Neuvola- ja ultrakuulumiset

Neuvolassa kävin tänään. Eipä sielä ihmeempiä.. Verenpaine ok, sf-mitta 30,5 , hb:tä ei nyt mitattu, vauvan sykkeeksi merkkas 145 (vaihtelua kuulemma hyvin) ja painonmuutos/viikko oli 483g... Nyt on yhteensä n.7kg tullut ekasta neuvolasta. Raivotarjonnassa sielä köllittiin, ja se kyllä totta tosiaan tuntuu! Välillä työntää päätä alaspäin niin että vihloo ihan julmetusti, ei mikään kiva tunne kyllä! Musta on jonkun aikaa tuntunu että vauva on jo TOSI alhaalla muttei kuulemma ainakaan oo laskeutunut kun terkalta asiasta kysyin että mistä sen sitten tietää. Sanoi vaan että ei vielä lähelläkään laskeutumista :)
 
Heip!

Täällä oli eilen lääkäriaika! Viikkoja on nyt 35+2, vauva on laskeutunu, paikat kiinni mutta  hieman pehmenneet. Lääkäri veikkaili et tyttö kuitenkin odottelee joulukuuta mut itellä on hieman erilainen olo.. Esikoinen laskeutu vasta 39 viikolla ja synty 40+1, kesto alusta loppuun 6 tuntia. Enpä sitten tiiä miten tää kiirehtii. :) Kaikki muuten ok mut lantiokivut pilaa mun päivät aamusta iltaan kun ei voi edes vartin kävelyä tehdä ilman koko illan ja yön kipuja.. :/ 
 
Täällä myöskin neuvolakäynti jälleen takana. Viikkoja siis kasassa 33+6 ja sf-mitta 29,5cm. Hb on saatu taas nousemaan rautatablettien kanssa ja verenpaineet ok... Kaikki siis reilassa. Tosin painonmuutos hurjat 800g/viikko! Mut ei vielä mitään huolestuttavaa, kun nyttenkin paino noussut vasta 5kg ekaan käyntiin nähden.

Ainoa, mikä nyt jäi hieman mietityttämään, on vaavelin pieni laskeutuminen alemmas. Mitä mahtanee meinata? Voisiko joku viisaampi ja kokeneempi hieman valistaa? :) Terkkari ei asiaa sen kummemmin kommentoinut, mutta alkoi puhumaan limatulpan irtoamisesta... :D
 
Mullakin vauvan pää oli tosi alhaalla 33+ neuvolassa, mutta viikon päästä vauva oli noussu takaisin ylöspäin. Eli ainakin minun neuvolatäti sanoi, että se etsiskelee vielä asentoa eikä ole jäämässä vielä paikoilleen :)
 
Mulla oli neuvola tuossa toissapäivänä ja edelleen meillä oleskellaan poikittain (34+2) Ensi viikolla lääkäriaika, jossa toivottavasti selviää miten tässä edetään.. Onko muilla kokemusta poikkitarjonnasta?
 
Hemoglobiinista: Meillä mitataan neuvolassa tarpeen mukaan. Mulla on pysyny sen verran hyvänä, ettei ole tarvinnut joka kerta mitata. :)
Limatulpasta: Tuo limatulpan irtoaminen yleensä ennakoi synnytystä. Joillakin siis synnytys käynnistyy sillä, että se tulppa irtoaa sieltä kohdunsuulta (?). Niin ja tuo laskeutuminen tietysti liittyy tuohon synnytykseen, kun se vauva yksinkertaisesti laskeutuu alaspäin ja "kiinnittyy" sinne lantioon. Eli periaatteessa asettuu "lähtötelineisiin" synnytystä varten.
Poikkitarjonnasta: Ei siitäkään omakohtaista kokemusta ole, mutta veikkaisin, että mikäli on tuolla lääkärikäynnillä edelleen poikittain, niin jossain vaiheessa koitetaan kääntää se muksu raivotarjontaan. Mitä oon kuullu, niin tuo kääntäminen ei ole mikään kaikista kivoin operaatio, kun masua painelemalla yritetään saada se vauva kääntymään... Toivottavasti vauva kääntyy itsekseen! :)
 
Tänään oli ei niin hyvä neuvoläkäynti. Vauvalla kyllä kaikki hyvin, mutta se oli pyörähtänyt perätilaan, sen lisäksi mulla itsellä verenpaineet alhaset ja pulssi löi tuhatta ja sataa. Meinasin pyörtyä kun nousin makkuulta.. HB oli myös alhasempi ku koskaan, vaan 110.

Tänään on siis lepopäivä, eilen tulikin riehuttua koko päivän ja kai se sitten kostautui heti. Ruokana on tänään verilättyjä ja salmiakkia

Ens viikolla ei neuvolaa sitten olekkaan vaan synnytystapa-arviointi sairaalassa.

Ja huomenna perhevalmennus, ei kyllä yhtään nappaa ja voisin olla menemättä jos on yhtä heikko olo kuin tänään.
 
Ok, hyvä tietää, että on ihan normaalia jo tässä vaiheessa alkaa laskeutumaan. :) Terkka oli vaan niin hämmästynyt asiasta eikä tosiaankaan oikeen kunnolla vastannut kysymyksiini, joten jäi hivenen hämmentynyt olo. Ensimmäinen kun on kysymyksessä, niin ei vain voi tietää kaikkea vaikka sitä tietoa netistä etsisikin. :)
 
Minusta tuntuu, että ihan kaikki on normaalia kun joltakin kysyy
Ei siis ole ollenkaan mitään kaavaa miten näiden kuuluisi mennä vaan kaikkea voi sattua ja tapahtua ja se on vaan normaalia eikä siitä voi ennustaa mitään. Esim, mulla oli vauva muka jo ihan alhaalla pää lantiossa ja paikan ottanu niin viikon päästä olikin noussut ylös ja siitä viikon päästää kääntynyt perätilaan.

Nyt tuntuu potkut niin selvästi tuonne nivusiin eli edelleen perätilassa ollaan täällä.. Huomenna tulee 35 viikkoa täyteen eli ehtii se vielä kuulema kääntyä takas oikeinpäinkin.
 
Tänään oli vk 32 neuvola. Nyt oli ekaa kertaa pissassa proteiini +, verenpaine oli vielä enemmän koholla kuin viimeksi (ekalla mittauksella) 147/98! ja 137/98. Mulla on ollut välillä näkökentässä semmosia valopalleroita lentelemässä ja on semmoinen aika huono, kuvottava olo jatkuvasti. Ja turvotusta ollut sormissa aika ajoin. Eli huomenna on sitten taas akuutti lääkäriaika, tää on jo kolmas kerta tän loppuraskauden aikana ku käyn siellä! :D Nii, ja PLV pitää antaa huomenna ennen lääkäriaikaa, niin se lääkäri sitten kattoo, että onko siellä virtsassa enemmänkin proteiinia. Vähän huolettaa, kun mulla ei ole kertaakaan tämän raskauden aikana ollut valkuaista virtsassa ja nyt sitten on näiden kaikkien oireiden kanssa. Mut terkkari sano, että sitten vaan sairaslomalle noin viikoksi, niin paineet yleensä sillä laskee. Mutta mutta, katsotaan mitä se lääkäri huomenna sanoo. Painokin oli noussut parissa viikossa 1.1 kg/viikko, eli vähän enemmän kuin olis tarvis, sekin viittasi kehitteillä olevaan raskausmyrkytykseen, mutta huomenna sitten onneks lääkäriin! Hemoglobiini oli ihan ok 123 ja sf-mitta 29. Keskikäyrällä siis mennään. :) Sydänäänet kuulu hienosti, vauva tosin mötkys ja hötkys ja oli opiskelija Dopplerilla kuuntelemassa, niin ei löytynyt ihan samalla lailla kuin sillä meidän omalla terkalla, mut hyvä että saavat harjotella! :) Mut tosissaan, nyt pitää vältellä suolasia ruokia ja tehdä verenpainemittausta kotona ja huomenna viedä sitten labraan se 4 tuntia rakossa ollut pissanäyte. Toivotaan, että ei nyt mitään raskausmyrkytystä pukkais päälle, se tästä vielä puuttuiski!
 
MPOP - Onneksi pääset tänään lääkäriin! Toivottavasti kaikki on kunnossa  ja pääset jäämään loppuajaksi sairaslomalle! Tulehan sitten kertomaan kuulumiset lääkäristä!
 
Mulla oli tänään rv 34 neuvola.

RR 121/63
Pissa puhdas
Hb 106 ( Obsidan kuuri siis jatkuu 1x 2 )
Sf-mitta 32.5 cm
Pikkuinen raivotarjonnassa

Sydänääniä kuunnellessa ensin sykkeet olivat rauhalliset, siinä 140 kieppeillä. Mutta hyvin reagoi omiin sydänääniin, kun siinä jumputuksessa nousi pikkuisen sydänäänet 160. :) Hyvin reagoi ainakin ulkopuolelta tuleviin ääniin!

Mulla on muuten huimaus lissäntynyt ja pahoinvointiakin on. Tänään siinä neuvolan vaa`alla seisoskellessa tuntui hetken aikaa siltä, että kohta lähtee taju.. tuli jo sellanen tuskanen kylmähiki päälle, onneks siitä pääskin suoraan pötköttämään, kun ruvettiin kuuntelee sydänääniä ja mittamaan kohdunkorkeutta. Meni sitten ohi, vissiin nousin liian nopeesti ylös..
 

Mulla on tähän asti raskaus edenny kohtuu kivuttomasti... nyt on 33+5 päivää  Viime viikol jouduin jäämään saikulle supistelujen takia. Neuvolas oli sijainen, joka vatsakivuista povaili mulle vaan mahatautia. Eilen oma terkkari varas ajan lääkäriin ja tänään määrättiinkin sit lepäämään loppuaika. Työt loppu siis puoltoist viikkoa ennen äitiyslomaa :/

 Kohdun suu oli pehmenny ja lyhentyny 2,5 cm:iin. Onneks ei ollu auennu kuitenkaan. Tyttö laskeutunut kuitenkin TODELLA alas ja lääkäri sano et ois hyvä jos pystyisin "pidättelemään" ainakin pari viikkoa. Pitäis välttää kaikkea mikä aiheuttaa supistelua, eli sohvalla köllöttelyä nyt ainakin viikko-kaks :(  meillä laskettu ois vasta siis 27.12. ja valmistelut kyllä vielä vaiheessa, kun aattelin et äitiyslomallahan sit on aikaa touhuta.
 
Älä Ruppuruusa yhtään stressaa niillä tekemättömillä valmisteluilla vaan ota oikeasti ihan levon kannalta. Vauva pärjää alussa ihan hyvin vaikkei kotosalla olisikaan mitään ns. valmiina.

Omaa napaa: kävin eilen omalla lääkärillä, rv31+5.

Tyttönen istuu virtsarakon päällä ja paukuttaa päätään palleaani joten ei ihme jos ajoittain on hiukkasen ahdas olo tässä kropassa.

Hieman jätättää edelleen tuo vauvan keskivartalon paksuus mutta lääkäri ei ollut yhtään huolissaan kun pieni on muuten hyvin kehittynyt. Solakka tyttö, painoarvio vain 1765gr jossa toki heittomahdollisuus suuntaan tai toiseen 258gr.

Minulla kaikki hyvin, nyt siirryn sitten sairaalan asiakkaaksi jotta tulossa oleva kortisoni-hoito (vauvan keuhkojen valmiuden varmistamiseksi) ja suunniteltu sektio sitten rv37 on helpommin toteutettavissa.

Oma lääkärihän minut toki operoi sairaalassa joten samahan se on vaikka käyn sitten julkispuolella nämä pari loppuhetken käyntiäni.

Jotenkin vaan epäilen josko tämäkään raskaus kestää edes viikolle 36 jolloin kortisonihoito annetaan, syntyihän edellinenkin lapsonen jo rv35. No jos ei tyttö halua pysyä suosiolla kohdussa riittävän pitkään niin sitten toimitaan sen hetken tilanteen mukaisesti, näissä asioissa kun ei edes kontrollifriikki pysty juurikaan mitään päättämään itse.

Voi kun kaikilla tämän foorumin naisilla olisi leppoisa loppuraskaus, kaikin tavoin !
 
Koala-mamma. Alkujärkytyksestä toivuttuani oon kyllä tullu samaan tulokseen. :) Eli oikeesti kaikki tärkeet jutut, kuten turvaistuin, on hommattu. Taitaa enemmän olla kyse siitä mitä vanhemmat ajattelee tarvitsevansa kuin vauvan todellisista tarpeista.

Toivon rauhallista ja mukavaa odotusta kaikille! Koitetaan nauttia loppuajasta tilanteesta riippumatta :)
 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä, rv 34+5:

RR 117/79
pissa puhdas
hb 115
vauva rt
vauvan syke 142
liikkeet ++
painoa tullut viikossa 323g
sf-mitta 32 cm

Kaikki siis kunnossa. Seuraavaksi onkin sitten lääkärineuvola parin viikon päästä. Viime yö meni mulla ihan plörinäksi kun supisteli koko ajan... Välillä otti ihan kipeääkin, muttei niin kipeää että olis pitänyt lähteä mihinkään näytille. Supistelua kesti muutaman tunnin ja jossain vaiheessa oon sitten nukahtanut. Kyllä on niin ihanaa kun enää ei oo montaa viikkoa jäljellä, alan olla niin kyllästynyt näihin kipuihin ja supisteluihin :( Mulla on ollut koko raskauden ajan vatsa joko tosi löysällä tai sitten kovalla. Nyt on taas muutaman päivän ollut maha sekaisin ja terkka meinasi että luultavasti mun supistelut ja se että tunnen ne niin hyvin, johtuu tuosta vatsantoiminnasta. Suoli toimii niin vilkkaasti että se ärsyttää kohtua.

Mitenkäs muiden olot, joko on alkanut olla kipeämpiä supistuksia?
 
Supistuksia on täällä kyllä ollut, mutta ei vielä lainkaan kipeitä. Huomenna on sairaalassa synnytystapa-arviointi, jänskättää kyllä. Toivon, että lähden sieltä paljon viisaampana kuin nyt olen. Tänään tulee tasan 4 viikkoa laskettuun aikaan!
 
mulla rv 36+2, kaks päivää sitten oli edelleen kuitenkin perätilassa ja taitaa olla edelleen kun selkeesti pää tuntuu ylämahalla. nyt odotellaan kutsua sairaalaan missä ilmeisesti asia varmistetaan ja ryhdytään jatkotoimenpiteisiin, ellei sitten älyäis ite pyörähtää ympäri. muuten mennytkin odotus ihmeen hyvin, mitään vaivoja ei varsinaisesti ole ollut eikä ole vieläkään. toisinaan tulee pientä hapen loppumisen tunnetta ja sormi-/varvasniveliä vähän särkee öisin/aamusin, kuulemma turvotuksesta vaikka ei sitä kovasti mielestäni edes ole.
vähän jännittää miten tuon perätila-asian kanssa käy! pidetään peukut et kääntyis ilman suurempia toimenpiteitä.
 
Eilen oli neuvola 35+0. Painoa tullut normaalia enemmän, mutta vauvakin kuulemma kasvaa enemmän nyt lopussa. Ruokahalua ei ole ollut, joten jotain muuta sitten. Ei ole turvotustakaan. Verenpaine on normalisoitunut, kun puolivälissä se oli ihan pohjamudissa. Hemoglobiini myös normaalihko eli 120. Proteiinia on ollut nyt pidempään vähän pissanäytteessä, mutta johtuu mitä luultavimmin  vetisestä valkovuodostani. Raivotarjonta on ollut jo raskausviikolta 30 alkaen, mutta nyt ei enää pää paljoa heilunut ja oli kiinni häpyluussa. Rupeaa olemaan "lähtötelineissä", kuten joku sanoi. Kohdunpohjankorkeus 31 cm.
 
Viimesiä viikkoja viedään! :) Eilen oli neuvola 37+5 ja kaikki hyvin. Tyttö koitti paeta paikalta kun kuunneltiin ääniä. Kuulema pyöristynyt huomattavasti viikossa ja koko masu tipahtanut alaspäin. Täti oli edelleen sitä mieltä ettei tämä vauva viitsi makoilla tuolla laskettuun aikaan asti.
Samaa mieltä oli Jorvin kätilö, kun kävästiin miehen mieliksi tarkistamassa tilanne sunnuntai-iltana. Erehdyin sanomaan miehelle perjantaina ja lauantaina tunteesta, kuin olisi pissit tullu housuun mutta valkovuodosta ei merkkiäkään, ni sehän ei antanu mulle hetken rauhaa ennen ku suostuin tarkistukseen, onko se lapsivettä vai jotain muuta. Testi näytti negaa lapsivedelle. Hyvä niin. :)
Kohdunsuu oli jo sormelle auki ja jos vauva vielä alemmas haluaa ni sit se syntyy. Eilisistä supistuksista päätellen siihen ei kauaa menekään. :) Kokeiltiin samalla reissulla akupunktioneuloja nuihin häpyalueen liitoskipuihin (jotka oikeesti on saanu mut toivomaan navasta alaspäin amputointia) mutta en huomannu mitään vaikutusta. Se niistä neuloista..
Odotellaan, Odotellaan! :)

 
Takaisin
Top