen käynti niin että pikkunen on mahassa. Ainaki sanoivat että voi syntyä lähiaikoina kun on jo viikon aikana supistellut enemmän ja vähemmän.

RR 100/70
sf 32,5cm
pissa puhdas
rt, laskeutunut alas
viikon aikana painoa tullut +800g (koko raskauden aikana painoa tullut 5,3kg)

La olis huomenna ja jännittyneenä odottelen että millon pikkunen päättää tupsahtaa maailmaan :)
 
Neuvolassa taas tänään, rv 37+4:

RR 139/92
sf 33 cm
pissa puhdas
hb 119
viikossa painoa tullu 800g, kääk...
rt, laskeutunut aika hyvin alas kuulemma
arvioi käsikopelolla vauvan olevan n. 3kg
vauvan syke 140, hyvin vaihtelua

Tällä kertaa oli neuvolassa mieskin mukana kun viime kerralla terkka pyysi jos tultais molemmat. Halus jutella meille synnytyksestä ja synnytyksen jälkeisestä ajasta, kun ei olla käyty perhevalmennuksessa ollenkaan.

Mua hirveesti ahdistaa se että tajuanko lähteä sairaalaan tarpeeksi ajoissa kun synnytys on käynnissä. Siis kun on ollut näitä supisteluja niin kauan kivuttomina ja nyt ne on kohdun kasvaessa muuttuneet tukalammiksi, mutta ei kai kunnon synnytyssupistuksiksi kun ne aina lopahtaa jossain vaiheessa. Välillä supistuksen tullessa on semmosta inhottavaa repivää kipua alavatsalla muttei joka kerta. Pelottaa etten tajua että on tosi kyseessä sitten kun ne oikeat supistukset alkaa! Terkkari yritti kyllä lohduttaa että kyllä sä sitten tiedät kun pitää lähteä ja samaa sanoi äitini mutta silti mua pelottaa että synnytän kotiin tai vauva syntyy matkalle!
Miettiikö kukaan muu tällästä vai oonko mä ihan hullu? :D
 
äskoo: et ihankaan varmasti ole ainoa joka miettii tunnistaako synnytyksen alun vaiko ei.

Esikoiseni syntyi hätäsektiolla istukan ablaation vuoksi ja vaikka ne kivut olivatkin aivan hulvattomat verrattuna supistuksiin niin kylläpä vain tajusin kuopuksen synnytyksen käynnistyneen vaikka silloin oli ihan tavalliset supparit eikä kipua ollut nimeksikään verrattuna istukan ablaatio-kipuun.

Ovat ne oikeat supistukset niin erilaisia näihin harjoitussupistuksiin verrattuna että ei niissä taida kovin helposti erehtyä. Oikeat ovat jotenkin kokonaisvaltaisemmat.

Luota vain tunteisiisi ja vaistoosi.
Mutta; eivät ne siellä synnytyssairaalassa suutu vaikka joku kävisikin siellä vähän etukäteen varmistamassa tilannettaan joten ei se niin hirveää olisi piipahtaa näytillä jos epäilyttää että synnytyttää kohta.
 
No tokihan tuota miettii varmaan lähes kaikki. Minä ainakin. Mulla ei ole ollut muutaku ihan kivuttomia supistuksia ja mulla koko ajan epäilyttää, että onko eka kipeä supistus sitten heti "oikea" supistus vai ei. Pitää vaan luottaa, että kyllä sitä sitten tietää!? Ja jos ei ole varma niin puhelinnumero on jääkaapin ovessa niin soitan sairaalaan ja kysyn.

Mulla nyt lähti viiminen viikko ja vauvan liikkeet on muuttunu tosi inhottaviksi kun sillä ei ole tilaa niin tuolla se muljauttelee ja painaa vähän väliä ikävästi. Välillä pää painaa alas tosi inhottavasti ja vihloo, välillä tuntuu, että kylkilyyt paukkuu ja mitä vielä. Olisin jo ihan valmis synnyttämään! Toivon kyllä niin hartaasti ettei menis yli.

Viime neuvolassa kaikki oli normaalisti, Hb 127, pissa puhdas, verenpaineet hyvät jne. Painoa tosin tullu viimisellä kahella viikolla 2kg lisää eli 1kg/viikko.. Yhteensä nyt 15kg. Mutta taitaa olla turvotusta kun on joka paikka nestettä täynnä. Vauva kuulemma jo kiinnittynyt alas.
 
Tänään oli taas neuvolakäynti ja uusi aika ensi viikolle varattu, jolloin tehdään sitten Taysiin "lähete" lasketun ajan ylityksestä...ääh...

Verenpaine: 106/72
Paino: +600g/vko. Ekasta neuvolakäynnistä noussu 12 kg.
Sf-mitta: 34 cm
Pissa puhdas.

Eipä siellä mitään ihmeempiä muutenkaan. Sikiön syke oli harvinaisen korkeella, yli 140, kun välillä on laahannu jossain 125:n ja 130:n välillä, mutta kaverilla oli ilmeisesti jonkin sortin jumppahetki menossa...ainakin kylkeen tuli sen verta osumaa. :D
 
Rv 39 + 1

RR 135/ 70 ( ihmeen korkella yläpaineet normaaliin verrattuna )
Hb 113
Pissa puhdas
Sf mitta 37 cm
RT
Sydämensykkeet hyvät ja liikkuu normaalisti.

Vauva on laskeutunut vielä alemmas ja limatulppahan tosiaan irtosi eilen :) Että nyt jännitetetään syntyykö jo pian vai meneekö vielä vaikka pari viikkoa.. Tänään neuvolassa supisteli, kun mahaa mittailtiin ja kuunneltiin sydänääniä.. ei kuitenkaan kipeesti, mutta paineena tuntui. Terkka sanoikin, että voi tulla koska vaan! Tänään on ollut menkkamaista juilintaa alaselässä.. että kai keho tässä synnytykseen valmistautuu!
 
40+2, vielä ei laittanu lähetettä yliaikaiskontrolliin vaan varattiin maanantaille aika ja jos silloin ei ole syntynyt niin laitetaan lähete. Äiti ja vauva voi hyvin niin eivät turhia hätäile..
Pissa oli taas puhdas ja verenpaineet hyvät. Sf 34cm. Vauvan sydämensyke 130 ja nousi 140 kun liikahti.

Supisteluja ja vihlontaa on ollu, mutta mitään ei tapahdu.
 
Joo, ei ne täälläkään synnytystä lähde käynnistelemään ennen rv 42, jos äitillä ja vauvalla kaikki kunnossa :) Lääkärithän katsoo raskauden yliaikaseksi vasta, kun mennään yli 42 viikon.. Mutta siellähän tosiaan voi pikkuinen syntyä hetkenä minä hyvänsä :) Mäkin täällä jännittelen, kun tosiaan toissailtana lähti se limatulppa ja nyt tullut vielä jotain rippeitä siitä.. Että meinaisko toi nyt sitä, et lähtö voi tulla piankin, vai mennäänkö kuitenkin yliajalle.. ei auta muu kuin odotella :) Kaikkihan muuten ei edes huomaa oleenkaan tota limatulpan irtoamista, varsinkin jos irtoaa vain limaisena vuotona eikä yhtenä könttinä.
 
En vois kyllä kutsua tätä aikaa kovin kivaksi ajaksi. Vaikka olo nyt on olosuhteisiin nähden ok eli pystyn käveleen ja olemaan ilman merkittäviä kipuja ja yölläkin uni maistuu, mielen kannalta tämä on hyvin stressaavaa. Jatkuvasti seuraa jokaista vihlontaa, supistusta, vessassa käyntiä jne. Ihana välillä huomata jos on tunninkin pystynyt olemaan ajattelematta että "koska se synnytys alkaa"..
Haluttais lähteä kävelylenkille, mutta käveleminen on erittäin epämukavaa joten saa nähdä jääkö välistä. Tänään on kuitenki jo käyty neuvolassa ja kaupassa niin onhan se siinä tälle päivälle urakointia :D
 
Ihan totta, että tässä loppuvaiheessa kyttää itsessään jokaista tuntemusta ja odottaa, koska jotain alkaa tapahtumaan! Ja sitähän sanotaan, että suurin osa synnytyksistä käynnistyy yöllä, kun keho on rentoutunut. Olis kyllä kiva, jos käynnistyis kuitenkin itsekseen, ettei tarvisi ruveta käynnistelemään..
Oon katellu ajan kuluks noita erilaiset äidit jaksoja netistä, kun niissä pääsee vähän tota synnytystäkin näkemään. En tiedä onko siitä ollut haittaa vai hyötyä, mutta kyllä tuleva jännittää, kun yhtää ei tiiä miten kaikki tulee tapahtumaan!
Onko sulla ollut mitään "ennakoivia" merkkejä ? supistuksia ? Tosin, ainahan ei mitään merkkejä tule vaan kaikki alkaakin tapahtumaan sitten yllättäen..
 
^No vaikea sanoa mikä on ennakoivaa kun eka lapsi tulossa. Nyt on viikon verran supistellu ja tuntunu vihlontaa ja paineen tunnetta alapäässä. Vauva on tosi alhaalla ja kiinnittyny, ollu senkin jo viikon verran. Välillä kun kävelee niin tuntuu, että sehän tulee sieltä jo kun niin kovasti painaa! Mutta ei niin ei

Aloin nyt varautuun, että se menee ens viikolle niin ei mene viikonloppu pilalle koko ajan stressatessa ja tuntemuksia tunnustellessa.
 
Takaisin
Top